Gå til innhold

Sykefraværet skal ned.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om det høye sykefraværet vi har i Norge, å jeg kan jo være enig i at enkelte kanskje benytter seg av flere egenmeldingsdager enn nødvendig og sykemeldinger. Vet at enkelte passer på å få brukt opp sin kvote meg egenmeldinger i løpet av året. Men det er vel langtidssykemeldte som skal til livs.

Når det er sagt, så reagerer jeg på våre politikere, våre folkevalgte - som skal være våre forbilder. Så fort de driter på draget i jobben sin, får personlige/ familiære problemer, så blir de sykemeldte. Vi får jo høre at kjærlighetssorg eller private problemer ikke er grunn til gyldig fravær fra jobb. 

For meg så er dette en dobbelt moral som også burde settes i søkelyset.

Anonymkode: b7842...f84

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje fokuset burde være mer på årsak til fravær? Mange er sykmeldt pga dårlig ledelse. Hvordan jobber en med det?

Anonymkode: 2ce57...b52

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kanskje fokuset burde være mer på årsak til fravær? Mange er sykmeldt pga dårlig ledelse. Hvordan jobber en med det?

Håper virkelig disse "dårlige" lederne da bestrider sykemeldingene.  Dagens arbeidstakere oppfører seg som en politikker som har møtt litt motgang. (Eller knabba no solbriller) 

Anonymkode: 9236d...58c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper virkelig disse "dårlige" lederne da bestrider sykemeldingene.  Dagens arbeidstakere oppfører seg som en politikker som har møtt litt motgang. (Eller knabba no solbriller) 

Anonymkode: 9236d...58c

Jeg var en såkalt «dårlig leder». Har bestridt sykemelding 2 ganger, med påfølgende stans i sykepenger.

Vi hadde mange mnd 0% fravær og flere mnd med 0% korttids og noe langtids (kreft, elektive inngrep etc).

At jeg kunne bestride sykemeldinger var neppe en faktor i det lave sykefraværet vi hadde. Men jeg brukte vanvittig mye tid og krefter på tilrettelegging og oppfølging+fokus på arbeidstakers egen plikt på forslag til alternative oppgaver, hyppig oppfølging av den fraværende og en streng regel om at alt sykefravær skulle meldes pr telefon til leder.

Anonymkode: 89832...08e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var en såkalt «dårlig leder». Har bestridt sykemelding 2 ganger, med påfølgende stans i sykepenger.

Vi hadde mange mnd 0% fravær og flere mnd med 0% korttids og noe langtids (kreft, elektive inngrep etc).

At jeg kunne bestride sykemeldinger var neppe en faktor i det lave sykefraværet vi hadde. Men jeg brukte vanvittig mye tid og krefter på tilrettelegging og oppfølging+fokus på arbeidstakers egen plikt på forslag til alternative oppgaver, hyppig oppfølging av den fraværende og en streng regel om at alt sykefravær skulle meldes pr telefon til leder.

Men da bruker du kanskje tid på det som faktisk fungerer? Jeg ble delvis sykmeldt en gang og hørte aldri noe fra min leder. Det var null tilrettelegging og null fokus på hva jeg faktisk kunne/burde gjøre. Det var ikke akkurat helsebringende, og jeg jobber heldigvis ikke på samme plass lengre.

Anonymkode: 12034...0b7

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble delvis sykmeldt en gang og hørte aldri noe fra min leder. Det var null tilrettelegging og null fokus på hva jeg faktisk kunne/burde gjøre. Det var ikke akkurat helsebringende, og jeg jobber heldigvis ikke på samme plass lengre.

Nettop. Det er sånn man opprettholder høyt sykefravær og gjennomtrekk av ansatte. Bra du kom deg videre 👍🏻

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en slik dårlig leder. Vi jobber i en fryktkultur og folk blir syke. Hun legger til rette ved å straffe folk gjennom å tildele arbeidsoppgaver som gjør det vanskelig å komme tilbake i jobb. Hun blir sint fordi sykmeldinger utløser ekstraarbeid for hun. Selv har jeg aldri vært sykmeldt, men jeg ser hva som skjer mot andre. Det er mye rett i at folk ikke slutter i jobber pga jobben i seg selv, de slutter pga dårlig ledelse.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva fikk deg til å bestride en sykmelding?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bruker du kanskje tid på det som faktisk fungerer? Jeg ble delvis sykmeldt en gang og hørte aldri noe fra min leder. Det var null tilrettelegging og null fokus på hva jeg faktisk kunne/burde gjøre. Det var ikke akkurat helsebringende, og jeg jobber heldigvis ikke på samme plass lengre.

Problemet er at med en gang en leder kontakter en sykmeldt og spør om ørlite mer enn hvordan det går, vil ca. Halvparten bli forbanna og hevde at leder presser de. Derfor er mange ledere forsiktig med det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også god erfaring med å bestride sykemeldinger, men det er tidkrevende og umulig å følge opp alle. Men av og til er det bare to dårlige egg i kurven man trenger å bli kvitt så går sykefraværet ned. 

Jeg er helt enig med deg TS, det er sykt provoserende med politikere som sykemelder seg over en lav sko. Nå nylig har vi ordføreren i Stavanger som er sykemeldt fordi hun har brukt partiets penger på privat forbruk, og så har vi han politikeren i Sandnes som er sykemeldt fordi det ble kjent at han brukte firmaet sine penger på privat forbruk. 

Ja, man kan bli syk av å dumme seg ut, men skal man ha rett på sykepenger når du med vilje har driti på draget og brutt loven?? 

(Nå skal det sies, man kan bli sykemeldt uten å ha rett på sykepenger - så det KAN jo hende disse politikerne ikke får sykepenger) 

Anonymkode: d9a0c...b65

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykmelding blir ofte en belastning og ekstra for de som er i jobb, noe som igjen kan føre til mer sykmelding. Jeg støtter fult ut at det må gjøres noe med det høye sykefraværet vi har her i landet. Jeg tenker ordet velferd blir misforstått i at det er en gode og ikke et krav vi har på. Jeg tror også at i noen tilfeller handler det om holdninger til arbeid. 

Anonymkode: df631...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjempeproblem og dette er noe leder faktisk er pålgt å gjøre. Det er IKKE frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja enig, og kutt i helsevesenet og lange køer for utredning/behandling. 

Anonymkode: 49395...0d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva fikk deg til å bestride en sykmelding?

En ansatt som på Fredag søkte om en uke ferie fra påfølgende Mandag, for en «hoppe på tur». Vi hadde en drift hvor hensyn til liv og helse er førende og var sjanseløs til å dekke en uke på så kort varsel. Måtte dessverre avslå feriesøknaden. Vedkommende møtte ikke opp på jobb på Mandag grunnet «sykemeldt». 

Den andre var en personalsak jeg fikk i fanget/arvet da jeg ble konstituert inn. En ansatt i konflikt med arbeidsgiver/tidligere leder. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønn de som aldri er syke. Sist jeg var syk 1 dag var i 2017. Har 0 fraværsdager siden det. Får jeg ros? Nei. Andre som er syke og som er mye borte får blomster hele tiden. 

Gi oss som aldri er borte en dag en bonus. Ville vært rettferdig. 

Anonymkode: ff1b6...9cf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Belønn de som aldri er syke. Sist jeg var syk 1 dag var i 2017. Har 0 fraværsdager siden det. Får jeg ros? Nei. Andre som er syke og som er mye borte får blomster hele tiden. 

Det er jo ikke urettferdig på noe vis at du har god helse? Dette tror jeg ikke løser noe som helst. 

Anonymkode: 2d24a...1bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig i at det ville vært rettferdig å belønne de som aldri er syke. De som aldri er syke har allerede trukket vinnerloddet. Taperloddet er trukket av de som har hatt uflaks og fått alvorlig sykdom, kronisk sykdom eller en funksjonsnedsettelse. I tillegg til tapt livskvalitet, og kanskje leveår, så skal visst disse også ha det kjipest økonomisk. DET er urettferdig det!

Anonymkode: dd3f9...89d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg BA OM tilretteliegging, og fikk til svar at om jeg måtte fylle stillingen min, ellers ville jeg bare være i veien. Nesten så jeg har lyst å skrive navnet hans offentlig. En "høyt aktet" tannlege på Aker Brygge. Jeg sluttet pga menneskesynet et slikt utsagn avslører. 

Anonymkode: d9eda...523

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg BA OM tilretteliegging, og fikk til svar at om jeg måtte fylle stillingen min, ellers ville jeg bare være i veien. Nesten så jeg har lyst å skrive navnet hans offentlig. En "høyt aktet" tannlege på Aker Brygge. Jeg sluttet pga menneskesynet et slikt utsagn avslører. 

edit *et OM for mye*. Jeg fikk til svar at jeg måtte fylle stillingen min, ellers ville jeg bare være i veien. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt yrke er det flere som blir sykemeldt. Lærer. Og nei, det er ikke "enda et klageinnlegg om hvor dårlig lærere har det". Men mange lærere får ikke tilrettelagt på jobb når de synes noe er veldig slitsomt. Det finnes det rett og slett ikke penger til. Og da er eneste utvei å sykemelde seg. Et eksempel er en kollega som ba om å ikke få være kontaktlærer et år. Hen trengte en pause. Men skolen hadde ingen andre lærere til overs, og de kan jo ikke bare ansette så mange nye de vil. Læreren ble kontaktlærer, og atpåtill i en ganske krevende klasse. Det var lite hjelp og tilrettelegging å få, så eneste utvei var å sykemelde meg. Jeg tror en løsning for sånne sykemeldinger er å sette seg inn i hvilke behov disse arbeidstakerne har, og faktisk gjøre noe med det.

Anonymkode: ec9de...706

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...