Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Callista skrev (6 minutter siden):

Det var vel derfor han hevdet å ha arbeidet med kreftsyke barn på et sykehus i Israel, selv om sykehuset benektet at han noen gang hadde jobbet der. Han kunne nok helbrede barna. 🙄

Den fyren der kan ikke helbrede noen som helst, med mindre placeboeffekten finner sted. Kroppen vår har faktisk en forunderlig evne til å helbrede seg selv. Hvis man tror nok på at man skal bli frisk, kan man faktisk bli det. 

Anonymkode: d1c7a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den fyren der kan ikke helbrede noen som helst, med mindre placeboeffekten finner sted. Kroppen vår har faktisk en forunderlig evne til å helbrede seg selv. Hvis man tror nok på at man skal bli frisk, kan man faktisk bli det. 

Anonymkode: d1c7a...ef0

Nei, man skal ikke kimse av placeboeffekten, en henholdsvis dyr effekt som er det eneste sjamanen tilbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber dere kun når dere ønsker noe? Bønn er en god ting. Og greit at mange her ikke tror , men ha litt respekt da for de som tror og som ber.  Bønn er trøst, samtale med Gud. Jeg forventer ikke å få noe tilbake når jeg ber, men det er godt for sjel og sinn. Jeg har opplevd mange tragedier i mott Liv, mistet over halvparten av familien til sykdom. Bønn har vært en stor trøst.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Lawyam said:

I begynnelsen; Gud sa; bli lys...

Jeg tror det var Big Bang. Solen ble skapt senere så lyset er ikke Solen, kanskje en stor eksplosjon?

Deretter skapte Han det vi ser, jorden, solen, månen, stjernene, planter, dyr og til slutt menneskene.

Gud er god, alt Han skapte var godt. Det fantes ingenting vondt før Adam gav bort makten til Satan og mistet sin råderett over jorden, slik at vi gav plass til ondskap. Vi begynte å stole på oss selv og andre mennesker og frykte, og det økte på. Ingen regnet lenger med Gud. Han gikk imidlertid i tanker om å redde oss ut av situasjonen, så Han startet med å gi Moses budene og sa at hvis de holdt disse (umulig), men det var midlertidig inntil Jesus skulle komme og da skulle det være redningen, Han kunne da ta makten tilbake gjennom troen på Han. Gjennom hele Bibelen går en rød tråd; redningen kommer ved Jesus. Da, etter oppstandelsen er alt ferdig, Gud har tatt makten tilbake, gitt den til Jesus, som nå har fått all makt i himmelen og på jorden, men Jesus trenger de troende som er Hans hender og føtter på jorden å spre budskapet og bruke hendene til for eksempel å legge hendene på syke, slik at det som skjedde da Jesus gikk omkring kan fortsette overalt og gi en bedre verden. Jesus sa at vi har sett Gud ved å ha sett Han, fordi Han viser hvem Gud er og hva Gud vil; lamme går, blinde ser, mennesker deler ut mat, tar imot hverandre og viser kjærlighet mot hverandre, slik Jesus gjorde. Det er Guds vilje og da er Han god og så ofret Jesus seg selv for at syndene ikke skulle hindre oss lenger. Kun en tillittsak; Vi stoler på Gud og Hans gode vilje og ikke på mennesket selv å få ting til uten Gud. Adam trodde han skulle bli som Gud, hvem trenger Gud da og det ødela for alle, tanken smittet og vi hørte ikke på Han eller forsto at vi hadde det vi trengte, at Gud er en Provider og da gikk det ille. Gjennom Jesus er vi tilbake til starten; før Adams manglende forståelse av at han ikke trengte mer, og den troende ser at Gud vil forsørge, vil helbrede, vil, vil og vil, Jesus er den som tok og tar eplebiten ut av magen og systemet og gir oss blodoverføring slik at vi kan leve som Adam gjorde før han svelget. Det er derfor Jesus må 'oppsøkes' først. Få ut flest mulig eplebiter og restarte.

Hvordan kan det ikke funnet noe vondt før Adam ga makten til satan? Satan må jo ha vært der før overrekkelsen skjedde? Eller ble satan vond da han fikk makten?

Hvordan blir bønner hørt, for de som ber for de små babyene som blir voldtatt? (Jeg leste på 90tallet en artikkel, der det var ett land i Afrika som hadde mye aids blandt sine, der trodde man at hvis en med aids hadde sex med en jomfru så forsvant viruset fra han. Og hva et mer jomfru enn en baby. Så babyer ble voldtatt av store menn. Hvor var Gud da? De babyene som overlevde, var fysisk ødelagt. I tillegg for at de var utsatt for aids. 

Hva har Gud gjort for disse barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud kan ikke svare alles bønner hele tiden. Han er ikke ånden i lampen, liksom.
Men han lytter, og noen ganger kan det være bra at man ikke blir bønnhørt med én gang - det kan komme i veien for fine ting som er planlagt for deg senere.

Anonymkode: 95781...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal be om at en eller annen kraft skal gi deg x, y, gjøre deg frisk etc, så er ikke dette noe som skjer. Om du vil ha noe potensiell hjelp så får du vel heller be om mer tålmodighet for deg selv, mer modighet, eller å be om å hjelpe å sette pris på det du allerede har. Synes alltid de snilleste menneskene får minst fra "gud". 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MiominMio skrev (21 minutter siden):

Ber dere kun når dere ønsker noe? Bønn er en god ting. Og greit at mange her ikke tror , men ha litt respekt da for de som tror og som ber.  Bønn er trøst, samtale med Gud. Jeg forventer ikke å få noe tilbake når jeg ber, men det er godt for sjel og sinn. Jeg har opplevd mange tragedier i mott Liv, mistet over halvparten av familien til sykdom. Bønn har vært en stor trøst.

Veldig enig dette! Hvis jeg ber for noe jeg ønsker meg, skal det være noe stort og viktig - som at de jeg er glad i kan være trygge og ha det bra. Jeg ber ikke til Gud om noe overfladisk, som å vinne i lotto. Bønn er en samtale med Gud, jeg ber som oftest for å takke.

Anonymkode: 95781...d68

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Hvis gud finnes er han en helvetes ondskapsfull jævel.

Anonymkode: e2a15...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du fikk svar senere enn du trodde eller på en annen måte. 

Anonymkode: 34a24...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Og i Harry Potter står det at trolldom eksisterer.

Tror du på at trolldom eksisterer bare fordi det står en fortelling om magi i en bok? 

Bibelen er skrevet av mennesker. For mennesker. Den handler om den fiktive figuren «gud» som menneskene har funnet opp. Den fiktive guden i boken sier at han er god - hen gjentar det repetitivt over tid, mens hen torturerer menneskene. Historien er mer en forklaring av hvorfor folk lider, enn en historie om en allmektig guddom.

Så endrer samfunnet seg. Behovet for en gud som ikke bare sier hen er god, men også helst faktisk gjør noenlunde etisk ålreite ting melder seg. (Det er verdt å merke seg at tingene som var «etisk ålreit» den gang denne del av bibelen ble diktet opp ikke sammenfaller med noe som ligner på «ålreit» i dag.) Man fant opp Jesus etc. (og lot gud i prosessen voldta Jesus mor, fordi det var etisk helt ålreit for en huggorm å drive med slikt på den tiden)

Og så har vi selvsagt det formidable, internasjonale firmaet kirken. Som tjener penger på at folk tror, og dermed reklamerer tungt for sin merkevare og har gjort det i et par tusen år. 

Uansett, til svaret ditt: det er (den altså fiktive, du husker det?) gud i bibelen som selv sier at hen er god. Vi får i løpet av bibelen nøyaktig null bevis for at hen er noe ennet enn direkte ond. Når slikt skjer er det normale å anta figuren lyver. Og at historien er ment å forstås på bakgrunn av denne løgnen. Fiktive karakterer i bøker kan nemlig lyve. 

Folk kan si de er kristne, eller hinduer, eller at de tror på ånder, nøkken eller Odin. Jeg har all respekt for tro. Men organisert religion handler om å bakvaske andre sin tro som «overtro» og så påstå (uten et fnugg av bevis) at de selv har rett. Og at de tusenvis øvrige religioner tar feil. Og det har jeg presis null respekt for. Tror du? Supert. Da antar jeg du har all respekt for folk som tror andre ting som er umulig. Som at jorden er flat, feks. Eller at de selv er en blå kanin. Tro er tro.

Anonymkode: 43fe0...266

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er ikke et stort menneske i sandaler, som sitter i skyene og oppfyller ønsker. Gud er alt, alt av energi og livskraft og frekvensene som vibrerer gjennom universet, og noen som er utenfor det vi oppfatter.  Fast materie slik vi opplever det er ikke egentlig helt solid, dess lenger ned i noen man for dess mer tomrom blir det. https://theconversation.com/if-atoms-are-mostly-empty-space-why-do-objects-look-and-feel-solid-71742. Du er også en del av Gud. Når du ber fokuserer du din energi inn mot hovedenergien du er en del av. Men det er ikke magi, ønskene dine oppfylles ikke som om en fe viftet med tryllestokken. Bønn og kontemplasjon handler om stille stund der du kan fokusere dine ønsker, og motta tegn på hva som er riktig vei. Det du tror du ønsker er kanskje ikke en del av livsveien din, på godt og vondt. Stol på at du er trygg uansett farene her i denne virkeligheten, og at du er ikke ensom og alene midt i ingenting. Du er en del av alt. 

Anonymkode: 5e149...2e9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja ifølge dagens vitenskap var det ikke "noe" for The Big Bang, Imidlertid har hva som er rett viten endret seg hele tiden. Hva som er "rett vitenskap" om f eks 200 år verken vet vi ikke.

Anonymkode: 1f33b...073

Så relativt er det ikke. 

Anonymkode: d81d7...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (54 minutter siden):

Ber dere kun når dere ønsker noe? Bønn er en god ting. Og greit at mange her ikke tror , men ha litt respekt da for de som tror og som ber.  Bønn er trøst, samtale med Gud. Jeg forventer ikke å få noe tilbake når jeg ber, men det er godt for sjel og sinn. Jeg har opplevd mange tragedier i mott Liv, mistet over halvparten av familien til sykdom. Bønn har vært en stor trøst.

Jeg har respekt for de som tror og ber, men mener det er legitimt å stille spørsmål.

Anonymkode: 4fc51...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kaller seg far og ber deg komme til han.

Hadde han vært et levende menneske hadde barnevernet gitt han besøksforbud på dagen, på grunn av omsorgssvikt på det groveste.

Anonymkode: 38d50...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har respekt for de som tror og ber, men mener det er legitimt å stille spørsmål.

Anonymkode: 4fc51...4eb

Det er absolutt legitimt å stille spørsmål. Min kommentar var rettet mot alle de spydige her inne. Synes spørsmål er flott👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Gud ferie sammen med påskeharen, julenissen, Muhammed  og Tannfeen. Har ikke tid til å svare på bønner når han  drikker paraplydrinker på stranda.

Anonymkode: bcc7d...c64

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gud er ikke et stort menneske i sandaler, som sitter i skyene og oppfyller ønsker. Gud er alt, alt av energi og livskraft og frekvensene som vibrerer gjennom universet, og noen som er utenfor det vi oppfatter.  Fast materie slik vi opplever det er ikke egentlig helt solid, dess lenger ned i noen man for dess mer tomrom blir det. https://theconversation.com/if-atoms-are-mostly-empty-space-why-do-objects-look-and-feel-solid-71742. Du er også en del av Gud. Når du ber fokuserer du din energi inn mot hovedenergien du er en del av. Men det er ikke magi, ønskene dine oppfylles ikke som om en fe viftet med tryllestokken. Bønn og kontemplasjon handler om stille stund der du kan fokusere dine ønsker, og motta tegn på hva som er riktig vei. Det du tror du ønsker er kanskje ikke en del av livsveien din, på godt og vondt. Stol på at du er trygg uansett farene her i denne virkeligheten, og at du er ikke ensom og alene midt i ingenting. Du er en del av alt. 

Anonymkode: 5e149...2e9

Det er å omskrive hva folk flest legger i ordet "gud" men du er velkommen til å definere det sånn, det er ikke noe sannere av den grunn. Når mennesker snakker om gud, spesielt her i vesten, så er det nesten implisitt at de snakker om gud fra bibelen, Elohim/El. Så når mennesker spør om bønner blir hørt, så refererer de tilbake til historier i bibelen der karakterer ber og gud svarer direkte, Ikke en "use the force Luke" type tolkning av hva gud er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 time siden):

Det er å omskrive hva folk flest legger i ordet "gud" men du er velkommen til å definere det sånn, det er ikke noe sannere av den grunn. Når mennesker snakker om gud, spesielt her i vesten, så er det nesten implisitt at de snakker om gud fra bibelen, Elohim/El. Så når mennesker spør om bønner blir hørt, så refererer de tilbake til historier i bibelen der karakterer ber og gud svarer direkte, Ikke en "use the force Luke" type tolkning av hva gud er.

Ja, desverre har mye eldgammel kunnskap blitt kuppet og omskrevet av mennesker som vil utnytte det til egen vinning og egen makt ❤️ og så blir vranglære lært og gjenlært nedover i generasjoner. En kime av sannheten ligger likevel ofte gjemt i både folkeminne, ritualer og eventyr  ( også moderne eventyr, så ingen grunn til å rakke ned på de 😉) - og nå har vi kommet til et punkt i historien der denne eldgamle kunnskapen igjen begynner å våkne opp i et bredere lag av befolkningen 😊 Det er aldri for sent å gjøre om på misforståelser og åpne opp for andre forståelser. 

Anonymkode: 5e149...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, desverre har mye eldgammel kunnskap blitt kuppet og omskrevet av mennesker som vil utnytte det til egen vinning og egen makt ❤️ og så blir vranglære lært og gjenlært nedover i generasjoner. En kime av sannheten ligger likevel ofte gjemt i både folkeminne, ritualer og eventyr  ( også moderne eventyr, så ingen grunn til å rakke ned på de 😉) - og nå har vi kommet til et punkt i historien der denne eldgamle kunnskapen igjen begynner å våkne opp i et bredere lag av befolkningen 😊 Det er aldri for sent å gjøre om på misforståelser og åpne opp for andre forståelser. 

Anonymkode: 5e149...2e9

Jeg vil på det strengeste advare mot å tenke at gammelt er synonymt med kunnskap. Alt vi vet i dag er bygd sten på sten på kunnskap som kom før, prisen for dette har ofte vært høy. I noen religioner og samfunn så ser vi rester av dette den dag i dag. Kosher og kashrut i Jødedom, mye av de samme reglene i Islam, samt redsel for blod, kvinnelige kroppsfunksjoner osv.
Tanken om at det er en eldgammel kunnskap som er tapt (tenk myten om Atlantis) er det ikke noe hold i sånn generelt. Du kan f.eks argumentere for at det Osmanske riket tok vare på tekster på Gresk og andre språk i området, som på samme tiden ble brent i Europa, men jeg tviler på at det egentlig er det du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Gud? 

Den selvutnevnte shapeshifter alien guden som har diktet opp og diktert ikke bare en men flere religiøse bøker om seg selv og skremselpropaganda for å få menneskene til å adlyde seg, eller den gudommelige guden hver og en av oss er som bor i våre fysiske templer? Den gudommelige guden du er i ditt eget tempel har ansvar for å sørge for at livet ditt blir bedre slik du selv vil ha det. Den falske guden vil at du skal legge alt i hendene på en ikke eksisterende gudsmakt som aldri har gjort det døyt for å hjelpe noen med sine problemer.

Derav den frie viljen til mennesket.

Anonymkode: 423d8...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...