AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 På hvilken måte samarbeider dere med assistent ang barnet? Vårt barn med barneautisme begynte i 8 klasse nå i høst og vi har hittil ikke vekslet ett ord med hans assistent. Han har også vært med på overnattingstur med klassen sin. Ikke ett ord fra assistent om hvordan det går til tross for att turen var en big deal for barnet vårt som aldri har sovet borte før. Barnet ringte meg utallige ganger og var usikker, hadde glemt og spise,og var mye alene. Det som overasket meg mest var att et annet barn med samme diagnose blir behandlet ulikt. Der fikk mor mms med bilde og oppdatering om hvordan det går. Vi får ikke engang tlfnr til denne assistenten. (Dette er samme person). Vi måtte altså kontakte inspektør på skolen for å gi beskjed om at han ikke har spist. Så skulle inspektør ta direkte kontakt med assistenten. Altså ... Ble rett og slett lei meg.kan jo ikke ha det slik. Og en assistent på sårbare barn kan vel ikke velge å samarbeide med enkelte foreldre,og andre ikke? Vi skal ha første samarbeidsmøte til uka,å jeg ser på innkallelsen at assistent ikke skal være med på møtet heller. Underlig at den som er sammen med barnet til daglig ikke deltar. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 7f634...932
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Jeg var assistent på skole før. Jeg hadde lite kontakt med foreldre, rapporterte til lærer som hadde ansvaret for kommunikasjon med foresatte. Foreldrene til den ene vekslet noen ord ved henting hver dag og tonen var god. En far ønsket at jeg var med på samtalene om barnet, men det ble vanskelig da jeg faktisk var den som hadde ansvaret for barnet under samtalen. Men vi tok en femminutters prat i etterkant hver gang det var møte. En mor lette opp mitt private telefonnr og begynte å ringe på ettermiddagstid. Det var krevende samtaler og jeg måtte gjennom skolen få henne til å slutte med det. Etter det prøvde hun å fjerne meg som assistent til hennes barn, hun fikk klar beskjed om at den eneste som hadde oppført seg dårlig var henne. Meldinger og bilder har aldri vært utvekslet, men vi er begge avbildet på bildene lærer har sendt foreldre på foreldregruppen på facebook etter skoleturer. Anonymkode: b5538...6cc 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Jeg pleier å utveksle noen ord med assistenten ved henting. Barnet kan egentlig få skoleskyss begge veier, men jeg henter, nettopp for å kunne ha dialog med skolen og få mer oversikt over hvordan det går. Fordi jeg vet hvor viktig det med jevnlig kontakt mellom oss og assistenten. Har ikke lange samtaler hver dag - men tar en ordentlig prat ved behov, ellers kun kort om dagen. Men mitt barn er noen år yngre enn ditt, da, vet ikke om det blir annerledes. Men skjønner godt at du ønsker dialog, da. Anonymkode: 6acd6...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Assistenter i skolen skal ikke ha selvstendig ansvar for opplegget rundt elever. Det er antakelig derfor dere må kommunisere med pedagogen som har det pedagogiske ansvaret, og ikke assistenten direkte. Dette er egentlig noe du burde være glad for. Assistenter er ufaglærte. Anonymkode: cb8e2...d95 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Assistenter i skolen skal ikke ha selvstendig ansvar for opplegget rundt elever. Det er antakelig derfor dere må kommunisere med pedagogen som har det pedagogiske ansvaret, og ikke assistenten direkte. Dette er egentlig noe du burde være glad for. Assistenter er ufaglærte. Anonymkode: cb8e2...d95 Assistenter er ikke nødvendigvis ufaglærte. De kan være alt fra sykepleiere, barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere som jobber i skolen. Det er også slik at de so jobber som assistenter eller fagarbeidere ikke har avsatt tid til samarbeid med foreldre. Det er så vidt de har avsatt tid til samarbeid med lærere (da gjerne 15 minutter en morgen før de starter på jobb). Det kan ikke forventes at de da skal bruke fritiden sin på samarbeid med foreldre. Det er lærerne dere foreldre skal ha samarbeid med. Når det kommer til forskjell mellom deres barn og den andre eleven kan det bunne i at foreldrene kjenner assistenten fra før på privat basis? Anonymkode: fad49...f91 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 Det høres veldig rart ut. Bruker dere ikke Transponder e.l.? Vi får minimum en oppsummering på slutten av uka, og blir oppfordret til å ta kontakt om vi lurer på noe eller det er noe vi ønsker skole og assistent skal vite. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at assistenter alltid er ufaglærte heller, som det sies over her, barnet vårt (også barneautisme) har en utdannet pedagog som assistent, men det er mulig vi har vært veldig heldige her. Og uansett om det skulle være en ufaglært assistent i TS' tilfelle er det jo helt uhørt at familien ikke får noe som helst slags info fra enten assistent eller lærer når det er snakk om overnattingstur! Anonymkode: e7ec1...da4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Nå er det slik at klassens lærer ble sykemeldt 1 skoledag,slik at det er vikarlærer inne midlertidig. Denne personen var ikke med på turen. Ingen spesped.Det var kun lærer fra en annen klasse samt denne assistenten som var med. Kan forstå slik en person skrev her at noen dette med at foreldre ringer i tide og utide. Det er ikke greit. Jeg for min del har i løpet av hele barneskolen ringt 2 ganger til en lærer utenom han arbeidstid på 7 år. Da grunnet noe spesielt som ikke kunne vente.Kan forstå at assistenter er skeptiske til å dele privatnr. Men hun sendte jo en melding til en annen mor da. Dårlig å gjøre forskjell på folk synes jeg. Forventer jo noe kommunikasjon på en slik tur. De kunne jo ordnet seg med en jobbtlf eller noe. Uansett så er det barnet det går utover. Anonymkode: 7f634...932
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det høres veldig rart ut. Bruker dere ikke Transponder e.l.? Vi får minimum en oppsummering på slutten av uka, og blir oppfordret til å ta kontakt om vi lurer på noe eller det er noe vi ønsker skole og assistent skal vite. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at assistenter alltid er ufaglærte heller, som det sies over her, barnet vårt (også barneautisme) har en utdannet pedagog som assistent, men det er mulig vi har vært veldig heldige her. Og uansett om det skulle være en ufaglært assistent i TS' tilfelle er det jo helt uhørt at familien ikke får noe som helst slags info fra enten assistent eller lærer når det er snakk om overnattingstur! Anonymkode: e7ec1...da4 Vi har Vigilo hvor man kan skrive til lærer eller rektor,men der kan ikke sensitiv informasjon deles. Og det meste av utfordringene til barnet er sensitive opplysninger😅 Anonymkode: 7f634...932
Oz- Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 Hvilke arbeidsoppgaver assistenten har er et forhold mellom assistent og dennes arbeidsgiver. Du vet antagelig ikke hvilke avtaler som er gjort mellom disse to partene. Hvis du har forslag til forandringer bør du ta det med inspektør eller rektor.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Oz- skrev (Akkurat nå): Hvilke arbeidsoppgaver assistenten har er et forhold mellom assistent og dennes arbeidsgiver. Du vet antagelig ikke hvilke avtaler som er gjort mellom disse to partene. Hvis du har forslag til forandringer bør du ta det med inspektør eller rektor. Skal ta det med rektor tenkte jeg. Vi kan ikke ha det slik i allefall. Anonymkode: 7f634...932
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Assistenter i skolen skal ikke ha selvstendig ansvar for opplegget rundt elever. Det er antakelig derfor dere må kommunisere med pedagogen som har det pedagogiske ansvaret, og ikke assistenten direkte. Dette er egentlig noe du burde være glad for. Assistenter er ufaglærte. Anonymkode: cb8e2...d95 Skjønner det.men vi har ingen pedagog heller. Slik at assistenten er den eneste nærpersonen da lærer er sykemeldt. Den vi kan kontakte er skolens inspektør.(Som ikke var med på tur). Anonymkode: 7f634...932
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 Er da helt vanlig at assistenten har kontakt med foreldre Anonymkode: 36439...65e 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 Jeg jobber som miljøarbeider i skole på enkeltelever. Har dialog med foreldre som ønsker, dvs foreldre som ønsker direkte kontakt med meg. Noen gang er det mest hensiktsmessig at hjemmet har kontakt kun med kontaktlærer. Andre ganger med meg. Gjerne si fra direkte til miljøarbeideren til ditt barn om at du gjerne ønsker å høre om dagene. Feks kontaktbok eller sms. Om ikke jeg hører annet enn at kontaktlærer har dialog med hjemmet, så tar ikke jeg initiativ til kontakt. Dette fordi for noen blir det for mye personer å forholde seg til, mye dobbelinfo, kommunikasjons svikt ol. Men jeg vil nok tro at miljøarbeideren er åpent for kontakt med dere, men da må dere ytre et behov/ønske 😊 Anonymkode: 3be13...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 Jeg jobber i skolen og bruker ikke min privattelefon til jobb. Tror ikke det er så vanlig at folk ringer til sykepleiere eller andre yrker heller når de har fri. Kontaktbok eller mail er gode forslag synes jeg. Anonymkode: 16225...7cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå