AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Jeg har hatt astma som barn, så har jeg slitt litt med astmasymptomer under allergi sesong. Nå er det verre enn noen gang, jeg har flere anfall i uken, hoster ekstremt mye, sover dårlig og er veldig sliten. Prøver å holde meg på jobb da jeg var sykemeldt fra oktober til februar etter en operasjon. Så vil ikke ut i sykemelding igjen, men har en jobb der det er vanskelig å bruke forstøver. Jeg er ofte hos legen, vi har en medisinplan, følger den slavisk. Noen dager er jeg helt fin, andre dager veldig dårlig sånn som i dag. Jeg er dårligere på penværs dager, mistenker at det er burot enda og går fortsatt på mye allergimedisiner. Dere som også har/hatt astma som man ikke får kontrollert med vanlige medisiner. Hva gjør dere? Og har dere blitt bedre? Anonymkode: d6dd4...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 Ingen? Ts Anonymkode: d6dd4...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Ta kontakt med fastlegen din og forklar at behandlingen ikke fungerer godt nok og beskriv mønsteret i sykdommen din. Forhør deg om mulighetene for henvisning til lungelege som kanskje har mer avansert/bedre egnet behandling for deg. Anonymkode: 5da22...835 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 13.21): Jeg har hatt astma som barn, så har jeg slitt litt med astmasymptomer under allergi sesong. Nå er det verre enn noen gang, jeg har flere anfall i uken, hoster ekstremt mye, sover dårlig og er veldig sliten. Prøver å holde meg på jobb da jeg var sykemeldt fra oktober til februar etter en operasjon. Så vil ikke ut i sykemelding igjen, men har en jobb der det er vanskelig å bruke forstøver. Jeg er ofte hos legen, vi har en medisinplan, følger den slavisk. Noen dager er jeg helt fin, andre dager veldig dårlig sånn som i dag. Jeg er dårligere på penværs dager, mistenker at det er burot enda og går fortsatt på mye allergimedisiner. Dere som også har/hatt astma som man ikke får kontrollert med vanlige medisiner. Hva gjør dere? Og har dere blitt bedre? Anonymkode: d6dd4...2a0 Her er jo tydeligvis verken fastlegen eller medisinen god nok til at astmaen er tilstrekkelig regulert. Be om henvisning til lungespesialist, helst utenfor sykehus. Anonymkode: c7a34...08c 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 Du kan endre kosthold. Kutt ultraprosessert mat og sukker, dropp vanlige melkeprodukter (A2-melk fra Jerseymeieriet går sannsynligvis fint), og dropp korn som ikke er syrnet (du kan spise surdeigsbrød). Hvis du også sliter med fordøyelsen bør du vurdere fekal transplantasjon. Anonymkode: 55f49...70d 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 Jeg opplevde mye nattehoste og astma, trodde lenge det var allergiutløst men allergimedisiner fungerte ikke. Tok gastroskopi, slapp lukkemuskel, det var stille refluks som ga mine astmaproblemer. vet ikke om det kan gjelde deg, men spesielt om du feks er overvektig eller bruker klær som strammer mye på magen eller lignende så kan dette utvikle seg. Anonymkode: 353b2...641 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Skrevet 8. september 2024 Har du reiseforstøver? Det finnes små og lydløse som går på batteri. Men det er lettere å bruke de i public siden de er helt stille og små. Og ellers, be om henvisning til lungelenge. Anonymkode: cafc8...b53 1
Sugerøret Skrevet 8. september 2024 #8 Skrevet 8. september 2024 Høres ut som du trenger å få justert/skifta medisiner. Går du til lungelege?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Skrevet 8. september 2024 Går du til kontroll hos lungelege? Fastlegen har ikke samme kompetanse og utstyr som en lungelege. Du burde også sjekkes for stille refluks da det som nevnt kan gi problemer med lungene. Har du luftrenser inne og ofte vaske/tørker støv dyne/pute? Bruker du parfymerte vaskemidler til kropp, hus eller klær? Har du kjæledyr? Anonymkode: fcd33...b1f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg opplevde mye nattehoste og astma, trodde lenge det var allergiutløst men allergimedisiner fungerte ikke. Tok gastroskopi, slapp lukkemuskel, det var stille refluks som ga mine astmaproblemer. vet ikke om det kan gjelde deg, men spesielt om du feks er overvektig eller bruker klær som strammer mye på magen eller lignende så kan dette utvikle seg. Anonymkode: 353b2...641 Astma har en døgnsyklus som gjør at den er på sitt verste rundt kommen 04.30 og. 05.30. Så forverring om natten er normalt, men dog et signal om at astmaen ikke er under kontroll. Finnes en astma app du kan bruke. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du kan endre kosthold. Kutt ultraprosessert mat og sukker, dropp vanlige melkeprodukter (A2-melk fra Jerseymeieriet går sannsynligvis fint), og dropp korn som ikke er syrnet (du kan spise surdeigsbrød). Hvis du også sliter med fordøyelsen bør du vurdere fekal transplantasjon. Anonymkode: 55f49...70d Når man har astma skal man ikke drive og ekspremitere med kostholdet og kutte ut matvarer. Der finnes flere gode brosjyrer om astma og kost. (unntaket er dersom man får påvist allergi mot matvarer der allergien forverrer astmasymptomene). Anonymkode: c7a34...08c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Skrevet 8. september 2024 Går til lungelegen og legen klør seg litt i hode å blir ikke helt klok. Jeg har fått reise forstøver, den er flittig i bruk. Kjenner litt på det å ta den offentlig da. Litt dårligere virkning enn den hjemme, det måtte jeg regne med sa legen Reflux har legen min nevnt mange ganger, satt meg på en kur også for jeg har litt halsbrann. Hva kan hjelp mot dette? Kanskje en kur til? Anonymkode: d6dd4...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Astma har en døgnsyklus som gjør at den er på sitt verste rundt kommen 04.30 og. 05.30. Så forverring om natten er normalt, men dog et signal om at astmaen ikke er under kontroll. Finnes en astma app du kan bruke. Når man har astma skal man ikke drive og ekspremitere med kostholdet og kutte ut matvarer. Der finnes flere gode brosjyrer om astma og kost. (unntaket er dersom man får påvist allergi mot matvarer der allergien forverrer astmasymptomene). Anonymkode: c7a34...08c Denne døgnsyklusen kan jeg kjenne meg igjen i. Våkner ofte rundt den tiden og noen ganger må jeg rett og slett sette meg i forstøveren midt på natten. Jeg har masse allergier, så tror jeg må lytte til legen om hva jeg bør eller ikke bør spise Anonymkode: d6dd4...2a0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Skrevet 9. september 2024 Første bud er jo om det er astma, og ikke refluks som nevnt, søvnapne, EILO/stemmebåndsproblematikk osv. Tar du medisinene riktig? Burde du hatt inhalator med kammer istedenfor, som en del studier tyder på at kan virke bedre (i forstøveren blir mye av medisinene fanget i så store vanndråper at de ikke kommer skikkelig med i lungene). Er det mugg, støv, husdyr, forurensning det du bor? Kan være du har nytte av å lese denne veilederen, selv om noe nesten er utdatert fordi feltet utvikler seg så fort. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.legeforeningen.no/contentassets/9768b9ea8ed94cfaa89598e18fb2945b/praktisk-veileder-for-alvorlig-astma-hos-voksne.pdf&ved=2ahUKEwitq7O5m7WIAxWfRfEDHVkeICIQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw3S3X2eRteKX0eYGuLv6nAA Anonymkode: 48524...c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå