Gå til innhold

Eiendomsskatt og kommunale avgifter

Kendra1985

Anbefalte innlegg

Hei. 

Som overskriften sier. Hvor mye betaler folk her? Vi har en enebolig på 120 kvadrat. Verdi eiendomsskatt er satt ut fra markedspris på huset på 4,5 mill. Er vel en viss prosent det settes på da. 

Vi betaler 3300kr hver mnd. Er ikke det sinnsykt mye? Kan ikke skjønne dette. Noen som har tilsvarende som kan fortelle meg hva de betaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kommunen som setter eiendomsskatten, så sjekk satsen i din kommune.

Kommunale avgifter settes også av kommunen. De skal ikke være større enn faktiske utgifter, og ikke være en fiskalavgift.

Anonymkode: 30abd...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler litt over 10000 hvert kvartal, så ca 40000 i året. Enebolig på 400 kvm. Markedsverdi ca 10M. 

Anonymkode: c6658...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kommunen som setter eiendomsskatten, så sjekk satsen i din kommune.

Kommunale avgifter settes også av kommunen. De skal ikke være større enn faktiske utgifter, og ikke være en fiskalavgift.

Jeg har sjekket nå. Og regnet meg frem til at kommunale avgiftene, fastbeløpene , blir totalt 11.600kr. Eiendomsskatten blir 7326kr. Dvs at vann og avløp da koster oss 20.700kr i året. Det må jo være for mye? Vet det kommer en avregning, men uansett, det skal vel ikke være så veldig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kendra1985 skrev (24 minutter siden):

Jeg har sjekket nå. Og regnet meg frem til at kommunale avgiftene, fastbeløpene , blir totalt 11.600kr. Eiendomsskatten blir 7326kr. Dvs at vann og avløp da koster oss 20.700kr i året. Det må jo være for mye? Vet det kommer en avregning, men uansett, det skal vel ikke være så veldig feil. 

Har du sjekket om det er noe info om priser på din kommunes nettside?

Anonymkode: af437...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kendra1985 skrev (27 minutter siden):

Du betaler vel renovasjon også? Hva ned feieravgift? Jeg bor i Oslo, og regningen jeg får er godt spesifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Kendra1985 said:

Jeg bor i Nordre Follo og betaler 5700/kvartal for søppel, vann og feier, men har ingen eiendomsskatt. 
Du bør kanskje spesifisere hvilken kommune du bor i, så blir det lettere å kommentere korrekt. 
I Asker var vann og avløp kjempebillig helt til Røkke flyttet. Plutselig kunne ikke kommunen subsidiere kostnaden lenger

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...