Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Vi har vært sammen i 1 1/2 år nå, og omtrent så lenge har han nesten bodd hos meg. Jeg er student og han var arbeidsledig da vi ble sammen, så han hadde ikke så god råd. Det var derfor ikke i tankene mine at han skulle være med på å betale husleie, støm, telefon etc. Nå har han hatt jobb i noen måneder, men han betaler fortsatt ikke noe. Offisielt bor han hos mora, men der er han kanskje to til fire netter i måneden. Hvordan ville dere ha gjort det i denne situasjonen? Matvarer handler vi ca. 50-50.
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Spør om han vil flytte inn og bidra økonomisk.
Malama Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Spør om han vil flytte inn og bidra økonomisk. ← Jepp. Kommunikasjon. Snakke sammen. Det er løsningen på det meste
Within my guitar Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Selv om han ikke bor hos deg offisielt, så virker det jo som han er der hele tiden. Da er det jo rett og rimelig at han bidrar på husleia, om ikke nødvendigvis at han betaler like stor del som deg, men iallefall en liten bit.Viktig at du ikke etterhvert føler deg utnyttet også. Tror nok det er lurt å prate sammen om dette.
salsera Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Synes det høres rimelig ut å be ham om å bidra. Eventuelt kan han jo dekke mer av eller alle matutgiftene?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Kommunikasjon. Snakke sammen. Det er løsningen på det meste ← Selvfølgelig skal vi ta en prat om det, men før jeg begynner den samtalen har jeg lyst til å høre/lese litt hva andre synes, hvordan dere ville gjort det. Håper på flere tilbakemeldinger!
Malama Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Selvfølgelig skal vi ta en prat om det, men før jeg begynner den samtalen har jeg lyst til å høre/lese litt hva andre synes, hvordan dere ville gjort det. Håper på flere tilbakemeldinger! ← Vel, det jeg mente var jo at ved å prate sammen så finner dere ut av hva dere synes er rett og rimeig for dere, for hva andre synes burde ikke egentlig ha noe å si. Men vil du ha min mening, personlig, så synes jeg det ville være naturlig at dere delte på dette så lenge han ikke betaler noe husleie hjemme hos sin mor i alle fall. (og gjør han det så vil jo det å flytte sammen og dele på din husleie være rimligere totalt sett da, så da bør han jo i alle fall ønske det) Min samboer sov totalt ikke flere netter på egen hybel enn at vi kunne telle det på fingrene i løpet av de 4-5 siste måendene før vi flytta sammen, men han betalte ikke noe av min husleie. Det var fordi han betalte sin egen, og de små hyblene vi bodde på var det kke LOV å bo to på. (Vi bodde på studenthjem, hybelen var bare et rom pluss badet, felleskjøkken etc) Han BODDE der derfor ikke, men sov der... Til vi altså flytta sammen, og fra den dag delte absolutt alle kostnader (altså, 100% fellesøkonomi, ikke noe "mine og dine penger") Men i en slik situasjon som du forteller om vil det være mer naturig at dere deler på. Altså, det avhenger av situajsonen, og derfor er det beste om dere finner deres løsning. Men ja, det er ikke akkurat urimelig å be om at dere deler på, han kan ve likegodt flytte inn? Det var løsningen
Replica Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Når han er såpass mye hos deg, så bor han hos deg og er på besøk hos sin mor, er inntrykket jeg får. Det er da helt rimelig å kreve at han betaler halvparten av dine bo og strømutgifter. Han kan ikke forvente at han skal leve gratis på deg, når han faktisk i praksis bor hos deg.
Floja Felíz Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 Når han er såpass mye hos deg, så bor han hos deg og er på besøk hos sin mor, er inntrykket jeg får. Det er da helt rimelig å kreve at han betaler halvparten av dine bo og strømutgifter. Han kan ikke forvente at han skal leve gratis på deg, når han faktisk i praksis bor hos deg. ← Enig: Jeg ville bedt ham om å flytte inn og bidra til kostnadene.
