Gå til innhold

Å gi belønning for innsats iform av penger/opplevelser når man allerede har penger å disponere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en datter i 9. trinn som går på behandling for sosial angst. Hun har flere gode enn dårlige dager, men vi skal nå begynne med eksponerings terapi. Hun skal gjøre ting hun gruer seg til (vi begynner i det små). De tingene skal gi belønning iform av poeng som hun kan samle opp og bytte inn i f.eks kino, ut å spise, kjøpe take out, dra på kafe, Tusenfryd m.m
Dette syntes jeg er en fin løsning, da vi belønner innsatsen i en periode som oppleves som tøff.

Det som er "vanskelig" er at vår datter får i dag ca. 3.000 kr i mnd som hun kan disponere selv (kjøpe vintersko, jakker, dra på kino, handle inn ansiktskrem, kjøpe skoleutstyr osv.) Det betyr at hun får penger hun kan disponere til det hun trenger. På denne måten lærer hun hvordan det er å få "lønn" og hvordan man disponerer penger, og vi foreldre har litt mer kontroll på hvor mye penger vi bruker. 

Nå som BUP ønsker at vi skal starte med belønning står vi litt fast i hvordan vi skal gjøre dette. Skal vi ta tilbake opplegget med å gi henne penger som hun disponerer? Det er en dårlig løsning for henne, og sikkert ikke noe hun vil gå med på.
Skal vi bruke mer penger (1.000 - 1.500 kr) hver måned i form av belønninger? Dette vet vi ikke om vi har råd/anledning til. 
Noen gode tips til hvordan løse dette? Vi ønsker virkelig å rose innsatsen, for at hun skal bli tryggere og "frisk".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er rart å ta bort et gode hun allerede har (selv om 3000 i mnd er MYE for en niendeklassing, hvor mange par vintersko og jakker skal hun kjøpe liksom?) Kan godene være noe som ikke kjøpes for penger?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

3000kr i måneden er helt vilt mye penger. For en 9.klassing? Er dere riv ruskende gal?

Anonymkode: 128da...eb5

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Nå skal jeg ikke dra frem at deres 9.klassing har mer til eget forbruk enn jeg på 47 har....

Men de hun får penger til og det dere ønsker å belønne med er jo to forskjellige ting, så skjønner ikke hvorfor dere vurderer å fjerne hennes topplønn for å være ungdom. 

Det dere må gjør er å legge belønningen opp til et nivå dere har råd til. Har dere ikke råd til Tusenfryd og månedspenger, kan dere ikke ha Tusenfryd som en belønning. Ev. må dere kutte ned på eget forbruk et periode og bruke de pengene på disse belønningene.

Anonymkode: 7966d...cf0

• Liker 3
Skrevet

Dere kan ikke ta bort pengene hun allerede får, så dere har vel egentlig ikke noe annet valg enn å kutte utgifter og spare opp til disse belønningene. 

Har virkelig bup anbefalt disse belønningene? Det høres litt rart ut. Sier barnet selv at hun blir motivert av dette, når hun allerede har råd til å gjøre alle disse tingene?

Anonymkode: 7f26a...21d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn og unge trenger ikke flere ting. De trenger en følelse av å bidra, å mestre, å være del av et fellesskap. 
Å lykkes med ting man gruer seg for er sin EGEN belønning. Å gi penger eller gaver kan faktisk redusere motivasjonen, ikke øke den. Det er det gjort mye forskning på.

Anonymkode: 5d235...d61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her
Ja, er enig at 3.000 kr i mnd er svært mye, men vi har skrevet ned alt vi har brukt i 2 år på vår datter (medisiner, utstyr, sko, klær, skoleting, aktiviteter, mobil regning osv), og vi har da funnet ut at vi bruker ca. 4000 kr/ mnd, men gir henne da 3.000 kr /mnd som hun selv skal disponere til de ulike utgiftene. Hovedintensjonen var at hun ønsket å lære å disponere penger selv, som vi syntes var en god ide. 

Når det gjelder belønning er det henne selv som sier hva hun vil ha, men dette kan jo hun kjøpe selv med sine penger. Da må vi tenke alternativ på hvilke belønninger hun da kan få, som kanskje ikke koster penger. Jeg er jo enig med dere å ta bort noe hun allerede får i dag, er en dårlig ide. Jeg syntes dette er kjempe vanskelig.

Og ja, det er BUP som har sagt at hun burde få belønning i form av poeng som da kan generer til noe (kino, aktivitet osv).

Skrevet
Mamma31 skrev (1 time siden):

og sikkert ikke noe hun vil gå med på.

Og...?

Skrevet

Kan belønningen være å spare opp poengene til en weekendtur eller en annen type større opplevelse datteren din ønsker seg? 

• Liker 3
Skrevet

Det var et voldsomt budsjett. Det er omtrent det jeg hadde til mat, mobil, klær +++ da jeg var student for 10 år siden.

Anonymkode: be0a5...14c

• Liker 3
Skrevet

Vanligvis gir belønning en fornøyde og tilfredsstillelse av å fått til noe. Hvor vidt man trenger belønningen er uvesentlig, så jeg ser ingen grunn til å inndra lommepenger. Belønningen skal være nettopp belønning, og ikke en ekstern motivasjon og 'lokkemiddel".

Anonymkode: d1d62...e6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3000kr i måneden er helt vilt mye penger. For en 9.klassing? Er dere riv ruskende gal?

Det var min tanke også. Mange voksne med full lønn bruker ikke så mye på klær, kino og ansiktskrem til seg selv i måneden. Helt vanvittig. Dette er ikke et barn som trenger noe mer belønning, det er i alle fall sikkert.

Anonymkode: 8907b...a25

• Liker 4
Skrevet

Du lærer ikke å disponere hvis du har for mye penger. Det lærer man hvis man har lite penger, og når man blir tvunget til å ta økonomiske valg. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at dette med belønning er noe som kommer utenom. Feks kino som premie vil kanskje bety at dere går sammen med henne og at hun gjør noe hun kanskje har hatt lyst til, men ikke fått til før nå. 

Ville ikke gitt rene penger som belønning, mer tid med dere og goder. 

Har dere ikke råd, ville jeg heller tatt en prat om økonomi og kuttet ned på månedspengene. 3000kr i måneden til lommepenger er mye! Når hun feks er student så vil hun ha mye mindre enn det. Det er og normalt og justere beløpet til lommepenger etter økonomien sin i en periode ( også som voksen gjør man jo dette). 

Anonymkode: be952...e72

• Liker 1
Skrevet

Blir dumt å ta bort noe hun allerede har, det vil nok oppleves mer som en straff. Hun kan jo samle poeng men dere kan jo gjøre sånn at hun ikke får samlet de så kjempefort, eventuelt at dere etter mer enn 1 mnd, for eksempel 3 gir en litt større belønning. Noe dere er enige om og som hun ønsker seg. Da er det jo litt mer motiverende også å holde motet oppe 

Anonymkode: d7183...4b7

Skrevet
Mamma31 skrev (2 timer siden):

Noen gode tips til hvordan løse dette? Vi ønsker virkelig å rose innsatsen, for at hun skal bli tryggere og "frisk".

Jeg tenker at dere kan gjøre begge deler. Hun kan fremdeles få de pengene hun får nå, men at belønningenen blir jo da at hun får opplevelser uten å måtte betale for det selv. Da sparer hun jo på sine utgifter. Det er jo en belønning.

Å ta bort et gode for å erstatte det med et dårligere, er ingen god motivasjon. Det blir i realiteten ja takk begge deler en periode for datteren deres.

Anonymkode: f4cba...444

• Hjerte 1
Skrevet
Mamma31 skrev (2 timer siden):

Det som er "vanskelig" er at vår datter får i dag ca. 3.000 kr i mnd som hun kan disponere selv (kjøpe vintersko, jakker, dra på kino, handle inn ansiktskrem, kjøpe skoleutstyr osv.)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun får det jo ikke for å kjøpe seg lunsj på skolen, men hun må kjøpe klær, kosmetikk osv selv.

Det er en ordning jeg også kommer til å ha på min datter, men da når hun blir 16 år. Det er bare bra at de lærer seg å disponere penger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun får det jo ikke for å kjøpe seg lunsj på skolen, men hun må kjøpe klær, kosmetikk osv selv.

Det er en ordning jeg også kommer til å ha på min datter, men da når hun blir 16 år. Det er bare bra at de lærer seg å disponere penger.

Skjønner hvorfor mine barn synes jeg er kjip! Når mine blir  16 må de finne seg jobb annenhver helg for å lære seg at det koster å leve..

Anonymkode: 713af...0b7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Må belønningen handle om penger da? 

Går det ikke an å finne belønninger der pengene ikke er poenget? 

( om det koster litt så trenger det ikke tematiseres, men syns den vinklingen på penger litt rar) 

det er jo mye en 9 klassing syns er kjekt som ikke handler mest om penger. Å være sammen med familien og gjøre gøye ting, ha tid til hverandre, et avbrekk i hverdagen ... 

Når det er sagt så er det jo ikke bare dere som kan kjenne på det er vanskelig å finne på noe ekstra til barna når de allerede har slt de trenger og mere til.. det kan jeg nok kjenne på selv også 

Anonymkode: 5bf9c...15d

Skrevet

Ts her,

Takk for mange gode innspill og jeg tenker nå at belønning kan være en opplevelse/helgetur eller noe hyggelig innad i familien, enn penger.

Uansett så stusser jeg litt på at flere av dere er overrasket over at 3.000kr/mnd er mye når det skal dekke «alt» (vi kjøper mat og betaler hus mm). I følge sifo koster et barn på den alderen ca 5.800 uten mat i mnd. 

Vi lever ikke noe luksusliv, og kjøper masse brukt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...