AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Del Skrevet 6. september Ser på ett kull der moren til valpen har fri HD. To av kullsøskene er også fri. To er ikke røntget. Men en har HD C, en har HD D og en har HD E. Er det da lurt å satse på valp etter den kombinasjonen da? HD E er veldig ille. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #2 Del Skrevet 6. september Det hadde jeg aldri kjøpt. Anonymkode: eecf6...0a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Del Skrevet 6. september Nei der hadde jeg styrt lang unna. Både D og E er veldig ille. Anonymkode: 6e7d7...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Del Skrevet 10. september Jeg hadde ikke kjøpt valp derfra. Bare det at oppdretteren avler videre på samme kombinasjon etter at avkommet har fått HD, sier alt om den oppdretteren. Anonymkode: 19896...698 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde ikke kjøpt valp derfra. Bare det at oppdretteren avler videre på samme kombinasjon etter at avkommet har fått HD, sier alt om den oppdretteren. Anonymkode: 19896...698 Det er fra kullsøsken til moren. Ikke avkom. Ser også at mormoren om jeg kan forklare det sånn til valpene også har HD C. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #6 Del Skrevet 11. september Hva er kjent status på far ? Anonymkode: 4bf92...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #7 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 23.15): Hva er kjent status på far ? Anonymkode: 4bf92...71f Far er fri. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #8 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far er fri. Anonymkode: 8330b...4de Mente Hd C. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #9 Del Skrevet 13. september det kommer jo også litt ann på hva du skal bruke hunden til, er det en sofagris og turvenn du er på utkikk etter eller er det en aktiv treningspartner liksom? Anonymkode: cf34d...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #10 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): det kommer jo også litt ann på hva du skal bruke hunden til, er det en sofagris og turvenn du er på utkikk etter eller er det en aktiv treningspartner liksom? Anonymkode: cf34d...3f8 De fleste med HD klarer seg vel best hvis de er i aktiv bruk og har mye muskler som kompenserer. Større sjanse for å få store problemer med HD-en om hunden er en sofagris. Anonymkode: e2fb5...9cd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #11 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): det kommer jo også litt ann på hva du skal bruke hunden til, er det en sofagris og turvenn du er på utkikk etter eller er det en aktiv treningspartner liksom? Anonymkode: cf34d...3f8 Ikke en sofagris men en treningskompis og masse skogsturer med overnattinger. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #12 Del Skrevet 13. september HD C merkes når hunden blir eldre, så jeg hadde ikke sett på det som "absolutt krise" dersom en hund av den kombinasjonen skulle få C. D og E derimot..... HD arv er noen ganger vanskelig å vite. Jeg har sett avl med kombinasjon A og B hvor ene avkommet fikk D. Sjekk stamtavlen og HD-status bakover. Mulig avkom fra kombinasjonen du ser på kan arve noe grums fra tidligere generasjoner, ikke nødvendigvis fra foreldrene. Kjekt å se på tidligere kull også fra både mor og far sin side. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mente HD C. Anonymkode: 8330b...4de Jeg hadde heller valgt en annen oppdretter/kombinasjon, ved mindre oppdretter kan begrunne for hvorfor de valgte far med HD C. F.eks. ekstremt godt gemytt, helse, bruksegenskaper o.l. Det finnes mange fine dyr, så om det ikke er en god begrunnelse for hvorfor, så skjønner jeg ikke tankegangen med å bruke HD C videre i avl. Anonymkode: b1f71...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #13 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): De fleste med HD klarer seg vel best hvis de er i aktiv bruk og har mye muskler som kompenserer. Større sjanse for å få store problemer med HD-en om hunden er en sofagris. Anonymkode: e2fb5...9cd ja det var underforstått for meg men jeg ser jo at det kanskje ikke er det for alle - beklager at jeg ikke spesifiserte.. Takk for at du tok deg tid. Anonymkode: cf34d...3f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 13. september #14 Del Skrevet 13. september Hva er HD index på foreldrene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #15 Del Skrevet 14. september Gliffy skrev (13 timer siden): Hva er HD index på foreldrene? Mormor C, mor fri, far C. Anonymkode: cff01...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 14. september #16 Del Skrevet 14. september Jeg tenkte på indextallet, hvis du ser på dogweb så finner du det i en fane ved siden av «sunnhet», der står det indeks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #17 Del Skrevet 14. september Gliffy skrev (32 minutter siden): Jeg tenkte på indextallet, hvis du ser på dogweb så finner du det i en fane ved siden av «sunnhet», der står det indeks. Far 25 prosent og mor 29 prosent. Anonymkode: 8330b...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 14. september #18 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Far 25 prosent og mor 29 prosent. Anonymkode: 8330b...4de Oj, det er ikke så bra.. gjennomsnitt for rasen er 100, og helst skulle foreldrene hatt 200 når man legger sammen indeks-tallene https://www.nkk.no/helse/rontgen/hd-hofteleddsdysplasi/hd-indeks/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #19 Del Skrevet 14. september Styr unna. Har en hund med C hofter, og den ble plaget fra 2-års alder. Anonymkode: 21db6...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 14. september #20 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 13.06): Ser på ett kull der moren til valpen har fri HD. To av kullsøskene er også fri. To er ikke røntget. Men en har HD C, en har HD D og en har HD E. Er det da lurt å satse på valp etter den kombinasjonen da? HD E er veldig ille. Anonymkode: 8330b...4de Nei, det er ikke lurt i det hele tatt. HD er polygenetisk og ganske forutsigbart, men man må se på helheten på linjene. Ser man bare på de individene man avler på og/eller mangler oversikt over øvrig slekt så er det tilnærmet ubrukelig informasjon. Jeg ville heller hatt valp etter 2 foreldre med hd c hvor alle deres søsken er fri røntget og kun veldig få og enkeltvise tilfeller bakover i slekta enn å kjøpe valp etter 2 foreldre med hd A som har 3+ søsken med hd forekomst eller linjer hvor kun avlsdyr er sjekket for hd og resten av slekta er ukjent. Men aller helst kjøper man jo hund fra frie foreldre OG fra linjer som er fri for eller har lav forekomst av hd i generasjoner, der man har 100 prosent eller tilnærmet full oversikt over linjene og hd resultater. Er det en rase som er veldig utsatt så velger man i det minste linjer hvor oppdretter har gjort en innsats i å få folk til å sjekke hundene sine så man har oversikt over tilstanden OG har mindre forekomst av hd en snittet for rasen/minst mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå