AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Mitt barns venn har en far som har hatt rusproblematikk (lite vi vet om det- men at han skal være ute av bildet..) , men samtidig er det noe med mor som også skurrer. Det virker som hun skjønner mindre enn andre, virker som barna får mye usunn mat, hun har flere barn med atferdsproblematikk, barna ser mye på skjerm og gaming. Kanskje ikke alarmerende ting i seg selv men for å være ærlig er jeg ikke overbegeistret for la mitt barn være der. Ønsker heller at barnet hennes skal være her i såfall. Men hva gjør man i slike situasjoner . Situasjonen er jo ullen og man har lite ting å «ta» henne på. Hvordan kommuniseres til barnet og henne når det stadig blir spurt om mitt barn kan komme på besøk. Hvordan formidle det til mitt barn? Anonymkode: 62256...fb7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Dette var mange uvesentlige detaljer for noe så enkelt som: Min sønn, jeg liker best at Kamerat A og du er her. Kan ikke Kamerat komme hit, så lager jeg taco. Du vet han har søsken som kan være litt mye og moren er alene og det er sikkert best for han også og jeg tenker moren egentlig ikke har lyst på så mye besøk der hele tiden. Og jeg syns dere spiller og ser for mye på skjerm hos ham, her finner dere på litt annet også. Også er det koseligste for meg! Anonymkode: e3f08...b10 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Mine barn har kompiser som nesten bare er hos oss, selv om de har fine hjem. Tror det handler om at våre barn er mer hjemmekjære. Hvis du må si noe kan du jo si at sønnen din liker best å ha besøk hjemme. Vil jo tippe denne moren setter pris på det? Men ikke si noe om spilling, søsken etc Anonymkode: 6d686...839 1
Kaisada Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mitt barns venn har en far som har hatt rusproblematikk (lite vi vet om det- men at han skal være ute av bildet..) , men samtidig er det noe med mor som også skurrer. Det virker som hun skjønner mindre enn andre, virker som barna får mye usunn mat, hun har flere barn med atferdsproblematikk, barna ser mye på skjerm og gaming. Kanskje ikke alarmerende ting i seg selv men for å være ærlig er jeg ikke overbegeistret for la mitt barn være der. Ønsker heller at barnet hennes skal være her i såfall. Men hva gjør man i slike situasjoner . Situasjonen er jo ullen og man har lite ting å «ta» henne på. Hvordan kommuniseres til barnet og henne når det stadig blir spurt om mitt barn kan komme på besøk. Hvordan formidle det til mitt barn? Anonymkode: 62256...fb7 Inviter barnets venn til dere, og modeller hvordan en trygg voksen er. Ditt barn vil sikkert foretrekke å ha besøk av vennen, fremfor å være på besøk, om det er utrygge rammer hjemme hos vennen. Barn senser fort stemninger og utrygghet. Du kan fortelle at vi alle har forskjellige utfordringer som mennesker, og noe har opplevd mye vondt som barn, som gjør at de ikke alltid tar kloke valg for barna sine. De kan også slite med å gjøre barnevennlige ting hjemme, og sette barna først. Si at dette ikke er slemme mennesker, men ikke alle har det bra som mamma eller pappa, og nok med seg selv. Dette kan du gjøre aldersadekvat, og veiled i egne grenser og hva dere ser på som et sunt liv, mentalt og fysisk. Si noe om klumpen i magen som ofte kommer når man er i en situasjon som oppleves rar eller uvanlig. og, vær tilgjengelig i hverdagen. Snakk med barnet, både ditt og barnets venn, spør om hvordan de gjør det hos dem med ting du lurer på. Hvis barnet er på besøk hos vennen, kan du si at du er tilgjengelig på tlf, og at det bare er å sende en melding om hn opplever noe som virker rart.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 Tror ikke barn er så ømfintlige som oss voksne, vi må lære at vi er forskjellige. At moren har mer skjermtid så ja vell, det er snakk om ett hjemmebesøk på max 2 timer. Mye av det du skriver er jo antageligvis mye rykter og ikke så mye fakta. Vet du helt sikkert at det er sånn eller har du hørt det? Man trenger ikke å beskytte barna sine mot faktorer som egentlig ikke er farlige, da gjør man dem en bjørnetjeneste. Anonymkode: eb278...e05 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 Ja sånn som det har vært nå Har barnet vært på besøk endel ganger men det er mye godteri (på vanlig hverdag og som da tar matlysten fra middagen vi skal ha herhjemme.) det har vel vært det mest problematiske . Mora kan fort bli fornærmet når en påpeker det Anonymkode: 62256...fb7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Kaisada skrev (8 timer siden): Inviter barnets venn til dere, og modeller hvordan en trygg voksen er. Ditt barn vil sikkert foretrekke å ha besøk av vennen, fremfor å være på besøk, om det er utrygge rammer hjemme hos vennen. Barn senser fort stemninger og utrygghet. Du kan fortelle at vi alle har forskjellige utfordringer som mennesker, og noe har opplevd mye vondt som barn, som gjør at de ikke alltid tar kloke valg for barna sine. De kan også slite med å gjøre barnevennlige ting hjemme, og sette barna først. Si at dette ikke er slemme mennesker, men ikke alle har det bra som mamma eller pappa, og nok med seg selv. Dette kan du gjøre aldersadekvat, og veiled i egne grenser og hva dere ser på som et sunt liv, mentalt og fysisk. Si noe om klumpen i magen som ofte kommer når man er i en situasjon som oppleves rar eller uvanlig. og, vær tilgjengelig i hverdagen. Snakk med barnet, både ditt og barnets venn, spør om hvordan de gjør det hos dem med ting du lurer på. Hvis barnet er på besøk hos vennen, kan du si at du er tilgjengelig på tlf, og at det bare er å sende en melding om hn opplever noe som virker rart. Barnet mitt er 5 år så han har ikke telefon:/ Anonymkode: 62256...fb7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 Det frister barnet mitt at huset er fullt av godteri.. så han ønsker ofte å dra dit faktisk Anonymkode: 62256...fb7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mitt barns venn har en far som har hatt rusproblematikk (lite vi vet om det- men at han skal være ute av bildet..) , men samtidig er det noe med mor som også skurrer. Det virker som hun skjønner mindre enn andre, virker som barna får mye usunn mat, hun har flere barn med atferdsproblematikk, barna ser mye på skjerm og gaming. Kanskje ikke alarmerende ting i seg selv men for å være ærlig er jeg ikke overbegeistret for la mitt barn være der. Ønsker heller at barnet hennes skal være her i såfall. Men hva gjør man i slike situasjoner . Situasjonen er jo ullen og man har lite ting å «ta» henne på. Hvordan kommuniseres til barnet og henne når det stadig blir spurt om mitt barn kan komme på besøk. Hvordan formidle det til mitt barn? Anonymkode: 62256...fb7 Bare å si at de kan komme til dere. Feks. Du kan også si at det er ikke så bra for ditt barn å spille så mye. Du kan også si at han kn besøke i en time. Mitt barn har venner som har streng skjermtid. Men de har avhengighetsproblematikk i familien så de passer ekstra på. Forstår det veldig godt. Anonymkode: 6410c...27a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Barnet mitt er 5 år så han har ikke telefon:/ Anonymkode: 62256...fb7 Så liten?? Be barnet på besøk til dere i stedet. Eller ta de med ut. Anonymkode: 6410c...27a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet mitt er 5 år så han har ikke telefon:/ Anonymkode: 62256...fb7 Fem år, da passer det ikke bare. Anonymkode: e3f08...b10 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 Du må lære barnet ditt at det ikke skal spise godteri i hverdagen da. Ikke hjemme og ikke borte. Det er absolutt ikke værre enn det. Anonymkode: ff8bd...e92
Crazydoglady Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mitt barns venn har en far som har hatt rusproblematikk (lite vi vet om det- men at han skal være ute av bildet..) , men samtidig er det noe med mor som også skurrer. Det virker som hun skjønner mindre enn andre, virker som barna får mye usunn mat, hun har flere barn med atferdsproblematikk, barna ser mye på skjerm og gaming. Kanskje ikke alarmerende ting i seg selv men for å være ærlig er jeg ikke overbegeistret for la mitt barn være der. Ønsker heller at barnet hennes skal være her i såfall. Men hva gjør man i slike situasjoner . Situasjonen er jo ullen og man har lite ting å «ta» henne på. Hvordan kommuniseres til barnet og henne når det stadig blir spurt om mitt barn kan komme på besøk. Hvordan formidle det til mitt barn? Anonymkode: 62256...fb7 Jeg vil gjette på at det sikkert er noen diagnoser inne i bildet her, enten de vet om det eller ikke. Antagelig både på mor og barn, og godt mulig far og, men det er jo ikke relevant. Verden er ikke alltid perfekt. Personlig tenker jeg man kommer langt med å lære sitt barn hva man forventer av det. At folk er forskjellige osv. Feks er det ingen av mitt barns venner som er slemme eller problematiske sånn sett, men det er åpenbart noen av de som har litt andre regler og verdier enn oss. Ting jeg ikke nødvendigvis setter så stor pris på, men som ikke er ett problem direkte. Men jeg gjør det veldig klart at jeg forventer at han kan oppføre seg og ikke ta etter alt som andre gjør viss han skal fortsette å være sammen med disse vennene. Men at utover det så får han selvsagt være med hvem han vil så lenge de ikke gjør ulovlige ting, oppfører seg som rasshøl eller er dårlige venner mot han. Også snakker vi jo om hvorfor vi ikke drikker brus hver dag eller hvorfor vi har leggetid innenfor normalen eller språkbruk, høflighet osv. Og snakker om forskjellige utfordringer folk kan ha og at det er fint å være litt rause med hverandre osv.. Litt usunt går fint tenker jeg selv om det er utenfor hvordan vi selv lever, men er det veldig mye så hadde jeg rett og slett sagt nei, han kan komme hit i dag typ for å styre det littegranne at det ikke blir der for mye. Si at det er fint å dele litt på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 Jeg antar mor skjønner nok men kanskje hun mangler kapasitet til å ha det overskuddet som kreves til å lage sunn mat osv. Virker jo som den familien har gått igjennom en god del og det blir mann svært sliten av. Jeg tviler sterkt på at barnet ditt tar spesielt skade av å game noen ekstra timer eller å få i seg noe usunt viss han ellers spiser god og sunn mat. Jeg antar at moren inviterer barnet sin venn hjem fordi hun synes det er fint at sønnen hennes har en god venn og ønsker å legge til rette for barnets sosiale liv. Det er veldig sunt for barn som har opplevd traumer å føle seg normale og ha sunne sosiale relasjoner til gjevnaldrene. (Sannsynligvis har de noen traumer knyttet til far som er rusmisbruker og barnevern innblanding osv) Viss du ønsker at barna er mer hos deg så kom dem i forkjøpet med å invitere hjem. Si til barnet ditt at det er koselig når det tar med vennen sin på besøk osv. Anonymkode: 6d59e...620 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #15 Skrevet 7. september 2024 Nå svarer jeg ikke på det ts spør om, jeg vet det. Bare et ønske om å belyse fra en annen vinkel. Som en mor til et barn som tilsynelatende var helt usynlig for sine jevnaldrende skolekamerater og naboer, så ville jeg gitt alt for at barnet mitt kunne fått lignende erfaringer. Hn satt hjemme helt alene med helt stum mobil, hver eneste dag i 2-3 år, og ble heller ikke tatt kontakt med eller snakket til av andre barn på skolen eller Sfo. Det knuste både barnet og meg fullstendig, og var langt mer skadelig enn ekstra godis og noen flere timer med skjerm hos en god venn med en annen familiekultur... Anonymkode: fca0d...001 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #16 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nå svarer jeg ikke på det ts spør om, jeg vet det. Bare et ønske om å belyse fra en annen vinkel. Som en mor til et barn som tilsynelatende var helt usynlig for sine jevnaldrende skolekamerater og naboer, så ville jeg gitt alt for at barnet mitt kunne fått lignende erfaringer. Hn satt hjemme helt alene med helt stum mobil, hver eneste dag i 2-3 år, og ble heller ikke tatt kontakt med eller snakket til av andre barn på skolen eller Sfo. Det knuste både barnet og meg fullstendig, og var langt mer skadelig enn ekstra godis og noen flere timer med skjerm hos en god venn med en annen familiekultur... Anonymkode: fca0d...001 Jeg tenker litt det samme. Ingen får varige men av en litt annerledes middag en gang i uka. Og du bør også invitere noen ganger hos deg, så blir det veldig bra Anonymkode: be24a...28a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #17 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tror ikke barn er så ømfintlige som oss voksne, vi må lære at vi er forskjellige. At moren har mer skjermtid så ja vell, det er snakk om ett hjemmebesøk på max 2 timer. Mye av det du skriver er jo antageligvis mye rykter og ikke så mye fakta. Vet du helt sikkert at det er sånn eller har du hørt det? Man trenger ikke å beskytte barna sine mot faktorer som egentlig ikke er farlige, da gjør man dem en bjørnetjeneste. Anonymkode: eb278...e05 Helt enig. Jeg synes det er utrolig merkelig å ikke ville la barnet sitt dra på besøk der fordi man er redd for at de skal bruke to timer på gaming og få servert pølser eller pannekaker til middag. TS er fullstendig på jordet. Anonymkode: e4e35...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå