Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MiominMio skrev (2 timer siden):

Ber dere kun når dere ønsker noe? Bønn er en god ting. Og greit at mange her ikke tror , men ha litt respekt da for de som tror og som ber.  Bønn er trøst, samtale med Gud. Jeg forventer ikke å få noe tilbake når jeg ber, men det er godt for sjel og sinn. Jeg har opplevd mange tragedier i mott Liv, mistet over halvparten av familien til sykdom. Bønn har vært en stor trøst.

Kan jeg spørre om noe hvis det går fint? Veldig leit å høre du har mistet mange. Hvordan kan du da be til en gud som ikke hindret din familie fra å dø? Hvorfor grep han ikke inn om du ba?

Anonymkode: da805...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K.B. skrev (2 minutter siden):

Jeg vil på det strengeste advare mot å tenke at gammelt er synonymt med kunnskap. Alt vi vet i dag er bygd sten på sten på kunnskap som kom før, prisen for dette har ofte vært høy. I noen religioner og samfunn så ser vi rester av dette den dag i dag. Kosher og kashrut i Jødedom, mye av de samme reglene i Islam, samt redsel for blod, kvinnelige kroppsfunksjoner osv.
Tanken om at det er en eldgammel kunnskap som er tapt (tenk myten om Atlantis) er det ikke noe hold i sånn generelt. Du kan f.eks argumentere for at det Osmanske riket tok vare på tekster på Gresk og andre språk i området, som på samme tiden ble brent i Europa, men jeg tviler på at det egentlig er det du snakker om.

Jeg snakker ikke om noen ting av det du snakker om her, Atlantis? 😂 Jeg snakker kun  om hvert enkelt menneskes indre bånd til Gud, og vår tilhørighet til evigheten 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om noen ting av det du snakker om her, Atlantis? 😂 Jeg snakker kun  om hvert enkelt menneskes indre bånd til Gud, og vår tilhørighet til evigheten 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

Du snakker om kroppen som sjelens fysiske tempel for mennesket sant?

Anonymkode: 423d8...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Derav den frie viljen til mennesket.

Anonymkode: 423d8...277

Hvilken fri vilje er det du snakker om? Din "frie vilje" springer ut av omstendigheter du har null kontroll over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du snakker om kroppen som sjelens fysiske tempel for mennesket sant?

Anonymkode: 423d8...277

Ja, det syntes jeg var en fin måte å si det på 😊 

Anonymkode: 5e149...2e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde eksistert en gud, så hadde han ikke latt barn lide i sult og nød uten å gripe inn. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg snakker ikke om noen ting av det du snakker om her, Atlantis? 😂 Jeg snakker kun  om hvert enkelt menneskes indre bånd til Gud, og vår tilhørighet til evigheten 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

Da må jeg be om bevis. Hvor ser du disse indre båndene? og hvorfor er de forskjellige avhengig av hvilket land eller kontinent du vokser opp i og hva som er den ledende religionen der. Tanken om "en gud" kansellerer seg selv ut når flere religioner hevder å ha den ene rette guden..
Evigheten, hva legger du i det? Selv universet har en levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som gjør narr av folk som tror på Gud; Det er over 1 MILLIARD katolikker i verden, det er 1/8 del av verdens befolkning..

I tillegg kan man legge til i underkant av 1 milliard protestanter, pluss de som er hinduer, buddister m.m

Det er veldig mange mennesker! At man ikke tror på Gud er opp til hver enkelt, men å være nedlatende ovenfor de som tror er ganske arrogant i et land på knappe 5,5 millioner mennesker.

Hvor er toleransen mange snakker om når det kommer til religion og de som er troende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

Da må jeg be om bevis. Hvor ser du disse indre båndene? og hvorfor er de forskjellige avhengig av hvilket land eller kontinent du vokser opp i og hva som er den ledende religionen der. Tanken om "en gud" kansellerer seg selv ut når flere religioner hevder å ha den ene rette guden..
Evigheten, hva legger du i det? Selv universet har en levetid.

Man kan også be en person som ikke tror, om å bevise at Gud ikke eksisterer. Vet ikke av noen som 100% har klart det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er jo de som gjør store penger på gud og jesus osv, visjon Norge Hanvold og mange andre 

Anonymkode: 63de5...594

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Til de som gjør narr av folk som tror på Gud; Det er over 1 MILLIARD katolikker i verden, det er 1/8 del av verdens befolkning..

I tillegg kan man legge til i underkant av 1 milliard protestanter, pluss de som er hinduer, buddister m.m

Det er veldig mange mennesker! At man ikke tror på Gud er opp til hver enkelt, men å være nedlatende ovenfor de som tror er ganske arrogant i et land på knappe 5,5 millioner mennesker.

Hvor er toleransen mange snakker om når det kommer til religion og de som er troende?

 

Ad populum argumentasjon, sorry men det betyr ingenting. Folk er som oftest religiøse pga. samfunnsnormer og oppvekst.
Så er det en enorm forskjell mellom utad religiøsitet og hva folk virkelig mener..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Man kan også be en person som ikke tror, om å bevise at Gud ikke eksisterer. Vet ikke av noen som 100% har klart det.

Nei det kan du ikke. Den som kommer med påstand har bevisbyrden. Når jeg sier "gud finnes ikke" så snakker jeg ikke om en absolutt og at jeg har bevis, jeg snakker om i praksis. Bevisene som legges from for guds eksistens møter ikke kravene som gjelder for bevis, da de i stor grad er sirkulære. Kristne bruker som oftest bibelen som argument for gud og Jesus eller viser til "mirakler" eller universets fine tuning for liv osv. Dette er alle argumenter du lærer å kontre i filosofi 101.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (10 minutter siden):

Da må jeg be om bevis. Hvor ser du disse indre båndene? og hvorfor er de forskjellige avhengig av hvilket land eller kontinent du vokser opp i og hva som er den ledende religionen der. Tanken om "en gud" kansellerer seg selv ut når flere religioner hevder å ha den ene rette guden..
Evigheten, hva legger du i det? Selv universet har en levetid.

Du kan ikke få bevis, det kan ingen av oss før den dagen kommer da vi går ut av tiden 😊 Her i denne virkeligheten er vi underlagt de fysiske lovene som forklarer hvordan universet fungerer. Evigheten er noe utenfor, og dermed utenfor ord eller bilder jeg kan bruke her. Som jeg sa i mitt første innlegg tror jeg ikke på en gud, men at Gud =alt, alt av energi og livskraft. Så jeg henger ikke med i at en Gud kansellerer den andre, ofte er det bare forskjellige bilder på samme budskap.  Men tro handler heller ikke om bevis, tro handler om tro ( ja, det ligger vel i ordet?) 😊 og dersom du ikke tror, så gjør du ikke det - enkelt og greit 😊 Det har ingen betydning for andre enn deg selv hva du tror, og ingen andre har rett til å dikterer dette. Oppfatter jeg det riktig som at du ikke tror på noe mer enn dette livet her og nå? Det er jo helt i orden selvfølgelig på alle måter, men da står nok meg og deg for langt i fra hverandre til at vi kan ga noen givende diskusjon - hverfall på et forum som dette, skriftlig og begrenset 😂 Hadde vi kjent hverandre derimot, hadde det sikkert vært livlige diskusjoner over en halvliter eller to, ispedd mye latter og «jeg tror det har rablet for deg» 😂 Ønsker deg en fin kveld 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (36 minutter siden):

Hvilken fri vilje er det du snakker om? Din "frie vilje" springer ut av omstendigheter du har null kontroll over.

Den frie viljen til å velge selv hva man vil gjøre med det man står ovenfor. For de fleste betyr det å si ja eller nei til hva som tilbys fra andre og seg selv. 

Skal man grave dypere ja, da har man null kontroll da vi som mennesker har blitt kontrollert i lang tid. Det betyr ikke at det ikke er mulig å si nei til det og velge ut fra egen fri vilje.

Anonymkode: 423d8...277

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få tro på hva de vil, og hvis de føler at livet blir bedre ved å tro på en gud eller flere og be til denne/ disse, så er jo det helt i orden. Jeg påberoper meg dog retten til å si min mening; at dette er oppspinn, og er en konstruert greie for å kunne håndtere den virkeligheten de som oppfant disse religionene på det tidspunktet de oppstod. Det som på denne tiden virket overnaturlig og vanskelig å forstå ble forklart med overnaturlige vesner og etter hvert guder. Det er så klart helt forståelig, men når vi i dag vet det vi vet om hvordan universet fungerer, synes jeg ikke det er rart at stadig flere IKKE bekjenner seg til en religion. 

Humanismen er raskt voksende, og stadig flere forlater gudstroen sin og det trossamfunnet de har tilhørt. Mange har også en heller løsere tilknytning til trossamfunnet sitt. Her i byen møter 12-14 stykker opp til gudstjeneste på søndagene hvis det ikke er snakk om dåp. 4-5 av dem er innleid som forsangere.

