Gå til innhold

Fordeling av utgifter til mat/ vin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinneguiden, hvordan løser jeg dette?

Jeg og typen bor ikke sammen. Vi møtes vanligvis to ganger i uka.

Vi er hos meg mesteparten av tiden . Jeg pleier å lage middag og frokost til  oss, så kostnadene til mat og drikker faller på meg . Ca. 1000 kroner i uka

 

Typen er veldig komfortabel med at jeg tar regningen og han tilbyr seg ikke. Iblant ber jeg han om å handle inn mat og da gjør han det.

Men jeg skulle ønske at han tok mer initiativ til å dele på kostnadene, og at jeg ikke må be han.

 

Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, og etter at vi ble sammen har jeg brukt opp hele månedslønnen min. Før jeg møtte han sparte jeg flere tusen i måneden.

 

Jeg skulle ønske han så dette selv, men tydeligvis ikke og jeg merker at det påvirker meg (oss) negativt.

 

Forstår at jeg må ta en prat med han , men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Anonymkode: 10b72...4a5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje slutte fore han med hummer, foie gras og andre luksusretter og man trenger heller ikke champagne eller dyre viner til hvert måltid. Hvertfall en begynnelse.

Så kan vel kanskje du dra hjem til han og få han til å lage frokost og middag? 

 

Anonymkode: b40a7...f9b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kvinner setter seg selv i "kone" posisjon uten å få noen "kone" fordel for dette. Mann kan kritisere gamle kjønnsroller i det uendelige men fakta er at flertallet søker en partner som utfyller dem. Før var det flere klare forventninger til menn som gjorde at de stilte opp mens dagens dating kultur ikke er mye å skryte av. En stor del av dagens menn vet ikke hva som forventes av dem i et forhold og klarer ikke bidra med sin del så forholdet blir skjevfordelt på et eller flere områder.

Menn er vane dyr som søker feminine kvaliteter og elsker å bli tatt vare på. Viss mannen ikke tar vare på deg tilbake så er ikke dette et forhold du får noe ut av. Mange kvinner har sluttet å kreve maskuline kvaliteter i forholdet fordi det blir sett på som gammeldags men et forhold er gi og ta. En mann som ikke gir er ikke en mann og samle på.

Anonymkode: 53b1c...c6d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærester skal være rause mot hverandre! Spesielt den som tjener mest må være raus. Det er ikke riktig at han skal snylte på deg, og det burde han forstått av seg sjøl!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje slutte fore han med hummer, foie gras og andre luksusretter og man trenger heller ikke champagne eller dyre viner til hvert måltid. Hvertfall en begynnelse.

Så kan vel kanskje du dra hjem til han og få han til å lage frokost og middag? 

 

Anonymkode: b40a7...f9b

TS her .Han bor på landet og har barn som kommer å går som de ønsker. Han har ikke fortalt om oss. derfor er vi mest hos meg .

bruker ca 150,- på vin, spiser ikke luksusmat. men lager mat fra bunnen. 

Anonymkode: 10b72...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Menn er vane dyr som søker feminine kvaliteter og elsker å bli tatt vare på. Viss mannen ikke tar vare på deg tilbake så er ikke dette et forhold du får noe ut av. Mange kvinner har sluttet å kreve maskuline kvaliteter i forholdet fordi det blir sett på som gammeldags men et forhold er gi og ta. En mann som ikke gir er ikke en mann og samle på.

Anonymkode: 53b1c...c6d

ja, jeg burde ha løst dette på en annen måte. Føler at vi ikke bidrar på lik linje, og det gjør noe med følelsene mine for han. jeg ønsker en mann som tar vare på meg.

Anonymkode: 10b72...4a5

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å lag middag… 

Anonymkode: b227b...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her .Han bor på landet og har barn som kommer å går som de ønsker. Han har ikke fortalt om oss. derfor er vi mest hos meg .

bruker ca 150,- på vin, spiser ikke luksusmat. men lager mat fra bunnen. 

Anonymkode: 10b72...4a5

Send på han på butikken, hver gang!

Anonymkode: 6772a...5b0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt åpenbart. Du kan ikke fø på en mann som tjener dobbelt så mye som deg. Og som sikkert spiser dobbelt så mye.

Enten er han dum, eller så utnytter han deg. Dette er uansett grunn til at dere ikke kan holde det gående slik.

Du kan jo prøve å forklare ham dette helt fra grunnen av, men jeg har mine tvil om han skjønner det.

Hilsen (hoderystende) mann.

Anonymkode: a5347...d9f

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han ta med diverse av det du trenger til middag/frokost pluss vin, så jevner det seg ut. Evnt ta det opp med han. Mange med god råd tenker ikke over hva de med mindre penger har råd til eller ikke.
 

Kanskje er han ikke klar over at du bruker 1000,- på han i uka. Eller var det kanskje på dere begge? Om det kun er på han er det jo en hårreisende sum 😅

Anonymkode: 1c942...038

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (20 minutter siden):

Kjærester skal være rause mot hverandre! Spesielt den som tjener mest må være raus. Det er ikke riktig at han skal snylte på deg, og det burde han forstått av seg sjøl!

Den rausheten du snakker om går vel mest én vei dersom «spesielt den som tjener mest må være raus»? De bør selvfølgelig dele disse utgiftene likt uavhengig av lønn. Man får skaffe seg lønn som harmonerer med ønsket forbruk og ikke forvente at den andre parten skal bære hovedtyngden av det økonomiske ansvaret bare fordi hen har tatt ansvar for seg selv og skaffet seg en bedre betalt jobb.

Anonymkode: caf37...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette er jo helt åpenbart. Du kan ikke fø på en mann som tjener dobbelt så mye som deg. Og som sikkert spiser dobbelt så mye.

Enten er han dum, eller så utnytter han deg. Dette er uansett grunn til at dere ikke kan holde det gående slik.

Du kan jo prøve å forklare ham dette helt fra grunnen av, men jeg har mine tvil om han skjønner det.

Hilsen (hoderystende) mann.

Anonymkode: a5347...d9f

Ja, tror jeg må det. Ønsker ikke å fortsette som nå

Anonymkode: 10b72...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Be han ta med diverse av det du trenger til middag/frokost pluss vin, så jevner det seg ut. Evnt ta det opp med han. Mange med god råd tenker ikke over hva de med mindre penger har råd til eller ikke.
 

Kanskje er han ikke klar over at du bruker 1000,- på han i uka. Eller var det kanskje på dere begge? Om det kun er på han er det jo en hårreisende sum 😅

Anonymkode: 1c942...038

Tror ikke han er tenker så mye på det. Så jeg må nok gjøre han bevisst på det.

bruker ca.1000 til sammen på oss : 2 middager og en frokost 

Anonymkode: 10b72...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si rett ut at slik det er nå har du ikke råd til å ha ham som kjæreste, så dersom han fremdeles ønsker det må dere fordele utgifter. 

Praten om økonomi og å sette grenser bør man ta tidlig, for å luke ut folk med urimelige tanker rundt dette, pluss å ikke etablere mønstere som vil bli problematisk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen tenker jeg det er normalt at man betaler og ordner selv. Når man er et etablert par derimot, må det være rimelig at man deler på utgifter litt etter hva man tjener. Og dersom dette ikke fungerer tenker jeg det er en pekepinn på hvordan et samboerskap kommer til å bli… Han må selvfølgelig bidra her, og et voksent menneske burde forstå det av seg selv. Du må si dette rett ut. 

Anonymkode: ebcbd...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det rett ut som det er. Jeg har ikke råd til å varte opp som jeg har gjort. Så fremover blir det kneipbrød med syltetøy til hvert måltid med mindre du bidrar🤷🏻‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den rausheten du snakker om går vel mest én vei dersom «spesielt den som tjener mest må være raus»? De bør selvfølgelig dele disse utgiftene likt uavhengig av lønn. Man får skaffe seg lønn som harmonerer med ønsket forbruk og ikke forvente at den andre parten skal bære hovedtyngden av det økonomiske ansvaret bare fordi hen har tatt ansvar for seg selv og skaffet seg en bedre betalt jobb.

Anonymkode: caf37...b7b

Den som tjener mest kan betale mest- hvis man skal ha den standarden som den som tjener mest er vant til. Eller så må man føye seg til standarden til den som tjener minst. Hvis ingen av delene funker, får man gjøre det slutt.

Anonymkode: 8065f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kvinneguiden, hvordan løser jeg dette?

Jeg og typen bor ikke sammen. Vi møtes vanligvis to ganger i uka.

Vi er hos meg mesteparten av tiden . Jeg pleier å lage middag og frokost til  oss, så kostnadene til mat og drikker faller på meg . Ca. 1000 kroner i uka

 

Typen er veldig komfortabel med at jeg tar regningen og han tilbyr seg ikke. Iblant ber jeg han om å handle inn mat og da gjør han det.

Men jeg skulle ønske at han tok mer initiativ til å dele på kostnadene, og at jeg ikke må be han.

 

Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, og etter at vi ble sammen har jeg brukt opp hele månedslønnen min. Før jeg møtte han sparte jeg flere tusen i måneden.

 

Jeg skulle ønske han så dette selv, men tydeligvis ikke og jeg merker at det påvirker meg (oss) negativt.

 

Forstår at jeg må ta en prat med han , men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Anonymkode: 10b72...4a5

Du må gi klar beskjed. Enten så handler han inn, eller så vippser han deg det beløpet du ber om.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den rausheten du snakker om går vel mest én vei dersom «spesielt den som tjener mest må være raus»? De bør selvfølgelig dele disse utgiftene likt uavhengig av lønn. Man får skaffe seg lønn som harmonerer med ønsket forbruk og ikke forvente at den andre parten skal bære hovedtyngden av det økonomiske ansvaret bare fordi hen har tatt ansvar for seg selv og skaffet seg en bedre betalt jobb.

Anonymkode: caf37...b7b

Jeg tenker enten så må forbruket tilpasses den med lavest lønn, eller så må den som har mest bidra mest. Dette er uansett veldig viktig å være enige om før man evt blir en familie. Er man helt uenige om dette kan jeg ikke skjønne hvordan man kan ha et godt samliv? 

Anonymkode: ebcbd...b47

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her .Han bor på landet og har barn som kommer å går som de ønsker. Han har ikke fortalt om oss. derfor er vi mest hos meg .

bruker ca 150,- på vin, spiser ikke luksusmat. men lager mat fra bunnen. 

Anonymkode: 10b72...4a5

Så du er hemmeligheten hans, i tillegg til at han er en snylter....sjarmerende fyr...

Anonymkode: 27183...c8e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...