Gå til innhold

Hvordan få full omsorg for bonusbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laaaaang historie kort:

Jeg har et bonusbarn på 11 år som vi (jeg og mannen, som er barnets far) vil ha full omsorg for. Barnet har bodd hos oss fulltid omtrent et år tidligere da mor og samboer begynte å ruse seg. Hun fikk hjelp, gikk fra samboer og gikk til regelmessige testing. Spol frem til nå og det har kommet to bekymringsmeldinger fra BV, politiet har sendt inn bekymringsmelding og mor har flyttet inn til tidligere samboer. Bekymringen fra politiet kom etter utrykning til boligen på grunn av vold, alle i huset var da ruset. 

Hvilke sjanser har far når det kommer til å få full omsorg? BV støtter far i at barnet ikke skal til mor, men mor vil ikke godta en avtale mellom dem to. Det ser ut til å gå rettens vei, men er det håp?

Barnet vil selv bo her og vil ikke ha noe med mor og gjøre for øyeblikket. 

Anonymkode: 30fbf...527

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både håper og tror far vil kunne få full omsorg ja, når det er snakk om rus, men det kan være mor får f.eks samvær under tilsyn f.eks. 

Anonymkode: 2e459...ae5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis far har BV sin støtte og andre fagpersoner på sin side så ser jeg ikke hvorfor han ikke skal vinne en slik sak. Barnet skal og blir hørt så kjør på og få det gjort.

Anonymkode: 5603a...9b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Så fantastisk at dere ønsker dette! Har lest så mange skrekkhistorier her inne om bonusmødre som misliker sine bonusbarn at jeg mister troen på gode og kjærlige bonusmødre. Heia!

Anonymkode: 02b3f...74d

• Liker 2
Skrevet

Dere har og full rett til å tilbakeholdne samvær dersom samvær er skadelig for barnet. Dere må dog gi beskjed til mor, skole og andre instanser at dere stopper samvær slik at mor ikke kan bare hente barnet. Dette heter samværsstans. Det er allerede bevist at de ruser seg og at mor har flyttet inn med en voldelig person, så å få medhold i at dette er rett avgjørelse før barnefordeling er avklart i retten burde ikke vert et problem. Dere må gjøre det beste for barnet ❤️  og det høres ut som at dette må gjøres raskt! Jeg ville og rådført med med barnevern om at dere har gjort dette frem til situasjonen med mor, rus og vold er mer avklart. Legg det tydelig frem at dere ikke vil sabotere samvær, men at per dags dato føles det ikke trygt. 

Heier på dere og håper dere får full omsorg. Dette må være grusomt for barnet og dere

• Liker 3
Skrevet

Som folk her skriver er det veldig gode grunner til at dere skal få full omsorg, det ville vært hårreisende om dere ikke skulle det.

Her er det bare å være ærlige og legge fram situasjonen som den er, dere har rett og moral på deres side.

( Mulig mor får ha samvær med tilsyn av og til, det er vel ok om barnet synes det et ok.)

Lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så fantastisk at dere ønsker dette! Har lest så mange skrekkhistorier her inne om bonusmødre som misliker sine bonusbarn at jeg mister troen på gode og kjærlige bonusmødre. Heia!

Anonymkode: 02b3f...74d

Ja, det er litt skummelt å lufte slike ting som stemor fordi det fort vinkles til at man har en egen agenda, enten mot mor eller barn. Det beste hadde såklart vært om alle kunne samarbeidet og hatt normalt samvær, men sånn er det dessverre ikke nå. 

ts

• Liker 1
Skrevet
Númenor skrev (9 timer siden):

Dere har og full rett til å tilbakeholdne samvær dersom samvær er skadelig for barnet. Dere må dog gi beskjed til mor, skole og andre instanser at dere stopper samvær slik at mor ikke kan bare hente barnet. Dette heter samværsstans. Det er allerede bevist at de ruser seg og at mor har flyttet inn med en voldelig person, så å få medhold i at dette er rett avgjørelse før barnefordeling er avklart i retten burde ikke vert et problem. Dere må gjøre det beste for barnet ❤️  og det høres ut som at dette må gjøres raskt! Jeg ville og rådført med med barnevern om at dere har gjort dette frem til situasjonen med mor, rus og vold er mer avklart. Legg det tydelig frem at dere ikke vil sabotere samvær, men at per dags dato føles det ikke trygt. 

Heier på dere og håper dere får full omsorg. Dette må være grusomt for barnet og dere

Dette er allerede gjort, men mor mener det kun er for en periode. Hun har vel sett barnet to dager siden før sommerferien, men mener selv hun har gode grunner til at hun ikke har kunnet mer.  

Når barnet er ivaretatt hos oss så er det dessverre ikke mer barnevernet gjør, så den saken er lukket fra deres side. Hvis vi derimot sender barnet til mor (noe som er uaktuelt nå) er det vår skikkethet som blir vurdert, så vi føler ikke vi har noe støtte fra barnevernet lenger. Neste steg er mekling på FVK og der blir det sannsynligvis ikke enighet. 

Så for å presisere; barnet er ikke hos mor nå, det er ingen planer om at barnet skal det i nærmeste fremtid heller. Mor mener hun ikke har et problem og at det som skjedde sist var en engangshendelse på grunn av mye annet som foregår i livet hennes. Så hun mener barnet bor her fulltid midlertidig og skal tilbake til 50/50 «etterhvert». 

ts

Skrevet

Takk for lykkeønskninger! ❤️

Hvordan blir det med samvær om vi på sikt ønsker å flytte til en annen del av landet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Laaaaang historie kort:

Jeg har et bonusbarn på 11 år som vi (jeg og mannen, som er barnets far) vil ha full omsorg for. Barnet har bodd hos oss fulltid omtrent et år tidligere da mor og samboer begynte å ruse seg. Hun fikk hjelp, gikk fra samboer og gikk til regelmessige testing. Spol frem til nå og det har kommet to bekymringsmeldinger fra BV, politiet har sendt inn bekymringsmelding og mor har flyttet inn til tidligere samboer. Bekymringen fra politiet kom etter utrykning til boligen på grunn av vold, alle i huset var da ruset. 

Hvilke sjanser har far når det kommer til å få full omsorg? BV støtter far i at barnet ikke skal til mor, men mor vil ikke godta en avtale mellom dem to. Det ser ut til å gå rettens vei, men er det håp?

For å svare kort og enkelt på hvordan?  Rettsak. Så enkelt. 

I forhold til potensielt samvær, deres ønske om flytting etc kan avklares der da. Kanskje får dere flytte til annet sted i landet, kanskje ikke. Alt avhengiger av hva som avgjøres i rettsak. 

Anonymkode: 26d71...698

Skrevet

Hva mener du med «full omsorg»? At far får foreldreansvaret alene eller at han har daglig omsorg og mor en eller annen samværsordning?

Hvis dere mener at far skal få foreldreansvaret alene så er det tvilsomt om skjer. Det skal svært mye til å miste foreldreansvaret, dette gjelder også voldelige foreldre. At far får daglig omsorg også på papiret er vel mer sannsynlig, men da med en samværsordning med mor. Det kan jo være under tilsyn el, men igjen: retten vil i stor grad at barnet SKAL ha kontakt med begge foreldrene. 

Og flytte langt - tja, i hht. Dagens barnelov så må man varsle den andre foreldre 3 mnd før en evt flytting og den kan da motsette seg dette og ta det til retten. 

• Liker 1
Skrevet
Tufsla&Vifsla skrev (5 timer siden):

Hva mener du med «full omsorg»? At far får foreldreansvaret alene eller at han har daglig omsorg og mor en eller annen samværsordning?

Hvis dere mener at far skal få foreldreansvaret alene så er det tvilsomt om skjer. Det skal svært mye til å miste foreldreansvaret, dette gjelder også voldelige foreldre. At far får daglig omsorg også på papiret er vel mer sannsynlig, men da med en samværsordning med mor. Det kan jo være under tilsyn el, men igjen: retten vil i stor grad at barnet SKAL ha kontakt med begge foreldrene. 

Og flytte langt - tja, i hht. Dagens barnelov så må man varsle den andre foreldre 3 mnd før en evt flytting og den kan da motsette seg dette og ta det til retten. 

Daglig omsorg ja, er ikke noe mål at mor skal si fra seg foreldreansvar 😊

Stilles det krav om at mor ikke er rusa ved eventuelt samvær? Det føles håpløst å måtte bli boende et sted der verken jeg eller mannen har familie, og etterhvert heller ikke mors side av familien (de flytter til et annet land om et par år) for at mor kanskje kan ha samvær når hun er skikket. 

Blir krisemaksimering dette, men greit å ha vært innom de fleste scenarioene. Håper er jo at det skal gå bra med mor, men jeg har mine tvil

Skrevet

For at det ikke skal være noe som helst av samvær, er det ungen som må ville det. 

Der er flere typer samvær, blant annet støttet samvær og samvær med tilsyn. 

Anonymkode: c1541...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Laaaaang historie kort:

Far må gå rettens vei for å kreve foreldreansvar alene. 

Anonymkode: 95e9f...5a6

Skrevet

Er det lenge til barnet fyller 12 år? Da vil barnets ønske vektlegges betraktelig. 

Anonymkode: cec24...0d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Daglig omsorg ja, er ikke noe mål at mor skal si fra seg foreldreansvar 😊

Stilles det krav om at mor ikke er rusa ved eventuelt samvær? Det føles håpløst å måtte bli boende et sted der verken jeg eller mannen har familie, og etterhvert heller ikke mors side av familien (de flytter til et annet land om et par år) for at mor kanskje kan ha samvær når hun er skikket. 

Blir krisemaksimering dette, men greit å ha vært innom de fleste scenarioene. Håper er jo at det skal gå bra med mor, men jeg har mine tvil

Jeg har foreldreansvar alene. Fikk far til å signere. Det er uansett jeg som følger opp ungen og har 98% ansvar. Han vet jeg er en god mor og jeg oppfordrer og tilrettelegger for samvær.

Men jeg slipper å måtte spørre han om alle mulige signeringer mht pass, bank etc.

Skrevet

Er det lenge til barnet fyller 12 år? Da vil barnets ønske vektlegges betraktelig. 

Anonymkode: cec24...0d3

Omtrent ett år 

Skrevet

Jeg har foreldreansvar alene. Fikk far til å signere. Det er uansett jeg som følger opp ungen og har 98% ansvar. Han vet jeg er en god mor og jeg oppfordrer og tilrettelegger for samvær.

Men jeg slipper å måtte spørre han om alle mulige signeringer mht pass, bank etc.

Det hadde jo såklart vært det beste, men ser ikke for meg at vi/han får det gjennom når mor mener hun er skikket og skal ha 50/50 dessverre 

• Hjerte 1
Skrevet

Skal ikke mor gis en sjanse til å bli rusfri først da? 

Anonymkode: a47d8...78e

Skrevet

La det være nå siden mor ikke er på banen uansett. Når hun krever mer, gå til sak. Så tar det noen måneder før saken kommer opp. Dere har akt å vinne på at barnet er 12 i en slik sak, for da veier barnets mening veldig tungt. 

Anonymkode: a38e9...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...