Gå til innhold

Se samspill med barn hos barnevernet - på eget rom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bv skal ha en samspillsobservasjon på kontoret på eget rom/som er som en leilighet. 

noen som har vært borti dette? 
hvor lenge klarte barnet og være der før dere måtte gi dere? Filmer dem? De kunne sitte inne der sammen med oss. 

Jeg syns det er veldig ubehagelig. Var meg selv som tok kontakt med bv ang avlastning, og barnet mitt er utfordrende/mulig diagnose.
Syns det ble en brå start og skjønner ikke hvorfor de ikke kan komme hjem de timene. 

Anonymkode: a4088...d1e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner det føles så kunstig og unaturlig å observere på den måten måten. De ville observere barnas mor med barna i vårt tilfelle, men jeg satte allikevel spørsmålstegn til hvor realistisk et sånt samspill egentlig var når en mor med kraftig depresjon skulle sitte i et rom og "prestere" med kamera og øyne på seg.

Det endte med at de heller tok hjemmebesøk. Resultatet ble nok det samme, men litt mindre belastning for mor.

Anonymkode: 11d36...b7b

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør slike observasjoner hjemme i barnets naturlige miljø, og eventuelt i barnehagen/skolen for å observere samspill med andre. 
Det er kun når jeg COS-veileder at jeg kan be om observasjon på kontoret (det som kalles ‘fremmed rom’ og det kan ikke gjennomføres hjemme) 

Anonymkode: 3a5d2...f75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi gjør slike observasjoner hjemme i barnets naturlige miljø, og eventuelt i barnehagen/skolen for å observere samspill med andre. 
Det er kun når jeg COS-veileder at jeg kan be om observasjon på kontoret (det som kalles ‘fremmed rom’ og det kan ikke gjennomføres hjemme) 

Anonymkode: 3a5d2...f75

Jobber du i barnevernet? 
jeg har spurt om de kan gjøre det hjemme, men de virker fast bestemt. Det ble en ny undersøkelse pga flytting. Men forrige plassen var det aldri så mange møter som dette, og alle observasjoner ble gjort hjemme. Kunne ikke videreføre saken heller da de måtte starte på nytt noe som er veldig tungvindt. 

har de lov å tvinge oss eller kan jeg sette ned foten og be de ta det hjemme i trygge omgivelser? De skulle først hjem til oss men så ville de ha flere timer og derfor ville de ta det på et sånt rom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kjenner det føles så kunstig og unaturlig å observere på den måten måten. De ville observere barnas mor med barna i vårt tilfelle, men jeg satte allikevel spørsmålstegn til hvor realistisk et sånt samspill egentlig var når en mor med kraftig depresjon skulle sitte i et rom og "prestere" med kamera og øyne på seg.

Det endte med at de heller tok hjemmebesøk. Resultatet ble nok det samme, men litt mindre belastning for mor.

Anonymkode: 11d36...b7b

Enig i den. Hvordan fikk hun til å få det til hjemme? Noe spesielt dere sa eller bare dette? Vet du om man kan tvinges til dette? Jeg kommer til å få angst og bli dårlig i magen av dette.

• Liker 2
Skrevet

Har vært gjennom både hjemme observasjon og observasjon på kontoret som du nevner. Det siste føltes veldig kunstig da vi foreldre fikk en del oppgaver som vi skulle gjøre med barnet under observasjonen. Det er ikke naturlig at skjer hjemme. Der presser vi ikke på at han feks ikke vil tegne der og da (som eks) 

Rommet ble overvåket i form av lyd og kamera.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei, jeg har erfaring fra slik observasjon. Fordelen kan være at ikke kontaktperson er i rommet sammen med dere og dermed blir en person barnet kan bli opptatt av, slik som ved observasjon hjemme. Her blir det ikke filmet, men kontaktpersoner ser på fra andre siden (som ser ut som et speil fra rommet dere er i). Rommet er utstyrt som en leilighet med kjøkken og stue med leker i. Dere kan leke med barna, spille et spill, tegne osv. kommer an på barnets alder og hva som er naturlig for dere. Gjør det som er mest vanlig for dere og prøv å ikke tenk for mye over at noen ser på. Fordelen med det kan også være at dere slipper å ordne hjemme før et hjemmebesøk. Ulempen er at det kanskje blir mer unaturlig for både dere og barna. Er barna små syns de gjerne det er spennende å komme til et rom med nye/andre liker i. Ville forklart for barnet at vi bare skal være her og leke en stund, gitt at de er i barnehagealder f.eks. 

Anonymkode: dd2b6...272

Skrevet

Ikke opplevd, de har vel observert oss på hjemmebesøk, barna syns det er stas å vise rommet, hun stakk vel innen 30 min, føltes ikke så ekkelt ut som jeg først trodde.

det ga meg bare en følelse at jeg er glad barnevernet finnes og hører på barn som kanskje har sagt noe som skurrer i barnehagen og at noen sjekker det.

Anonymkode: b379c...855

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...