jordbær Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 Jeg tror også jeg ville snakket med han og spurt om han ville flytte inn og være med på den økonomiske biten Går jo an å fokusere det positivt. F.eks. si at dere begge sparer på å bo sammen, når dere er så mye sammen som dere er.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Går jo an å fokusere det positivt. F.eks. si at dere begge sparer på å bo sammen, når dere er så mye sammen som dere er. ← Men hvis han muligens ikke betaler for seg hjemme hos moren, så vil han ikke "spare" penger på å begynne å dele på utgiftene hos kjæresten? Nå som han har jobb ville jeg fått avklart om han hadde tenkt å hjelpe deg med faste utgifter. I praksis er dere jo samboere. Er han bare sløv, eller er han gjerrig?
jordbær Skrevet 23. februar 2006 #12 Skrevet 23. februar 2006 Ikke sikkert han har tenkt så langt. Men det går jo an å si det på den måten like vel. "Du har vel snart tenkt å flytte fra mammaen din, og da burde vi bo sammen - for å spare penger på dobbel husleie!"
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #13 Skrevet 23. februar 2006 Trådstarter. Kast han ut. Jeg har vært i samme situasjon med to ekser, og jeg kan love deg at det knekte selvtillita mi... (jeg ble brukt) Så mitt råd til deg, er å kaste han ut av din bolig. Har du lyst på en igle??? En som suger ut all kraft og blod? Du har valget, jeg svarte kun på ditt rop.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 Han er en mann og menn tenker ofte ikke som oss kvinner. Sannsynligvis har han rett og slett ikke tenkt på at han nå ha inntekt og bør være med å betale. Prat med han! Si du nå føler du betaler alt for begge to og at han må bidra litt også på mat, strøm og annet.
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #15 Skrevet 23. februar 2006 Han bør absolutt være med på å betale
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #16 Skrevet 23. februar 2006 ...Gjest. du er sjuk En voksen mann som klarer holde på en jobb, klarer betal!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #17 Skrevet 23. februar 2006 Jeg er enig med alle de andre her. Spør om han ikke har lyst til å bli samboer på orntli (romatisk!!), melde flytting og ta med alle tingene sine til deg. Er vel på tide å flytte ut hjemmefra nå når han har jobb og dame og greier. Når dere har blitt enige om å bli samboere på orntli, må han jo være med å betale husleia, strøm og lisens og alt det andre. Naturligvis. Hvorvidt dere skal dele 50/50 eller etter inntekt, er jo en annen diskusjon.
Gjest Sexy Sadie Skrevet 23. februar 2006 #18 Skrevet 23. februar 2006 Jeg ville ikke vært så direkte til å begynne med, men heller begynt å ha lite i kjøleskapet og når det ble snakk om mat så begynt å klage på min dårlige økonomi nå som jeg har holdt to i mat og husvære de siste par månedene. Er han genuint interessert i deg så kjøper han inn mat til deg og så klan du begynne å spørre ham om han vil flytte inn. Det er noe med det der at hvis en fyr handler inn mat og lar en ete først så er han glad i deg. *I følge filmen Curly Sue*
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #19 Skrevet 23. februar 2006 Du er iferd med å ta morens rolle i hans liv. Han betalte sikkert ikke noe der heller. Han betrakter kvinners bolig som et sted man har gratisbillett.
Jane How Skrevet 23. februar 2006 #20 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Jeg syns det virker ganske rart at han så og si har bodd hos deg i 1,5 år og ikke engang tenkt på at han må bidra. Hvertfall til det han forbruker, han dusjer vel feks når han er hos deg? Han bor jo i praksis hos deg, og besøker moren! Syns det blir feil at han skal bo gratis, (det hadde blitt et irritasjonsmoment og jeg ville følt meg snyltet på) selv om han var arbeidsledig i starten. Hva med dagpenger el.? Mener ikke at man skal trenge betale 50/50 ved ulik inntekt, men i alle fall en symbolsk sum. Sett dere ned for å ta en prat, og si at du betalte mye for han da han var blakk og du student (hadde ikke god råd du heller!) og at nå som han har jobb og mye mer inntekt enn deg, syns du det er rimelig at han tar sin del av kaka (og gjerne litt til siden 1) han har sikkert utbetalt 2-3 ganger det du har i mnd, 2) han har levd på deg i 1,5 år) Endret 23. februar 2006 av Jane How
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå