Gå til innhold

Til menn, hvordan hadde reagert på om en dere var sammen med hadde fortalt om en voldtekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. 

Jeg ble når jeg var tenåring gjengvoldtatt av fem gutter/menn. Dette har jeg ikke fortalt til noen fordi jeg har skammet meg og låst det inne i hjertet mitt, men det har formet meg mye i livet selvom jeg har blokkert det så godt ut av livet mitt jeg kan i dag. Men noen ganger dukker minnene opp enda. 

Jeg har på en måte lyst til å fortelle samboeren min dette, men jeg er redd for hvordan han skal reagere. Vi er voksne i 30 årene og har barn sammen, så er i et seriøst forhold. Men følelser og kjipe opplevelser er han ikke så god til å snakke om. 

Menn, hvordan hadde dere reagert? Jeg er redd han skal fyle avsky til meg.. 

Anonymkode: ce1b2...c2d

  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er dame, men kan fortelle hvordan min mann reagerte når jeg fortalte han om at jeg har blitt voldtatt. Jeg ble voldtatt av 3 menn når jeg var 14år.

Jeg greide å fortelle at det har skjedd. Men har ikke delt detaljer. Det klarer jeg ikke å dele med noen, de eneste som har fått høre dem er politiet og en psykolog når jeg var yngre.

Men han reagerte med omsorg. Og han hater voldtekt med ett sterkt engasjement. Han har aldri fått meg til å føle meg dårlig pga det, og sexlivet vårt er veldig bra.

Var greit at han visste det, fordi jeg ringte han i panikk en gang senere hvor en mann som la ann på meg ikke ville la meg være en sen lørdagskveld. Jeg prøvde å gå ifra han, men han fulgte etter, og vi endte opp alene på ett for meg ukjent sted i byen. Det skjedde ingenting, men jeg gikk helt i oppløsning når mannen endelig hadde kommet å hentet meg og jeg følte meg trygg igjen. Jeg reagerte nok uvanlig hardt grunnet tidligere erfaring og angst. Det var veldig godt at han bare forsto hvorfor jeg reagerte så sterkt og ble så redd med en gang.

Du har sikkert en følelse av hvordan mannen din vil reagere allerede? Han har kanskje gitt noen indikasjoner om hva han tenker om voldtekt?

Anonymkode: 36891...496

  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt sympati. Så hadde jeg vært bekymret for/tatt hensyn til om du hadde noen langvarige traumer pga det.

Anonymkode: 09fe4...51f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er dame, men kan fortelle hvordan min mann reagerte når jeg fortalte han om at jeg har blitt voldtatt. Jeg ble voldtatt av 3 menn når jeg var 14år.

Jeg greide å fortelle at det har skjedd. Men har ikke delt detaljer. Det klarer jeg ikke å dele med noen, de eneste som har fått høre dem er politiet og en psykolog når jeg var yngre.

Men han reagerte med omsorg. Og han hater voldtekt med ett sterkt engasjement. Han har aldri fått meg til å føle meg dårlig pga det, og sexlivet vårt er veldig bra.

Var greit at han visste det, fordi jeg ringte han i panikk en gang senere hvor en mann som la ann på meg ikke ville la meg være en sen lørdagskveld. Jeg prøvde å gå ifra han, men han fulgte etter, og vi endte opp alene på ett for meg ukjent sted i byen. Det skjedde ingenting, men jeg gikk helt i oppløsning når mannen endelig hadde kommet å hentet meg og jeg følte meg trygg igjen. Jeg reagerte nok uvanlig hardt grunnet tidligere erfaring og angst. Det var veldig godt at han bare forsto hvorfor jeg reagerte så sterkt og ble så redd med en gang.

Du har sikkert en følelse av hvordan mannen din vil reagere allerede? Han har kanskje gitt noen indikasjoner om hva han tenker om voldtekt?

Anonymkode: 36891...496

Takk for at du deler din opplevelse. Og så fint at mannen din reagerte med omsorg ❤️ 

Samboer hater voldtekt og blir sint når det har vært en emne i andre samtaler hvis det har vært noe på nyhetene/aviser, eller snakk om vold og voldtekt generelt i samtaler med folk. Men jeg har aldri turt å dele fordi han har litt gammeldagse holdninger på ting, og jeg sliter med å få ordene ut til han da jeg aldri har snakket om dette før. 

Anonymkode: ce1b2...c2d

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde følt sympati. Så hadde jeg vært bekymret for/tatt hensyn til om du hadde noen langvarige traumer pga det.

Anonymkode: 09fe4...51f

Takk for svaret ditt ❤️

Anonymkode: ce1b2...c2d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert med omsorg!

Det hadde sikkert forklart hendelser oss imellom som jeg ikke forstår.

Om samboeren din tåler å høre det er det ingen som vet. Kanskje du kan "fiske" litt neste gang voldtekt blir et tema?

"Lurer på hvordan det påvirker kjærlighetsforhold senere i livet til de som har vært voldtatt? " eller andre måter å spørre på uten at du røper deg.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ene eks reagerte med avsky og sinne både mot meg og voldtektsmennene da jeg fortalte at jeg var blitt voldtatt to ulike ganger. I etterkant ser jeg at det preget mer av forholdet mitt til ham enn jeg var klar over.

En annen reagerte med omsorg og sorg på mine vegne, avsky og sinne rettet mot voldtektsmennene. Han gråt og følte skam fordi han også var mann. Han var generelt en svært empatisk uttrykkende person.

Anonymkode: ef951...1f2

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt kjeft. Begge mine ekser reagerte negativt mot MEG da jeg fortalte om overgrepene i barndommen, og sluttet å ha sex med meg.

Anonymkode: fe6f6...4dc

  • Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er like greit å si det, av to årsaker. For det første er det risikoen for at dette preger forholdet, selv om du kanskje ikke ser det selv. Det er veldig greit at han forstår hvorfor du kan reagere på enkelte ting slik som hun i kommentaren lengre opp som måtte hentes på byen. Jeg har hatt en slik opplevelse selv og er veldig glad han jeg var sammen med da forsto og tok hensyn til meg. For det andre, hvis han ikke tåler at du har blitt voldtatt er han ikke en god mann og partner og ikke noe du vil bruke resten av livet på. Tenk om du skulle bli voldtatt igjen i løpet av forholdet? Da vet du jo også at han ikke vil takle det, og vi vet jo av erfaring at voldtekter skjer og at risikoen er større når man først har opplevd et overgrep. Jeg hadde en eks som reagerte negativt på det, det var veldig tydelig at han endret syn på meg etter at jeg fortalte det. Kort tid etterpå satt han på en fest og sa til kompisen sin at hvis jeg hadde blitt voldtatt i løpet av forholdet så hadde han ikke hælt å ta på meg igjen og han hadde dumpet meg, fordi jeg hadde jeg vært ødelagt for han. Han var også av den oppfatning at kvinner fikk skylde seg selv. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke gikk den gangen, jeg valgte å bli og han ble voldelig sp for meg er det et stort rødt flagg å ikke tåle at partneren har vært utsatt for overgrep. Slike uempatiske menn med rævva kvinnesyn vil jeg uansett ikke ha. 

Anonymkode: 0cd15...083

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reagerer med omsorg til meg, og sinne mot de som har vært slemme mot meg. Han trøster og forteller meg at han elsker meg. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reagert med omsorg. Hadde selvsagt også gitt meg en stor følelse av sorg å vite at min kjæreste hadde vært utsatt for noe sånt, men ville satt pris på å vite det sånn at jeg kan stille opp.

Enklere for meg å stille opp for min partner om jeg kjenner til min partners traumer/vonde opplevelser.

Hvis partner reagerer negativt var nok ikke han en egnet partner. Og jeg kan da forstå at det føles sårt å blottlegge seg for en idiot. Men de fleste har vel en viss idé om hvem sin samboer er og hvordan de vil reagere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Mann i 30-årene, siden noen påpekte at flere damer svarer.)

Med omsorg, selvfølgelig. Slik jeg gjorde da en venninne fortalte om noe lignende.

Å føle avsky virker helt rablende sinnsykt. Det som kan gjøre folk "ekle", i betydningen at jeg får avsmak, er ting de selv gjør. At noen gjorde noe helt forferdelig mot deg gjør selvfølgelig ikke deg det spor ekkel. 

At det kan være en vanskelig ting å ta inn over seg dimensjonene av er jo naturlig nok. At man kan bli sittende med spørsmål og usikkerheter rundt det, men selvfølgelig ikke rundt sannheten av det du forteller, er også ganske naturlig. Jeg hadde helt sikkert, etter en enormt stor klem og forsikringer om at hun kan snakke trygt med meg om dette, fulgt opp med en del spørsmål om det hele. Ikke vanskelig å se for seg at det kan være ubehagelig å svare på, men en slik fortelling rokker selvfølgelig også ved den som får den fortalt. Så ville jeg åpenbart også forstått om du ikke var klar for å fortelle mer om det med en gang. 

Jeg har ikke noe superempatisk kroppsspråk, sånn i det vanlige, og gråter f.eks. aldri. Men jeg tror vel ikke jeg er så aller verst på å snakke om følelser og kjipe opplevelser, alt i alt, og jeg har vært sjelesørger for både kompiser og venninner. Så ingen garantier for at din mann vil reagere tilsvarende, selvfølgelig. Tror likevel du skal være langt utenfor normalområdet hva gjelder evne til å kjenne på medfølelse og omsorg før du ikke blir beveget hvis moren til dine barn forteller om en gjengvoldtekt hun var utsatt for.

Jeg ville visst, i hvert fall. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at jeg ville navigert litt klossete rundt seksualitet umiddelbart etterpå, litt ekstra redd for å gjøre feil eller trigge en reaksjon hos henne, men det tror jeg tross alt også det er mye bra i. Det gir henne også et rom for å si fra om ubehag hun tidligere har måttet undertrykke, og gir samtidig meg et svar på eventuelle tilsynelatende uforståelige reaksjoner på det jeg opplever som helt uskyldige eller hverdagslige tilnærmelser. To normalt fungerende voksne mennesker bør fint klare å snakke seg rundt det. Så er det selvfølgelig ingenting man kan gjøre hvis den andre ikke er et normalt fungerende voksent menneske, og da forstår jeg at det blir ekstra sårt og vanskelig.

Anonymkode: ec4f4...dfb

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært ilag med 2 damer (inkl nåværende) som har opplevd dette.

Det viser en enorm tillit når hun velger å dele dette med meg. Nåværende dame kan enda ha store traumer pga dette, og når hun sa det til meg så forklarte det en del episoder mellom oss som jeg ikke helt skjønte. Så det har gjort ting noe lettere for meg å forstå hvorfor hun plutselig kan reagere kraftig på ting som i utgangspunktet er naturlig for meg!

Jeg er nå hennes trygge havn når hun får reaksjoner og jeg har lært hvordan jeg kan roe henne før det eskalerer helt.

Som mann kan jeg ikke gjøre noe annet en å trøste, vise omsorg men nå faller det meg naturlig da.

 

Anonymkode: 03b7f...f38

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 7.59):

Min ene eks reagerte med avsky og sinne både mot meg og voldtektsmennene da jeg fortalte at jeg var blitt voldtatt to ulike ganger. I etterkant ser jeg at det preget mer av forholdet mitt til ham enn jeg var klar over.

En annen reagerte med omsorg og sorg på mine vegne, avsky og sinne rettet mot voldtektsmennene. Han gråt og følte skam fordi han også var mann. Han var generelt en svært empatisk uttrykkende person.

Anonymkode: ef951...1f2

Høres egentlig ikke ut som en mann i det heletatt.

Anonymkode: eda5f...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte nylig min partner om et overgrep jeg opplevde noen år tilbake . Han har kun reagert med omsorg og tristhet for at jeg opplevde noe slikt 

Anonymkode: a5483...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 22.19):

Jeg spør fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. 

Jeg ble når jeg var tenåring gjengvoldtatt av fem gutter/menn. Dette har jeg ikke fortalt til noen fordi jeg har skammet meg og låst det inne i hjertet mitt, men det har formet meg mye i livet selvom jeg har blokkert det så godt ut av livet mitt jeg kan i dag. Men noen ganger dukker minnene opp enda. 

Jeg har på en måte lyst til å fortelle samboeren min dette, men jeg er redd for hvordan han skal reagere. Vi er voksne i 30 årene og har barn sammen, så er i et seriøst forhold. Men følelser og kjipe opplevelser er han ikke så god til å snakke om. 

Menn, hvordan hadde dere reagert? Jeg er redd han skal fyle avsky til meg.. 

Anonymkode: ce1b2...c2d

Min samboer snakker aldri om følelser, han sliter faktisk med å føle ting - så forholdet vårt sliter pga det. MEN, da jeg fortalte om overgrep så fikk han tårer i øynene og måtte ut å lufte seg. Det der klarte han å støtte meg på. 

Anonymkode: 182a2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lyst til å dele dette med samboer?

Hva forventer du at han gjør med denne informasjonen?

Tror du helt ærlig han ønsker å få vite dette?

Jeg spør ikke for å være ekkel, men det å dele traumer med andre kan ha en «smitte-effekt».

Hvis du føler et behov for å snakke om dette burde du oppsøke psykolog. 

Anonymkode: 12c20...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame i 50-årene her. Min mor ble voldtatt og ble gravid. Jeg er altså resultat av en overfallsvoldtekt. 
Vi er åpne om dette traumet i familien.

Fryktelig, men har ikke opplevd victim-shaming (noe som er nokså vanlig, har jeg forstått).

Vold mot andre, overgrep, incest, voldtekter mot barn, kvinner og menn er dessverre ganske utbredt. Det er gjerningspersonen som skal skamme seg, ikke ofrene

Anonymkode: a5cb8...f7e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor har du lyst til å dele dette med samboer?

Hva forventer du at han gjør med denne informasjonen?

Tror du helt ærlig han ønsker å få vite dette?

Jeg spør ikke for å være ekkel, men det å dele traumer med andre kan ha en «smitte-effekt».

Hvis du føler et behov for å snakke om dette burde du oppsøke psykolog. 

Anonymkode: 12c20...219

Åpenhet hjelper på det meste, synd at du liker å gjemme bort det som er vanskelig. 

Anonymkode: 182a2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...