Gå til innhold

Hvor mange kriminelle handlinger skal Israel få begå før verdenssamfunnet setter en stopper?

Motstrømmen

Anbefalte innlegg

Apis skrev (10 minutter siden):

Så det å mene at det ikke finnes unnskyldninger for å drepe barn, det er det samme som å synge kumbaya? 

Jeg ser du skriver dette hele tiden. 

Det er forskjell på bevisst å drepe sivile barn, og at de dør som en følge av bombeåtak på terrorister. 
Særlig når de brukes som levende skjold. 

«Det er ikke kontroversielt å si at det er galt å drepe barn».

Høres tilforlatelig ut, men se for deg dette slagordet brukt MOT de allierte i 44-45.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (29 minutter siden):

Jeg ser du skriver dette hele tiden. 

Det er forskjell på bevisst å drepe sivile barn, og at de dør som en følge av bombeåtak på terrorister. 
Særlig når de brukes som levende skjold. 

«Det er ikke kontroversielt å si at det er galt å drepe barn».

Høres tilforlatelig ut, men se for deg dette slagordet brukt MOT de allierte i 44-45.

Du har rett i at det ikke er kontroversielt å mene at det er galt å drepe barn, det som derimot er kontroversielt er den rasjonalisering av mord på barn, som en ser fra Israels venner, som bla at ofre for alliert bombing som skjedde for 80 år siden skal rettferdiggjøre drap på barn i dag og i morgen. Jeg trodde at å bekjempe antisemittisme handlet om å lære av historien? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (4 minutter siden):

Du har rett i at det ikke er kontroversielt å mene at det er galt å drepe barn, det som derimot er kontroversielt er den rasjonalisering av mord på barn, som en ser fra Israels venner, som bla at ofre for alliert bombing som skjedde for 80 år siden skal rettferdiggjøre drap på barn i dag og i morgen. Jeg trodde at å bekjempe antisemittisme handlet om å lære av historien? 

Situasjonen som har oppstått nå er hinsides tragisk og uheldig. Ingen tvil. 
Det er ikke rasjonalisering å si at barn dør i krig. Det er et trist faktum. Særlig i bykrig. 
Og spesielt når de voksne ser på det å bli martyr som noe å trakte etter. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Så det å mene at det ikke finnes unnskyldninger for å drepe barn, det er det samme som å synge kumbaya? 

Du kan si dette for 100 gang det forandrer ingenting og du kommer ikke med noen løsning.

Når Tyskerne invaderte Polen og utløste andre verdenskrig betyr det at Russland og Britene ikke burde ha bombet og krigført i Berlin i sin kamp mot nazistene fordi det ble sivile tap? Så lenge terrorister gjemmer seg bak sivile så gir det dem automatisk beskyttelse?

Hamas og Hizbollah utgjør en enorm trussel og er de ondeste organisasjonene vi har sett siden nazi Tyskland. De har ikke gitt Israel noe valg.

Hamas bruker Palestinere som menneske skjold, men jeg kan ikke se deg bruke noe energi på å fordømme det.

Endret av hocane
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (På 6.9.2024 den 10.38):

Israel har begått brudd mot 28 UN resolusjoner som er lovlig bindene for alle medlemsland av UN. 

I rapporten fra Human Rights watch er Israelsk militær ansvarlig for 5 698 lovbrudd, i dette er det drap og lemlestelse av barn, angrep på skoler og sykehus.

Nå med angrepet på vestbredden så bryter de med International Court of Justice som er stadfestet ulovlig okkupert av Israel .Israel driver direkte overgrep og krig mot selvstyrende Jenin. Som har all rett til å forsvare seg med bevæpning mot inntrengende styrker.  

Israel bryter Geneva Conventions med sine fange og tortur leirer med ulovlige fangenskap av sivilbefolkning, uten tilgang til rettssystem, informasjon, mat og tilstrekkelig helse tilsyn. Der systematisk tortur og overgrep med døden tilfølge er dokumentert. 

Det er slått fast at Israel begår et mulig folkemord, som enda dokumenteres til å dekke alle punkter og flere til på at de begår folkemord både ved direkte utsagn fra øverste hold, gjennom media og ved handling. 

Legger ved linker her:

https://www.palestine-studies.org/en/node/1654922 

https://www.hrw.org/news/2024/06/13/israel-joins-un-list-shame-abuses-against-children-war

https://www.un.org/unispal/document/coi-report-a-hrc-56-26-27may24/

https://www.emro.who.int/images/stories/Sitrep_-_issue_41b.pdf?ua=1 

To amerikanske regjeringsorganer konkluderte med at Israel bevisst og ondsinnet blokkerte amerikansk humanitær hjelp til Gaza. En etterforskning utført av ProPublica avslørte at  US Agency for International Development (USAID) og utenriksdepartementets  flyktningbyrå begge hadde kommunisert sine bekymringer om hva som skjedde til USAs utenriksminister Blinken og andre toppembetsrepresentanteri april. Ifølge amerikansk lov kan ikke land som blokkerer amerikansk humanitær bistand motta våpenforsendelser, men Washington har forsynt Tel Aviv med milliarder av dollar  militærhjelp og våpensalg med bare én kort pause gjennom hele det israelske  angrepet på Gaza.

Den 17-sider lange USAID-rapporten beskrev i detalj «tilfeller av israelsk innblanding i hjelpearbeid, deriblant drap av hjelpearbeidere, rasering av landbruksstrukturer, bombing av ambulanser og sykehus, okkupasjon av forsyningsdepoter og rutinemessig avvisning av lastebiler fulle av mat og medisiner». Rapporten fortsatte med å beskrive situasjonen i Gaza som «en av de verste humanitære katastrofene i verden». USAID-tjenestemenn anbefalte også spesifikt at all våpeneksport til Israel settes på pause inntil situasjonen er løst. Utenriksdepartementets Bureau of Population, Refugees and Migration var enig og anbefalte at Foreign Assistance Act ble utløst for å fryse $ 830 millioner i amerikansk bistand til våpen til Israel som allerede var bevilget. Høytstående embetsrepresentanter i departementet konkluderte med at «fakta på bakken indikerer at amerikansk humanitær bistand bør begrenses». Stacy Gilbert sa i en uttalelse at «det er rikelig med bevis som viser at Israel er ansvarlig for å blokkere bistand» og at «å benekte dette er absurd og skammelig».

Israel har på sin side ikke lagt skjul på at de «sikkerhetskontrollerer» hjelpeforsendelser som del av sin fulle beleiring av Gaza, og blokkerer innførsel av mat, medisinsk utstyr og forsyninger, og til og med vann og elektrisitet. Lastebilkonvoier med mat har blitt henvist til å råtne ved sjekkpunkter. Minst 34 barn har dødd av underernæring på grunn av blokaden bare i 2024, og krigsforbrytelsen bevisst utsulting er en av anklagene som har blitt rettet mot Israels statsminister Benjamin Netanyahu og forsvarsminister Yoav Gallant i ICCs sjefsanklager Karim Khans søknad om arrestordre i mai.

Så hva vil skje videre? Sannsynligvis ingenting. Ikke desto mindre har internasjonale veldedige organisasjoner som ikke er tilknyttet noen enkelt nasjon våknet opp til realiteten av det israelske folkemordet på palestinerne, med noen som også gjentatte ganger i flere måneder har sagt at Israel blokkerer humanitær hjelp som også uavhengige journalister har rapportert, hvorav noen har blitt drept av Israel mens de undersøkte dette folkemordet. Og likevel har USA konsekvent benektet kjennskap til disse krigsforbrytelsene. Siden Kongressen og Det hvite hus har makt til å bestemme hvilke løgner som er ok og hvilke som ikke er det, vil ingenting bli gjort.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svaret skrev (20 timer siden):

Ja, FN tar feiil, og hva annet valg har Israel når de utsettes for akkurat den samme nedslaktningen av egen sivilbefolkningen som det påstås at Israel utfører på nabolandenes. Det er jo nabolandene til Israel som har dyrket fram denne konflikten. Det er Islam som ikke klarer å leve i fred med andre sivilisasjoner. Det viser historien, hvor an dre sivilisasjoner som har kommet i kontakt med dem er ikke-eksisterende, og vi ser det også her i Europa. Islam her helt intolerant, og så lenge islam er her kommer mange uskyldige lide død i terrorangrep. Det er islam og den muslimske verden som er problemet, ikke israel. 

