Bacteria Skrevet 14. oktober #641 Del Skrevet 14. oktober Motstrømmen skrev (9 timer siden): Et panel med hesbara sionister er ikke det jeg kaller god informatikk. Jeg har vært i gjennom profilene deres på x og andre medier de har utalt seg i. Skulle ønske folk kunne være mer kritisk til det de hører enn å bli forgyllet av titler ikke minst ha en forståelse av hesbara. Disse er 5 kroneksempler. Skrap litt i overflaten av ytringene , så er det ikke mye annet enn tomt det som kommer ut og verdier jeg ikke ville ha applauder for høyt. Jeg kjenner ikke til de på podcasten der, men hva er greia med at alt dere kan kalle «hasbara» er feilinformasjon automatisk? Hvis man bare ytrer at noe er «hasbara» =(israelsk propaganda) er det pr def usant. Slik er det jo ikke. Om noe, så er israelerne ærlige på at de driver propaganda, eller hasbara. Den arabiske influenseren Mansor Ashkar har en IG -profil der han er åpen på at han driver med Hasbara. Ikke all propaganda er usann, det gjelder både Israel og Palestina. Palestinerne driver også propaganda, selv om det ikke er funnet på et ord for det (enda). Det er helt lov å drive propaganda. Hvis noen vil høre en velartikulert, intelligent fyr som taler jøders og Israels sak, hør på Sam Harris. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 14. oktober #642 Del Skrevet 14. oktober velociraptor skrev (10 timer siden): Eh nei, de aller fleste som kritiserer Israel i denne og lignende tråder, kommer ikke med konstruktive alternativer til hvordan de heller bør krige. Det går mest i «la være å bombe barn….». Jeg tenker det er mye mer konstruktivt å "la være å bombe barn" en "å bombe barn". 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 14. oktober #643 Del Skrevet 14. oktober (endret) Bacteria skrev (37 minutter siden): Jeg kjenner ikke til de på podcasten der, men hva er greia med at alt dere kan kalle «hasbara» er feilinformasjon automatisk? Hvis man bare ytrer at noe er «hasbara» =(israelsk propaganda) er det pr def usant. Slik er det jo ikke. Om noe, så er israelerne ærlige på at de driver propaganda, eller hasbara. Den arabiske influenseren Mansor Ashkar har en IG -profil der han er åpen på at han driver med Hasbara. Ikke all propaganda er usann, det gjelder både Israel og Palestina. Palestinerne driver også propaganda, selv om det ikke er funnet på et ord for det (enda). Det er helt lov å drive propaganda. Hvis noen vil høre en velartikulert, intelligent fyr som taler jøders og Israels sak, hør på Sam Harris. Jeg klør meg litt i hodet over at du deler så mye utelukkende Pro-Israel informatikk fra facebook- sider, influencere og ditten og datten.. Å søke opp informasjon fra disse kanalene blir nesten som å skape sitt eget ekkokammer der man velger selv å eksponere seg for informasjon fra den ene siden.. Det er faktisk helt umulig å forholde seg til informasjon objektivt på denne måten. Dette er et gigantisk problem i dagens samfunn, og skaper ekstremt mye polarisering.. Personlig prøver jeg å forholde meg til informasjon fra historie og rapporteringer... Ikke fra andres personlige meninger for å dyrke et sterkere bilde av mitt eget syn.. Endret 14. oktober av Bigote 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 14. oktober #644 Del Skrevet 14. oktober Bigote skrev (1 minutt siden): Jeg klør meg litt i hodet over at du deler så mye utelukkende Pro-Israel informatikk fra facebook- sider, influencere og ditten og datten.. Å søke opp informasjon fra disse kanalene blir nesten som å skape sitt eget ekkokammer der man velger selv å eksponere seg for informasjon fra den ene siden.. Det er faktisk helt umulig å forholde seg til informasjon objektivt på denne måten. Dette er et gigantisk problem i dagens samfunn, og skaper ekstremt mye polarisering.. Personlig prøver jeg å forholde meg til informasjon fra historie og rapporteringer... Ikke fra andres personlige meninger for å dyrke et sterkere bilde av mitt eget syn.. Det blir litt rart at en som utelukkende fronter det pro palestinske narrativet beskylder en meningsmotstander for å leve i et «ekkokammer». Til din informasjon leser jeg aviser, ser på NRK. Jeg abonnerer og leser tom Klassekampen. 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 14. oktober #645 Del Skrevet 14. oktober velociraptor skrev (11 timer siden): Eh nei, de aller fleste som kritiserer Israel i denne og lignende tråder, kommer ikke med konstruktive alternativer til hvordan de heller bør krige. Det går mest i «la være å bombe barn….». Jeg forstår ikke helt hva du forventer? Jeg har henvist til konkrete råd fra flere forskjelige kompetente aktører, så kaller du det for "la være å bombe barn"? IDF og USA sin kompetanse er nok litt mer nyansert en som så.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 14. oktober #646 Del Skrevet 14. oktober Bacteria skrev (1 minutt siden): Det blir litt rart at en som utelukkende fronter det pro palestinske narrativet beskylder en meningsmotstander for å leve i et «ekkokammer». Til din informasjon leser jeg aviser, ser på NRK. Jeg abonnerer og leser tom Klassekampen. Jeg fronter ikke et Pro-palestinsk narrativ og jeg sier ikke at du ikke oppsøker objektiv informasjon også. Jeg står fortsatt for at det å sitte høre på pro-Israelere meninger kan være saboterende for objektivitet og blir nesten som å skape et ekkokammer.. Jeg ser ikke helt hva som er feil med dette? Min mening rundt konflikten vil være for de sivile.. Derfor fordømte jeg Hamas sin terror akkurat som krigføringen til Israel og jeg mener også at man ikke må velge "lag" i denne konflikten... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 14. oktober #647 Del Skrevet 14. oktober Apis skrev (1 time siden): Jeg tenker det er mye mer konstruktivt å "la være å bombe barn" en "å bombe barn". Det innebærer i så fall at terroristene som gjemmer seg blant barna i ro og fred får sende raketter og drepe dine barn...Like konstruktivt fremdeles? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 15. oktober #648 Del Skrevet 15. oktober Motstrømmen skrev (17 timer siden): Et panel med hesbara sionister er ikke det jeg kaller god informatikk. Jeg har vært i gjennom profilene deres på x og andre medier de har utalt seg i. Skulle ønske folk kunne være mer kritisk til det de hører enn å bli forgyllet av titler ikke minst ha en forståelse av hesbara. Disse er 5 kroneksempler. Skrap litt i overflaten av ytringene , så er det ikke mye annet enn tomt det som kommer ut og verdier jeg ikke ville ha applauder for høyt. Hva kaller du da god informatikk? Jeg oppriktig lurer? Jeg hører mye podcast, satt på spissen så ender man opp med enten hasbara som du sier, eller så er det mot propaganda. Så hvor finner du drøftinger og avveininger som favner tilstrekkelig? Min erfaring er at man må tilbringe tid med å hente inn info selv, fra begge leirer, og gjøre sine egne avveininger. Om du kutter ut disse individene i panelet, avfeier det som hasbara, så kutter du vekk mye info. Selvsagt kan du finne den info andre steder, men det er nå disse som i denne krigen er noen av fremste formidlerne. Det er propaganda på begge sider. Til og med Avi Shlaim utelater så pass at det blir ufullstendig og derfor sitter man igjen med en narrativ følelse, at man får servert propaganda. Jeg liker han, føler meg opplyst etter å ha hørt på han. Han er nok svært så kunnskapsrik. Legger ved en liten video snutt, hvor man sitter igjen med inntrykk av tradisjonell pro pal propaganda. Det ligger nok i sakens natur, når man raskt skal formidle sine poeng. Generelt sett er mitt inntrykk at den pro israelske siden er mest nyansert, og kokt ned til kjerne og verdier. Ofte når man skraper litt i overflaten på ytringer fra pro kommer man også ned til holdninger man ikke bør applaudere for høyt . Del gjerne nøytrale og balanserte kilder. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. oktober #649 Del Skrevet 15. oktober Pippi Lotta skrev (9 timer siden): Jeg forstår ikke helt hva du forventer? Jeg har henvist til konkrete råd fra flere forskjelige kompetente aktører, så kaller du det for "la være å bombe barn"? IDF og USA sin kompetanse er nok litt mer nyansert en som så.... Du er en person, og jeg sa «stort sett» og «de fleste», ikke «absolutt alle pro-pal som diskuterer i tråden». Jeg har ikke sagt et ord om at DU sier bare la være å bombe barn, men at det er det de fleste her sier. Du har forøvrig «henvist til konkrete råd» uten å gidde å skrive konkret hva disse rådene er. Jeg orker ikke å lese ørten linker, du får skrive hva DU mener de bør gjøre, og så heller legge ved link i tillegg som bevis på at noen andre er enige med deg. «Angrip mer målrettet» er jo ikke en løsning, det er alt for lite spesifikt, og beklager på forhånd om jeg husker feil her, men mener på at du også var svært kritisk til de svært målrettede angrepene mot Hizbollah…? Jeg synes absolutt ikke Israel gjør alt riktig, de gjør mye jeg anser som kritikkverdig og jeg har også kritisert dem gjentatte ganger i disse trådene om konflikten, spesielt for bosetter-politikken på Vestbredden. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 15. oktober #650 Del Skrevet 15. oktober Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. oktober Forfatter #651 Del Skrevet 15. oktober Det feilet prosjektet av sionisme er det som utfolder seg i stor grad, det er umulig å ha en idelogi som blander etnokrati nasjonalisme, religion, kolonisering og fasisme. Det er ikke levedyktig i dagens samfunn å skape en stat med politikk som fører til apartheid, 2 rangs borgere, forsetter med lovbrudd igjennom å la bosettere begå vold og terror ved å jage vekk folk(Beduiner, palestinske Israelske, palestinere, syrere, libanesere) fra hjemmene, gårene, landbrukene sine. At IDF blir brukt til terrorvirksomhet i Palestinske områder og at de tar folk fra palestinske områder å fengsler de uten rettsvern i Israel. Det er tydeligere enn noen gang at blandingen av politisk og religiøs ekstremisme vil sende Israel ned i historien som den mest voldelige, blodtørstige og umoralske ledet land i nyere historie. Dessverre er det uskyldige liv som går tapt og mennesker som vil lide i uendelig lang tid for valgene av dagens regjeringer.(Inkluderer de som apatisk ikke kan ta en avgjørelse basert på lov og regler de selv har satt i felleskap) Håpet er at sionismen får en slik merknad at det vil måtte endre seg med ønsket fra Israelitter selv og verdens samfunnet i helhet , slik at dette folkemordet på palestinere og vestens illusion av demokrati og menneskerettigheter kan bygges opp på ny til å gjelde likhet for alle. ( Her og med å fjerne veto rett, la flertallet styre) At etter 100 år at Palestinere og jøder får det livet de ønsker seg, fred og likeverd uten trusler fra ideologier som kun kontrollere de med frykt og hat på begge sider. At sionisme blir et fjernt spøkelse slik som nazismen og andre fasistiske tyranner har ebbet ut til å bli og det samme gjelder alle ideologien om andre må dø for å de skal få leve. En stat eller to, må komme med like premisser om demokrati/med bestemmelse , autonomi og religionsfrihet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 15. oktober #652 Del Skrevet 15. oktober (endret) @Motstrømmen Israel er ikke det verste av samfunn i dagens verden. Bare spør araberne som bor der. Inkludert palestinerne, eller araberne som ikke har statsborgerskap. De har både bedre vilkår og høyere levestandard, enn palestinerne i Jordan. Tyranniet i Palestina er nok høyere enn i Israel, for alle menneskene der. Jordan, Syria, Libanon og Egypt har alle verre vilkår enn både Israel og Palestina. Forresten…. Kan du ikke komme med disse nøytrale gode analysene for situasjonen i Palestina både i Gaza og Vestbredden. Takker og bukker. Endret 15. oktober av Madame Butterfly 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amit Skrevet 15. oktober #653 Del Skrevet 15. oktober Video som viser Israels brutalitet i Gaza. https://www.youtube.com/watch?v=kPE6vbKix6A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. oktober Forfatter #654 Del Skrevet 15. oktober Madame Butterfly skrev (4 timer siden): @Motstrømmen Israel er ikke det verste av samfunn i dagens verden. Bare spør araberne som bor der. Inkludert palestinerne, eller araberne som ikke har statsborgerskap. De har både bedre vilkår og høyere levestandard, enn palestinerne i Jordan. Tyranniet i Palestina er nok høyere enn i Israel, for alle menneskene der. Jordan, Syria, Libanon og Egypt har alle verre vilkår enn både Israel og Palestina. Forresten…. Kan du ikke komme med disse nøytrale gode analysene for situasjonen i Palestina både i Gaza og Vestbredden. Takker Divide and concur. Når palestinerne endelig fikk noe autonomi satt freds avtalen i Oslo en fare for ekstremister