Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Det er et betimelig spørsmål hvorfor kronprinsessen velger å reise bort i denne tiden hvor hun i praksis også etterlater kronprinsen til å stå helt alene sammen med kongeparet til å gjøre deres plikter for monarkiet. 

Kronprinsen uttalte i går bl.a. at «Marius er en viktig del av vår familie» ( - noe sånt, om ikke helt korrekt sitert, men poenget er der, tenker jeg ) Hvorfor skal så moren hans velge å dra bort for å få avstand, samt å velge å ikke stå last og brast sammen med den mannen, kronprinsen, hun giftet seg med!? Det står seg ikke, mener jeg. 

Av en eller annen grunn har hun gjennom perioden reservert seg ift. å uttale seg - til og med der hvor kronprinsen i går virkelig stop opp for ofrene i saken og kom med en klok og reflektert uttalelse om hans/deres forståelse for den vanskelige situasjonen de står i. Min mening er at MM absolutt burde stått ved kronprinsens side da han kom med disse uttalelsene. Hvorfor hun ikke gjorde det er utfordrende å forstå. 

Vi er kjent med at hun er syk, men tydeligvis ikke mer syk enn at hun kan ut å reise over flere uker. Det blir i så måte interessant å få vite hvor ferden går. 
Taalesen skrev i Nettavisen at hun tipper på at reisen går til Australia sammen med IA. 

Er SÅ enig med deg !

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Helt enig. Hvorfor er det HM som må stå og forklare seg om hennes sønn og hans ofre? Hvor lenge skal han klare å stå alene med alt ansvaret for stesønn og nasjonen Norge som sin fars stedsfortreder?

Fordi hun stadig feiger unna !

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det skulle virkelig bare mangle at kronprinsparet får kritiske kommentarer og spørsmål. Faktum er at de og deres ansatte har dekket over/holdt kjeft om alvorlig kriminalitet i mange, mange år. Disse folka er så uegnet for "jobben" de er satt til å gjøre at det skulle ikke vært lov.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Det skulle virkelig bare mangle at kronprinsparet får kritiske kommentarer og spørsmål. Faktum er at de og deres ansatte har dekket over/holdt kjeft om alvorlig kriminalitet i mange, mange år. Disse folka er så uegnet for "jobben" de er satt til å gjøre at det skulle ikke vært lov.

Jeg mener også de er uegnet som fremtidige monarker av Norge, men i denne saken er de først pårørende og mennesker, og MM er syk.

Da tenker jeg de har handlet klokt isolert sett. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Når kronprinsen stilte alene for å svare pressen er det selvsagt en avgjørelse gjort av kronprinsparet sammen med staben deres på Slottet. Å spekulere i noe annet er nettopp spekulasjoner som føyer seg fint inn i alt agg mot kronprinsesse Mette-Marit som jevnlig formuleres i denne tråden.

For alt vi vet kan nettopp denne vedvarende diskursen være den direkte årsaken til at Slottet valgte en slik løsning for uttalelse til pressen i forkant av rettssaken. Kvinneguiden er et av Norges største diskusjonsforum, og treff herfra kommer alltid høyt opp når man googler en problemstilling. Tror dere ikke Slottet følger med på hva som postes her, og i kommentarfelt rundt omkring?

I et moderne, demokratisk samfunn er det viktig at slottet og kongehuset følger med på opinionen. Et monarki er aldri sterkere enn hvilken oppslutning de har i folket. Det norske kongehus har aldri vært gode på en viss åpenhet og/eller kommunikasjon. Jeg viser da til f. eks. øvrige nordiske kongehus, for dem som måtte ønske å utforske litt omkring disse. 

Et moderne monarki er avhengig av å være transparente så godt det lar seg gjøre. De har egne ansatte til å hjelpe å tilrettelegge for det, ift. rådgivere, presse og kommunikasjon. Jeg håper at disse får mulighet til å komme med kloke råd som så settes ut i livet. 
Vårt samfunn krever aktivitet selv fra en svært gammeldags, og egentlig utdatert, styreform som et monarki representerer. Folk aksepterer ikke et introvert kongehus som påberoper seg å ikke kommunisere når kriser måtte inntreffe. Folk forventer mer av dem enn de muligens tenker selv, og utifra deres egne gamle referanser som ikke hører til dd. 
Å oppdatere, gjøre seg relevante, samt det å være innovative kan sikkert oppleves krevende når de læres opp på gamlemåten i at «de må finne sin egen vei», i tillegg til muligens en noe arrogant opphøydhet som ikke treffer en yngre generasjon Z som omtrent gir blaffen i kongehuset( av dd. )

Jeg håper for deres skyld at de følger med, og de trenger ikke like meningene. Poenget er at intensjonen må/bør være den beste fra begge sider, både kongehus og folk, om det skal stå seg. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Jeg mener også de er uegnet som fremtidige monarker av Norge, men i denne saken er de først pårørende og mennesker, og MM er syk.

Dette sykdomskortet hører ikke hjemme noe sted. Ens handlinger (eller mangel på handlinger) endres ikke kun fordi en er syk. 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Nemlig. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. 

• Liker 4
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Dette sykdomskortet hører ikke hjemme noe sted. Ens handlinger (eller mangel på handlinger) endres ikke kun fordi en er syk. 

Nei, men når du er syk må du verne deg på en annen måte. 

Ikke minst er det fint at de ser makten sin og holder seg unna rettslokalene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Nemlig. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. 

Takk, ja, det er jeg helt med deg på!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det forventes på ingen måte at MM skal uttale seg om rettsprosessen. Hun burde stått ved kronprinsens side og støttet opp om hans kloke ord om alle de involverte, og hvor klokt han formulerte seg omkring dette. Han stod godt i alt han sa, og man kunne se at det krevde mye krefter også personlig og følelsesmessig for ham å stå foran pressen. Alene, igjen. 

Uttalelsen kom ifb med at han var på formelt oppdrag knyttet til Norad-konferansen. Det var ikke en arrangert pressekonferanse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (19 minutter siden):

Uttalelsen kom ifb med at han var på formelt oppdrag knyttet til Norad-konferansen. Det var ikke en arrangert pressekonferanse.

Jeg er klar over det. Imidlertid ville det være relativt enkelt å planlegge denne uttalelsen ifm. f.eks. da de representerte ved jubileet til biblioteket i Fredrikstad. De var der jo begge to. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

HM er for meg den som kommer best ut av dette. Han stiller opp, tar svært ubehagelige spørsmål og lar pressen spørre om en person som ikke er hans sønn, mens foreldrene til gjerningsmannen ikke gjør det og virker helt sjekket ut. Man kan se på HM at han regelrett hater å stå der.

Håkon skal ha for at han stiller opp for dem rundt seg, det kan ikke være lett å være han. Håper han har gode folk rundt seg som også hjelper han når han trenger det, ikke bare den andre veien hele tiden. Kanskje han har lest historiene om sin oldefar og bestefar?

Endret av Ellie42
  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Det var derfor jeg skrev "kan virke som". Men ser man bort fra det, er det faktisk ganske lett å tenke seg til at MM synes dette er vanskelig og vondt hvis man bare gidder å vise litt medfølelse, såpass at hun har valgt å faktisk ikke være fysisk til stede når rettssaken starter og mens den pågår. De siste sidene i tråden er faktisk helt uspiselig, hun får fader meg gjennomgå...

Så enig med deg igjen , det er helt urolig hva som skrives , skjønner godt hun reiser bort 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at MM reiser bort, og flott at HM uttalte seg om at ingen av dem ville kommentere noe underveis.  Vi så jo ofte i starten, da saken kom ut i pressen, at uansett hvor en av dem var, så fikk de en mikrofon opp i fleisen og bedt om svar.  De beholdt en beundringsverdig ro i alt dette kaoset.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at MM reiser bort, og flott at HM uttalte seg om at ingen av dem ville kommentere noe underveis.  Vi så jo ofte i starten, da saken kom ut i pressen, at uansett hvor en av dem var, så fikk de en mikrofon opp i fleisen og bedt om svar.  De beholdt en beundringsverdig ro i alt dette kaoset.

Ja og som medlem av det norske kongehus så er det selvsagt også forventet ... noe annet hadde vært helt absurd. Ten om ingen turde stille dem de ubehagelige spørsmålene. Det ville vært et samfunn som jeg for min del ikke ville vært en del av. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Ja og som medlem av det norske kongehus så er det selvsagt også forventet ... noe annet hadde vært helt absurd. Ten om ingen turde stille dem de ubehagelige spørsmålene. Det ville vært et samfunn som jeg for min del ikke ville vært en del av. 

Jeg trenger ikke store overskrifter om at foreldrene synes at voksne barns kriminelle handlinger er helt forferdelig og at det er vondt for dem og alle rundt.  Det forstår jeg jo selv.  Som mor selv, vet jeg også at jeg alltid har klandret meg selv når ungene har kommet opp i noe, og at samfunnet står klar til å gjøre meg ansvarlig, enten ungen min er 5 år eller 50.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Det forventes på ingen måte at MM skal uttale seg om rettsprosessen. Hun burde stått ved kronprinsens side og støttet opp om hans kloke ord om alle de involverte, og hvor klokt han formulerte seg omkring dette. Han stod godt i alt han sa, og man kunne se at det krevde mye krefter også personlig og følelsesmessig for ham å stå foran pressen. Alene, igjen. 

Æpp. æpp, æpp.
Kronprinsen møtte pressen etter et møte i en helt annen forbindelse, men var åpenbart forberedt på å bli spurt om rettsaken, hvilket han også ble. I dette tilfellet var det slett ikke naturlig at MM stod ved kronprinsens side. Unødvendig og uredelig å kritisere for dette.

Er ingen stor MM-beundrer, men synes hun har holdt fatningen beundringsverdig, og gjennomfører represtasjonsoppgaver til tross for alt hun står i. Tenker det er helt greit at mor til siktede nå slipper å gi uttalelser i forbindelse med den kommende rettsaken.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Det er svært ofte jeg er uenig i hvordan MM har uttalt seg, og hvordan hun tilsynelatende ikke har gjort ting/ gjort ting. Men akkurat her tror jeg hun gjør lurt i å velge å reise vekk. Har ikke hatt inntrykk av at hun er lagt inn nå i påvente av transplantasjon ASAP - det var vel mer det at hun har tatt prøver osv for å utrede før en eventuell transplantasjon (som sikkert må til, men kanskje litt senere) Jeg tror ikke hun er akutt syk, da hadde hun ligger i respirator. 

Flere med CF og andre lungelidelser har svært godt av å reise til f.eks varmere strøk. Aner ikke om det er det hun skal,  men det kan jo hende. Kulda her hjemme gjør ofte sykdommen mye værre. Har heller ikke hørt at det er noe problem å fly. 

Akkurat nå syns jeg det er lurt at hun er på avstand til det hele. Det vil nok bli svært krevende å være kongehuset, jobbe med kongehuset i de ukene rettssaken pågår, det vil være et ekstremt mediepress. HM ser ut til å takle det på vegne av familien. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er klar over det. Imidlertid ville det være relativt enkelt å planlegge denne uttalelsen ifm. f.eks. da de representerte ved jubileet til biblioteket i Fredrikstad. De var der jo begge to. 

Selvsagt skal de IKKE snakke om denne saken når de er på jobb for å kaste glans over noe - som feks. jubileet i Fredrikstad. Da skal de fokusere på biblioteket, ikke sin egen families utfordringer. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Selvsagt skal de IKKE snakke om denne saken når de er på jobb for å kaste glans over noe - som feks. jubileet i Fredrikstad. Da skal de fokusere på biblioteket, ikke sin egen families utfordringer. 

Nekter å tro at dette er et stort tema andre steder enn akkurat her. Er man på jobb fokuserer man på jobben, ikke privatlivet. Akkurat slik du beskrev barnehagen og trillebåra.

Kronprinsen har uttalt seg på vegne av kongehus og familie, det er godt nok.

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...