Gå til innhold

Noen som har fått adhd diagnose som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk du frem? 
Kan jeg sende e konsultasjon til fastlegen med at jeg ønsker å bli utredet?

Anonymkode: e9273...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk til samtaler i et par år innen kommunen, og behandleren anbefalte å utrede.

Går du ikke til noe behandling er det beste å ha en time hos fastlege der du tar med et skriv om dine hverdagsproblemer.

Hva sliter du med?

Anonymkode: 222b4...750

Skrevet

Indre uro, tankekjør(en motor som går og går), lager meg scenarioer i hodet, bekymrer meg mye. Jeg får hyperfokus på ting og da stenger jeg alt annet ute. Jeg må planlegge mye og ting må gå etter «mitt hode». Selv en liten oppgave kan kjennes veldig stor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Indre uro, tankekjør(en motor som går og går), lager meg scenarioer i hodet, bekymrer meg mye. Jeg får hyperfokus på ting og da stenger jeg alt annet ute. Jeg må planlegge mye og ting må gå etter «mitt hode». Selv en liten oppgave kan kjennes veldig stor. 

Du må ha mer enn det å komme med til legen da. Du får ikke utredning med mindre symptomene går hardt utover livet ditt og ødelegger ganske kraftig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ha mer enn det å komme med til legen da. Du får ikke utredning med mindre symptomene går hardt utover livet ditt og ødelegger ganske kraftig.

Jeg kunne ramse opp hundre flere ting. Og ja,det går hardt utover livet mitt. Jeg har alltid trodd jeg bare «var sånn».

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan gikk du frem? 

Jeg gikk privat.. Psykiater

Anonymkode: 4a764...841

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kunne ramse opp hundre flere ting. Og ja,det går hardt utover livet mitt. Jeg har alltid trodd jeg bare «var sånn».

Vær forberedt iallfall, dps må virkelig bli overbevist sånn det er nå med denne «trenden»😅 Og vær forberedt på å måtte klage. Så med en gang dere har fått søkt er det greit å bare lage en klage.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan gikk du frem? 

Du må smøre tjukt på. Altså  ikke lyve, men å få fram det  verste av det verste i livet. Å få utredning i det offentlige er en tøff kamp.  De er veldig gode på avslag i dps. Sikkert pga kapasitetsproblemer, tidvis  kunnskapsmangel og at flere og flere kvinner får diagnosen. Du må i detalj fortelle hvordan symptomene ødelegger hverdagen din. Hvis du unnskylder at du er til,  vil dps makulere henvisning om utredning..

Endret av Laraa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan sende e-konsultasjon ja, men du må nok også liste opp hva som plager deg, og hvordan det påvirker livet ditt, og være forberedt på enten avslag eller beskjed om å komme på time for å diskutere det. 
For å få utredning offentlig bør det være ganske tydelig påvirkning i livet ditt. 

Anonymkode: 8c352...097

• Nyttig 1
Skrevet

Gikk privat. Hvis du ønsker å bli utredet via DPS så ønsker fastlegen ofte dobbelttime for grundig gjennomgang. Du må spesifisere godt hvordan ting er for deg, alt fra symptomer/utfordringer, og hvordan det påvirker deg. Viktig at symptomer relevant har vært til stede fra tidlig barndom. 

Anonymkode: ea6d9...666

Skrevet

Min fastlege spurte meg om jeg kunne tenke meg utredning, ut av det blå, jeg var hos han for å få henvisning til noe helt annet. 

Jeg er 47 år og har vært fullstendig klar over at jeg har adhd hele livet. Min familie sa de forsto det da jeg var 2 år. 

Min fastlege sa i ettertid at min væremåte etterlot ingen tvil. Jeg satt slettes ikke i ro på besøksstolen. Så ned i gulvet når jeg skulle lytte. Måtte spørre flere ganger om han kunne gjenta hva han hadde sagt, for "jeg falt desverre litt ut". Veksla mellom å værre veldig direkte, for å så bli flau over å være veldig direkte. Snuble i egne bein på tur inn og ut av kontoret. Kræsje i døra til kontoret. Hekte meg fast i dørhåndtaket. Miste alt innhold i sekken på gulvet hans. Og så videre. 

Og alltid i fullt utstyr tilhørende måneden idrett. 

Jeg ble sendt til privat med helfo. Jeg ventet en måned tror jeg. Utredninga var fin og lærerik. Jeg har takka nei til medisiner. Jeg har det veldig bra som jeg har det. 

Anonymkode: 26e2c...ba1

• Hjerte 1
Skrevet
Laraa skrev (4 timer siden):

Du må smøre tjukt på. Altså  ikke lyve, men å få fram det  verste av det verste i livet. Å få utredning i det offentlige er en tøff kamp.  De er veldig gode på avslag i dps. Sikkert pga kapasitetsproblemer, tidvis  kunnskapsmangel og at flere og flere kvinner får diagnosen. Du må i detalj fortelle hvordan symptomene ødelegger hverdagen din. Hvis du unnskylder at du er til,  vil dps makulere henvisning om utredning..

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan sende e-konsultasjon ja, men du må nok også liste opp hva som plager deg, og hvordan det påvirker livet ditt, og være forberedt på enten avslag eller beskjed om å komme på time for å diskutere det. 
For å få utredning offentlig bør det være ganske tydelig påvirkning i livet ditt. 

Enig med disse. Jeg fikk det samme rådet fra andre jeg kjenner; få frem hvilke konkrete utfordringer det gir i hverdagen. Mister viktige eiendeler ofte, må bruke tid på å lete etter viktige ting, "alltid sliten" i hodet, glemmer hva du skulle si mens du snakker, avtaler/tidspunkt blir glemt uavhengig av viktighetsgrad, problemer ifht oppfølging av barn hvis du har barn, ender opp med å ankomme enten for sent eller alt for tidlig uansett hvor nøye du planlegger tiden i forkant ... Sånne ting. (Nå tok jeg bare noen eksempler fra eget liv, for å illustrere hva "konkrete utfordringer i hverdagen" vil si.)

Anonymkode: ced82...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Enig med disse. Jeg fikk det samme rådet fra andre jeg kjenner; få frem hvilke konkrete utfordringer det gir i hverdagen. Mister viktige eiendeler ofte, må bruke tid på å lete etter viktige ting, "alltid sliten" i hodet, glemmer hva du skulle si mens du snakker, avtaler/tidspunkt blir glemt uavhengig av viktighetsgrad, problemer ifht oppfølging av barn hvis du har barn, ender opp med å ankomme enten for sent eller alt for tidlig uansett hvor nøye du planlegger tiden i forkant ... Sånne ting. (Nå tok jeg bare noen eksempler fra eget liv, for å illustrere hva "konkrete utfordringer i hverdagen" vil si.)

Det der er TikTok-ADHD og bare kødd. 

ADHD er angst og depresjon. Selvmordstanker, selvskading, tankekjør, store vansker med å regulere følelser, sinneproblemer, rusproblemer, spiseproblemer, risikoadferd, kriminalitet og så videre. Masse fælt. 

Om jeg hadde "slitt" med det du ramser opp over hadde mitt liv vært vidunderlig. Jeg har ADHD og sliter ikke med noe av dette. Jeg har lært meg å mestre slike filleting. 

Å si det der til legen blir bare kleint og du tar av tiden denne har til virkelig syke mennesker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ADHD er angst og depresjon. Selvmordstanker, selvskading, tankekjør, store vansker med å regulere følelser, sinneproblemer, rusproblemer, spiseproblemer, risikoadferd, kriminalitet og så videre. Masse fælt. 

Om jeg hadde "slitt" med det du ramser opp over hadde mitt liv vært vidunderlig. Jeg har ADHD og sliter ikke med noe av dette. Jeg har lært meg å mestre slike filleting. 

Å si det der til legen blir bare kleint og du tar av tiden denne har til virkelig syke mennesker. 

Ååå, interessant! Da skal jeg ta kontakt med DPS og be dem fjerne diagnosen som psykologen og psykiateren mente passet til svarene som jeg og min mor, uavhengig av hverandre, gav på spørsmålene vi fikk om både "filleting" og "masse fæle ting".

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jesus, her vi aggressiv da gitt.  Fordi du har det jævlig skal alle andre ha det like jævlig for å kvalifisere til diagnose? Tror du virkelig ikke de nevnte problemene overfor preger og ødelegger hverdagen big time? Tankekjør ER en konsekvens av problemene hun nevner her.Man må vitterlig ikke være suicidal for å ADHD. Alt hun nevner er klassiske og veldig typiske symptomer på adhd.  Hvis du tror man må ligge ned for telling og strågråt hver dag for å ha adhd,  er det noe vesentlig du har misforstått 

Anonymkode: 76e33...fee

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Gratulerer som vinner av adhd-konkurransen!

• Liker 4
Skrevet

Misbruk som alkohol/narkotika/sex etc. 

Alt eller ingenting, ingen mellomting.

Anonymkode: 2de2d...9b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om mange av oss med ADHD har sitt med angst og depresjon, så er ikke ADHD angst og depresjon.

Jeg har aldri prøvd rusmidler utenom alkohol, jeg har aldri vært involvert i kriminalitet, drevet med selvskading eller hatt risikoadferd. ADHD opptrer ikke likt hos alle, og du er ikke fasiten på hvordan AdHD oppleves for alle andre. Du har ingen rett eller kompetanse til å si at vi andre er feildiagnostisert bare fordi du opplever andre vansker enn vi gjør.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt. Jeg også vurdere utredning som voksen. Har slitt lenge, men kjempet hver dag. Det går også utover selvbilde når man ikke får til ting, glemmer, ikke konsentrerer seg++++. Det er uansett fastlegen som bestemmer. Og dersom ikke ts har adhd eller legen mener utredning er riktig, så kan det hende ts kan ha utbytte av psykolog. Få sortert litt, pratet ut osv. Og noen vitaminmamgler kan feks gi noen av de samme symptomene som adhd. Skader ikke å sjekke.

Anonymkode: 5ff90...2ca

• Nyttig 1
Skrevet

Mulig man får en annen diagnose eller kanskje blir helt friskmeldt.....

Anonymkode: 7e0f7...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...