Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Dette er en påminnelse til deltagere om å bidra til konstruktiv meningsutveksling ved å unnlate å gå til angrep på eller latterliggjøre meningsmotstandere. Temaer som dette er noe mange har en dyp personlig tilknytning til, og for andre noe man ikke forholder seg til i det hele tatt. Som bruker av Kvinneguiden har man likevel et ansvar for å forholde seg til det enhver tid gjeldende regelverket.

Retningslinjene finnes her: https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Det hjelper ikke hvor mye du tror på noe hi, det som ikke fins, fins ikke. Ha en fin dag videre folkens! 

Anonymkode: 883f0...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.09):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Men kanskje det er feil gud du ber til? Det er jo noen tusen å velge mellom, har du prøvd alle?  

Anonymkode: 8cc3e...d26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spam, brukerdebatt, nedsettende ytringer, latterliggjøring, avsporing, brukerangrep, hetsende ytringer, ensidig meningspåvirkning og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 7.15):

Du skriver ganske nedlatende mot og om andre. At man kun skal få hjelp om man slavisk følger regler og lover for eks ift bibelen. Alle mennesker gjør feil, det betyr ikke at de fortjener å straffes for det til evig tid. De som søker gud og ber han om hjelp, burde få det, med tanke på at de ønsker å henvende seg til gud og ha noe med han å gjøre. Gud skal være der for mennesker som ikke har det godt og som trenger hjelp. Ikke overlate dem til seg selv og sykdom/elendighet. Da trenger man ingen gud. Da kan man like gjerne droppe å komme til noen himmel og, om livet til folk skal være vanskelig hele tiden på jorda. Så skal man liksom komme til himmelen og få det godt etterpå, veldig hyklersk. 

Jeg skjønner ikke hva som er nedlatende. Gud virker i alle mennesker, på en eller annen måte. Men for Kristne er det egne regler. Jeg har heller aldri nevnt at noen vil straffes til evig tid. Tvert i mot er det viktig å lære av sine feil ellers går man i loop. Det vil si vi gjentar de samme feilene og får de samme problemene helt til vi endrer tankemønster og det kan faktisk skje gjennom bønn. Plutselig får du en tanke som endrer deg, eller en person dukker opp i livet ditt. Det er mange måter å bli bænnhørt på. Også for ikke kristne, men ber du og søker Gud så må det du ber om være hensiktsmessig. Ville det være smart å gi en alkoholiker masse penger for å kunne rydde opp i livet sitt? Det har med andre ord stor betydning hvordan vedkommende både tenker og lever, og som regel krever det en egeninnsats for å komme ut av sykdom og elendighet

Forøvrig handler dette om trådstarters kryptive spørsmål som egentlig er umulig å svare på når man ikke vet hva problemet er, og en kverulant som svarer på ting han overhode ikke har forutsetninger for å vite noe om.

Det finnes feltprester og soldater som ber til Gud om å vinne over de andre. F.eks finner du kristne både i Russiske og Ukrainske styrker. Tror du de blir bønnhørt? Eller de som ber om at fotballaget må vinne... Det finnes så utrolig mye tullete bønner...

Når det kommer til sykdom så er det komplisert. Elendigheten på jorden er skapt av mennesker og det må mange uskyldige ta konsekvensen av inntil menneskeheten lærer seg å leve riktig og ikke forgifte kloden med forurensning, stråling, hormonforstyrrende stoffer, giftige kjemikalier som tømmes ut i naturen, forfedre som har jobbet med asbest og andre giftige ting som får barn med kreft ellerandre sykdommer og defekter, men også der kan det være hjelp å få.

Så elendigheten på jorden har mennesket skapt selv og må ta konsekvensene av. Men søk Gud av et opp-riktig hjerte, så kanskje det er hjelp å få. Mange mener de har fått hjelp, inkludert meg selv, men det har ikke vært noen dans på roser. Det krever en egeninnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han ikke finnes. Så enkelt og brutalt er det. 

Anonymkode: 7e7b4...cb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millelina skrev (På 7.9.2024 den 1.11):

Og tenk på alle de som har funnet styrke i å tro på Gud?

For en som ER troende vil Gud finnes. De henvender seg til Gud og mange ber om å få styrken til ting de eventuelt skal gjennom. 

Det er ingenting i veien for å finne styrke i vrangforestillinger.

Men er det et bevis på at vrangforestillingen er sann? Nei, det er et bevis på at den er sterk. 

Anonymkode: c73f4...09b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi han ikke finnes. Så enkelt og brutalt er det. 

Anonymkode: 7e7b4...cb2

86 prosent av verdens befolkning vil si at du tar feil, og er du en Ateist så representerer du kanskje 8 prosent av verdens befolkning, og med tanke på svaret ditt så vil jeg ikke si at det er det mest intelligente formulerte svaret jeg har lest.

Selv Einstein trodde på en Gud, men han trodde på Spinozas definasjon av Gud. I hans egen selvbiografi på side 356 står det at han tror på Spinozas Gud som åpenbarer seg i den lovmessige harmonien i det værende.

Spinozas Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs, uendelig, altomfattende samt evigvarende og på en eller annen måte gudommelig selv om guddommen er immanent.

Dermed kan man ifølge Spinoza gjerne si at det fysiske universet er Guds legeme, men dette er bare en måte å se det på. En åndelig forståelse av Gud ville bare være en annen måte å erkjenne det samme vesenet på. Den samme dobbeltheten gjelder også oss selv mener Spinoza

Så Einstein trodde på en gud og en skapelse, og at universet ikke er noe som utviklet seg tilfeldig, men Einstein var ingen religiøs person etter Bibelens og kristendommens definasjon. Den kunne han gjerne harselere litt med, og han så mer på dette som menneskets bilde av Gud, en Gud med menneskelige svakheter og mangler...

Einstein skriver: Selv om religionens og vitenskapens riker i seg selv er klart avgrenset fra hverandre, eksisterer det likevel mellom de to sterke gjensidige relasjoner og avhengigheter. Selv om religion kan være det som bestemmer målet, har den likevel lært av vitenskapen, i vid forstand, hvilke midler som vil bidra til å nå målene den har satt opp. Men vitenskap kan bare skapes av de som er grundig gjennomsyret av streben mot sannhet og forståelse. Denne følelseskilden kommer imidlertid fra religionens sfære.

Jeg kan ikke tenke meg en ekte vitenskapsmann uten den dype troen. Situasjonen kan uttrykkes ved et bilde: Vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind.

Mange av verdens fremste ledere har en gudstro, og de er jo ikke akkurat idioter...

• Jonas Gahr Støre er kristen
  • Kjell Magne Bondevik tidligere statsminister er Kristen, Prest og ledet Kristelig folkeparti
  • Siv Jensen er kristen
  • Trine Skei Grande er Kristen
  • Knut Arild Hareide er Kristen, tidligere leder KRF
  • Joe Biden står oppført som katolikk (Roman Catholicism)
  • Boris Johnsen sier han tror, men ser seg selv som en dårlig kristen.
  • Barak Obama er protestant (kristen)
  • Bill Clinton er Baptist og skal også være Jesuitt.
  • Hillary Clinton er Metodist
  • George W Bush står oppført som metodist.
  • John Kerry er katolikk.
  • Tony Blair (tidligere statsminister i England) sier at han er kristen
  • David Cameron (tidligere statsminister i England) tilhører Anglicanism – The Church of England
  • Justin Pierre James Trudeau (statsminister Canada) er katolikk
  • Stephen Harper (forrige statsminister i Canada) tilhører Christian og Misionary Alliance
  • Angela Merkel tilhører Evangelical Church of Germany og leder Kristendemokratene.
  • Gerhard Schröder er protestant
  • Helmut Kohl er katolikk
  • Anders Fogh Rasmussen, tidligere NATO sjef, er Lutheraner.

Se også:

I tillegg til Einstein og Spinoza har du superintelligente mennesker som Blaise Pascal, Shaftesbury, Rousseau, Voltaire, Descartes, Kierkegaard, Carl Gustav Jung, Albert Schweitser, Aristoteles, Platon, Konfucius, Meiji, Pythagoras, Newton, Back, den danske vismannen Martinius som blant annet skrev den fantastiske livets bok, og den mer moderne polsk/norske Astrofysiker og filosof Jeremy Wasiutynsky, og mange mange flere...

Det får meg til å lure på hva slags utdannelse og kvalifikasjoner du har siden du VET at Gud ikke finnes?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (5 timer siden):

86 prosent av verdens befolkning vil si at du tar feil, og er du en Ateist så representerer du kanskje 8 prosent av verdens befolkning, og med tanke på svaret ditt så vil jeg ikke si at det er det mest intelligente formulerte svaret jeg har lest.

Rundt 2/3 av verdens befolkning vil si at du tar feil i din tro på den kristne Gud.

Men hvor sann en påstand er, påvirkes på ingen måte av antallet som tror på den. Sola gikk ikke i bane rundt jorda for 1000 år siden heller, selv om "alle" trodde det den gangen, så argumentet ditt er en kjent tankefeil, "Appell til popularitet".

Hele resten av innlegget ditt er "Appell til autoriteter", med litt mer innslag av "Appell til popularitet"  (se nr. 2 og 3 på denne lista)

Jeg synes for øvrig at det er mer enn litt ironisk at du først skriver:

Catch22 skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva som er nedlatende.

...og så følger opp med formuleringer som: "så vil jeg ikke si at det er det mest intelligente formulerte svaret jeg har lest." og "Det får meg til å lure på hva slags utdannelse og kvalifikasjoner du har siden du VET at Gud ikke finnes?"

Jeg kunne sunket ned til samme nivå ved å påpeke at et langt innlegg kun basert på to kjente tankefeil er langt fra det mest intelligent formulerte svaret jeg har lest, og at jeg lurer på hva slags utdannelse og kvalifikasjoner du har siden du VET at Gud finnes?

Du burde enten droppe litt av nedlatenheten din, eller skrive innlegg uten åpenbare tankefeil, eller begge deler. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.09):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Han har for mange bønner å holde styr på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er langt vekke fra Gud om man ikke omvender seg det står i bibelen flere ganger at Gud ikke hører synderes bønner. Men hsn kan svare ved nåde noen gsnger. Man må møte han i midten å sammarbeide han er ikke noe ønskebrønn. 

Anonymkode: 6b101...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man er langt vekke fra Gud om man ikke omvender seg det står i bibelen flere ganger at Gud ikke hører synderes bønner. Men hsn kan svare ved nåde noen gsnger. Man må møte han i midten å sammarbeide han er ikke noe ønskebrønn. 

Men er det ikke meningen at han skal tilgi syndene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Men er det ikke meningen at han skal tilgi syndene da?

Jo han tilgir jo  ikke før man omvender seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - nå prøvde jeg å få dere med på en diskusjon rundt hvilken gud dere ber til men ser at åpenhet rundt det ikke er aktuelt. Jeg har brukt mye av mitt liv til å studere bibelen og den gir ganske tydelig instruksjon på akkurat hvordan ihvertfal det fra et kristent perspektiv finnes løsninger for hvordan bønnske skal bli hørt - og det er ikke gode nyheter for de som lever i dagens verden dessverre. I slutten av Matteus kapittel 6 står dette:

Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: ‘Hva skal vi spise?’ eller: ‘Hva skal vi drikke?’ eller: ‘Hva skal vi kle oss med?’ Alt dette er folkeslagene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 

Så - bibelen sier (ikke bare her men flere steder) at hvis dere velger gud og hans veier så vil bønner bli hørt - noe de færreste verken vil eller klarer i dagens samfunn...

