Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, spekulasjoner og stengt til 2.januar. Se innlegg her for grundigere forklaring. 

sol, admin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (På 29.12.2024 den 15.31):

Er det virkelig så vanskelig å tro at de har hatt det vanskelig på grunn av det som har skjedd? Jeg tenker at alle familier i hele verden  ville synes det var helt krise hvis sønnen hadde utført en haug fæle handlinger mot andre. 

De har ikke sagt at det er pressens feil at de har det tøft. De har sagt at pressen til tider gjorde det vanskelig for dem å gjøre jobben - jeg refererer igjen til pressen som overså en haug ivrige unger som gledet seg til kongelig besøk i en eplehage for å rope ut spørsmål om MbH.

Jeg forundres over at man ikke kan tro på at dette har vært vanskelig for de rundt - og at man ikke tror at de har empati med de som har vært utsatt for dette. De har på ingen måte gitt uttrykk for at de ikke bryr seg. 

Det går an å ha opptil flere tanker i hodet samtidig. 

De har det åpenbart utfordrende i det å håndtere saken som en helhet, noe Kongen adresserte i nyttårstalen. Likevel, så må vi ha lov å undre oss over at alle foregående år hvor MBH har levd sitt liv i parallellsamfunnet, og fått lov til det? Hvorfor har de, MM og HM, gitt ham bolig, penger og server ham med diplomatpass samtidig med alle disse problemstillingene som åpenbart ikke er satt krav bak? 

Da saken sprakk i offentligheten/media fordi det var begått straffbare handlinger. DA ble alt vanskelig for dem!? Sakskomplekset er gammelt nytt for dem, med unntak av noe i dette, slik som overgrepssakene f.eks. De har jo også blitt varslet av to av hans ekser. 

Empati med andre enn seg selv fremstår ikke som at er deres sterke side. Jeg tenker da på ofrene som enda ikke er blitt viet oppmerksomhet fra den royale familien. 
Jeg har tro på at en uttalelse som går på omtanke for ofrene i denne utfordrende tiden er viktig, og jeg forstår ikke hvorfor det ikke gjøres. At de så langt har valgt en rungende taushet den veien er med på å skape støy der hvor de skal representere. 

• Liker 13
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har det vanskelig på et rekesmørbrød. De mottar hjelp på alle kanter og bauger, først i køen overalt. De klarer ikke å støtte norsk rusarbeid ved å bruke den rehabilitering som tilbys i landet, neida da er det førsteklasse til London…… Avrusing skal skje blant fiffen, ikke allmuen. Det er ikke et snev av omtanke for andre enn seg selv og gullungen. Totalt blottet for at monarkiets innbyggere er bekymret. Det har vel aldri vært større avstand mellom kongehuset og folket. 

• Liker 19
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (1 time siden):

De har det vanskelig på et rekesmørbrød. De mottar hjelp på alle kanter og bauger, først i køen overalt. De klarer ikke å støtte norsk rusarbeid ved å bruke den rehabilitering som tilbys i landet, neida da er det førsteklasse til London…… Avrusing skal skje blant fiffen, ikke allmuen. Det er ikke et snev av omtanke for andre enn seg selv og gullungen. Totalt blottet for at monarkiets innbyggere er bekymret. Det har vel aldri vært større avstand mellom kongehuset og folket. 

Samtidig kan de lene seg på det faktum at monarkidebatt var så godt som fraværende i katastrofeåret 2024. 

Det ble skumlet om republikk på diverse fora, mens presse og politikere holdt kjeft. 

Kongehuset er slitesterkt, og kan overleve det meste, tydeligvis. At kronprinsessen blir slengt under bussen i ny og ne tåler det også. I Norge er det presedens for at kongen er populær.

Dersom avstand mellom folk og drott blir like ettertraktet i 2025 som foregående år, håper jeg på konstruktiv debatt om vi er tjent med slik styreform. 

Endret av FORFAR
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kommentere på nyttårstalen. Den var fin den og det er ikke vanskelig å være enig. Når det gjaldt det at vi bør lytte til de vi er uenige med og gjerne ta en kaffe sammen, syntes jeg det blir for enkelt. Jeg personlig tolket det som et stikk til folket om at vi må akseptere / respektere de som har andre meninger enn oss selv. Det blir for lettvint når det gjelder Herr og fru Durek. 

Jeg har ikke noe i mot Durek pga hudfargen eller at han kler seg annerledes. Jeg liker de som tør å være seg selv. Respekten for ML har vært stor. Hun har virkelig stått opp for det hun tror på. Den respekten er det ikke mer igjen av.
For å nevne noe:

- seksuelle overgrep 

- utnyttelse av kongehuset 

- det tragiske bryllupet som virkelig kunne samlet folket. I stedet ble det duker og kjefting på pressen.

- umerket reklame 

- reklame med alkohol 

- klaging på nordmenn og at alle er rasister

- utlevering av sexliv 

- utsagn som at barn som får kreft ønsker det selv. 
-  vaginarens 

Det blir da alt for lett å si at vi bør ta en kaffe med de vi er uenige med. I tilfelle bør det være med Durek bak lås og slå. 

Endret av Pippio
  • Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippio skrev (4 timer siden):

Når det gjaldt det at vi bør lytte til de vi er uenige med og gjerne ta en kaffe sammen, syntes jeg det blir for enkelt.

Jeg er faktisk veldig enig og reagerte på akkurat det samme. Og jeg er en som er veldig opptatt av at folk snakker sammen. Jeg syns at det er en skremmende utvikling at dette går feil vei.

MEN—det forbeholder at begge parter har respekt og oppfører seg ordentlig mot den andre. (Altså, man kan snakke noen ned fra å være sinte eller trøste dem hvis de er fortvilte, det er ikke det jeg snakker om.) Hvis motivet til den ene er å gjøre skade, og snakkingen er å få igjennom dette eller oppnå større forståelse for sitt eget ønske om å gjøre skade, lure og manipulere i den hensikt å gjøre skade, så blir dette for meg noe annet, og feil.

Og det finnes faktisk enkelte verdier man bør holde på, og ikke fire på i dialogens navn.

Man skal og kan ikke gi etter for alt eller godta alt.

Endret av Huldra27
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippio skrev (5 timer siden):

Tenkte jeg skulle kommentere på nyttårstalen. Den var fin den og det er ikke vanskelig å være enig. Når det gjaldt det at vi bør lytte til de vi er uenige med og gjerne ta en kaffe sammen, syntes jeg det blir for enkelt. Jeg personlig tolket det som et stikk til folket om at vi må akseptere / respektere de som har andre meninger enn oss selv. Det blir for lettvint når det gjelder Herr og fru Durek. 

Jeg har ikke noe i mot Durek pga hudfargen eller at han kler seg annerledes. Jeg liker de som tør å være seg selv. Respekten for ML har vært stor. Hun har virkelig stått opp for det hun tror på. Den respekten er det ikke mer igjen av.
For å nevne noe:

- seksuelle overgrep 

- det tragiske bryllupet som virkelig kunne samlet folket. I stedet ble det duker og kjefting på pressen.

- umerket reklame 

- reklame med alkohol 

- utlevering av sexliv 

-  vaginarens 

Det blir da alt for lett å si at vi bør ta en kaffe med de vi er uenige med. I tilfelle bør det være med Durek bak lås og slå. 

Har ikke hørt talen, men er enig i det du sier. Ta en kaffe med de man er uenig med fungerer fint hvis man har røket litt i tottene på hverandre i "enkle" settinger. Nabo, kollega, venn, familiemedlem. 

Jeg ville aldri drukket kaffe med Durek! Det handler ikke om "uenighet", det handler om at han i mine øyne er farlig. Han "selger" helt sinnsyke teorier om selvpåført kreft, trass- og selvmordsånder og han selger helt svindyre svada-medaljonger. Han har uten tvil gått over streken og bedrevet seksuelle overtramp/overgrep i behandlinger han utfører - og det er skikkelig alvorlig. 

At kongen vår drikker kaffe med han der er egentlig ikke greit det heller spør man meg. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (17 minutter siden):

Har denne tråden endret tittel? 

Ja. «De øvrige» er tatt vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (21 minutter siden):

Har denne tråden endret tittel? 

Ja, het den ikke "og de øvrige" før? Eller noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Ja, het den ikke "og de øvrige" før? Eller noe?

Jo, tipper det er for å holde diskusjonene om Marius i sin egen tråd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippio skrev (9 timer siden):

For å nevne noe:

- seksuelle overgrep 

- umerket reklame 

- reklame med alkohol 

- utlevering av sexliv 

-  vaginarens 

Tror du det var relatert til Durek han nevnte det? Tenkte mer politisk jeg, med tanke på valget i USA, Israel og Palestina osv. 

Når det er sant syns jeg dette med å ta en kaffe med noen er en flåsete ting å si, og jeg ser det ofte blir brukt som en hersketeknikk i debatter. Det er veldig mange jeg uenig med som jeg absolutt ikke kan drikke kaffe med, og en kaffe løser absolutt ikke alle konflikter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 time siden):

Tror du det var relatert til Durek han nevnte det? Tenkte mer politisk jeg, med tanke på valget i USA, Israel og Palestina osv. 

Når det er sant syns jeg dette med å ta en kaffe med noen er en flåsete ting å si, og jeg ser det ofte blir brukt som en hersketeknikk i debatter. Det er veldig mange jeg uenig med som jeg absolutt ikke kan drikke kaffe med, og en kaffe løser absolutt ikke alle konflikter. 

Jeg tror ikke kaffekopp løser særlig mange store konflikter nei, så ja -  litt flåsete sagt. Kaffekopp er det man tar hvis man har røket litt uklar med en venn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, tipper det er for å holde diskusjonene om Marius i sin egen tråd

Det er nok det, siden det ble kommentert før den stengte før nyttår, hvorfor Marius ikke var de øvrige når Durek er det og begge har egne tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte på setningen i forbindelse med MM og HM, eller de som familie! At om vi "folket" er uenig med de bør vi godta at vi er litt uenig og gå videre! 

Men "morsomt" at setningen kan tolkes til så mange forskjellige situasjoner. Eg og syns det blir for enkelt eller drysset ned om setningen er ment til om vi er uenig i  alle "problemene" innad i kongehuset siste året! Men om setningen faktisk bare er ment som om du er litt uenig med kollegaen din om politikk syns eg den er fin:) 

Det er vell bare ett så stort ønske om at noen fra kongehuset SKAL kommentere noe at det lille de da sier tolkes til saken fra min side kjenner eg! Samme med innledelsen av talen, at alle kan ha det skikkelig vanskelig, tenker jo da på at de mener at de og Marius har hatt det skikkelig vanskelig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke kaffekopp løser særlig mange store konflikter nei, så ja -  litt flåsete sagt. Kaffekopp er det man tar hvis man har røket litt uklar med en venn. 

Ikke sant. Var en periode for tre-fire år siden det også var en vanlig hersketeknikk i debatter, så syns det var en litt rar ting å dra inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
VibeckeST skrev (35 minutter siden):

Eg tenkte på setningen i forbindelse med MM og HM, eller de som familie! At om vi "folket" er uenig med de bør vi godta at vi er litt uenig og gå videre! 

Men "morsomt" at setningen kan tolkes til så mange forskjellige situasjoner. Eg og syns det blir for enkelt eller drysset ned om setningen er ment til om vi er uenig i  alle "problemene" innad i kongehuset siste året! Men om setningen faktisk bare er ment som om du er litt uenig med kollegaen din om politikk syns eg den er fin:) 

Det er vell bare ett så stort ønske om at noen fra kongehuset SKAL kommentere noe at det lille de da sier tolkes til saken fra min side kjenner eg! Samme med innledelsen av talen, at alle kan ha det skikkelig vanskelig, tenker jo da på at de mener at de og Marius har hatt det skikkelig vanskelig 😅

Ja, det var jo så veldig genrelt sagt så man kan vel egentlig putte akkurat den meningen man måtte ha inn i det 😝 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippio skrev (12 timer siden):

For å nevne noe:

- seksuelle overgrep 

- umerket reklame 

- reklame med alkohol 

- utlevering av sexliv 

-  vaginarens 

Veldig enig med deg. 
Jeg har ikke sett hele nyttårstalen, men tenkte også på Durek når du nevnte det med kaffe. For et år siden hadde jeg en diskusjon med han på hans IG (så langt man kan diskutere med han da, han er virkelig ikke mottagelig for andre sine meninger, da har du misforstått eller er ikke åpen for annet enn det trauste nordmenn er vokst opp med, noe som er veldig feil når det gjelder meg) og det endte med at han sendte meg en privat mld om vi ikke kunne ta en kaffe… Han er skremmende manipulerende, jeg fikk litt grøssninger av å bare ha den diskusjonen med han…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...