Gå til innhold

Digital ADHD-utredning med medikamentell behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Er det noen som har gjort dette som kan dele erfaringer? 

Jeg vet nokså sikkert at jeg har ADHD (lang og irrelevant historie), og jeg ønsker å kunne prøve medisiner for å se om det kan ha en effekt. 

Hvis jeg skal følge ruten via fastlege og DPS vil jeg bruke opp mot et år, hvis de i det hele tatt tar meg inn. 

Jeg har så vidt begynt å sette meg inn i digitale alternativer, men forstår at man må på psykiaternivå for å kunne få prøve ut medisin, som jo er målet mitt. Mange pakker tilbyr bare selve diagnosen fra psykolog, og da står man litt på bar bakke videre. 

Jeg vil veldig gjerne høre om erfaringer med private utredninger, gode og dårlige. 

Takk. 

Anonymkode: 88913...f3c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sjekke med Solapsykologene. Vet de har digitale timer og egne psykiatere, men vet ikke om de kan ta ADHD-utredning digitalt.

Skrevet

Jeg ble utredet på adhd klinikken i Haugesund. Bestilte hurtigpakken til 30.000 med utredning og medisin samme dag. Vet de tilbyr selve utredningsdelen på videomøter og. Men medikament oppstart skjer kun ved fysisk oppmøte.Jeg opplevde de som professjonelle og hyggelige. Slik en gjerne opplever private helseforetak. De er oppdaterte innen forskning og jobber omtrent kun med adhd. Det er en del papirer og skjemaer som må besvares før oppmøte. Så det blir derfor mer effektivt .De fleste godt voksne som utredes der er ganske sikre i sin sak når det gjelder diagnose. Men er du mer tvilende er det mye penger å bruke på utredning. Da kan det være lurt med en videokonsultasjon først før hurtigutredningspakken pakken bestilles. De har noen krav for å få utredning hos de. Du kan ikke ha noen psykiske diagnoser, traumer osv. eller være  i behandling hos dps.

Anonymkode: 33e68...b59

Skrevet

ADHD-medisiner virker på 80% av oss, uavhengig av diagnose.

Du kan kjøpe diagnose på ADHD-klinikken (rettere kalt ADHD-fabrikken) i Haugesund. Men skynd deg før Statsforvalteren beordrer dem til å stenge.

Anonymkode: fc544...28e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ADHD-medisiner virker på 80% av oss, uavhengig av diagnose.

Du kan kjøpe diagnose på ADHD-klinikken (rettere kalt ADHD-fabrikken) i Haugesund. Men skynd deg før Statsforvalteren beordrer dem til å stenge.

Nej. Adhd-medisiner funker på de som har adhd, mens de uten opplever at det funker, på samme måte som de med adhd, men ofte ikke får særlig bedre resultater på det de testes i.

Anonymkode: 7e61b...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble utredet på adhd klinikken i Haugesund. Bestilte hurtigpakken til 30.000 med utredning og medisin samme dag. Vet de tilbyr selve utredningsdelen på videomøter og. Men medikament oppstart skjer kun ved fysisk oppmøte.Jeg opplevde de som professjonelle og hyggelige. Slik en gjerne opplever private helseforetak. De er oppdaterte innen forskning og jobber omtrent kun med adhd. Det er en del papirer og skjemaer som må besvares før oppmøte. Så det blir derfor mer effektivt .De fleste godt voksne som utredes der er ganske sikre i sin sak når det gjelder diagnose. Men er du mer tvilende er det mye penger å bruke på utredning. Da kan det være lurt med en videokonsultasjon først før hurtigutredningspakken pakken bestilles. De har noen krav for å få utredning hos de. Du kan ikke ha noen psykiske diagnoser, traumer osv. eller være  i behandling hos dps.

https://www.dagensmedisin.no/adhd/adhd-klinikken-felt-av-statsforvalteren/606080

En del problemer med den klinikken.

Anonymkode: ad24e...d24

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nej. Adhd-medisiner funker på de som har adhd, mens de uten opplever at det funker, på samme måte som de med adhd, men ofte ikke får særlig bedre resultater på det de testes i.

Men hva tror du skjer når man gjør slik som i Haugesund, at man først tester folk, gir pasienten sentralstimulerende og så gjør en ny test? 100% av pasientene/klientene er der fordi de ønsker å få en diagnose og medisin. De kommer nesten garantert til å prestere bedre på den andre testen uansett, og dermed er det "bevist" at de trenger medisin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager å si det, men medisin fungerer på 80% uavhengig av diagnose. ADHD medisin er en amfetamin, og det gjør de fleste mer skjerpa. Det er en prestasjonsfremmende medisin.

Anonymkode: 06cfe...7db

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager å si det, men medisin fungerer på 80% uavhengig av diagnose. ADHD medisin er en amfetamin, og det gjør de fleste mer skjerpa. Det er en prestasjonsfremmende medisin.

Beklager å si det, men det jeg har behov for, er svar på det jeg spør om. 

Det er synd at det alltid skal ende i diskusjoner rundt medisinbruk og at "adhd er trendy".

Ts

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager å si det, men det jeg har behov for, er svar på det jeg spør om. 

Det er synd at det alltid skal ende i diskusjoner rundt medisinbruk og at "adhd er trendy".

Ts

Jeg svarte til den som mener adhd medisin kun fungerer på de med adhd. Noe som absolutt ikke stemmer, og derfor bør korrigerer så flere blir kjent med fakta og ikke oppspinn.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg svarte til den som mener adhd medisin kun fungerer på de med adhd. Noe som absolutt ikke stemmer, og derfor bør korrigerer så flere blir kjent med fakta og ikke oppspinn.

Hvis det er fakta må du nesten slenge ved kilder som underbygger det du sier.

Anonymkode: 5dad6...1d2

Skrevet

Jeg var klar over at de var i en prosess med statsforvalteren da jeg kontaktet adhd klinikken. Jeg fikk god dokumentasjon på hva de hadde utsatt på klinikken, og tiltak som ble gjort for å imøtekomme krav. Forøvrig er det ikke slik at en kan kjøpe en diagnose der. De har flere innom som går hjem uten diagnose. Og i tvilstilfeller blir du anbefalt et lengre utredningsforløp med flere samtaler og tester. Du må ta alle de samme testene som blir utført hos dps hjemme. Jeg opplevde klinikken som dyktig. Nå må det nevnes at jeg er et typisk tilfelle av adhd kombinert kvinnemenneske på 42 som er både hyper, har konsentrasjonsvansker og er svært impulsiv. Jeg var nok en enkel sak å utrede. Men jeg har lest et par innlegg på adhd forum på Facebook om jenter som ikke har fått diagnose hos adhd klinikken. Dette ble begrunnet med usikkerhet i hvorvidt plager kan skyldes traumer eller andre psykiske tilstander. Så klinikken er for deg som ikke har tidligere rusproblematikk, bipolar, traumer osv. Det vil bestandig være folk som mener både det ene og andre om adhd. Kanskje spesielt de som ikke har kjent på de utfordringene som følger med de forskjellige typer av adhd. Selv har jeg både utdannelse, jobb, barn og er jevnt over snittet intellektuell. Men det betyr ikke at hverdagen min var lett. Jeg valgte yrke utifra interesse og hyperfokus. Derfor klarte jeg å fungere. Livet mitt er absolutt lettere nå med en kombinasjon av kognitiv terapi og aduvanz.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...