FN tar feil... Jeg hadde forståt den mptten å se på det om det bare hadde vært FN du var uenig med, men så og si alle humanitere orginasasjoner, land og internasjonale domstoler er jo enug ned FN (til og med USA kritiserer Israel gjevnlig nå). Så jeg forstår ikke hvordan du greier å overbevise deg selv om at absolut ALLE tar feil her? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er i all sin rett. Tenk hvilket enormt terrorangrep de ble utsatt for, tyve ganger Utøya. Det var av alle de sivile menneskene de senere har straffet. Det kan de få fortsette med for min del. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mener Hamas eller Hizbollah utelukkende er gode. Det er derimot mange som mener Israel er det. 14 helsearbeidere er drept i Libanon. Når et land dreper helsearbeidere, noe som strider mot alt av internasjonale regler så må de stoppes. Når flertallet av befolkningen har støttet dagens regjering er det de som har ansvar. 

På tide man kan diskutere militære intervensjoner mot Israel for å redde demokrati og verdensfred. Ingen som finner det merkelig at Israel tilfeldigvis er i konflikt med de områdene hvor det er flest liberale muslimer? Altså steder hvor kvinner slipper å dekke seg til og kan gå på skole

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (9 minutter siden):

Ingen mener Hamas eller Hizbollah utelukkende er gode. Det er derimot mange som mener Israel er det. 14 helsearbeidere er drept i Libanon. Når et land dreper helsearbeidere, noe som strider mot alt av internasjonale regler så må de stoppes. Når flertallet av befolkningen har støttet dagens regjering er det de som har ansvar. 

På tide man kan diskutere militære intervensjoner mot Israel for å redde demokrati og verdensfred. Ingen som finner det merkelig at Israel tilfeldigvis er i konflikt med de områdene hvor det er flest liberale muslimer? Altså steder hvor kvinner slipper å dekke seg til og kan gå på skole

Det er ingen som mener israelerne og IDF utelukkende er gode nei. Det er åpenbart at det gjøres krigsforbrytelser på enhver side av en krig. 

Men av det jeg har klart å bringe på det rene, har ikke IDF systematisk gått inn for å drepe og torturere sivile. De har heller ikke satt voldtekt i system slik som mye tyder på ble gjort av terroristene 7/10.

(å «voldta» en mannlig terrormistenkt i et anfall av hevngjerrighet er IKKE greit, men det er noe annet enn å binde unge jenter fast til trær, voldta og drepe de etterpå).

IDF er en regulær hær.

Hamas og hezbollah er proklamert som terror-organisasjoner av de fleste vestlige land. EU har kategorisert den militære fløyen til Hezbollah som en terrororganisasjon. At Hamas og Hezbollah gjør noe bra sosialt arbeid, fritar dem ikke for all den andre jævelskapen de driver med, fex å lære småunger å hate og drepe jøder. 

Konklusjon: ingen er bare onde eller gode, men IDF faller mest ned på den gode sida i min verden, mens Hamas og hezbollah er mest på den onde. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret skrev (1 time siden):

Fordi alle disse fordømmelsene av Israel er basert på at de ikke har noen grunn til å forsvare seg. At de ikke blir angrepet og ikke har naboer som forsøker å utslette dem. De er basert de samme mekanismene som vi opplever her i vesten, at vi må tilpasse oss og vike for ikke-vestlige kulturer som kommer hit, at undertrykking og rasisme bare skjer en vei, at det finnes utallige kjønn og alsken andre virkelighetsforvridde holdninger og narrativ som erstatning for sannhet og rettferdighet. Den globale majoriteten i verden er i mot demokratier, imot vesten og i mot Israel. Det betyr ikke at de har rett.

Men dette er jo ikke sant?

Domstolene har ikke tvilt på at Israels har grund til å forsvare seg, men det finnes lover for hvilke krigshandlinger som er lovlige og ikke selv for stater med behov for å beskyte seg selv. Allt jeg har lest om sakene i domstolen har handlet om krigshandlinger og intensjoner (utrykt av Israrelske ledere), ikke hvorvidt Israel har en grun eller ret til å forsvare seg. Om du har lest en eneste artikel som hevder Israels handlinger blir eterforsket som ulovlige fordi domstolen mener de ikke blir angrepet så vil jeg veldig gjerne se den!

