Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Marleah skrev (7 timer siden):

Leser intervjuer med IA, og tenker at det hadde vært hyggelig om de kunne hatt litt større variasjon i språket når de beskriver opplevelser eller møter med mennesker.

Jeg synes det kunne "vært hyggelig" om voksne mennesker kunne holde seg for god til og latterliggjøre en ung kvinne på sitt første store representasjons oppdrag. 

Jeg synes hun svarte godt for seg og har et språk som speiler hennes alder. Hadde hun formulert seg som sin bestemor hadde jeg reagert. 

Som same ble jeg imponert over innsatsen hun har lagt ned for å åpne sin tale på samisk. Uttalen var god og jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva hun sa.

Hva med å la seg inspirere litt av respekten og forståelsen hun viser for andre?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
trønder skrev (2 minutter siden):

Det er jo ingen overraskelse at noen tar seg veldig, veldig nær av at andre ikke deler ens ukritiske lovprising av de kongelige og fremstår utrolig, utrolig sutrende i denne tråden.

Jeg har ikke sett noen "ukritisk lovprising av kongelige" i tråden.

Derimot har jeg sett usaklig raljering over blant annet de kongeliges antrekk, hårfrisyrer, hobbyer og ganglag.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis man først skal kritisere IA for representasjonen, så tenk over at det ikke er hun som skal kritiseres. Hun er 22 år og har knapt representert tidligere. Hun har da vitterlig gått på prinsesse skole , og har et helt apparat i ryggen når hun skal representere. Det er de som bør kritiseres hvis hun gjør en dårlig jobb. Tenker at hun må få mulighet til å vokse seg inn i rollen også, hun gjør så godt hun kan, tenker jeg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (1 time siden):

Det er sant, variert språk er en stor styrke.

Det tenker jeg kommer med erfaring, jo mer hun representerer, jo stødigere blir hun. Men synes som sagt at hun var flink, jeg. Og som noen andre sa, språket gjenspeiler alderen hennes. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg hørte henne. Har forresten ikke inntrykk av at du mente at hun er svak.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Det tenker jeg kommer med erfaring, jo mer hun representerer, jo stødigere blir hun. Men synes som sagt at hun var flink, jeg. Og som noen andre sa, språket gjenspeiler alderen hennes. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg hørte henne. Har forresten ikke inntrykk av at du mente at hun er svak.

Det er klart det kommer med erfaring. Hun er ung, og det skal hun også være.

Takk, nei absolutt ikke ment hun er svak, Jeg mener alle mennesker har godt av å utvikle og styrke språket, men det har ingenting med at de er svake å gjøre.

• Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (52 minutter siden):

Hvis man først skal kritisere IA for representasjonen, så tenk over at det ikke er hun som skal kritiseres. Hun er 22 år og har knapt representert tidligere. Hun har da vitterlig gått på prinsesse skole , og har et helt apparat i ryggen når hun skal representere. Det er de som bør kritiseres hvis hun gjør en dårlig jobb. Tenker at hun må få mulighet til å vokse seg inn i rollen også, hun gjør så godt hun kan, tenker jeg. 

Er det å påpeke at man burde kunne forvente et godt ordforråd med variasjoner i begrepsbruken det samme som å gjøre en god eller dårlig jobb? Prinsessen gjorde vel samlet sett en god jobb, men hun og hennes mor har en særdeles repererende bruk av veldig- og utrolig-ordene. Det er vel en grunn for at dette også er blitt "kjennemerket" når man hører f.eks komikere etterligner MM. 

Velformulering kan forventes og med velformulering er variasjon i ordforråd inkludert og en selvfølgelighet. Selv 22-åringer kan få til det, det er kunnskapsmål på skolen i norskfaget såvel som engelsk og andre språkfag.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (31 minutter siden):

Er det å påpeke at man burde kunne forvente et godt ordforråd med variasjoner i begrepsbruken det samme som å gjøre en god eller dårlig jobb? Prinsessen gjorde vel samlet sett en god jobb, men hun og hennes mor har en særdeles repererende bruk av veldig- og utrolig-ordene. Det er vel en grunn for at dette også er blitt "kjennemerket" når man hører f.eks komikere etterligner MM. 

Velformulering kan forventes og med velformulering er variasjon i ordforråd inkludert og en selvfølgelighet. Selv 22-åringer kan få til det, det er kunnskapsmål på skolen i norskfaget såvel som engelsk og andre språkfag.

Jeg tenker at det er forskjell mellom en voksen kvinne som har representert i mange år, og en nybegynner som må få lov til å vokse seg inn i en jobb. Det er hardt å dømme en ung voksen på denne måten, alle har vært nybegynneren gang. Det var en fin ting at hun hadde lært seg samisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (10 timer siden):

Beklager, du tar feil. Man kan ikke få stilling som overlege uten å være ferdig spesialist. Har du overlege som tittel så er du i aktuelle fag, ergo bevis for at du er spesialist. Sånn er faktisk reglene for leger. Det er faktisk motsatt, at du kan være ferdig spesialist uten å ha en overlegestilling. Enten fordi det ikke er ledige stillinger som overlege på avdelingen, da går man i stilling som «legespesialist», med litt lavere lønn. Eller fordi man jobber andre steder enn det man er spesialist i. 
avslutter dette nå da det blir avsporing å spinne videre på dette. Men her har jeg rett, dette er innenfor fagfeltet mitt 😉

Beklager, du har feil.

Er vanlig praksis i Norge med konstituering av ikke spesialister i overlegestillinger. Mye me sjelden med å ansette ikke spesialister i vikariater eller faste overlegestillinger, men det skjer, og finnes ikke noen lover og regler som forhindrer dette. 

Kanskje du jobber innenfor psykiatri? Det er et område som er litt spesielt, da det er eksplisitte krav i tvangslovgivning om spesialitet. Det ha gjort at det ikke har vært og er samme praksis som i somatikken. 

• Liker 1
Skrevet
Natttåke skrev (6 timer siden):

Det er sant, variert språk er en stor styrke.

Ikke sant? Og da var det jo en skikkelig styrkeoppvisning at hun holdt deler av talen sin på noe så variert som samisk. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig i at et rikt og variert språk er en fin ting, men jeg synes virkelig ikke man kan vente mer av en ung prinsesse på sitt første solooppdrag. IA gjorde en fin figur, og jeg synes alltid hun er sjarmerende og naturlig i sin framtoning.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 timer siden):

Her belyser det som er rart, hvorfor har hun ikke representert mer oppigjennom årene, rollen har vært kjent siden hun ble født. 

Og hvor klokt har det vært med "finne sin vei", Montessori skole, og følelsestyrt oppdragelse. 

Men flott at hun fikk dette oppdraget, bedre seint enn aldri, og er sikker på at hun gjorde en god figur for dem som møte henne. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (10 timer siden):

Med all mulig respekt - man kan kjøpe private tjenester, ja. Man kan IKkE kjøpe seg fram i våre universelle, offentlige helsevesen.  Og det er ikke noe privat tilbud om transplantasjoner i Norge.

Jeg var tydelig på at det ikke gjaldt transplantasjoner, og at jeg ikke tror at hun kommer å bli bevist positivt særbehandlet. Er for øvrig rekordfå som venter på lungetransplantasjon i Norge idag, takk være at det har kommet god behandling for cystisk fibrose, så er kun en håndfull personer som venter på nye lunger. 

Din påstand var at det ikke var lover og regler men medisinsk etikk som forhindrer positiv særbehandling, medisinsk etikk gjelder også i den privat helsesektoren. 

Så er det mye positiv særbehandling i vårt offentlige helsevesen, om pasienten nå er venn med riktig person, idrettsstjerne eller kongelig. Men ironisk betyr det ikke alltid at det er positivt for pasienten hvis det for eksempelvis er status for kirurgen å operere en kongelig, eller den kongelige forventer en professor som kirurg. 

• Liker 3
Skrevet
Snurrevippen skrev (17 timer siden):

Om noen mener det, får du ta den diskusjonen med dem. 

Når det er sagt, virker det ikke som du helt forstår hvorfor militær syketransport i det hele tatt ble brukt. Det handler om logistikk, beredskap og sikkerhet. Ikke om medisinsk prioritet eller særbehandling i helsesystemet. I en situasjon der kongeparet befinner seg i utlandet og det oppstår alvorlig sykdom, er dette helt naturlig sikkerhetstiltak. Det sier absolutt ingenting om å komme foran i helsekøer eller transplantasjonslister. 

Det er heller ikke unormalt å bli fulgt opp av overleger i spesialisthelsetjenesten, særlig ved komplekse og alvorlige tilstander. Overleger har naturlig nok det faglige hovedansvaret og er helt standard praksis. Alle behandlinger styres av medisinske kriterier, akkurat som for alle oss andre. 

Det virker som du ikke forstår hvorfor Norge fløy ned et leaset fly fra SAS istedenfor at forsikringsselskapet ordnet medvac. 

Harald er kongen, og er vel naturlig at Norge ikke overlater til et forsikringsselskap å ordne hjemtransport av en syk konge. Hadde ikke noe med sikkerhet å gjøre, men suverenitet og stolthet. 

Må være måte, hvilket tåpelig land hadde Norge vært, hvis vi ikke kan hente hjem vår syke Konge selv. 

PS. Jeg kjenner noen som jobber profesjonelt med helse inklusive medvac i en stor konsern i området, Kongen hadde kanskje fått bedre medisinsk kompetanse og bedre utstyr på et medvac fly fra dem enn det som kom fra Norge.... 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 timer siden):

Synes hun gjorde en god figur, jeg.

Det syns jeg også. Hun fremstår jordnær og oppriktig. Flott jente. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke sett noen "ukritisk lovprising av kongelige" i tråden.

Derimot har jeg sett usaklig raljering over blant annet de kongeliges antrekk, hårfrisyrer, hobbyer og ganglag.

Hvor fremtredende har kritikken av ganglaget til de kongelige vært i denne tråden, vil du si?  Tenker du at denne kritikken har vært så betydelig at den overskygger de mengdene (absolutt!) med konstruktiv og fortjent kritikk av de kongeliges handlinger? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Det virker som du ikke forstår hvorfor Norge fløy ned et leaset fly fra SAS istedenfor at forsikringsselskapet ordnet medvac. 

Harald er kongen, og er vel naturlig at Norge ikke overlater til et forsikringsselskap å ordne hjemtransport av en syk konge. Hadde ikke noe med sikkerhet å gjøre, men suverenitet og stolthet. 

Må være måte, hvilket tåpelig land hadde Norge vært, hvis vi ikke kan hente hjem vår syke Konge selv. 

PS. Jeg kjenner noen som jobber profesjonelt med helse inklusive medvac i en stor konsern i området, Kongen hadde kanskje fått bedre medisinsk kompetanse og bedre utstyr på et medvac fly fra dem enn det som kom fra Norge.... 

Var det ikke det Medvac-flyet de henta han med, da?

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Her belyser det som er rart, hvorfor har hun ikke representert mer oppigjennom årene, rollen har vært kjent siden hun ble født. 

Og hvor klokt har det vært med "finne sin vei", Montessori skole, og følelsestyrt oppdragelse. 

Men flott at hun fikk dette oppdraget, bedre seint enn aldri, og er sikker på at hun gjorde en god figur for dem som møte henne. 

Jeg synes det er helt ok at de ventet med (solo)representasjon til hun var ferdig med grunnskole, vgs og militæret. Man MÅ ikke trykke den type offentlighet i ansiktet på et veldig ungt menneske, faktisk.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Ja, det synes jeg også!

• Liker 5
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Enig. Om noen mener at hun brukte for mange platte adjektiver uten å ha sett for mye i synonymordboka, så må vi huske at nordmenn flest vil jo ha monarki, ergo at en vilkårlig familie skal ha masse privilegier for å si at det er fint og flott å være her og det er fint vær og jeg tror det er viktig å være ute på tur.

Jenta gjorde en god figur hun, snakka samisk, holder øyekontakt i intervjuer og virka og trives. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er helt ok at de ventet med (solo)representasjon til hun var ferdig med grunnskole, vgs og militæret. Man MÅ ikke trykke den type offentlighet i ansiktet på et veldig ungt menneske, faktisk.

Er som du skjønner uenig, er vel lurt å begynne trene seg opp med gradvis vanskeligere oppgaver. 

Er et av de klassiske kjerneargumentene for arvelig monarki, at man kan trenes for oppdraget. Så må vi huske at fra den dagen hun fylte 18 så har hun kunnet bli dronning på dagen. 

Skjønner ikke ditt argument om å offentlighet for øvrig, igjen handler det om trening. Hun skal være utrolig mye i offentligheten, og hva hadde problemet vært med flere oppgaver med positiv mediaomtale tidligere? 

• Liker 13
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...