Gå til innhold

Det snakkes hele tiden om at det tar mange år å få uføretrygd, men er det flere her som har fått den "kjapt"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 8.09):

Hva som gjør at du ikke tror på dette? Og hvorfor i all verden skulle jeg lage en trolle-tråd om dette?

Anonymkode: 70331...5cd

Når noen får vite de må gå 52 uker sykemeldt før de hele tatt kan søke uføretrygd så reagerer jeg på at noen bare «får det» 

Anonymkode: bc74b...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gikk 3 mnd fra jeg gikk med på søke 50% til jeg fikk det innvilget. Da hadde NAv snakket om uføre noen år, men jeg nektet så da jeg sa jeg var klar til å søke så gikk det vel bare en dag eller 2 før søknaden var klar fra nav sin side.

Fibromylagi som hovediagnose.

Nav har vært fantastiske i min sak ❤️

Anonymkode: 07188...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk kjapt for min mor. Hun ble diagnostisert med MS noen år før hun gikk av med permisjon. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men det kan ikke ha vært snakk om mer enn noen måneder.

Anonymkode: 9dc93...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når noen får vite de må gå 52 uker sykemeldt før de hele tatt kan søke uføretrygd så reagerer jeg på at noen bare «får det» 

De noen som bare får det er som oftest helt klare saker der utsiktene til jobb er veldig dårlige, nesten umulige. De aller fleste mennesker kan jobbe litt. Andre skal dø, har organsvikt, har sykdommer som er progressive og raskt forverres. Er armer eller fingre rammet på en måte som gjør at de ikke kan brukes og det ikke er antatt at behandling fører til bedring, kan saken ganske klar, siden alle er avhengig av å bruke hender i jobb. Man sender ikke folk med alvorlig kols på arbeidsrettet tiltak. Bare noen eksempler.

Anonymkode: aa24c...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk veldig fort for min far, og for øvrig også min svigerfar - begge fikk hjerneslag (ikke samtid da, 20 år imellom). Går veldig fort å få uføre når det er helt åpenbart at du ikke er arbeidsdyktig lenger. 🥲🫣

Anonymkode: aa78d...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

12 mnd sykmelding.

22 mnd AAP.

6 mnd behandlingstid på ufør (m/aap)

Totalt 40 måneder fra jeg ble sykmeldt først gang til jeg fikk vedtak om ufør.

Kun dialog med veileder via nett. Månedlige møter hos fastlegen og totalt 14 møter hos spesialist i helsetjenesten. Ingen tiltak eller utprøving.

Psykisk helse.

Vet ikke om dette anses som raskt. Men for meg synes det var rask og smertefritt.

Anonymkode: 1a376...d9f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS har ikke "bare fått det", hun har jo vært på AAP også. 

Min bror fikk det ganske raskt etter noen år av og på med sykemelding, uten AAP. Skyldtes slag. 

Han ble 100 prosent arbeidsfør etter noen få år som ufør. Det hjalp tydeligvis å få ro rundt den økonomiske situasjonen, slippe å presse seg på jobb når sykemeldingperiode var ute, sammen med bedre behandling (som kom i gang mange år etter slaget...). 

Anonymkode: 85dce...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det virker som om du har litt restarbeidsevne skal du kjøres i årevis på tiltak til du har blitt sykere og har fått resten av helsa ødelagt av all aktiviteten. Da kan du gis opp og få uføretrygd. 

Anonymkode: f4ecf...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok vel 6 - 7 år, fordi jeg nektet å bli ufør så lenge som mulig.

Var over 40 da jeg ble syk. Prøvde noen perioder med litt jobb de første to årene. Elsker å jobbe, så det var viktig for meg å prøve alt.

Ble til slutt innkalt til møte med NAV-lege, NAV-kontakt og fastlege, og forklart at det ikke var noen annen utvei enn uføretrygd. Husker at jeg gråt på vei hjem etter møtet. Det var et stort nederlag for meg å bli ufør.  Var også helt grusomt å lese hets mot uføre på nettet de første par årene. Følte meg så liten og mislykket. 

Anonymkode: 0aa03...22a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne har et barn med et syndrom. Dette barnet fikk trygd kjapt etter videregående skole

Anonymkode: 654fb...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk etter 3 mnd ( og etter sykmelding  og aap i 8 mnd)

Fikk MS da jeg var 38 år. 

Anonymkode: 44774...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 mnd. Bekhterev adhd migrene. Dårlig kombo.  

Anonymkode: ca243...cd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er gjerne to tilfeller der der går raskt.  Den ene er når noen har vært av og på jobb og syk og i kontakt med nav om dette i åååååårevis før de endelig gir opp og søker aap og ufør. Så nav er godt kjent med saken og at vedkommendes helse har blitt dårligere og dårligere og egentlig for lengst har anbefalt å søke ufør før det faktisk skjer, men vedkommende har ønsket å unngå ufør. 

Det andre tilfellet der det går raskt er kurantsaker der noen får en sykdom som helt åpenbart gjør at de ikke kan jobbe, som langtkommet kreft, medfødte syndromer når de blir 18, store funksjonshemminger OL. 

Hvis man har vært frisk og arbeidsfør hele livet og man får en sykdom med usikker varighet, usikkert utfall og usikkert om man kan bli bedre med behandling, usikkert om man kan jobbe litt eller mye eller ingenting over tid - så kan man derimot ikke forvente å få ufør kjapt. Da skal man først prøve alle behandlinger, se an hvordan sykdommen utvikler seg, prøve ulike måter å jobbe tilpasset osv osv.

Poenget er at jo sikrere/mer åpenbart det er at det er håpløst med jobb, jo fortere går det. Så noen er nav veldig sikre på ikke har arbeidsevne og får ufør fort, mens de som ikke er så åpenbare tar lang tid å få ufør fram til nav blir helt sikre. 

Anonymkode: d0ecd...48a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

14 år her. Det var egentlig en klar sak, men fordi jeg ville så gjerne og prøvde så hardt, så brukte de det mot meg når det ikke gikk likevel. 

Anonymkode: 5b242...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AAP i 5 år. Dette var under Høyre/FRP-regjering som innførte et karensår uten penger. Så naboen måtte selge tomannsbolig og flytte hjem til sin mor i 40-årene pga. det. Knall fullstendig sammen, da mine foreldre ikke lever lenger, og jeg ikke hadde sted å bo. Ble innlagt, og etterhvert ble det åpnet opp for søknad. 

Anonymkode: ce02f...2fa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I de sakene hvor det er en klar årsak går det gjerne fort. Det er restarbeidsevnen som skal vurderes og i noen tilfeller, er det helt opplagt at det ikke er noe restarbeidsevne. Sønnen min fikk igjennom sin sak på 4 uker, men det har aldri vært noe tvil. Arbeidslivet er ikke for han. En kan ikke legge til evner eller funksjoner som ikke er der. 

Anonymkode: d8d1e...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke sånn for alle. 

Det kommer an på hva årsaken er. 

Noen slipper unna både sykemelding, arbeidsutrøving og AAP fordi det er helt åpenbare grunner til at man ikke kan jobbe. 

Anonymkode: d8d1e...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far gikk sykemeldt ut makstiden (1 år), og var da så syk at det ikke var en mulighet for han å komme tilbake til jobb. Det ble derfor søkt uføre rett etter sykeperioden var over og han fikk innvilget 100 % ufør 4 dager etter at han sendte søknaden.

Anonymkode: 07283...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min har Asperger  (autisme), og prøvde seg litt i arbeidslivet et par år etter utdannelsen (fagyrke). Noe som ikke fungerte særlig godt. Han gikk til psykologer og psykiater, fikk diagnosen. Var sykemeldt ett år, og deretter AAP i ett år, før han søkte uføretrygd. Det ble godkjent, tok fem mnd behandlingstid. Så fra sykemeldingstidspunktet og til uføretrygden var godkjent, tok det i underkant av 2,5 år.

Vet ikke om han hadde fått det tidligere om han søkte tidligere, men antageligvis hadde han fått det godkjent før. Men han ville egentlig ikke søke uføretr. for han ville jobbe og tjene gode penger. Det var nesten som om NAV overtalte han til å søke under møtene, og at det var det riktige å gjøre i hans situasjon. Så han gjorde det.

Anonymkode: 9c5f0...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra jeg søkte til jeg fikk den innvilga gikk det 4 mnd.

Det var riktignok 6,5 år etter at jeg ble syk. 6,5 år med behandling, oppfølging, aktivitetsplaner, tiltak og diagnoser. Så hele prosessen i seg selv tok jo 6,5 år men målet var jo aldri å bli ufør før det etterhvert ble tydelig at det gikk den veien.

Anonymkode: 37ba8...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...