Gå til innhold

Datteren min (15 mnd.) er spinnvill - råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min - for øvrig barn nummer to - lærte å gå da hun var 9-10 mnd. og har ikke sittet stille et sekund. Hun er ei blid jente, men hun er jo så utrolig urolig! Familiemåltider er det bare å glemme, hun har tålmodighet til å sitte i ro i ca. to minutter, så skal hun ned og klatre på de andre stolene, sette seg på samme stol som storebroren, klatre i sofaen etc. Den jenta har virkelig ikke ro i kroppen… hun sover godt på natta, har en lang og god dupp midt på dagen og er som sagt blid, men jeg tar meg selv i å grue meg til helga når jeg må følge med henne konstant i to døgn.

Jeg mistenker om det kan være ADHD? Er det noen som har barn som har fått diagnosen som oppførte seg på denne måten da de var så små, typ 1-2 år? Og hvis det ikke er en diagnose, når er det vanlig at de roer seg ned noen hakk? Storebroren er rake motsetningen, han sitter stort sett i ro og pusler med sitt eller kan ligge lenge å høre på lydbok etc., så jeg har ingenting å sammenligne med… 

Anonymkode: e74ef...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at hun heller aldri ser seg tilbake. Hvis vi er ute så bare stikker hun avgårde… har aldri snudd seg for å se om vi er med, hun bare tusler seg en tur, hun🙈 

Skrevet

Barn sitter sjelden stille og de aller fleste mangler risikotenkning. Ville absolutt ikke forsøkt å sette noe diagnose på barnet utifra det du beskriver.

Anonymkode: fd167...80a

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tror heller at det er ditt første barn som er "unormalt" rolig:) Har en 2 åring selv (blir 2 om noen dager), og han har alltid vært veldig urolig, overalt, nysgjerrig og blid. Mine venner har også barn i samme alder, og 3/4 av disse er like gale og overalt!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle barn har forskjellige behov. Jeg ville ikke begynt med å se etter diagnose på noen som er såpass liten. ADHD handler om mer enn at et barn har høyt energi nivå. Men nå vet du at barnet har høyt energi nivå og da bør jo hverdagen hennes legges til rette for at hun får brukt kroppen sin.

Jeg var selv høyt og lavt fra 9 måneders alderen og jeg roet meg ikke før jeg var ungdom som trente 3 til 4 timer 5 ganger i uken. Nå som voksen dame vil jeg si jeg er ganske bedagelig men nå trenger ingen å passe på meg lengre.

Jeg meldte sønnen min på ishockey sånn at han skulle få ut energien sin. Perioder uten trening var han helt umulig å ha hjemme.

Anonymkode: bdb3b...219

• Liker 2
Skrevet

Sånn har min jente vært fra hun kunne gå rundt 11 mnd (krabbet og klatret forsåvidt før det da). Min sover ikke godt om natta heller da, urolig da og 😄 Hun har bikket 2,5 nå og jeg synes måltider går bedre og hun sitter for eksempel rolig om vi leser bøker :) Kan og pusle litt mer for seg selv nå. Men må alltid følge med på henne for selv om det ikke er så mye fare for fallskader lenger har hun en del ideer og gjør mye rart.

Anonymkode: 76b3d...308

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn sitter sjelden stille og de aller fleste mangler risikotenkning. Ville absolutt ikke forsøkt å sette noe diagnose på barnet utifra det du beskriver.

Ts her. Jeg tenker at da har jeg enten vært veldig heldig med førstemann (hvor jeg kunne sitte i flere timer og drikke kaffe mens han satt på rompa og lekte med tingene sine), eller at det må være noe mer med datteren min😅 jeg synes ikke hun «bare» er urolig, når jeg har sett henne på barnehagetilvenning var hun desidert den som var mest aktiv🙈 de sier at hun har veldig mye vilje i barnehagen, klarer ikke helt å tolke det som noe positivt. Men hun er trygg på de aller fleste og det er ikke noen problemer med henne sånn sett, bare at hun er så innmari aktiv

• Liker 1
Skrevet
ActiveChip skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller at det er ditt første barn som er "unormalt" rolig:) Har en 2 åring selv (blir 2 om noen dager), og han har alltid vært veldig urolig, overalt, nysgjerrig og blid. Mine venner har også barn i samme alder, og 3/4 av disse er like gale og overalt!

Ts her! Ah, så har han roet seg litt nå når han snart bikker to?😅😂

Skrevet

Sånn har min jente vært fra hun kunne gå rundt 11 mnd (krabbet og klatret forsåvidt før det da). Min sover ikke godt om natta heller da, urolig da og 😄 Hun har bikket 2,5 nå og jeg synes måltider går bedre og hun sitter for eksempel rolig om vi leser bøker :) Kan og pusle litt mer for seg selv nå. Men må alltid følge med på henne for selv om det ikke er så mye fare for fallskader lenger har hun en del ideer og gjør mye rart.

Anonymkode: 76b3d...308

Ts her!

Godt å høre at hun kan ha litt rolige stunder også :) 

det har aldri blitt pratet om diagnoser på barnehagesamtale eller noe?😅

• Liker 1
Skrevet

Så slitsomt. Hvorfor fotfølge ungen konstant? Fordi det kan falle og slå seg hvis det klatrer på en stol eller en sofa? 

Sperr av rom du ikke befinner deg i, barnesikring på det du kan, ellers la ungen få lov til utfolde seg/være nysgjerrig. Ja barnet vil slå seg av og til, men det lærer de av til slutt.

Ellers er løsningen å ta med barnet ut, prøve å slite det ut mest mulig. Jeg tror barnet ditt bare har et veldig høyt aktivitetsnivå og mye energi.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Jeg tenker at da har jeg enten vært veldig heldig med førstemann (hvor jeg kunne sitte i flere timer og drikke kaffe mens han satt på rompa og lekte med tingene sine), eller at det må være noe mer med datteren min😅 jeg synes ikke hun «bare» er urolig, når jeg har sett henne på barnehagetilvenning var hun desidert den som var mest aktiv🙈 de sier at hun har veldig mye vilje i barnehagen, klarer ikke helt å tolke det som noe positivt. Men hun er trygg på de aller fleste og det er ikke noen problemer med henne sånn sett, bare at hun er så innmari aktiv

Tror du bare har fått "nr.2-sjokket". 😅 Jeg har alltid sagt det var godt han kom sist for det hadde aldri blitt flere hvis jeg fikk yngste først. 

Å sitte med kaffen i flere timer er nok det unormale;)

Anonymkode: 2a05a...3fd

• Liker 1
Skrevet

Da har du nok bare vært heldig med førstemann ja. Har en på 2,5 som er høyt og lavt hele tiden. Sitter aldri stille på stolen, sitter aldri på fanget, lager konstant lyd. Skravla går fra barnet står opp til det sovner. Hopper og danser rundt bena konstant. Og jeg har et helt normalt barn, uten noe diagnose. De aller fleste barn er ekstremt aktive.

• Liker 2
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Så slitsomt. Hvorfor fotfølge ungen konstant? Fordi det kan falle og slå seg hvis det klatrer på en stol eller en sofa? 

Sperr av rom du ikke befinner deg i, barnesikring på det du kan, ellers la ungen få lov til utfolde seg/være nysgjerrig. Ja barnet vil slå seg av og til, men det lærer de av til slutt.

Ellers er løsningen å ta med barnet ut, prøve å slite det ut mest mulig. Jeg tror barnet ditt bare har et veldig høyt aktivitetsnivå og mye energi.

Noen barn kryper opp etter veggen omtrent, og må fotfølges uavhengig av barnesikring. 

• Liker 1
Skrevet

Det er et ganske stort spenn på hva som er innenfor det normale, så det å bekymre seg for adhd på en 2-åring er vel noe å overdramatisere. Min datter var også veldig aktiv, og var uredd. Jeg syntes det var fint. Vi er en turglad familie og hun syntes alt var spennende og alt skulle undersøkes, klatres på osv. Hun fikk en veldig god koordinasjon og utviklet en god grovmotorikk. Selvfølgelig kunne det innom bli mye, men heller det. Nå er hun 15 og turer med oss står ikke øverst på ønskelisten, og jeg tar meg i å savne tiden da alt var gøy og en hver utfordring var til for å løses. 

Anonymkode: 67f26...ff6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Datteren min - for øvrig barn nummer to - lærte å gå da hun var 9-10 mnd. og har ikke sittet stille et sekund. Hun er ei blid jente, men hun er jo så utrolig urolig! Familiemåltider er det bare å glemme, hun har tålmodighet til å sitte i ro i ca. to minutter, så skal hun ned og klatre på de andre stolene, sette seg på samme stol som storebroren, klatre i sofaen etc. Den jenta har virkelig ikke ro i kroppen… hun sover godt på natta, har en lang og god dupp midt på dagen og er som sagt blid, men jeg tar meg selv i å grue meg til helga når jeg må følge med henne konstant i to døgn.

Jeg mistenker om det kan være ADHD? Er det noen som har barn som har fått diagnosen som oppførte seg på denne måten da de var så små, typ 1-2 år? Og hvis det ikke er en diagnose, når er det vanlig at de roer seg ned noen hakk? Storebroren er rake motsetningen, han sitter stort sett i ro og pusler med sitt eller kan ligge lenge å høre på lydbok etc., så jeg har ingenting å sammenligne med… 

ADHD for et 15 mnd gammelt barn ???

Det har tydeligvis gått inflasjon i denne diagnosen…..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er alt for tidlig å si noe om ADHD eller ikke når hun er så lita. 

Anonymkode: f103a...2c9

• Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (4 minutter siden):

Ts her! Ja, har blitt noen knall og fall, merker jeg er mindre hysterisk med nummer to, men noen ting kan jeg nesten ikke la henne gjøre som å klatre opp på spisebordet og risikere å brekke nakken, og jeg kan jo heller ikke ta bort spisebordet og alle møblene vi har fordi hun klatrer på dem😂 prøver å ta henne med ut også men der må jeg hvertfall være påskrudd, så det blir ikke så ofte som jeg sikkert burde. Håper det går seg litt til når språket hennes blir litt bedre😅

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du bare har fått "nr.2-sjokket". 😅 Jeg har alltid sagt det var godt han kom sist for det hadde aldri blitt flere hvis jeg fikk yngste først. 

Å sitte med kaffen i flere timer er nok det unormale;)

Haha, har hørt at nummer to som regel er litt mer vilter ja, men her snakker vi kanskje aktivitetsnivået x10 til nummer 1😂 hadde sikkert blitt enebarn her også hvis hun kom først😪

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vår hadde adhd, aldri i ro når hun var liten, på fartrn og full i energi.

Anonymkode: 31341...9e9

Skrevet

Høres ut som min gutt. Glad og aktiv gutt som har vært høyt og lavt så fort han klarte å åle seg bortover. Jeg måtte amme i et mørkt rom fordi han var for opptatt med å se på alt mulig annet enn å amme. Har mange venner med barn på samme alder og litt eldre og får ofte kommentarer om hvor aktiv han er. Jeg syns bare det er hyggelig. 

Anonymkode: f67d6...7eb

Skrevet

Helt normalt, har jobbet i barnehage i mange år, får alltid et par sånne 🤣. Kan være veldig travelt når en har 2-3 sånne, 2-3 som putter alt i munnen, 2-3 som er veldig såre og gråter mye, vil helst bli løftet og bært hele tiden, og 2-3 som går å slår biter og tar i fra leker, og i tillegg i verste trassperiode og hyler og skriker. Og vi er 2-3 voksne på 12 små 😁

Anonymkode: b783e...75e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...