i Israel om en to statsløsning. Netanyahu har sabotert denne avtalen hele veien, har med at Likud står for at det kan ikke være "sikkerhet " for jøder med en Palestinsk stat. Så beste måten er å gi penger og støtte til en ekstremist gruppe som heter Hamas, den splitter Palestina i 2 mellom PLO ,Fatha og Hamas...og da har man skapt gro bunnen for årrekke med "lovlig" angrep på Gaza, inngrep i Vestbredden for å luke ut Hamas tilbøyelig aktiviteter. Libanon fikk og unngjelde, så Hizbollah får rotfestet. Ideologi av jiihad kommer opprinnelig fra konflikten i Afghanistan der USA betaler og bevepner religiøs og ideologiske fremmed krigere i mot Sovjet, gruppert til taliban senere Al-quaida. En av de som skapte grunnlaget av dette kommer fra Jenin,Abdullah Hazzam ( anbefaler å bli kjent med hans historie for å forstå den type ekstremisme bedre)og hadde kjent brutalitet fra vesten og hadde voksende hat mot alt vestlig som er grunnlag for jiihadisme i dag, selv om det er ideologi som endres av styrer av gruppene politisk drevet motivasjon. Det er voldelig utspring og egen drevet religiøs politisk ideologi som absolutt vil bruke makt/terror for å fremme sin sak. Men det er skiller mellom gruppene slik som mellom Hamas og Hizbollah, ulike politiske vektinger. Som forskjellige politiske vektinger i Iran eller Afghanistan. Bunnpunktet er det samme, vesten skapte ekstremisme på 2 steder ved å skape en stat som Israel vektet av sionistisk religøs etnokratisk bosetter ideologi, la de drepe og fordrive palestinerne fra landet de bodde på og forsette å la de undertrykke og terrorisere de i det uendelige ser det ut som. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 16. oktober #655 Del Skrevet 16. oktober Motstrømmen skrev (7 timer siden): , har med at Likud står for at det kan ikke være "sikkerhet " for jøder med en Palestinsk stat. Mener du dette er feil? Nå har det jo vært en mini palestinsk stat i Gaza. Vi ser jo resultatene av det nå. Motstrømmen skrev (7 timer siden): Libanon fikk og unngjelde, så Hizbollah får rotfestet. Ja, PLO skapte et rent helvete i Libanon, og kristne innbyggere priste gud da Israel kom dem til unnsetning. Dette er jo lenge siden. Shaen i Iran kuppet makten i Iran i 1979, og det var ikke lenge før Hezbollah ble bygget opp. Knuse lille satan var målet. Motstrømmen skrev (7 timer siden): Ideologi av jiihad kommer opprinnelig fra…. Koranen. Jihad oppsto lenge før USSR, sikkert også før USA, drt snakkes om tilbake til Mekka og Medína, og i alle fall før Israel. Det var jihad gruppe med i krigen i 1947-1948. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Army_of_the_Holy_War Det var to stater de ikke ville ha. Du skrev mange ord som la skyld på alle andre enn de arabiske palestinerne. Ikke et ord om Husseini. De har visst intet ansvar for konflikten? Bare skyld på alle andre, og heller ingen fremtidsrettet løsning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 16. oktober #656 Del Skrevet 16. oktober Bacteria skrev (På 17.9.2024 den 11.25): Men @TomSawyer har helt rett i at det kun er en gruppe som driver med hellig krig nå. Det er en undergruppe innen islam, ingen andre. Det må være lov å si uten å få «islamofob» slengt etter seg. Islam er en religion, en aggressivt misjonerende sådan. Jeg kan bli muslim her og nå hvis jeg vil. Har ikke noe med etnisitet å gjøre. Og da må jeg i tilfelle tåle at religionen min kritiseres, samme om jeg i morgen går inn i Jehovas vitner. Antisemittisme er særlig problematisk fordi jødene er både en religion og en etnisitet, med trykk på etnisitet. Alt for mange forstår ikke judaismen. Som Sam Harris sier; det er et stort overlapp mellom de som er erklærte antisionister og de som er antisemitter. Europeisk antisemittisme har vært eksportvare til Midtøsten etter WW2. Du klager over å bli beskyldt for å være islamofob samtidig som du rett etterpå trekker frem sammenheng mellom å være kritisk til Israel og være antisemitt. Definisjonen på "pot, meet kettle" tror jeg. Selv om Islam ikke består av bare en etnisk gruppe er det vell lite tvil om at fremmedfrykt mot muslimer her i vesten i stor grad handler om etnisitet og hudfarge. Personlig synes jeg man med fordel kan holde islamofobi og antisemittisme utenfor diskusjonen. Israels krigsforbrytelser og offentlige uttalelser viser så åpenbart hva som foregår for dem som orker å se sannheten. Forsvarsminister Gallant: "I have ordered a complete siege on the Gaza Strip. There will be no electricity, no food, no fuel, everything is closed…We are fighting human animals and we are acting accordingly.”—October 9, 2023 (source). Distel-Atbaryan “Erase Gaza from the face of the earth. Let the Gazan monsters rush to the southern border and flee into Egypt, or die. And let them die badly. Gaza should be wiped off the map.”—November 11, 2023 (source). Finansminister Smotrich “We need to deal a blow that hasn’t been seen in 50 years and take down Gaza.”—October 8, 2023 (source). https://momentmag.com/israeli-politicians-incitement-quotes/ Tidligere generalmajor Giroa Eiland: "“The international community warns us of a humanitarian disaster in Gaza and of severe epidemics. We must not shy away from this, as difficult as that may be. After all, severe epidemics in the south of the Gaza Strip will bring victory closer and reduce casualties among IDF soldiers.” https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/influential-israeli-national-security-leader-makes-the-case-for-genocide-in-gaza/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. oktober #657 Del Skrevet 16. oktober (endret) Tått skrev (På 15.10.2024 den 0.53): Det innebærer i så fall at terroristene som gjemmer seg blant barna i ro og fred får sende raketter og drepe dine barn...Like konstruktivt fremdeles? At den 5 år gamle Hind måtte bøte med livet, hvordan er det konstruktivt? Fra Sky News : https://youtu.be/karu---ptoQ?si=Wgs4F-5n5WzbD6qg Endret 16. oktober av Apis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 16. oktober #658 Del Skrevet 16. oktober Anonymbruker*** skrev (3 timer siden): Du klager over å bli beskyldt for å være islamofob samtidig som du rett etterpå trekker frem sammenheng mellom å være kritisk til Israel og være antisemitt. Definisjonen på "pot, meet kettle" tror jeg. Selv om Islam ikke består av bare en etnisk gruppe er det vell lite tvil om at fremmedfrykt mot muslimer her i vesten i stor grad handler om etnisitet og hudfarge. Personlig synes jeg man med fordel kan holde islamofobi og antisemittisme utenfor diskusjonen. Israels krigsforbrytelser og offentlige uttalelser viser så åpenbart hva som foregår for dem som orker å se sannheten. Forsvarsminister Gallant: "I have ordered a complete siege on the Gaza Strip. There will be no electricity, no food, no fuel, everything is closed…We are fighting human animals and we are acting accordingly.”—October 9, 2023 (source). Distel-Atbaryan “Erase Gaza from the face of the earth. Let the Gazan monsters rush to the southern border and flee into Egypt, or die. And let them die badly. Gaza should be wiped off the map.”—November 11, 2023 (source). Finansminister Smotrich “We need to deal a blow that hasn’t been seen in 50 years and take down Gaza.”—October 8, 2023 (source). https://momentmag.com/israeli-politicians-incitement-quotes/ Tidligere generalmajor Giroa Eiland: "“The international community warns us of a humanitarian disaster in Gaza and of severe epidemics. We must not shy away from this, as difficult as that may be. After all, severe epidemics in the south of the Gaza Strip will bring victory closer and reduce casualties among IDF soldiers.” https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/influential-israeli-national-security-leader-makes-the-case-for-genocide-in-gaza/ Gallant har rett, skal Israel leve må Hamas og Hizbollah dø..det er enten eller. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 16. oktober #659 Del Skrevet 16. oktober Tått skrev (1 minutt siden): Gallant har rett, skal Israel leve må Hamas og Hizbollah dø..det er enten eller. Det begynner vell å bli åpenbart at de ikke bare ønsker å utslette Hamas, men det palestinske folket i sin helhet. Drive dem ut i ørken i Egypt, hvor grunnlaget for liv er heller tynt... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulovlig verdi Skrevet 16. oktober #660 Del Skrevet 16. oktober Amerikansk barnelege som jobbet på bakken i Gaza gjør det klart at Israel begår folkemord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå