Gå til innhold

kjæreste som forventer å spise middag gratis hele tiden, er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Egentlig hadde jeg og kjæresten min tenkt å flytte sammen, dette har vi snakket om i ett år. Så for ca 6mnd siden flyttet jeg ut fra leiligheten min og hjem til foreldrene mine, noe som skulle være høyst midlertidig, men.. her er jeg. Kjæresten har vært her store deler, noe foreldrene mine ikke er så fornøyd med, noe jeg skjønner godt. Har veldig forståelse for at de ikke vil forsørge en som tjener nærmere millionen som aldri overrasker med noe annet enn at plutselig er maten du tenkte å spise borte...

Har kommunisert at du kan ikke bo her, vi må finne et sted å bo sammen. Noe det virker som vedkommende forstår, men likevel fortsetter vedkommende å komme hit med mindre jeg skriver veldig tydelig at det ikke passer i dag. Er jeg urimelig som ikke står opp for han ovenfor foreldrene mine? Er jo ikke rett å rimelig at de skal betale for oss? Jeg bidrar med penger hjemme, husarbeid og matlaging, alt som kan gjøre mine foreldres liv lettere. Det blir også dyrere for meg fordi jeg ofte må erstatte ting vedkommende (IKKE jeg) har spist!

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre, da det er slitsomt å leve sånn... 

Anonymkode: d3b4b...84b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sagt klart og tydelig at han må bidra?

Hvorfor kan dere ikke være mer hjemme hos han, uten at du flytter inn til han?

  • Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo si akkurat dette til ham.

Anonymkode: ddb2f...5e0

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trodde jeg dere var ungdommer / mulig studenter. Men han tjener en million? Da har han råd til å bidra. Hadde vært flau på hans vegne  😂

Anonymkode: 63322...dc6

  • Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om planen er å flytte sammen burde du kunne si hva du tenker. 
 

Har dere pratet om økonomi, hvordan dere skal dele utgifter, samboerkontrakt etc?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (7 minutter siden):

Har du sagt klart og tydelig at han må bidra?

Hvorfor kan dere ikke være mer hjemme hos han, uten at du flytter inn til han?

Vedkommende liker ikke leiligheten sin, jeg får tilnærmet ikke kommet på besøk… 

Anonymkode: d3b4b...84b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ham hadde jeg IKKE flyttet sammen med.

Anonymkode: c949c...3ce

  • Liker 38
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vedkommende liker ikke leiligheten sin, jeg får tilnærmet ikke kommet på besøk… 

Anonymkode: d3b4b...84b

Da må han nesten fikse leiligheten slik at han liker den eller flytte et annet sted. Han kan jo ikke fortsette å spise dine foreldre ut av huset. Går han i kjøkkenskapene og forsyner seg også? 

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert helt topp for han å komme til ferdig servert middag som samtidige er gratis 

Men det kommer ikke tydelig fram om han har fått klar beskjed om å betale for seg - for han virker jo ikke å være spesielt oppvakt selv 

 

ps. støtter annet spm lenger opp - vil du virkelig flytte sammen med denne fyren ?  Som tror mat bare dukker opp av seg selv uten kostnader 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hjemme en periode etter at jeg var ferdig med vgs og da voksen. Jeg hadde ikke kjæresten med hjem. Vi møttes andre steder utenfor mitt felleshjem med foreldre. Jeg hadde ikke kjærste på middags besøk eller overnatting. Vi spiste sammen ute eller hos han som bodde i kollektiv. Jeg sov der innimellom men ikke ofte.

Hvorfor sa du opp leiligheten din uten å ha en tydelig plan med denne mannen.

Jeg hadde sagt at enten flytter vi sammen til angitt dato viss det er det du vil. Starter med å gå på visninger osv. Ellers flytter du forvdeg selv.

Anonymkode: f0ead...ea1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vedkommende liker ikke leiligheten sin, jeg får tilnærmet ikke kommet på besøk… 

Anonymkode: d3b4b...84b

Men da har dere et problem, for han bør også tilnærmet ikke komme hjem til foreldrene dine heller.

Er du sikker på at du vil flytte sammen med han? En som ikke klarer å ordne sin egen leilighet og som misbruker tilgjengeligheten i foreldrene dines hjem?

Du må jo sette ned foten og si i fra at det ikke er greit at han er så mye der, og at om dere skal være sammen så får det bli i hans leiligheten helt uavhengig om han liker den eller ei.

Anonymkode: 90634...bfe

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Først trodde jeg dere var ungdommer / mulig studenter. Men han tjener en million? Da har han råd til å bidra. Hadde vært flau på hans vegne  😂

Anonymkode: 63322...dc6

Ja, er noe i det, at jeg blir veldig flau. Tror derfor jeg sliter med å snakke med han om det, fordi burde jo skjønne det selv?.. Selv om har tatt det opp en del ganger. 

Ikke at det har så mye å si, men jeg tjener myeee mindre da jeg pt. er arbeidsledig, men jeg ender likevel opp med å bruke mer fordi jeg må erstatte vedkommendes snacks-raid.

Anonymkode: d3b4b...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor sa du opp leiligheten din uten å ha en tydelig plan med denne mannen.

 

Fordi jeg hadde blitt syk, nedsatt inntekt, foreldrene mine synes det er greit og oppfordret meg også til å flytte hjem, men ikke at VI skal flytte hjem. Og det skjønner jeg. Synes det er flaut nok i utgangspunktet å ha flyttet hjem, men når jeg har dette problemet i tillegg...

Anonymkode: d3b4b...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at dette er et menneske du vil bo med? Når han utviser så dårlig adferd allerede nå, kommer dette med stor sannsynlighet til å bli en evig kilde til frustrasjon for deg om dere flytter sammen.

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, er noe i det, at jeg blir veldig flau. Tror derfor jeg sliter med å snakke med han om det, fordi burde jo skjønne det selv?.. Selv om har tatt det opp en del ganger. 

Ikke at det har så mye å si, men jeg tjener myeee mindre da jeg pt. er arbeidsledig, men jeg ender likevel opp med å bruke mer fordi jeg må erstatte vedkommendes snacks-raid.

Anonymkode: d3b4b...84b

Dette må du bare hoppe i og si rett ut. Kan det være at han bare ikke tenker over det? 

Anonymkode: 63322...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han klar beskjed om at han er gjest i foreldrene dine sitt hus, og at han ikke får forsyne seg i kjøleskap og kjøkkenskap. Mat får han kun hvis han blir tilbudt mat eller han er bedt på middag. Ellers får han spise før han besøker deg. Han har også råd til å spandere middag på restaurant til deg.

Hvorfor liker han ikke leiligheten? Er det pga eget rot/gris? I såfall tar han jo rotet/griset med i deres felles hjem om dere flytter sammen.

Og det virker som om han har litt dårlig sosial intelligens. Hvor godt kjenner du han? Er det noen i din omgangskrets som synes han er grei?

Anonymkode: 2fcb1...b27

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vedkommende liker ikke leiligheten sin, jeg får tilnærmet ikke kommet på besøk… 

Anonymkode: d3b4b...84b

Da får du si det samme til han. 

Anonymkode: 9f12e...9b7

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har latt kjæresten din halvveis flytte inn hos dine foreldre😳😳 og snylter på dem😳

Anonymkode: 7dd25...ea1

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein anelse om at dette forholdet knakar litt i samanføyningane....

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg blir flau på hans vegner. Tenk å være en så tafatt og kjip mann. 

Her må du sette grenser, og masse grenser, for han har tydeligvis en kognitiv feilkobling som tror at dette er riktig av han å gjøre. Og det i seg selv er urovekkende med tanke på at du skal etablere et liv med han.
Er du sikker på at du skal gjøre det? Har du ikke fått varselsignaler nå? 

Endret av Bombasi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...