Gå til innhold

Samboere med ulik inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Samboeren min tjener over dobbelt så mye som meg. Jeg tjener greit. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, som bor hos oss 50/50. 
Han har mulighet til å gi godt med ukepenger, spare til datteren sin. 
Det er sårt at jeg ikke har samme mulighet til min datter😔

Hvordan gjør dere andre i samme situasjon med inntekt? 

Anonymkode: 3fa39...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke din datter en far som bidrar til dette?

Anonymkode: d1859...522

• Liker 3
Skrevet

Tror dette alltid vil være en potensiell kilde til interessekonflikt, på mange måter. Personlig har jeg kommet fram til at det er bedre å ha en partner man er noen lunde jevnbyrdig med inntektsmessig. Både fordi det forenkler rettferdig fordeling, men også for å slippe og gå på kompromiss med den levestandarden man er vant med ved å gå inn i et forhold.

Anonymkode: 670a4...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da må dere vel endre utgiftsnivået slik at du også har noe til overs.

Hvis han ikke er interessert i det må han betale mer.

Anonymkode: 64783...935

Skrevet (endret)

Du har en annen tråd også. Sparing til eget barn må være lov. Daglig forbruk må være likestilt, man må få spise det samme fra kjøleskapet liksom.

Lommepenger kan i mine øyne være skjevdelt, barna har også en annen forelder som har noe å si her.  Mannens lommepenger til barnet sitt kan være påvirket av evt barnebidrag feks. Lommepenger er penger som ikke brukes når barna er sammen, så der må du bare akseptere forskjell. Vi har særkullsbarn i familien vår. Jeg aner ikke hva særkullsbarnet har i lommepenger og jeg har ikke forventet at mannen og eksen blander meg inn i praten om hva barnet bør få. Og vi spurte ikke moren til særkullsbarnet da mannen og jeg ble enige om hva fellesbarna våre trenger.

jeg sparer til mine barn, men ikke til hans barn. Han sparer likt til alle. Hans særkullsbarn har en mor med en annen økonomi enn meg, så våre felles barn får en annen saldo på kontoen enn særkullsbarnet.  jeg må få lov å spare til mine barn uavhengig av hva eksen til mannen tjener! ( jeg tjener mer enn mannen min også)

Men å kjøpe is til bare sitt barn når alle er ute, eller kun la sitt barn bruke netflixen er ikke ok.

Endret av Summeer
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

For å understreke at ting er forskjellig andre veien også; Mine barn har aldri fått pakkekalender i oppveksten, fordi jeg har 3 barn og synes at det blir for dyrt å fikse tre kalendere. Særkullsbarnet er enebarn, barnets mor ga hen pakkekalender og hen hadde med seg pakkene de dagene da hen var hos oss. Barnet måtte ikke gjemme pakkene eller hens mor måtte sende med til de tre andre. Jeg kompenserte heller ikke med å kjøpe gaver de dagene barnet var hos oss, og fellesbarna mente selvfølgelig dette var blodig urettferdig.

Men med to hjem blir det noen ulikheter, sånn er det bare...

Endret av Summeer
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei! 
Samboeren min tjener over dobbelt så mye som meg. Jeg tjener greit. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, som bor hos oss 50/50. 
Han har mulighet til å gi godt med ukepenger, spare til datteren sin. 
Det er sårt at jeg ikke har samme mulighet til min datter😔

Hvordan gjør dere andre i samme situasjon med inntekt? 

Anonymkode: 3fa39...c46

Hva er bosituasjonen og fordeling av utgifter?  Vi gjør det sånn at hver dag min samboer ikke jobber f eks for å passe barnebarn (tilkallingsvikar) så går de facto mine midler til å holde liv i samboer og hennes forbruk uten at hun merker noe til det.

Det er sårt, synd, trist, leit.  Finn en samboer i samme økonomiske kategori, eller lev med at samboer kan gi datter spare- og ukepenger.

Anonymkode: 9916f...1ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...