Gå til innhold

Sykefraværet skal ned.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Belønn de som aldri er syke. Sist jeg var syk 1 dag var i 2017. Har 0 fraværsdager siden det. Får jeg ros? Nei. Andre som er syke og som er mye borte får blomster hele tiden. 

Gi oss som aldri er borte en dag en bonus. Ville vært rettferdig. 

Anonymkode: ff1b6...9cf

Du er inne på noe der. Vi som aldri er borte blir ikke verdsatt på noen måte. Hva med å lage er så bra arbeidsmiljø/forhold at en ikke ønsker å være borte? Vi som er tilstede får stadig «kjeft» for at det er et høyt sykefravær. 

Anonymkode: 2ce57...b52

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 14.57):

Håper virkelig disse "dårlige" lederne da bestrider sykemeldingene.  Dagens arbeidstakere oppfører seg som en politikker som har møtt litt motgang. (Eller knabba no solbriller) 

Anonymkode: 9236d...58c

Men det finnes utrolig mange dårlige ledere. Feks hvis det gjelder konflikter. De tar av og til parti med den ansatte som snakker best for seg. De orker ikke ta kampen. De vil bare være leder når det er gøy og ikke når det kommer ubehagelige oppgaver. 

Anonymkode: 2a439...36d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Belønn de som aldri er syke. Sist jeg var syk 1 dag var i 2017. Har 0 fraværsdager siden det. Får jeg ros? Nei. Andre som er syke og som er mye borte får blomster hele tiden. 

Gi oss som aldri er borte en dag en bonus. Ville vært rettferdig. 

Anonymkode: ff1b6...9cf

Selv om du ikke roses, er jeg sikker på at leder legger merke til og setter pris på at du ikke er borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For få som tar tak i eget liv. 

Er du uegnet eller ikke har helse til å utføre jobben så omskoler deg eller finn på noe annet 

For mange tafatte folk, omtrent en av ti i arbeidslivet

Anonymkode: 10157...bed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

Selv om du ikke roses, er jeg sikker på at leder legger merke til og setter pris på at du ikke er borte.

Å bli satt pris på i leders tanker er dessverre lite verdt. Det er et arbeidsforhold, ikke et vennskap. 

Samtidig er det vanskelig for leder å synlig verdsette lavt sykefravær, da blir det diskriminering av de som er mer syke. 

Anonymkode: d9a0c...b65

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke bry meg, ledelsen her er 50% sykmeldt de og så.

Jeg er forsåvidt aldri syk, kanskje vært borte 2-3 dager iløpet av ti år. 

registrerer at folk blir sykmeldt for å få kabalen til å gå opp

Typ 20% sykmeldt for å levere / hente barn 

syns det er råttent gjort og forvente at arbeidsgiver skal betale det (arbeidsgiverperioden)

Istedet for da og ha en 80% stilling.

Faktisk mange som har det for å få kabalen til å gå opp

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 14.53):

Kanskje fokuset burde være mer på årsak til fravær? Mange er sykmeldt pga dårlig ledelse. Hvordan jobber en med det?

Anonymkode: 2ce57...b52

Get real.

Anonymkode: be9b1...b87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli satt pris på i leders tanker er dessverre lite verdt. Det er et arbeidsforhold, ikke et vennskap. 

Samtidig er det vanskelig for leder å synlig verdsette lavt sykefravær, da blir det diskriminering av de som er mer syke. 

Anonymkode: d9a0c...b65

Det er selvsagt ikke bare i tankene. Det skjer mye i en organisasjon ikke alle får med seg. Det er jo haugevis av tråder her inne om folk som føler seg forbigått og urettferdig behandlet fordi kolleger som ikke er noe flinkere får bedre oppgaver. Vel, det er ofte en grunn til det. At leder kan stole på at arbeidstakeren stort sett alltid er på plass er en av de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden har man de som kanskje bruker litt for mange egenmeldinger, der lista er lav for å ringe seg inn syk.

Men på den andre siden har man et større problem; de som meg som presser seg til å jobbe, for jobben betyr absolutt alt, må på jobb uansett formen, for kan jo ikke være med på å øke sykefraværet. Så da presser man seg hver eneste dag, uavhengig av de kraftige kroniske smertene man sliter med hver dag og der jeg vet at jeg er på vei mot å treffe en vegg, hardt. Men jeg har ikke mulighet til å gjøre noe med det for alt alle alltid snakker om er hvor forferdelig det er at det er så mange syke her i landet. Så mange som er som meg kommer til å knekke sammen, og det fører isteden til langtidssykemelding isteden for at man bare hadde vært litt flinkere på å ta ut noen egenemeldingsdager for sin egen mentale helse. 

Anonymkode: 82372...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På den ene siden har man de som kanskje bruker litt for mange egenmeldinger, der lista er lav for å ringe seg inn syk.

Men på den andre siden har man et større problem; de som meg som presser seg til å jobbe, for jobben betyr absolutt alt, må på jobb uansett formen, for kan jo ikke være med på å øke sykefraværet. Så da presser man seg hver eneste dag, uavhengig av de kraftige kroniske smertene man sliter med hver dag og der jeg vet at jeg er på vei mot å treffe en vegg, hardt. Men jeg har ikke mulighet til å gjøre noe med det for alt alle alltid snakker om er hvor forferdelig det er at det er så mange syke her i landet. Så mange som er som meg kommer til å knekke sammen, og det fører isteden til langtidssykemelding isteden for at man bare hadde vært litt flinkere på å ta ut noen egenemeldingsdager for sin egen mentale helse. 

Anonymkode: 82372...b54

Jeg er der nå :( Ikke kronisk syk, men kronisk møtt på jobb selv om jeg har vært syk. Kommet meg over vannet i slike perioder over 3 år nå, men denne gangen gikk det ikke. Ble svært påvirket av at skriveriene om sykemeldinger nå, så turte rett og slett ikke melde meg syk heller. Nå er jeg rett og slett livredd for å sykemelde meg. 

Det hjelper ikke si at: du klarte å komme deg på jobb og gjennomføre den. Jeg har hatt null fritid fordi jeg har bare ligget dårlig, og også tenkt på at jeg ikke kan slite meg ut så jeg ikke klarer jobb. Samtidig så har jeg så vidt klart å sove pga sykdom. Raknet når ledelsen ikke klarer å samarbeide, og gikk oppover i systemet og beordret at jeg ikke fikk fri 😭 

Anonymkode: 7dfac...917

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke har noe fravær. Selvsagt innebærer det et element av flaks. Men, det er nok også mange som har fravær som er friskere enn meg/har lavere arbeidsmoral.

Anonymkode: c5dd2...e40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten alltid snakket om dårlige ledere som en årsak. Hva med dårlig arbeidsmiljø, der ledere som prøver å rydde opp effektivt ikke får nødvendig støtte? Der har du mye sykefravær begravet. Mange arbeidstagere i dag har en dårlig holdning til arbeidet. De ønsker selv å bestemme hva de skal drive med i arbeidstiden. Noe som fører til at andre må gjøre deres egentlige jobb. Ledere som prøver å fordele arbeidet, blir mobbet bort. dette har jeg sett mer en en gang. Har også hørt folk si at de har "sykedag til gode" eller "har spart på sykt barn-dager".  Så blir det noen ovale weekends her og der. 

Nei, sykefravær handlar IKKE BARE om sykdom. 
De som virkelig er syke trenger gode sykepengeordningen.

Anonymkode: 58a81...f33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 11.18):

En ansatt som på Fredag søkte om en uke ferie fra påfølgende Mandag, for en «hoppe på tur». Vi hadde en drift hvor hensyn til liv og helse er førende og var sjanseløs til å dekke en uke på så kort varsel. Måtte dessverre avslå feriesøknaden. Vedkommende møtte ikke opp på jobb på Mandag grunnet «sykemeldt». 

Den andre var en personalsak jeg fikk i fanget/arvet da jeg ble konstituert inn. En ansatt i konflikt med arbeidsgiver/tidligere leder. 

Anonymkode: 89832...08e

Disse er det mange av. "Jeg MÅ få fri om to dager, ellers sykemelder jeg meg!!" Disse er det overraskende mange av, som regel noen på hver eneste arbeidsplass. Og som leder så skal man trå eksepsjonelt varsomt for ikke å havne i juridisk konflikt i slike saker. Arbeidstakere har et særdeles kraftig vern og man skal nærmest drepe noen på arbeidsplassen for å få sparken. Det er også særdeles vanlig med de som sykemelder seg i lange perioder, for så å vende tilbake på jobb kun for å opparbeide seg rettigheter til ny sykemeldingsperiode. Arbeidsgiver er bundet på hender og føtter og kan lite gjøre.

Og derfor har man utrolige 10 % sykefravær i Norge, et tall som er særdeles raskt stigende.

Anonymkode: dc9ec...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt sykemeldt i perioder, blandet annet en uke med covid, lungebetennelse osv. noe som er greit føler jeg. Har jobbet litt div steder og prøvd meg litt på ulike yrker for å se hva jeg trives i. Under en av mine første arbeidssteder så ble jeg sykemeldt når jeg gikk på iso for å bli kvitt kviser/minske rosacea. Dette mente arbeidsgiver at det var smerter jeg påførte meg selv. Jeg hadde det helt jæwlig de månedene med iso, og bivirkningene sto på som bare det. Fikk bivirkninger som kun 1 av 10 000 får. Hva er sjansen for det?! Spurte om tilrettelegging pga rygg smerter. Men ønsket å prøve å stå i jobb lengst mulig. Måtte omtrent grine meg til det, og ble flere ganger tatt inn på kontoret. Fikk blant annet spørsmålet om jeg var gravid, og masse andre greier. Jeg var knapt 18 på den tiden og ønsket bare bedre selvtillit rundt ansiktet mitt. Hadde jeg ikke gjort noe med problemet hadde jeg mest sannsynlig blitt langtids sykemeldt pga dårlig selvtillit og slettet med å komme meg ut døra pga ansiktet mitt var så ille i perioder. Jeg var sykemeldt i en måned og jobbet 50% i to uker. Alt jeg gjorde er halvt år var å jobbe og sove. Ikke noe sosialt å ble rett og slett veldig deprimert da jeg ikke fikk noe forståelse fra arbeidsgiver. Er dags dato en del år eldre, jobber i et annet yrke hvor det er mye lettere å tilrettelegge om jeg må ha en ny runde med iso. Som har skjedd med gjevne mellomrom. Men med mye dårligere lønn pga jeg ikke har noe utdannelse innen den nye jobben.

Endret av lillebamsemums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dårlig helsevesen. Ser bare her nå. Fikk skadde i kneet i juli. Først mr og rønken i august. 4 uker gikk før svar. Lege ikke sett på det en gang. Fikk beskjed fra ho i resepsjon å ta med epikrisen fra mr og rønken til en fysioterapeut,  for normalt holdt med opptrening. Kommer ditt og den fysioterapeut henviser da til en idrettsfysioterapi og sier blir nok henvist videre til operasjon dette ser ikke bra ut. Bør ikke jobbe hvis du går mye på betong gulv og trapper. Fysioterapeut sa og det fort ville gå 6 til 8 mnd før en ble operert så ville set gå fort 3 til 6 mnd med opptrening

Sier seg selv da at folk blir sykmeldt lenge når faen meg ikke helsevesen har penger slik at en kan komme raskt til behandling osv. Så hadde å folk kommet raskere på jobb.

Anonymkode: bfdbc...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til tenker jeg at noen egentlig har glemt helt hvorfor man har en jobb - det er fordi en arbeidsgiver trenger oppgaver utført. Noen virker å tro at det er noe man skal ha fordi en selv skal ha fordeler, ikke bare lønn - men utvikling, oppbacking et hyggelig miljø osv. Det slår meg at de er mange unge som er mye sykemeldt. Kan det ha noe med at foreldrene har båret dem vel mye fram..... Og når de kommer i arbeidslivet og faktisk må gjøre en jobb, så blir det for slitsom. Det er selvsagt bra at folk trives på jobb og har det bra der, men det er noe med grunnholdningen i dag som skurrer litt. Sier ikke at alle ledere eller vi eldre er så mye bedre heller - spesielt ikke at hyttekontor og hjemmekontor fra torsdag ettermiddag til mandag formiddag er blitt temmelig vanlig etter hver.

Anonymkode: d7df4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart selvmord øker? For syke folk får ikke være sykemeldt. 

Anonymkode: 5b7f1...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av og til tenker jeg at noen egentlig har glemt helt hvorfor man har en jobb - det er fordi en arbeidsgiver trenger oppgaver utført. Noen virker å tro at det er noe man skal ha fordi en selv skal ha fordeler, ikke bare lønn - men utvikling, oppbacking et hyggelig miljø osv. Det slår meg at de er mange unge som er mye sykemeldt. Kan det ha noe med at foreldrene har båret dem vel mye fram..... Og når de kommer i arbeidslivet og faktisk må gjøre en jobb, så blir det for slitsom. Det er selvsagt bra at folk trives på jobb og har det bra der, men det er noe med grunnholdningen i dag som skurrer litt. Sier ikke at alle ledere eller vi eldre er så mye bedre heller - spesielt ikke at hyttekontor og hjemmekontor fra torsdag ettermiddag til mandag formiddag er blitt temmelig vanlig etter hver.

Anonymkode: d7df4...592

Det er helt klart noe med de yngre generasjonene nå. Generasjon Y (millennials) var jo kraftig bortskjemte curling-barn, og disse er nå voksne. Disse har høyt sykefravær, føder færre barn og synes generelt alt er slitsomt. Klager mye.

Generasjon Z virker å være noe bedre, heldigvis.

Anonymkode: dd3f9...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo tilslutt at man konsekvent ikke ansetter nordmenn 

i 2055 er flertallet av befolkningen innvandrere ifølge ssb, så det løser seg jo av seg selv uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...