Gå til innhold

Hvorfor griper ikke gud inn når man ber?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Dette er en påminnelse til deltagere om å bidra til konstruktiv meningsutveksling ved å unnlate å gå til angrep på eller latterliggjøre meningsmotstandere. Temaer som dette er noe mange har en dyp personlig tilknytning til, og for andre noe man ikke forholder seg til i det hele tatt. Som bruker av Kvinneguiden har man likevel et ansvar for å forholde seg til det enhver tid gjeldende regelverket.

Retningslinjene finnes her: https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Lovise78 skrev (21 timer siden):

Hvis det hadde eksistert en gud, så hadde han ikke latt barn lide i sult og nød uten å gripe inn. 

Hvor har du dette fra? Skulle Gud være politi over all galskapen vi mennesker finner på?

Anonymkode: e0fba...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hevder jo ofte at gud hører på bønner. Her er et eksempel fra Bibelen:

Kongebok 2:23-24:

«Fra Jeriko gikk Elisja opp til Betel. Mens han gikk på veien, kom det noen smågutter ut fra byen, og de spottet ham. De ropte: ‘Kom deg vekk, din snauskalle! Kom deg vekk, din snauskalle!’ Da han snudde seg og så dem, forbannet han dem i Herrens navn. Da kom det to bjørner ut fra skogen og rev i hjel førtito av guttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 0.09):

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Anonymkode: da805...bc1

Han har gitt deg fri vilje og fraskriver seg alt ansvar. Snakkes ved perleporten. 

Anonymkode: f13ab...4a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med en gud som aldri svarer eller gjør det du ber om hjelp med? I bibelen står det mange flotte lovnader som skal skje bare du ber sånn og sånn. Så hvorfor hører han ikke på da når man ber?

Fordi Gud ikke eksisterer vel. 

Anonymkode: 15696...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (9 minutter siden):

Det hevder jo ofte at gud hører på bønner. Her er et eksempel fra Bibelen:

Kongebok 2:23-24:

«Fra Jeriko gikk Elisja opp til Betel. Mens han gikk på veien, kom det noen smågutter ut fra byen, og de spottet ham. De ropte: ‘Kom deg vekk, din snauskalle! Kom deg vekk, din snauskalle!’ Da han snudde seg og så dem, forbannet han dem i Herrens navn. Da kom det to bjørner ut fra skogen og rev i hjel førtito av guttene

Lurer på hvor mange de var totalt? Og om de bare stod der og så på at bjørnene rev seg gjennom kompisene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke direkte hjelp til ting, men mange finner styrke og muligheter ved å be. Mange finner en slags ro og oppdager løsninger på vanskelige ting.

Livet er bare slik det er, og noen ganger føler jeg at helvete er på jorda. De som er snille og omsorgsfulle med folk rundt seg får ofte ikke leve så lenge. Vi må slite lenger med de plagsomme folka.

Anonymkode: 66eab...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor har du dette fra? Skulle Gud være politi over all galskapen vi mennesker finner på?

Hvis Gud er god og en allestedsnærværende gud, så burde h*n kunne rette opp i uretten som begås. Da burde h*n være i stand til å hjelpe de som lider. H*n har liksom gjort det før da, i følge Bibelen. Sånn til informasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahve var opprinnelig gift og var en stormgud i israelernes pantehon av guder, og han fikk sitt eget reklamebyrå av skriftlærde fordi en israelsk hersker skulle drive nasjonsbygging 500 år før Kristus. 

Anonymkode: d81d7...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen gud. Konseptet er menneskeskapt for makt, kontroll og verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes en Gud så må man tenke på at Vår Herre mottar milliarder av bønner hver dag, og gjerne om akkurat det samme. Hvis Gud skal tilfredsstille alle bønner så ville Lotto-gevinstene vært på 10 kr hver uke fordelt på 1 500 000 førstepremiegevinster. Sånn i perspektiv. 

Dessuten er det noe som heter fri vilje, og Gud kan ikke mikrostyre det individuelle liv. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gud finnes ikke.

Anonymkode: 30749...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historikere som har forsket på Bibelen mener at lite av innholdet er fakta. Moses har mest sannsynlig aldri eksistert og mosebøkene ble nedtegnet rundt 500 år før Kristus og ikke 3000 år før Kr. som konservative kristne tror. Det mulige det er basert på muntlige traderinger. 

Jesus har sannsynlig eksistert og var født på vårparten i år 5-7 før Kristus. 