Kirken i Norge er basert på tilknytning i form av tradisjon. Ikke på gudstro. Det hjelper lite å snakke om medlemstall når man ser på hvor lite oppslutning det er rundt omkring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lovise78 skrev (6 minutter siden):

Folk må få tro på hva de vil, og hvis de føler at livet blir bedre ved å tro på en gud eller flere og be til denne/ disse, så er jo det helt i orden. Jeg påberoper meg dog retten til å si min mening; at dette er oppspinn, og er en konstruert greie for å kunne håndtere den virkeligheten de som oppfant disse religionene på det tidspunktet de oppstod. Det som på denne tiden virket overnaturlig og vanskelig å forstå ble forklart med overnaturlige vesner og etter hvert guder. Det er så klart helt forståelig, men når vi i dag vet det vi vet om hvordan universet fungerer, synes jeg ikke det er rart at stadig flere IKKE bekjenner seg til en religion. 

Humanismen er raskt voksende, og stadig flere forlater gudstroen sin og det trossamfunnet de har tilhørt. Mange har også en heller løsere tilknytning til trossamfunnet sitt. Her i byen møter 12-14 stykker opp til gudstjeneste på søndagene hvis det ikke er snakk om dåp. 4-5 av dem er innleid som forsangere.

Kirken i Norge er basert på tilknytning i form av tradisjon. Ikke på gudstro. Det hjelper lite å snakke om medlemstall når man ser på hvor lite oppslutning det er rundt omkring. 

Nå er det jo en endring i trenden der folk meldte seg ut. Tvert imot er det mange som nå melder seg inn i forskjellige kirkesamfunn og som søker. 

https://www.vl.no/religion/2024/06/27/flere-unge-melder-seg-inn-i-kirka/

Hva som er årsaken kan være mang. Verdensbildet der vi ser mer og mer en urolig verden hvor mennesker trenger noe mer håndfast å tro på og som søker noe annet. 

Blir spennende å se hvordan medlemstallene endrer seg fra 2023 til 2024 f.eks. I kirken jeg går til så er det fullstappet hver eneste Messe som er fra morgen til kveld. Det vil jeg ikke si er mangel på troende. Er ikke DnK da så kan ikke uttale meg der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne også da

https://www.human.no/aktuelt/130-000-medlemmer-i-human-etisk-forbund
 

Da Trond Enger tok over som generalsekretær i 2018, rundet forbundet 90.000 medlemmer. To år senere, i november 2020, feiret forbundet 100.000 medlemmer, ytterligere ti tusen opp.

I de to årene som har gått siden da, har veksten tredoblet seg. Denne helga rundet Human-Etisk Forbund 130.000 medlemmer.


Dette var i 2022. Nå har det økt med 30.000  til 150.000. Altså en økning på 70.000 medlemmer på 6 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke få bevis, det kan ingen av oss før den dagen kommer da vi går ut av tiden 😊 Her i denne virkeligheten er vi underlagt de fysiske lovene som forklarer hvordan universet fungerer. Evigheten er noe utenfor, og dermed utenfor ord eller bilder jeg kan bruke her. Som jeg sa i mitt første innlegg tror jeg ikke på en gud, men at Gud =alt, alt av energi og livskraft. Så jeg henger ikke med i at en Gud kansellerer den andre, ofte er det bare forskjellige bilder på samme budskap.  Men tro handler heller ikke om bevis, tro handler om tro ( ja, det ligger vel i ordet?) 😊 og dersom du ikke tror, så gjør du ikke det - enkelt og greit 😊 Det har ingen betydning for andre enn deg selv hva du tror, og ingen andre har rett til å dikterer dette. Oppfatter jeg det riktig som at du ikke tror på noe mer enn dette livet her og nå? Det er jo helt i orden selvfølgelig på alle måter, men da står nok meg og deg for langt i fra hverandre til at vi kan ga noen givende diskusjon - hverfall på et forum som dette, skriftlig og begrenset 😂 Hadde vi kjent hverandre derimot, hadde det sikkert vært livlige diskusjoner over en halvliter eller to, ispedd mye latter og «jeg tror det har rablet for deg» 😂 Ønsker deg en fin kveld 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

Special pleading..

Jeg ser ingen bevis for et gudehode. Når vi dør er gleder OG sorger borte, det er ingen kosmisk rettferdig som retter opp i urett begått i løpet av livet. Så du må leve det livet du lever å gjøre det beste av det, samtidig som du sloss mot undertrykkelse og urettferdighet på både micro og macro nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (9 minutter siden):

Special pleading..

Jeg ser ingen bevis for et gudehode. Når vi dør er gleder OG sorger borte, det er ingen kosmisk rettferdig som retter opp i urett begått i løpet av livet. Så du må leve det livet du lever å gjøre det beste av det, samtidig som du sloss mot undertrykkelse og urettferdighet på både micro og macro nivå.

Ja, men da er jo det din tro 😊

Anonymkode: 5e149...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...