Det samme med Norge og andre vestlige demokratiske land, det er da ingen som nekter for at Israel har blit angrepet eller har lov til å forsvare seg? Norges utenriksmenister fordømte terorangrepet med en gang og representanter fra regjeringen har forsat å påppeke at Israel har en rett til å forsvare seg selv selv etter at de begynte å kritisere krigeshandlingene for ikke å være propesjonale. Som i denne utalelsen fra statsmenisteren:

"De har retten til selvforsvar, og jeg erkjenner at det å forsvare seg mot krigføring fra et så tett befolket område som Gaza er veldig krevende. Det kommer fortsatt raketter fra Gaza mot Israel, det fordømmer vi, sier Støre, og understreker:

– Så heter det i folkeretten at det må være forholdsmessig, og det skal tas hensyn til sivile. Den streken er langt overgått nå."

https://www.nrk.no/urix/israel-sender-flere-soldater-inn-i-gaza-_-streken-er-langt-overgatt-na_-sier-store-1.16615387

Så hvordan kan du hevde at kritiken mot Israel skyldes at folk ikke anerkjener at Israel blir angrepet, når statslederne som kritiserer Israel selv påpeker at Israel blir angrepet? Når Norge (og andre) kritiserer Israrl for at krigshandlingene ikke er propesjonele, så sier ikke Norge at Israrl ikke kan begå krigshandlinger i det helle tatt, vi sier de må være propesjonele (altså lovlige).

Det virker så merkelig for meg å hevde at FN, alle verdens humanitrere orginasasjoner, vestlige stater og internasjobale donstoler tar feil uten å i det helle tatt undersøke hva et sammlet verdensamfun sier og argumenterer med. Om du møter på et meneske som lyger så er det dumt, to så har du uflaks, fem så er du kansje i et dårlig miljø, men om det er sånn at absolut alle lyger til deg.... da begynner det kansje å være på tide å undersøke sitt eget syn på virkeligheten? Jeg synes i det minste det et merkelig å bare gå ut i fra at helle verden (inkluder USA som er Israels største støtespiller) lyger om denne krigen. Det gir ingen mening at USA som er en så stor støtespiller for Israel skulle lyge om Israel eller ønsle israrlere noe vondt..... Hva er motive for denne gigantiske konspirasjonen liksom? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Men dette er jo ikke sant?

Domstolene har ikke tvilt på at Israels har grund til å forsvare seg, men det finnes lover for hvilke krigshandlinger som er lovlige og ikke selv for stater med behov for å beskyte seg selv. Allt jeg har lest om sakene i domstolen har handlet om krigshandlinger og intensjoner (utrykt av Israrelske ledere), ikke hvorvidt Israel har en grun eller ret til å forsvare seg. Om du har lest en eneste artikel som hevder Israels handlinger blir eterforsket som ulovlige fordi domstolen mener de ikke blir angrepet så vil jeg veldig gjerne se den!

Det samme med Norge og andre vestlige demokratiske land, det er da ingen som nekter for at Israel har blit angrepet eller har lov til å forsvare seg? Norges utenriksmenister fordømte terorangrepet med en gang og representanter fra regjeringen har forsat å påppeke at Israel har en rett til å forsvare seg selv selv etter at de begynte å kritisere krigeshandlingene for ikke å være propesjonale. Som i denne utalelsen fra statsmenisteren:

"De har retten til selvforsvar, og jeg erkjenner at det å forsvare seg mot krigføring fra et så tett befolket område som Gaza er veldig krevende. Det kommer fortsatt raketter fra Gaza mot Israel, det fordømmer vi, sier Støre, og understreker:

– Så heter det i folkeretten at det må være forholdsmessig, og det skal tas hensyn til sivile. Den streken er langt overgått nå."

https://www.nrk.no/urix/israel-sender-flere-soldater-inn-i-gaza-_-streken-er-langt-overgatt-na_-sier-store-1.16615387

Så hvordan kan du hevde at kritiken mot Israel skyldes at folk ikke anerkjener at Israel blir angrepet, når statslederne som kritiserer Israel selv påpeker at Israel blir angrepet? Når Norge (og andre) kritiserer Israrl for at krigshandlingene ikke er propesjonele, så sier ikke Norge at Israrl ikke kan begå krigshandlinger i det helle tatt, vi sier de må være propesjonele (altså lovlige).

Det virker så merkelig for meg å hevde at FN, alle verdens humanitrere orginasasjoner, vestlige stater og internasjobale donstoler tar feil uten å i det helle tatt undersøke hva et sammlet verdensamfun sier og argumenterer med. Om du møter på et meneske som lyger så er det dumt, to så har du uflaks, fem så er du kansje i et dårlig miljø, men om det er sånn at absolut alle lyger til deg.... da begynner det kansje å være på tide å undersøke sitt eget syn på virkeligheten? Jeg synes i det minste det et merkelig å bare gå ut i fra at helle verden (inkluder USA som er Israels største støtespiller) lyger om denne krigen. Det gir ingen mening at USA som er en så stor støtespiller for Israel skulle lyge om Israel eller ønsle israrlere noe vondt..... Hva er motive for denne gigantiske konspirasjonen liksom? 

Enig med @svaret over her. Om så mange land (USA inkludert), regjeringer og organisasjoner over syns Israel håndterer dette dårlig og går over grensa, hvorfor stopper de ikke Israel? Hvorfor får de holde på?

Kan det være at det er en dobbeltkommunikasjon ute og går, at vi utad fordømmer bla for å please fex velgergrupper, mens vi innad er sjeleglade for at noen slår tilbake mot islamismen?

Da tenker jeg ikke bare på USA, men også et land som fex Saudi-Arabia…

Hvordan skal man angripe en fiende som bruker sivile og barn som levende skjold? Også et spørsmål å spørre seg. 

Det er helt latterlig hvordan Israel har blitt demonisert. Har skjedd hele mitt voksne liv, og jeg har forstått for lenge siden at her er det noe veldig rart. Nå leser vi i denne eller den andre tråden at Jordan (også) utsetter palestinerne for «apartheid». Har aldri sett noen FN-resolusjon mot Jordan…

Dette har en meget uheldig bieffekt. Faren er at Israel opplever at de blir fordømt uansett hva de gjør. Hva er da poenget med å holde tilbake?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (2 timer siden):

Enig med @svaret over her.

Du er enig i at Israrl blir fordømt fordi Norge (og andre) mener de ikke har grun til å forsvare seg selv eller blir angrepet? Selv om du her svarer på et inleg som siterer Norges statsmenister på at Israel blir angrepet og har ret til å forsvare seg? Det gir jo ikke mening!

Om så mange land (USA inkludert), regjeringer og organisasjoner over syns Israel håndterer dette dårlig og går over grensa, hvorfor stopper de ikke Israel? Hvorfor får de holde på?

Kan det være at det er en dobbeltkommunikasjon ute og går, at vi utad fordømmer bla for å please fex velgergrupper, mens vi innad er sjeleglade for at noen slår tilbake mot islamismen?

Da tenker jeg ikke bare på USA, men også et land som fex Saudi-Arabia…

Hvordan skal man angripe en fiende som bruker sivile og barn som levende skjold? Også et spørsmål å spørre seg. 

Det er helt latterlig hvordan Israel har blitt demonisert. Har skjedd hele mitt voksne liv, og jeg har forstått for lenge siden at her er det noe veldig rart. Nå leser vi i denne eller den andre tråden at Jordan (også) utsetter palestinerne for «apartheid». Har aldri sett noen FN-resolusjon mot Jordan…

Ja Israel er et veldig viktig tema for amrikanske politikere, og det er åpenbart mye dobel komunikasjon ute å går når de finansierer Israrls krig på den enne siden og kaller BN et "rumpe hul" på andre siden. Den dobelkomunikasjonen er ikke vanlig fra amerika, de har tidligere ståt utvedig ved Israel sin side. Så det at støten til Israel synker både i politikernes retorik og i befolkningene der er en stor endring, men den forklarer ikke hvorfor helle verden skulle delta i en konspirasjon om å lyge om Israels krig?

Si hypotetisk sett at USA ikke hadde kritisert Israel, det ville fremdeles være FN, humanitære orginasasjoner, internasjonale domstoler, nesten alle stater utenom Israel  og USA (hypotetisk) som liksom konspirerer og lyger om Israel. Så jeg forstår fremdeles ikke hva motivasjonen til FN, leger uten grenser, Norge, Amnesty osv. skule være? Om du sier en eller to instutisjoner lyger så kunne jeg kansje trod deg, men absolut alle? 

Dette har en meget uheldig bieffekt. Faren er at Israel opplever at de blir fordømt uansett hva de gjør. Hva er da poenget med å holde tilbake?

Hvorfor holde tilbake? Det var et veldig dystert spørmål! Jeg tenker fordi de er menesker akurat som oss, og det er meneskelig å ikke ønske å begå krigsforbrytelser og folkemord.... Tror du virkelig Israelernr er så blodtørstige at ytre pres er det eneste som "holder dem tilbake"? Jeg tror i såfal du tar feil, men uansett om du eller jeg tar feil om dette, så kan det utre preset fremdeles bli mye støre! Som du skriver selv, når verden (i realiteten USA) får nok blir Israel stoppet. Det er ikke lenge til USA får en ny president, vi aner ikke hva Haris mener om saken og Trump sine meninger endrer seg fort. Så jeg forstår ikke at du kan mene det er lurt av dem å forsette å skyve fra seg alierte. 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Du er enig i at Israrl blir fordømt fordi Norge (og andre) mener de ikke har grun til å forsvare seg selv eller blir angrepet? Selv om du her svarer på et inleg som siterer Norges statsmenister på at Israel blir angrepet og har ret til å forsvare seg? Det gir jo ikke mening!

Ja Israel er et veldig viktig tema for amrikanske politikere, og det er åpenbart mye dobel komunikasjon ute å går når de finansierer Israrls krig på den enne siden og kaller BN et "rumpe hul" på andre siden. Den dobelkomunikasjonen er ikke vanlig fra amerika, de har tidligere ståt utvedig ved Israel sin side. Så det at støten til Israel synker både i politikernes retorik og i befolkningene der er en stor endring, men den forklarer ikke hvorfor helle verden skulle delta i en konspirasjon om å lyge om Israels krig?

Si hypotetisk sett at USA ikke hadde kritisert Israel, det ville fremdeles være FN, humanitære orginasasjoner, internasjonale domstoler, nesten alle stater utenom Israel  og USA (hypotetisk) som liksom konspirerer og lyger om Israel. Så jeg forstår fremdeles ikke hva motivasjonen til FN, leger uten grenser, Norge, Amnesty osv. skule være? Om du sier en eller to instutisjoner lyger så kunne jeg kansje trod deg, men absolut alle? 

Hvorfor holde tilbake? Det var et veldig dystert spørmål! Jeg tenker fordi de er menesker akurat som oss, og det er meneskelig å ikke ønske å begå krigsforbrytelser og folkemord.... Tror du virkelig Israelernr er så blodtørstige at ytre pres er det eneste som "holder dem tilbake"? Jeg tror i såfal du tar feil, men uansett om du eller jeg tar feil om dette, så kan det utre preset fremdeles bli mye støre! Som du skriver selv, når verden (i realiteten USA) får nok blit Israel stoppet. Det er ikke lenge til USA får en ny president, vi aner ikke hva Haris mener om saken og Trump sine meninger endrer seg fort. Så jeg forstår ikke at du kan mene det er lurt av dem å forsette å skyve fra seg alierte. 

Nå misforstår du igjen. Israelerne er mennesker ja. Hva skjer med mennesker som hele tiden blir fordømt, uansett hva de prøver å gjøre? Mange i verden tåler jo ikke at Israel eksisterer engang!

jeg har levd i mange år, og har som sagt reagert for lenge siden på at Israel har konsekvent fått skylda for all elendighet i Midtøsten.  Dette begynte ikke i fjor høst, det har vært sånn siden tidlig søttitall. Det er latterlig. 

Hva jeg håper? Jeg håper jo ikke på verdenskrig, men har et lønnlig håp om at Israel greier å vingeklippe alle disse iranstøttede militsene. Det er ingen andre som har bedre motiv og midler enn Israel. Nå er Nasrallah drept, og jeg jubla inni meg. Dette er ikke gode menn. Ser at folk i Tripoli og Syria også jubla. For meg kan godt Israel styrte mullahene i Teheran også, men jeg innser at det blir stygt. Samtidig unner jeg israelerne å leve i fred, og perserne å leve i frihet.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (31 minutter siden):

Nå misforstår du igjen. Israelerne er mennesker ja. Hva skjer med mennesker som hele tiden blir fordømt, uansett hva de prøver å gjøre? Mange i verden tåler jo ikke at Israel eksisterer engang!

jeg har levd i mange år, og har som sagt reagert for lenge siden på at Israel har konsekvent fått skylda for all elendighet i Midtøsten.  Dette begynte ikke i fjor høst, det har vært sånn siden tidlig søttitall. Det er latterlig. 

Hva jeg håper? Jeg håper jo ikke på verdenskrig, men har et lønnlig håp om at Israel greier å vingeklippe alle disse iranstøttede militsene. Det er ingen andre som har bedre motiv og midler enn Israel. Nå er Nasrallah drept, og jeg jubla inni meg. Dette er ikke gode menn. Ser at folk i Tripoli og Syria også jubla. For meg kan godt Israel styrte mullahene i Teheran også, men jeg innser at det blir stygt. Samtidig unner jeg israelerne å leve i fred, og perserne å leve i frihet.

Jeg vet ikke hva du mener jeg har misforståt eller hvor jeg har spurt deg hva du håper, men du har sitert de samme spørsmål fra meg flere ganger nå uten å i det helle tatt prøver å svare meg. Så jeg mangler litt motivasjon til å forstå hvilken bortforklaring jeg har "misforståt", så lenge du ikke gider å svare på det du siterer en gang.....

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Det virker så merkelig for meg å hevde at FN, alle verdens humanitrere orginasasjoner, vestlige stater og internasjobale donstoler tar feil uten å i det helle tatt undersøke hva et sammlet verdensamfun sier og argumenterer med. Om du møter på et meneske som lyger så er det dumt, to så har du uflaks, fem så er du kansje i et dårlig miljø, men om det er sånn at absolut alle lyger til deg.... da begynner det kansje å være på tide å undersøke sitt eget syn på virkeligheten? 

Pippi Lotta skrev (49 minutter siden):

men den forklarer ikke hvorfor helle verden skulle delta i en konspirasjon om å lyge om Israels krig?

........

Så jeg forstår fremdeles ikke hva motivasjonen til FN, leger uten grenser, Norge, Amnesty osv. skule være? Om du sier en eller to instutisjoner lyger så kunne jeg kansje trod deg, men absolut alle? 

Om du ikke ønsker å skrive noen ting om det jeg skriver om, så trenger du jo ikke sitere meg... 

Uanset, jeg forstår at du opplever at Israrl blir anklaget uanset, men jeg tror du ville sett det litt anderledes om du greide å ta inn over deg at Israel får veldig mye støte fra omverden. Det er grader av støte/fordøming! Det er selfølgelig ikke kjekt at verdensledere omtaer statsmenisteren som et rompehul, men vi får jo håpe den politiske ledelsen i Israel er voksne non til å forstå at de ikke tjener noe på og gjøre amrikanerne enda sintere. Det at man får motgang fra omverden er ikke et gått argument for å skape mye mer problemer med omverden. Støtten til Israel synker (unormalt) fort i USA, det synes jeg er veldig skumelt for et land med synkende økonomi, mange fiender og få alierte...

Tror foresten ikke du trenger å være red for en verdenskrig. Jeg tror ikke Haris komer til å ofre Amerika for å redde Israrl, og jeg tviler enda mer på at Trump skal gjøre det. Trump er jo så red for konfrentasjon at han trak ut soldater en gang bare fordi den Tyrkiske presidenten kjeftet på han, slike ting får omverden med seg og USA sin beskytekse vil vøre mye mindre vært med han som president.  Så min bekynring er heller at Israel blir stående allene i mitøsten etter å ha ignorert alle råd og anmodninger fra tidligere støtespillere. Det vill være katastrofe for israelere, men stemningen i USA er ikke veldig lystig på flere kriger og særlig ikke en krig som eterforskes for folkemord...

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mener jeg har misforståt eller hvor jeg har spurt deg hva du håper, men du har sitert de samme spørsmål fra meg flere ganger nå uten å i det helle tatt prøver å svare meg. Så jeg mangler litt motivasjon til å forstå hvilken bortforklaring jeg har "misforståt", så lenge du ikke gider å svare på det du siterer en gang.....

Om du ikke ønsker å skrive noen ting om det jeg skriver om, så trenger du jo ikke sitere meg... 

Uanset, jeg forstår at du opplever at Israrl blir anklaget uanset, men jeg tror du ville sett det litt anderledes om du greide å ta inn over deg at Israel får veldig mye støte fra omverden. Det er grader av støte/fordøming! Det er selfølgelig ikke kjekt at verdensledere omtaer statsmenisteren som et rompehul, men vi får jo håpe den politiske ledelsen i Israel er voksne non til å forstå at de ikke tjener noe på og gjøre amrikanerne enda sintere. Det at man får motgang fra omverden er ikke et gått argument for å skape mye mer problemer med omverden. Støtten til Israel synker (unormalt) fort i USA, det synes jeg er veldig skumelt for et land med synkende økonomi, mange fiender og få alierte...

Det er vanskelig å svare på spørsmålene dine fordi du legger ord i munnen på meg. «Tror du virkelig at israelerne er så blodtørstige…» spør du fex. 
Nei det tror jeg ikke. Så prøver jeg å forklare hva jeg mener. Du ser den?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å svare på spørsmålene dine fordi du legger ord i munnen på meg. «Tror du virkelig at israelerne er så blodtørstige…» spør du fex. 
Nei det tror jeg ikke. Så prøver jeg å forklare hva jeg mener. Du ser den?

Jeg gjentar et spørmsål flere ganger, men du kan ikke svare på dette fordi jeg har stilt et helt annet retorisk spørsmål en gang? 

Tror du FN, humanitere orginasasjoner, Norge osv. lyger om krigen? Om svare er nei, så kam du bare skrive nei. Er svare dit derimot ja (som er mit klare intryk av det du skriver, men skal ikke lege ord i munnen din), så lurer jeg på hva du tror motivasjonen er for å lyge om dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 timer siden):

Jeg gjentar et spørmsål flere ganger, men du kan ikke svare på dette fordi jeg har stilt et helt annet retorisk spørsmål en gang? 

Tror du FN, humanitere orginasasjoner, Norge osv. lyger om krigen? Om svare er nei, så kam du bare skrive nei. Er svare dit derimot ja (som er mit klare intryk av det du skriver, men skal ikke lege ord i munnen din), så lurer jeg på hva du tror motivasjonen er for å lyge om dette? 

Ja, det er mange løgner her. Du har helt rett i at Israel har mange støttespillere, men fex i Norge blir du massivt upopulær om du ytrer støtte til Israel. Bildet i andre deler av Europa ser annerledes ut. Nå er det ikke bestandig snakk om rene løgner heller, men å fortelle publikum bare en del av sannheten er også en form for løgn som særlig NRK har spesialisert seg på. 
Hvorfor de lyver? Det vet jo ikke jeg, men har noen tanker:

Gi jødene skylda for alt som er galt av gammel vane, eller antisemittisme om du vil

Misunnelse

Effekten av årelang svertekampanje regissert av Sovjetunionen og senere Iran

Politikk (Israel er støttet av usa, som mange ikke liker, palestinere blir casta som fargede, jøder som hvite, det globale sør identifiserer seg med palestinerne)

Hjelpeorganisasjoner som agerer som politiske aktivister

og så videre.

Jeg tror ikke det er en konspirasjon, det er bare mange tendenser som trekker i samme retning. 

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 timer siden):

Det er ingen som mener israelerne og IDF utelukkende er gode nei. Det er åpenbart at det gjøres krigsforbrytelser på enhver side av en krig. 

Men av det jeg har klart å bringe på det rene, har ikke IDF systematisk gått inn for å drepe og torturere sivile. De har heller ikke satt voldtekt i system slik som mye tyder på ble gjort av terroristene 7/10.

(å «voldta» en mannlig terrormistenkt i et anfall av hevngjerrighet er IKKE greit, men det er noe annet enn å binde unge jenter fast til trær, voldta og drepe de etterpå).

IDF er en regulær hær.

Hamas og hezbollah er proklamert som terror-organisasjoner av de fleste vestlige land. EU har kategorisert den militære fløyen til Hezbollah som en terrororganisasjon. At Hamas og Hezbollah gjør noe bra sosialt arbeid, fritar dem ikke for all den andre jævelskapen de driver med, fex å lære småunger å hate og drepe jøder. 

Konklusjon: ingen er bare onde eller gode, men IDF faller mest ned på den gode sida i min verden, mens Hamas og hezbollah er mest på den onde. 

Jeg synes det er rart ikke alle sidene blir sett på som onde. Når Israel dreper helsearbeidere i Libanon kan det ikke rettferdiggjøres. Det bryter med internasjonale regler. Man kan ikke rettferdiggjøre det på noen som helst måte 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...