Hustorikerne påpeker at forfattere i OL-tider ikke skilte mellom fakta og fiksjon i den grad vi moderne mennesker gjør det. 

Høysangen var basert på muntlige traderinger av tempelhymner. Kong Salomo og David var konger for små områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historikerne og oldtiden mener jeg. Autokorrekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovise78 skrev (2 timer siden):

Hvis Gud er god og en allestedsnærværende gud, så burde h*n kunne rette opp i uretten som begås. Da burde h*n være i stand til å hjelpe de som lider. H*n har liksom gjort det før da, i følge Bibelen. Sånn til informasjon. 

Det er denne jeg er enig i men ikke forstår. For hvis gud lar folk bare gjøre som de vil pga fri vilje, så vil jo mange gjøre ondt mot andre og ødelegge livet dems. Men da går det jo bare utover de uskyldige som ikke har noe å stille opp med tilbake og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Gud ikke griper inn, er veldig enkelt forklart.

Gud eksisterer ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (20 timer siden):

Hvis det finnes en Gud så må man tenke på at Vår Herre mottar milliarder av bønner hver dag, og gjerne om akkurat det samme. Hvis Gud skal tilfredsstille alle bønner så ville Lotto-gevinstene vært på 10 kr hver uke fordelt på 1 500 000 førstepremiegevinster. Sånn i perspektiv. 

Tull. Lottopremien er en endelig sum, og blir mindre jo flere den deles på, men Gud er i følge troende allmektig og med uendelig kraft, så en slik allmektig Gud kunne lett tilfredsstilt alle bønner til fulle. Hvis ikke, er han jo ikke allmektig.

Sitat

Dessuten er det noe som heter fri vilje, og Gud kan ikke mikrostyre det individuelle liv. Dessuten er det noe som heter fri vilje, og Gud kan ikke mikrostyre det individuelle liv. 

Tull igjen, og en dårlig unnskyldning. Gud kunne gjort massevis som hadde hjulpet, uten å begrense menneskers frie vilje.

Min mor døde i smertehelvete til tross for at hun var en god kristen og ba om å bli frisk, og det hadde ikke begrenset noens frie vilje om Gud hadde oppfylt bønnen hennes.

Om Gud brøt inn og gjorde ethvert menneske som skulle voldta en annen, urørlig i fem minutter, ville det ikke frata noen deres frie vilje, men stoppet alle voldtekter.

Så at Gud ikke gjør slike ting, betyr enten at han ikke bryr seg, han ikke kan, eller at han ikke finnes.

Jeg tror det siste…

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Tull.

Tull igjen

Det er ingenting som er så lite fruktbart som å diskutere med noen som er påståelig i et tema de ikke vet noe om. 

Men du konkluderer heldigvis roligere med:

Jeg tror det siste…

Tror. Det ordet er viktig i debatten. Jeg tror noe, du tror noe. Ingen vet. Derfor er det ikke grunnlag for å "tull'e" andres meninger. 

Men trasig å høre om din mor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud svarer og han hjelper. Men husk at du må ha tålmodighet. 
Gud vet hva som er best for deg. Det er ikke sikkert det du ber om er det beste for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (12 timer siden):

Det er ingenting som er så lite fruktbart som å diskutere med noen som er påståelig i et tema de ikke vet noe om. 

Ja, jeg skrev "tull" to ganger. Beklager om det virket aggressivt, men jeg begrunnet begge to grundig.

...I motsetning til deg som bare avviser mine argumenter helt uten begrunnelse, så sånn sett virker det som om du er den som ikke vet noe om temaet. Men kom gjerne tilbake med et argument, og ikke bare ad hominem. 😊

Bombasi skrev (12 timer siden):

Tror. Det ordet er viktig i debatten. Jeg tror noe, du tror noe. Ingen vet. Derfor er det ikke grunnlag for å "tull'e" andres meninger. 

Jeg vet ikke at det ikke finnes noen Gud men jeg kan allikevel vite og begrunne hvorfor dine argumenter var dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melissa30 skrev (8 timer siden):

Gud svarer og han hjelper. Men husk at du må ha tålmodighet. 
Gud vet hva som er best for deg. Det er ikke sikkert det du ber om er det beste for deg. 

Så når du ber til Gud, kan det hende at du ikke får det oppfylt, at du får det oppfylt mye senere eller på en annen måte enn du ba om. Og han oppfyller aldri ønsker som ikke kunne skjedd naturlig. 

Med andre ord, akkurat det samme resultatet som hvis det ikke finnes noen Gud. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...