Gå til innhold

Plikt arbeidsgiver har for å tilrettelegge matallergier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken plikt har arbeidgiver og tilrette legge om noen har f.eks laktoseintoleranse. Jeg har opplevd at jobben tilrette legger for de som f.eks er muslimer og ikke tåler svinekjøtt, men i liten grad til meg som har laktose intoleranse. Vi har stadig vekk kake fredag uten at jeg  blir tilbytt noe annet. Og må ikke på død og liv spise kaker.

Men når det også på møtedager blir bestilt mat og det ikke blir tatt hensyn, synes jeg er dårlig gjort. Sjefen vet om min matallergi. Og til og med når jeg påpeker det føler jeg ikke sjefen bryr seg så mye om det. "Oj sann ja du tåler ikke sånn du". Så er ikke få ganger jeg har måtte spise egen mat, mens de andre har kosa seg meg bestilt mat. eller suppe med melk oppi. Skal det være sånn, føler at jeg ikke betyr så mye!!! Skal det være sånn???

Anonymkode: 2a38f...895

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken plikt har arbeidgiver og tilrette legge om noen har f.eks laktoseintoleranse. Jeg har opplevd at jobben tilrette legger for de som f.eks er muslimer og ikke tåler svinekjøtt, men i liten grad til meg som har laktose intoleranse. Vi har stadig vekk kake fredag uten at jeg  blir tilbytt noe annet. Og må ikke på død og liv spise kaker.

Men når det også på møtedager blir bestilt mat og det ikke blir tatt hensyn, synes jeg er dårlig gjort. Sjefen vet om min matallergi. Og til og med når jeg påpeker det føler jeg ikke sjefen bryr seg så mye om det. "Oj sann ja du tåler ikke sånn du". Så er ikke få ganger jeg har måtte spise egen mat, mens de andre har kosa seg meg bestilt mat. eller suppe med melk oppi. Skal det være sånn, føler at jeg ikke betyr så mye!!! Skal det være sånn???

Anonymkode: 2a38f...895

Nei, hele verden må selvsagt tilpasse seg deg. Særlig siden du påstår du er laktose intollerant og skriver allergi senere i innlegget, noe som er helt forskjellige ting. Og en person med en av de diagnosene hadde vist det. Skal du trolle så skaff deg kunnskap.

Anonymkode: 2c056...33f

  • Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, hele verden må selvsagt tilpasse seg deg. Særlig siden du påstår du er laktose intollerant og skriver allergi senere i innlegget, noe som er helt forskjellige ting. Og en person med en av de diagnosene hadde vist det. Skal du trolle så skaff deg kunnskap.

Anonymkode: 2c056...33f

Herregud jeg har det påvist, så om man skriver litt feil. Herregud...........dust.

Anonymkode: 2a38f...895

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg laktasetabletter. 

Anonymkode: 12f47...6c2

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, slik er det ikke hos oss? Vi har ikke lov å ha appelsiner/sitrusfrukter på jobb pga allergi. Vi har 2 glutenallergikere, og de får egne snitter /kaker etc dersom det er noe fellesmat. Ta det opp med tillitsvalgt, verneombud? 

Anonymkode: f1711...d2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo poteter og epler her, ts.

Det å bestille noe «hyggelig» som ikke alle kan spise er ikke - i seg selv - problematisk. Men dersom dette gjøres konsekvent, over tid, og kun mot en eller et fåtall ansatte mens andre opplever tilrettelegging? Det faller veldig raskt inn under adferd ikke forenelig med et ok arbeidsmiljø. Det du bør gjøre er å si fra på en grei men bestemt måte om at nå føler du at dette har pågått lenge. Og at det er personlig. Og dersom det da ikke gir seg vurdere ta det opp med HR/verneombud skriftlig.

Men før det må du ha bevis på at du ettertrykkelig og gjentagende (og skriftlig) har informert og minnet på at du har de behovene du har. Inviteres du til måte med mat? Svar «jeg kommer, husk dette med laktose».

Og så er det bestilling av det jeg tolker som overtidsmat knyttet til lange dager. Her har du rett på mat i enkelte tariffavtaler. På arbeidsgivers regning. Så her er å bestille noe du ikke kan spise galt i forholdt til avtaleverket. Men det kan enkelt løses ved at du får bestille deg noe selv. Får du ikke det fordi «ting er bestilt» slik at du må gå sulten? Da bommer sjefen. Og da er det faktisk et avvik. Jeg vet ikke noe om tariffavtalen og personalhåndboken din. Men du skal ha lest dem begge. Husker du ikke hva de sier? Repeter.

Personlig har jeg en liste over alle mine kollegers mat-preferanser. Jeg vet om vegetarianeren, hen med cølliaki og han som pga diverse diagnoser har vegring for noe mat. Å vite hva folk spiser og tilrettelegge for det er helt normal folkeskikk. Så om dine kollegaer ikke har det? Kanskje vurdere om livet ikke er for kort til å jobbe med slike møkkafolk? (For, ja, verden er full av folk som ikke er verdt tiden din)

Anonymkode: b0bab...264

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ingen heldigvis, men er jo hyggelig å ta hensyn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville svart sarkastisk tilbake på «nei, du har jo visst de fire årene jeg ikke kan spise laktose, men jeg ser du tar hensyn til andres preferanser, bare ikke mine».

 

eller til neste møtedag - lag noe som skikkelig stinker og si du regna med det ikke var noe til deg så du ordna deg selv - og spis det i rommet med alle rundt.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken plikt har arbeidgiver og tilrette legge om noen har f.eks laktoseintoleranse. Jeg har opplevd at jobben tilrette legger for de som f.eks er muslimer og ikke tåler svinekjøtt, men i liten grad til meg som har laktose intoleranse. Vi har stadig vekk kake fredag uten at jeg  blir tilbytt noe annet. Og må ikke på død og liv spise kaker.

Men når det også på møtedager blir bestilt mat og det ikke blir tatt hensyn, synes jeg er dårlig gjort. Sjefen vet om min matallergi. Og til og med når jeg påpeker det føler jeg ikke sjefen bryr seg så mye om det. "Oj sann ja du tåler ikke sånn du". Så er ikke få ganger jeg har måtte spise egen mat, mens de andre har kosa seg meg bestilt mat. eller suppe med melk oppi. Skal det være sånn, føler at jeg ikke betyr så mye!!! Skal det være sånn???

Anonymkode: 2a38f...895

Kan du ikke bare ta med deg Laktase tabletter?  Og er det virkelig så mye laktose i alle kakene de bestiller? 

Anonymkode: e6168...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ta med deg laktasetabletter. 

Anonymkode: 12f47...6c2

De fungerer ikke for alle. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse er ikke en matallergi, det er en intoleranse. Allergi = immunreaksjon, intoleranse = lokal reaksjon uten immunforsvaret. 
 

Hvis du har laktoseintoleranse kan du bare ta med deg laktasetabletter og spise det samme som de andre. Allergikere kan ikke ta en pille, derfor må de ha tilrettelegging, du kan ta en pille. 

Anonymkode: dac6d...979

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud jeg har det påvist, så om man skriver litt feil. Herregud...........dust.

Anonymkode: 2a38f...895

Jasså? Vanlig at man skriver feil diagnose om seg selv? Og påvist? Altså ikke bekreftet. Gratulerer. Skjønner ikke hvorfor kg godtar slike troll som deg. 

Anonymkode: 2c056...33f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bestille en kake for feiring er helt innafor. Det er bare å la være å spise.

Arbeidsgiver har ikke plikt til å sørge for lunsj/møtebevertning, og da heller ingen plikt til å ta hensyn. Ved større arrangement spør vi om allergier. Ellers bestiller vi bare noe mat. De som har allergier eller andre regler for hva de kan spise, tar med matpakke eller spiser av det de kan spise.

Overtidsmat er noe annet. Dette er mat man under gitte betingelser har krav på. Da skal det selvsagt være noe du kan spise. Hos oss er det knekkebrød, ost og rett i koppen, men vi hadde ordnet noe du også kunne spise.

Anonymkode: b3353...697

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så vanlig å få mat på jobb, at dette faktisk er en problemstilling?

I mine snart 30 år i jobb, så har vi fått frukt og noe nøtter til møter. Aldri hørt noen klage på det.

Kanskje det er fordi jeg jobber i det offentlige og at skattekroner ikke skal brukes på mat til ansatte🤷🏼‍♂️

Anonymkode: cd799...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Laktoseintoleranse er ikke en matallergi, det er en intoleranse. Allergi = immunreaksjon, intoleranse = lokal reaksjon uten immunforsvaret. 
 

Hvis du har laktoseintoleranse kan du bare ta med deg laktasetabletter og spise det samme som de andre. Allergikere kan ikke ta en pille, derfor må de ha tilrettelegging, du kan ta en pille. 

Anonymkode: dac6d...979

Rimelig spesielt å ikke bestille et kakestykke / mat til ts som hun kan spise uansett da… veganere eller muslimer er heller ikke allergiske mot kjøtt/svin, men det er normal høflighet å sørge for at alle ansatte kan spise noe ( om ikke alt) når man har fellesmat på jobb av og til. 

Anonymkode: f1711...d2a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det å bestille en kake for feiring er helt innafor. Det er bare å la være å spise.

Arbeidsgiver har ikke plikt til å sørge for lunsj/møtebevertning, og da heller ingen plikt til å ta hensyn. Ved større arrangement spør vi om allergier. Ellers bestiller vi bare noe mat. De som har allergier eller andre regler for hva de kan spise, tar med matpakke eller spiser av det de kan spise.

Overtidsmat er noe annet. Dette er mat man under gitte betingelser har krav på. Da skal det selvsagt være noe du kan spise. Hos oss er det knekkebrød, ost og rett i koppen, men vi hadde ordnet noe du også kunne spise.

Anonymkode: b3353...697

Men om de bestiller møtemat og ikke kommer til å ta hensyn, er det jo normal høflighet å gi beskjed om det på forhånd. Så vet ts at hen må ta med egen mat?

Anonymkode: 72822...6b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min første tanke er at set er dårlig av arbeidsgiver å ikke ta hensyn, men samtidig ingen plikt. 

Anonymkode: 64ad2...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det virkelig så vanlig å få mat på jobb, at dette faktisk er en problemstilling?

I mine snart 30 år i jobb, så har vi fått frukt og noe nøtter til møter. Aldri hørt noen klage på det.

Kanskje det er fordi jeg jobber i det offentlige og at skattekroner ikke skal brukes på mat til ansatte🤷🏼‍♂️

Anonymkode: cd799...13a

Tydeligvis er det en problemstilling på arbeidesplassen til TS. Ulike arbeidsplasser har ulike fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det virkelig så vanlig å få mat på jobb, at dette faktisk er en problemstilling?

I mine snart 30 år i jobb, så har vi fått frukt og noe nøtter til møter. Aldri hørt noen klage på det.

Kanskje det er fordi jeg jobber i det offentlige og at skattekroner ikke skal brukes på mat til ansatte🤷🏼‍♂️

Anonymkode: cd799...13a

Du får komme deg til Stortinget heller. De har ingen kvaler med å bruke skattekroner på seg selv 😉

Anonymkode: f1711...d2a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om de bestiller møtemat og ikke kommer til å ta hensyn, er det jo normal høflighet å gi beskjed om det på forhånd. Så vet ts at hen må ta med egen mat?

Anonymkode: 72822...6b6

Hvis jeg skal ha et møte med tre fire eksterne som tilfeldigvis kommer i en eller annens lunsjtid, spør jeg aldri på forhånd om hvem som spiser hva. Vanligvis blir det smørbrød med ost, egg og kjøttpålegg. Så satser jeg på at det er tilstrekkelig påfyll til de kan spise et annet sted. Jeg har aldri oppfattet det som et problem. Alternativet er å ikke tilby mat. Jeg ordner ikke noe spesielt for interne. Det må de gjøre selv. De kan spise det jeg tilbyr, eller matpakke. Ingen interne, eller eksterne for den saks skyld, regner ned at det er tilrettelagt mat.

Anonymkode: b3353...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...