Gå til innhold

Nå har CD-salget skutt i været igjen, de unge er ivrige kjøpere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du blant de som stuet vekk CD-samlingen da strømmetjenestene kom på banen? Da kan det være på tide å tørke støv av de gode, gamle platene. 

Nå har nemlig CD-salget skutt i været igjen. Det merker de blant annet på Råkk & Rålls i Oslo.

Anette Pedersen på Råkk & Rålls i Oslo mener det er flere grunner til at CDen nå har en renessanse. 

– Det har både med at folk vil ha et fysisk format, og at LP har blitt veldig dyrt. I dag koster nye LP-plater 500 kroner i gjennomsnitt, sier hun. 

– Nå fyller vi på og selger ting som vi ikke har solgt på lang tid.

– Vi ser at det er veldig mange yngre folk som kjøper CDer her hos oss, sier hun. 

Plateselskapsmogul Christer Falck mener strømmetjenester er skjøre. 

Han trekker frem konflikten mellom Neil Young og Joni Mitchell og Spotify fra 2022. De valgte å trekke musikken sin fra Spotify, fordi de ikke ønsket å ha musikken på samme plattform som kontroversielle podcastere som Joe Rogan. 

– Alle de som hadde kastet samlingene sine og hadde lyst til å høre på «Harvest» eller «Blue», hadde plutselig ikke noe sted å høre det lenger, sier han. 

Han er blant de som sverger til fysisk format på musikken, og omtales som en CD-evangelist. 

– Jeg er opptatt av lyd, og er en svoren tilhenger av lyden du får av en CD, sier Christer Falck.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kastet-disse-da-kan-du-angre-na/16973514

 

Jeg har fortsatt min store CD samling med flere tusen plater. Koselig det.

Anonymkode: ebaac...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så dyrt det har blitt med LP, da. Har jo tatt helt av. 

Anonymkode: f03f0...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sluttet å kjøpe CD, eller DVD/Blu-Ray.

Fysisk media er mye bedre enn streaming.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fan av CD plater. Har de fleste stuet vekk i en boks. Men LP plater elsker jeg. Invisterer i musikken jeg vil høre igjen og igjen og streamer resten. Jeg trenger ikke å ha alt jeg hører på i fysisk plate. Innimellom liker jeg kun en sang eller 2 av en artist.

At prisen på Vinyl har gått såpass opp gjør at jeg tenker mer over hvilke plater jeg invisterer i. Blir litt færre plater men de jeg kjøper gir desto mer glede.

Anonymkode: 4d3aa...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg slutta å kjøpe slikt, men jeg tar det fram med jevne mellomrom. Ett rom i leiligheten min har to høye, dog tynne, reoler med dvd og cd-plater. Jeg har aldri skaffet meg LP i det hele tatt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skutt i været? Vel vel. Uansett, jeg kjøper heller en CD til 199,- enn en LP til 450,- Makan, er liksom ikke grenser for hvor dyrt det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...