Gå til innhold

Mel og holdbarhetsdato

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant en boks (produsentens pappboks) med hvetemel i kjøkkenskapet. Den var uåpnet, men har holdbarhetsdato i februar 2021.

Er det bare å kaste? Eller er mel tørrvarer som varer "en evighet" uansett? Den er jo ikke åpnet heller.

Anonymkode: c7bed...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg kastet det, mel er jo ganske billig.

Men vil du teste merker du det på lukten om det er harskt. Dårlig mel får en skikkelig rar lukt som minner om støv. Du vet det når du kjenner det.

Anonymkode: 12733...507

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men vil du teste merker du det på lukten om det er harskt. Dårlig mel får en skikkelig rar lukt som minner om støv. Du vet det når du kjenner det.

Og kaste mat som ikke trengs å kastes er en uting uansett om det er billig eller dyrt å kjøpe nytt produkt.

Anonymkode: aa56b...891

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan tenker du at mel kan harskne? Det er jo ikke noe fett i mel som kan bli harskt. 

Et raskt google-søk viser: 

Sitat

Harskning er en uønsket forandring i ulike matvarer som gradvis inntreffer ved kontakt mellom oksygen og fett under lagring

Det kan muligens bli enda tørrere enn det allerede er. Eller det kan bli påvirket av lukt eller noe fra andre ting i nærheten. 
Men min erfaring er at mel fint kan holde seg i årevis, så lenge det oppbevares tørt og mørkt, i tett beholder.

Anonymkode: e68c7...e01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar, jeg tenker jeg prøver å bruke det. Det er oppbevart tørt og mørkt i matskapet på kjøkkenet. Og som sagt uåpnet forpakning.

ts

Anonymkode: c7bed...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...