Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Dette er en påminnelse til deltagere om å bidra til konstruktiv meningsutveksling ved å unnlate å gå til angrep på eller latterliggjøre meningsmotstandere. Temaer som dette er noe mange har en dyp personlig tilknytning til, og for andre noe man ikke forholder seg til i det hele tatt. Som bruker av Kvinneguiden har man likevel et ansvar for å forholde seg til det enhver tid gjeldende regelverket.

Retningslinjene finnes her: https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.09):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Han gjør det. Gud vet hva du trenger, og ber du om noe du trenger vil Han høre din bønn. 

Anonymkode: d87f6...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

fordi han finnes ikke. eller, enda verre : Gud finnes men han bryr seg ikke i det minste om deg. Han vet ikke en gang at du finnes.

Endret av NatNat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.25):

Fordi guder ikke finnes.

Anonymkode: 804b1...ffa

Kan tenkes.

Eller at Gud ønsker å holde oss i uvisshet. For å teste oss. "Tro" og "visshet" er jo motstridende ting og religion handler visst mye om troen (kristendommen i hvert fall) og da er det jo meningen at vi skal tro, men ikke vite. Tror jeg.

Anonymkode: 6247c...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?
My friends all drive Porsches, I must make amends
Worked hard all my lifetime, no help from my friends
So, oh, Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?

Det er ikke bare å be og så tro at du skal få det eller at ting vil skje, at sykdom vil forvinne, eller at det blir fred på jord. Det finnes sikkert hundrevis av millioner som daglig kanskje ber om at 2+2 ikke må bli 4. At det opplagte ikke må skje? Det fleste mennesker lever ikke rett, gjør mange feil og havner i trøbbel, blir syke etc. Mange går i loop i et feil livsmønster og gjør de samme feilene om igjen og omigjen og kommer ikke ut av det, og så ber man til Gud, men fortsetter med å feile.

I bibelen står en viktig bønn. Fader vår, og legg merke til at det står; Tilgi oss vår skyld slik vi har tilgitt våre skyldnere... hva betyr dette og har man tilgitt, gjort opp for seg, eller bærer man nag eller har gjort feil mot noen uten å gjøre opp sin skyld? En skyld er noe som skal gjøres opp på ett eller annet vis, og tilgivelse må komme fra hjertet og ikke munnen. De fleste ber fadervår fordi de er opplært og vant til det, mer som en tradisjon enn en sann bønn...

Bibelen gir tydelige eksempler på at bønnen må være oppriktig og hensiktsmessig. Og ikke bare det. Det er faktisk en del forutsetninger for at bønner skal gå i oppfyllelse.

Her er noe av hva bibelen sier om bønn;

• For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, (Rom 8,26-27)
  • Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det. (Joh 15,7)
  • Og det vi ber om, får vi av ham. For vi holder hans bud og gjør det som er godt i hans øyne." (1.Johannes.3:22)
  • Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes hit og dit av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, splittet som han er og ustø i alle sin ferd. (Jakob 1,5-8)
  • Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. (Jak.5:16)
  • Bekjenn derfor deres synder for hverandre og be for hverandre, for at dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning." (Jak.5:16)
  • Han skal gå av veien for ondt og gjøre godt. Han skal søke fred og jage etter den. For Herrens øyne er over de rettferdige, og hans ører er vendt til deres bønn. (1.Peter.3:11)
  • - Og dette er vår frimodige tillit til ham: at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. (1. Joh 5,14)
  • La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, så vi kan få miskunn og finne nåde som gir hjelp i rette tid. (Hebr 4,16)
  • Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be til enhver tid, i Ånden! Våk og hold ut i bønn. (Ef 6,18) 1.
  • Be stadig. (Tess 5,17)
  • Når noen vender øret bort og ikke vil høre på loven, blir selv bønnen hans avskyelig. (Ordspr 28:9)
  • Herren er langt borte fra de ugudelige, men de rettferdiges bønn hører han." (Ordspråkene.15:29)
  • Men når dere står og ber og har noe å anklage en annen for, så tilgi ham, for at deres Far i himmelen kan tilgi dere misgjerningene deres. Men om dere ikke tilgir, skal heller ikke deres Far i himmelen tilgi deres misgjerninger.» (Mark 11,25)

Hvis man ikke lever etter kjærlighetens lov (Romerne 13: 8 - Matteus 22:34) og gjør det som er rett, i hvertfall forsøker, og med et oppriktig hjerte, for feile gjør vi hele tiden, men så sant vi lærer av det vil vi stadig forbedre oss og vi vil få hjelp.

Husk også at Gud allerede vet din bønn før du utsiier den, så når vi ber, f.eks om tilgivelse, eller bekjenner synder så er det oss selv det gjelder. Vise at man er sin synd bevisst, for først da kan man begynne å endre seg, så detr er store ord og mye visdom i dette ordtaket: Menneske, kjenn deg selv!

Endret av Catch22
Rettelse
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan tenkes.

Eller at Gud ønsker å holde oss i uvisshet. For å teste oss. "Tro" og "visshet" er jo motstridende ting og religion handler visst mye om troen (kristendommen i hvert fall) og da er det jo meningen at vi skal tro, men ikke vite. Tror jeg.

Anonymkode: 6247c...297

Det kan også tenkes ja. Men dette ligner veldig på en bortforklaring om hvorfor det er umulig å se at bønner virker. 

Og hvorfor skal vi tro at Gud ønsker de lettlurte til himmelen, og ikke skeptikere som venter med å tro på noe før det finnes gode bevis? 

Kanskje Gud ønsker å holde oss i uvisshet for å teste vår evne til å tenke rasjonelt, og ikke tro på ting uten god grunn, og dermed kun tar til himmelen de som ikke tror. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (2 timer siden):

Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Med andre ord, det er helt umulig å skille mellom guden du tror på, og ingen gud, når det gjelder manglende oppfyllelse av bønner... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.41):

Fordi Gud er ikke en panteautomat der man får penger etter å ha pantet flasker; man får ikke automatisk en Tesla og en ny TV uansett hvor mange "Fader vår" man legger i potten.

Anonymkode: d1d47...848

Jeg kunne nøyd meg med en enkel bolig og et fredelig liv.

Anonymkode: fc091...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millelina skrev (På 7.9.2024 den 0.54):

Så «stygge» dere er… Hvis TS tror på Gud, er det ufattelig dårlig gjort å slenge ut; fordi han ikke finnes. Hvor ble det av respekten deres for andre mennesker?

Jeg er ikke kristen, men respekterer de som er det og ville aldri falt meg inn å være nedlatende til deres tro. 

Enig. Og spesielt her på et forum som er til for å diskutere og dele tanker om tro. Hvorfor henge her om man kun er interessert i å rakke ned på andres tro? Om man er interessert i å påpeke at Gud ikke finnes og at alle som tror på Gud er "dumme", hvorfor ikke heller lage en egen tråd om det på et annet forum?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 7.9.2024 den 0.56):

Hvorfor er det mer nedlatende å hevde at Gud ikke finnes enn å hevde at Gud finnes? Begge er trospåstander uten bevis. 

Er ikke noe galt i å mene at Gud ikke finnes. Men det er ikke nødvendig å "spamme ned" alle trådene til dem som vil diskutere aspekter ved sin tro. Lag heller en egen tråd om hvorfor du mener Gud ikke finnes. Man bør prøve å holde seg til tema i tråden. Tema her er ikke om Gud finnes eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke noe galt i å mene at Gud ikke finnes. Men det er ikke nødvendig å "spamme ned" alle trådene til dem som vil diskutere aspekter ved sin tro.

Jeg spamme ikke ned alle trådene, jeg har kun skrevet i to tråder på lang tid, men jeg legges merke til fordi jeg ikke gjemmer meg bak en anonym-tag som de fleste andre. 

Og jeg påstår ikke at Gud ikke finnes, men svarer på direkte påstander fra andre, som jeg mener er feil, og begrunner hvorfor jeg mener det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bør prøve å holde seg til tema i tråden. Tema her er ikke om Gud finnes eller ikke.

Og det er da ikke jeg som dro inn temaet om Gud finnes eller ikke i tråden her. Jeg er helt enig med deg at de tullete innleggene om at Gud er vitenskapelig bevist ikke er tema, men da bør du heller kritisere den som bringer inn det temaet. 

Mine hovedpoeng i tråden her, som jeg gjerne diskuterer videre er om Gud i det hele tatt oppfyller noen bønner, og hvordan vi kan oppdage det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gud forventer du svar fra? Hva om du rett og slett er forledet til å be til feil gud?

Flat Earth And Odin

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (23 minutter siden):

Hvilken gud forventer du svar fra? Hva om du rett og slett er forledet til å be til feil gud?

Det finnes bare en Gud

Anonymkode: d87f6...430

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 12.9.2024 den 12.21):

Med andre ord, det er helt umulig å skille mellom guden du tror på, og ingen gud, når det gjelder manglende oppfyllelse av bønner... 

Det finnes lover og regler og bryter du disse, eller gir blaffen, eller bønnene er tomme ord og ikke oppriktige så hvorfor få hjelp, eller bli bønnhørt?

Bibelen forklarer hva som skal til for å bli bønnhørt, men det kan likevel hende at det du ber om er feil, men at man ikke ser det selv. Det må være hensiktsmessig og man må være på «den rette vei».

Hvis du ba meg om å gjøre noe for deg og jeg sier at, ja det skal jeg gjøre hvis du først gjør dette... og du ikke gjør det. Skulle du da bli oppgitt eller kalle meg en bløff som ikke holder det jeg sier?

Så derfor svarer jeg; Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Og viser til hva bibelen selv sier.

Så det hadde vært interessant å vite hva trådstarter ber om, så kunne man kanskje gi et bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catch22 skrev (9 timer siden):

Det finnes lover og regler og bryter du disse, eller gir blaffen, eller bønnene er tomme ord og ikke oppriktige så hvorfor få hjelp, eller bli bønnhørt?

Og om du ikke bryter disse reglene, men ber oppriktig, så er det ikke noe som tyder på at bønnene blir oppfylt da heller.

Bibelen forklarer hva som skal til for å bli bønnhørt, men det kan likevel hende at det du ber om er feil, men at man ikke ser det selv. Det må være hensiktsmessig og man må være på «den rette vei».

Med andre ord så selv om du følger Bibelen, er resultatet umulig å skille fra at det ikke finnes noen Gud, og det finnes utallige bortforklaringer på hvorfor.

Hvis du ba meg om å gjøre noe for deg og jeg sier at, ja det skal jeg gjøre hvis du først gjør dette... og du ikke gjør det. Skulle du da bli oppgitt eller kalle meg en bløff som ikke holder det jeg sier?

Men det er jo akkurat slike svar du aldri får fra Gud. Gud gir deg da aldri et tydelig og hørbart svar om hva du må gjøre. Alt du får er en følelse av at han kanskje hører deg, en følelse som er umulig å skille om den kommer fra deg selv eller Gud.

Så derfor svarer jeg; Ber du rett og lever du rett, etter Jesu formaninger og Guds lov?

Da svarer jeg at det ikke er noe som tyder på at det spiller noen rolle. Guds eventuelle oppfyllelse av bønner er uansett umulig å skille fra det som skjer helt naturlig, og han oppfyller tilsynelatende aldri noe som ikke like gjerne skjer naturlig.

Så det hadde vært interessant å vite hva trådstarter ber om, så kunne man kanskje gi et bedre svar.

Jeg tviler sterkt på at du uansett kunne gitt noe annet enn en bortforklaring du ikke kan bevise, om hvorfor TS sine bønner ikke blir oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 1.12):

Gud hjelper den som hjelper seg selv. Hvis du ber til Gud om styrke til å gå fra et voldelig forhold, ber om hjelp til å få et bedre liv eller hjelp til å få bedre økonomi eller hva som helst. Så ber du om det og ser etter tegn på hva du kan gjøre for å få det til å skje. 

Var en mann som falt ut i vannet og holdt på drukne så han ropte på Gud om hjelp. Det kom en båt med en mann forbi og skulle hjelpe han, men mannen sa at han ventet på at Gud skulle hjelpe. Så kom det en litt større båt forbi og skulle hjelpe, men mannen sendte også de avgårde fordi han ventet på hjelp fra Gud. Det kom en tredje båt, men mannen sa fortsatt nei. Han druknet og da han møtte Gud da han døde spurte han: "Hvorfor reddet du meg ikke når jeg ropte på hjelp?" og Gud svarte: "Jeg sendte deg først en liten båt, så en større båt og til slutt enda en båt, men du sa nei til alle de andre. Du så etter Gud, men Gud var i de som ville hjelpe deg fra de båtene og hadde du tatt i mot den utstrakte hånda så hadde du blitt reddet."

Noe sånt. Fritt etter hukommelsen, jeg leste det et eller annet sted for mange år siden.

Og jeg tror det er sånn. Gud er jo ikke noen person som kommer fysisk og hjelper noen. Hvis man ber så kan man få hint og svar på andre måter og så må man følge de svarene man får. 

Anonymkode: 80791...b12

Men hva om det ikke er noen til å hjelpe en på jorda? At det ikke er noen som er villige til å hjelpe? Hvor er Gud da? Og hvis man trenger hjelp og ber om det, men det kommer ikke... hvorfor står det da i bibelen at be så skal du få osv? Be så skal det du ber om skje om du ber i Jesus navn osv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 17.9.2024 den 1.12):

Og om du ikke bryter disse reglene, men ber oppriktig, så er det ikke noe som tyder på at bønnene blir oppfylt da heller.

Med andre ord så selv om du følger Bibelen, er resultatet umulig å skille fra at det ikke finnes noen Gud, og det finnes utallige bortforklaringer på hvorfor.

Men det er jo akkurat slike svar du aldri får fra Gud. Gud gir deg da aldri et tydelig og hørbart svar om hva du må gjøre. Alt du får er en følelse av at han kanskje hører deg, en følelse som er umulig å skille om den kommer fra deg selv eller Gud.

Da svarer jeg at det ikke er noe som tyder på at det spiller noen rolle. Guds eventuelle oppfyllelse av bønner er uansett umulig å skille fra det som skjer helt naturlig, og han oppfyller tilsynelatende aldri noe som ikke like gjerne skjer naturlig.

Jeg tviler sterkt på at du uansett kunne gitt noe annet enn en bortforklaring du ikke kan bevise, om hvorfor TS sine bønner ikke blir oppfylt.

Det her er bare kverulering. Hva all verden vet du om man blir bønnhørt eller ei? Du tror jo ikke en gang at det finnes noe gudommelig, eller at kosmos er og menneske er skapt. Du befinner deg egentlig i helt feil debatt. Denne tråden handler om hvorfor Gud ikke griper inn og jeg forsøker å si hva bibelen sier, men det hadde hjulpet mye å vite mer om hva eksakt trådstarter mener. Hva ber vedkommende om og trenger hjelp til? Første feilen ligger i at det nærmest er umulig å gi et godt svar når utgangspunktet er så lite konkret og kryptisk. Den neste feilen er kanskje at vedkommende både tenker og lever feil, gjentar feilene og går i loop.

Trådstarter: Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Det har med andre ord stor betydning hvordan vedkommende både tenker og lever, for det er jo ikke bare å be «sånn og sånn» og forvente at alt skal falle på plass. Hva er årsaken til problemene? Er de selvforskyldt.

Gud er virksom i alt og alle, på en eller annen måte, men for kristne er det egne regler. De reglene står i bibelen. En kristen er en del av en større sammenheng som har et mål, men det er mange som kaller seg kristne uten å forstå hva det handler om. De lever ikke etter Jesu lære eller kjærlighetens lov. Ergo får de heller ikke det som er lovet dem.

For meg endret livet seg totalt fordi jeg endret tankemønster og livsstil, men det var ikke gjort i en håndvending. Som noen andre her skrev; Gud hjelper den som hjelper seg selv. Altså det krever en egeninnsats, en grundig selvransakelse og å bli bevisst seg selv og det livet man lever, og ja, jeg er overbevist om at jeg fikk hjelp underveis.

Dette gjelder alle, enten du tror på Gud eller ei. Blir du bevisst de feil du gjør og strever for å gjøre noe med det, så vil man med stor sannsynlighet oppnå resultater, men det gjør deg ikke til et sant og fullkomment menneske, et åndelig menneske. For forutsetningen her er at vi er av det åndelige, men har falt ut av det og lever ikke riktig. Mennesket og menneskeheten er på feil vei.

Det ligger faktisk i ordet religion som stammer fra det latinske ordet Religio som betyr «re» atter/igjen og ligera som betyr «binde» eller bindingen/båndet mellom mennesket og Gud.

Kort sag: Gjenoprette forbindelsen og veien til Gud og det åndelige.

Det finnes noe som heter å se lyset, den åndelige siden av livet, og har du ikke opplevd det, så er du i beste fall en troende og ikke en kristen. Du kan sammenligne det med en fisk som bryter overflaten for første gang og opplever en helt annen verden, men fullt bevisst om begge verdener, eller en larve som blir til sommerfugl, eller du kan prøve å forstå Platons hulelignelse.

Verden er full av krig, sykdom og elendighet fordi vi ledes av umodne og uvitne mennesker med egne agendaer og som strever etter makt og materielle verdier. Se på lederskapet i verden. Er det de kloke, erfarne og rettskafne menneskene som styrer, folk som holder sitt ord og er gode rollemodeller?

Hvorfor oppstår stridigheter oss i mellom, kriger, grådighet, tyveri, vold, voldtekt, forurensning, sykdom og lignende? Det er fordi verdens elendige tilstand er et resultat av den samlede menneskehetens tidligere gjerninger og vi følger i de samme fotspor, gjør de samme feilene og arver de samme lidelsene.

I en slik umoden verden har selv det negative en hensikt. Smerten får oss til å søke smertens årsak. Ubehaget får oss til å søke det som behager. Det finnes livslover og naturlover og hvis de brytes så får det naturligvis konsekvenser. Velger et menneske med vilje å ikke gjøre det som rett er, eller i uvitenhet, så oppstår det vi opplever som ondt.

Hvordan skaper vi og opprettholder et godt liv og en fredelig og bærekraftig verden? Umulig er det ikke, men menneskeheten synes ikke å være moden nok, for kunnskapen finnes, men det handler om verdivalg. Materiell versus sosial kapital. Mammon versus Gud!

Tenk om vi eide alt i fellesskap og ble ledet av vise, kloke, erfarne og kunnskapsrike mennesker? Gode rollemodeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Catch22 skrev (9 minutter siden):

Det her er bare kverulering. Hva all verden vet du om man blir bønnhørt eller ei? Du tror jo ikke en gang at det finnes noe gudommelig, eller at kosmos er og menneske er skapt. Du befinner deg egentlig i helt feil debatt. Denne tråden handler om hvorfor Gud ikke griper inn og jeg forsøker å si hva bibelen sier, men det hadde hjulpet mye å vite mer om hva eksakt trådstarter mener. Hva ber vedkommende om og trenger hjelp til? Første feilen ligger i at det nærmest er umulig å gi et godt svar når utgangspunktet er så lite konkret og kryptisk. Den neste feilen er kanskje at vedkommende både tenker og lever feil, gjentar feilene og går i loop.

Trådstarter: Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Det har med andre ord stor betydning hvordan vedkommende både tenker og lever, for det er jo ikke bare å be «sånn og sånn» og forvente at alt skal falle på plass. Hva er årsaken til problemene? Er de selvforskyldt.

Gud er virksom i alt og alle, på en eller annen måte, men for kristne er det egne regler. De reglene står i bibelen. En kristen er en del av en større sammenheng som har et mål, men det er mange som kaller seg kristne uten å forstå hva det handler om. De lever ikke etter Jesu lære eller kjærlighetens lov. Ergo får de heller ikke det som er lovet dem.

For meg endret livet seg totalt fordi jeg endret tankemønster og livsstil, men det var ikke gjort i en håndvending. Som noen andre her skrev; Gud hjelper den som hjelper seg selv. Altså det krever en egeninnsats, en grundig selvransakelse og å bli bevisst seg selv og det livet man lever, og ja, jeg er overbevist om at jeg fikk hjelp underveis.

Dette gjelder alle, enten du tror på Gud eller ei. Blir du bevisst de feil du gjør og strever for å gjøre noe med det, så vil man med stor sannsynlighet oppnå resultater, men det gjør deg ikke til et sant og fullkomment menneske, et åndelig menneske. For forutsetningen her er at vi er av det åndelige, men har falt ut av det og lever ikke riktig. Mennesket og menneskeheten er på feil vei.

Det ligger faktisk i ordet religion som stammer fra det latinske ordet Religio som betyr «re» atter/igjen og ligera som betyr «binde» eller bindingen/båndet mellom mennesket og Gud.

Det finnes noe som heter å se lyset, den åndelige siden av livet, og har du ikke opplevd det, så er du i beste fall en troende og ikke en kristen. Du kan sammenligne det med en fisk som bryter overflaten for første gang og opplever en helt annen verden, men fullt bevisst om begge verdener, eller en larve som blir til sommerfugl, eller du kan prøve å forstå Platons hulelignelse.

Verden er full av krig, sykdom og elendighet fordi vi ledes av umodne og uvitne mennesker med egne agendaer og som strever etter makt og materielle verdier. Se på lederskapet i verden. Er det de kloke, erfarne og rettskafne menneskene som styrer, folk som holder sitt ord og er gode rollemodeller?

Hvorfor oppstår stridigheter oss i mellom, kriger, grådighet, tyveri, vold, voldtekt, forurensning, sykdom og lignende? Det er fordi verdens elendige tilstand er et resultat av den samlede menneskehetens tidligere gjerninger og vi følger i de samme fotspor, gjør de samme feilene og arver de samme lidelsene.

I en slik umoden verden har selv det negative en hensikt. Smerten får oss til å søke smertens årsak. Ubehaget får oss til å søke det som behager. Det finnes livslover og naturlover og hvis de brytes så får det naturligvis konsekvenser. Velger et menneske med vilje å ikke gjøre det som rett er, eller i uvitenhet, så oppstår det vi opplever som ondt.

Hvordan skaper vi og opprettholder et godt liv og en fredelig og bærekraftig verden? Umulig er det ikke, men menneskeheten synes ikke å være moden nok, for kunnskapen finnes, men det handler om verdivalg. Materiell versus sosial kapital. Mammon versus Gud!

Tenk om vi eide alt i fellesskap og ble ledet av vise, kloke, erfarne og kunnskapsrike mennesker? Gode rollemodeller!

Du skriver godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er bare kverulering.

Jeg synes det er forunderlig hvordan mange som tror på overnaturlige ting, kaller det kverulering når de får saklige motargumenter som hevder at det du tror på mangler bevis, og er umulig å skille fra fantasi.

Hva all verden vet du om man blir bønnhørt eller ei? Du tror jo ikke en gang at det finnes noe gudommelig

Jeg vet akkurat like mye om det som deg og alle andre. Jeg setter meg inn i det som finnes av bevis for påstanden, og trekker mine slutninger av det. Hva mener du å vite om det som jeg ikke vet?

Du befinner deg egentlig i helt feil debatt.

At du ikke liker mitt synspunkt forstår jeg, og du står fritt til å overse meg, men når man på et åpent forum diskuterer grunner til at bønner ikke blir hørt, må det være innenfor å hevde at grunnen kan være at det faktisk ikke finnes noen gud. 

Jeg ser at du ikke en gang forsøker å svare meg på sak, nemlig at det faktisk ikke er bevis som tyder på at bønner blir hørt i det hele tatt.

Du står selvsagt fritt i å tro på noe det ikke finnes bevis for, og finne på bortforklaringer på hvorfor bevisene mangler - i stedet for å vurdere det åpenbare, nemlig at det muligens ikke er noen gud som hører bønnene våre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (20 timer siden):

Du skriver ganske nedlatende mot og om andre. At man kun skal få hjelp om man slavisk følger regler og lover for eks ift bibelen. Alle mennesker gjør feil, det betyr ikke at de fortjener å straffes for det til evig tid. De som søker gud og ber han om hjelp, burde få det, med tanke på at de ønsker å henvende seg til gud og ha noe med han å gjøre. Gud skal være der for mennesker som ikke har det godt og som trenger hjelp. Ikke overlate dem til seg selv og sykdom/elendighet. Da trenger man ingen gud. Da kan man like gjerne droppe å komme til noen himmel og, om livet til folk skal være vanskelig hele tiden på jorda. Så skal man liksom komme til himmelen og få det godt etterpå, veldig hyklersk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke 10 sider for å  svare på dette.

Gud griper ikke inn fordi han ikke finnes og bibelen er bare oppspinn, tidenes mest solgte eventyr.

Anonymkode: 46771...f66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...