Endret av sofiemyr
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sofiemyr skrev (3 timer siden):

Ok - nå prøvde jeg å få dere med på en diskusjon rundt hvilken gud dere ber til men ser at åpenhet rundt det ikke er aktuelt. Jeg har brukt mye av mitt liv til å studere bibelen og den gir ganske tydelig instruksjon på akkurat hvordan ihvertfal det fra et kristent perspektiv finnes løsninger for hvordan bønnske skal bli hørt - og det er ikke gode nyheter for de som lever i dagens verden dessverre. I slutten av Matteus kapittel 6 står dette:

Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: ‘Hva skal vi spise?’ eller: ‘Hva skal vi drikke?’ eller: ‘Hva skal vi kle oss med?’ Alt dette er folkeslagene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 

Så - bibelen sier (ikke bare her men flere steder) at hvis dere velger gud og hans veier så vil bønner bli hørt - noe de færreste verken vil eller klarer i dagens samfunn...

Det som stod der gav ingen mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 12.10):

Jo han tilgir jo  ikke før man omvender seg

Men jesus døde jo for alles synder. Stod ingenting om at alle måtte omvende seg for at det skulle skje. Da ble jo døden hans til ingen nytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Det som stod der gav ingen mening

Ekstremt mye av det som står i brukermanualen til ørkenguden gir ingen mening - men akkurat slutten på Matteus er da vel ikke så vanskelig å forstå?

Lev livet ditt som en kristen i alt du gjør og tenker fordi gud vet hva du egentlig trenger som mat, drikke, klær og tak over hodet (siden han er skaperen). Utfordringen er at du må ha tillit til å gjøre det før du har fått noe som helst fra han. Altså må du tro at når du har vært flink og lojal nok og lenge nok - da skal du få alt det andre i tillegg (hva nå enn det måtte være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men jesus døde jo for alles synder. Stod ingenting om at alle måtte omvende seg for at det skulle skje. Da ble jo døden hans til ingen nytte

Du kan ikke uttale deg om noe du ikke har lest. Hele nye testamenter nevner over 48 ganger at man må omvende seg. Og at om man omvender seg DA blir man tilgiitt. Det står ikke en eneste gang det å bli tilgitt uten omvendelse. Er så dumt dette her å si sånt uten  å lese selv. I gamle testamenter ble man ikke tilgitt ved å bare omvende seg man måtte ofre på alteret. Men Gud kom i menneskekropp og ofret seg selv som siste offeret sånn at det neste man nå trenger å gjøre er å omvende seg og følge Jesus for syndens tilgivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Apostlenes gjerninger 3,19-20

Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet og det kan komme tider med fornyelse og trøst fra Herrens åsyn.

Dette er bare 1 av mangen vers som befaler oss å omvende oss for å bli tilgitt. Derfor annbefaler jeg deg å søke opp å lese hvis du bryr deg om hva som FAKTISK er befalt i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at tro uten gjerning er død tro. man kan ikke bare tro i sinnet. man må tro ved å gjøre gjerningene ved å gjøre det Jesus befaler.  han sa vi måtte omvende oss hvis vi ikke tror han omvender vi oss ikke. Definisjonen i orboka på ordet tro er en gjerning ikke en tanke tenk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (7 timer siden):

Ekstremt mye av det som står i brukermanualen til ørkenguden gir ingen mening - men akkurat slutten på Matteus er da vel ikke så vanskelig å forstå?

Lev livet ditt som en kristen i alt du gjør og tenker fordi gud vet hva du egentlig trenger som mat, drikke, klær og tak over hodet (siden han er skaperen). Utfordringen er at du må ha tillit til å gjøre det før du har fått noe som helst fra han. Altså må du tro at når du har vært flink og lojal nok og lenge nok - da skal du få alt det andre i tillegg (hva nå enn det måtte være)

Men Gud gir deg jo ikke disse tingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...