Gå til innhold

Hund som bjeffer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to hunder som bjeffer hver gang jeg reiser meg opp i huset eller hver gang jeg beveger meg inne. Hvordan skal jeg få de til å slutte med gneldringa si? Det er veldig slitsomt.

Anonymkode: 48aa5...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt lite informasjon til å kunne gi konkrete råd. Vet du hvorfor de bjeffer? Er det noe de ønsker (masebjeffing?) Er de understimulerte og kjeder seg? Er det dine hunder? Har de forventninger knyttet til at det skjer noe (mat/tur/lek/oppmerksomhet) ofte når du reiser deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (13 minutter siden):

Det er litt lite informasjon til å kunne gi konkrete råd. Vet du hvorfor de bjeffer? Er det noe de ønsker (masebjeffing?) Er de understimulerte og kjeder seg? Er det dine hunder? Har de forventninger knyttet til at det skjer noe (mat/tur/lek/oppmerksomhet) ofte når du reiser deg?

Ja de bjeffer fordi de har forventninger til at noe skal skje. Det er mine hunder. De bjeffer om jeg tar på meg klær og sko og tar frem bånd ol. før de skal på tur. De er ikke understimulert. De blir bare så gira om det skjer noe så jeg gruer meg alltid før jeg skal gå tur fordi da blir det konstant bjeffing i ti minutter mens jeg ordner meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja de bjeffer fordi de har forventninger til at noe skal skje. Det er mine hunder. De bjeffer om jeg tar på meg klær og sko og tar frem bånd ol. før de skal på tur. De er ikke understimulert. De blir bare så gira om det skjer noe så jeg gruer meg alltid før jeg skal gå tur fordi da blir det konstant bjeffing i ti minutter mens jeg ordner meg.

Begynn å tren kontakt med dem. 

Ha noen godbiter i hånda. Gi ene hunden en godbit og ta så hånda bak ryggen. Når hunden ser på deg i håp om å få en til, si "bra!", tell inni deg 1-2, og Så strekker du ut hånda og gir godbit (med den lille pausen mellom "bra" og godbit så lærer hunden at ordet "bra" betyr at det kommer en godbit).

Ikke bry deg om hunden bjeffer, står eller sitter. Kun fokuser på øyekontakt. Ser hunden deg i øynene, si "bra", tell 1-2, gi godbit.

Start med å trene dette flere ganger om dagen slik at både du og hundene blir vant med det og vet hva det går ut på. I mellomtiden, når dere skal gå tur, så kan du kaste godbiter på gulvet mens du kler på deg slik at de opptatt med det i stedet for å bjeffe.

Når hundene er vant med kontakttrening så trener du det før tur. Først godbiter på gulvet mens du kler på deg, så tren kontakt. Ikke si "sitt" eller noe - for hvis de setter seg av seg selv mens du trener så er det et barometer på hundens stressnivå og viser at de har begynt å roe seg ned. Tren gjerne litt på yttersiden av døren også.

Er du konsekvent med dette så vil hundene etterhvert få en annen og roligere forventning til hva tur betyr.

Pass også på at de får nok fysisk og mental stimulering slik at de ikke er for fulle av overskuddsenergi. Samt at det meste av den aktiviseringen er ting som roer ned og ikke stresser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har to hunder som bjeffer hver gang jeg reiser meg opp i huset eller hver gang jeg beveger meg inne. Hvordan skal jeg få de til å slutte med gneldringa si? Det er veldig slitsomt.

Hvorfor skaffer du deg hund når du ikke har peiling på hunder? I tillegg er du så trangsynt at du skaffer deg to! 

Anonymkode: 5adab...c95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...