Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

"For i denne saken er ikke en bar et nøytralt sted. Når en person står foran rettssak og har hatt åpenbare rusproblemer, blir et offentlig utested med alkohol en del av konteksten. "

Dette reagerte jeg også på da nyheten kom. Synes det er en utrolig merkelig prioritering å skulle ta med en rusmisbruker ut på øl. Ikke sikker IA tenker så langt, men folk rundt burde ha gjort det.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

"For i denne saken er ikke en bar et nøytralt sted. Når en person står foran rettssak og har hatt åpenbare rusproblemer, blir et offentlig utested med alkohol en del av konteksten. "

Dette reagerte jeg også på da nyheten kom. Synes det er en utrolig merkelig prioritering å skulle ta med en rusmisbruker ut på øl. Ikke sikker IA tenker så langt, men folk rundt burde ha gjort det.

Helt enig. Det var akkurat det som ble skrevet her inne. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det var akkurat det som ble skrevet her inne. 

Synes generelt det er rimelig umusikalskt å skulle ha en hyggestund med en som er tiltalt for grove lovbrudd, blant folk som sannsynligvis vil være i hans "målgruppe"... Men, familiebobla.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Både enig og uenig i denne.

Sitat

For spørsmålet er ikke bare hva prinsesse Ingrid Alexandra gjør. Spørsmålet er hvem som veileder henne. Hvor er rådgiverne. Hvor er foreldrene. Hvem har ansvaret for å si at akkurat nå er ikke tiden for å opptre som om alt er normalt. 

Mange vil mene at det er urimelig å legge dette ansvaret på henne. Det er et syn jeg deler. Ansvaret ligger ikke hos en 22-åring alene. Det ligger hos systemet rundt henne.

Jeg er enig i at noen burde veiledet henne bedre, samtidig har hun vokst opp som kongelig og bør ha hatt en oppdragelse hvor hun også selv forstår at dette sender feil signaler (ikke alle mener det så klart, men mange). Hvis hun ikke har fått god nok opplæring og oppdragelse til i en alder av 22 å forstå at dette kan skape ueheldige sigaler er det både kritikkverdig av kronprinsparet, men også litt skremmende for rollen hun er ment å fylle - er hun i det hele tatt forbredt godt nok? 

Sitat

Når kongehuset på den ene siden viser til privatliv, og på den andre siden opptrer fullt synlig i det offentlige rom, blir grensene uklare. Da oppstår spørsmålet mange nå stiller seg: Er man kongelig bare når det passer?

Dette syns jeg er et betimelig spørsmål. De er kongelige og kan ikke (desverre) velge å tre ut og inn av den rollen som det passer dem. Det er det forøvrig veldig få myndighetspersoner som kan. Er du statsminister er du statsminister på fritiden også. Er du politi kan du ikke lefle med ulovligheter på fritiden. 

Sitat

Reaksjonene handler ikke om at hun møter broren sin. Det er det lett å ha forståelse for.

Jeg syns helt ærlig ikke dette er så lett å ha forstålse for jeg. Hadde det vært min bror som var tiltalt for så mange voldtekter og vold hadde jeg faktisk ikke orket å forholdt meg til han - i hvert fall ikke gått ut å spist og drukket øl i hyggelig lag som ikke noe skal ha skjedd?  

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
blvck skrev (30 minutter siden):

Både enig og uenig i denne.

Jeg er enig i at noen burde veiledet henne bedre, samtidig har hun vokst opp som kongelig og bør ha hatt en oppdragelse hvor hun også selv forstår at dette sender feil signaler (ikke alle mener det så klart, men mange). Hvis hun ikke har fått god nok opplæring og oppdragelse til i en alder av 22 å forstå at dette kan skape ueheldige sigaler er det både kritikkverdig av kronprinsparet, men også litt skremmende for rollen hun er ment å fylle - er hun i det hele tatt forbredt godt nok? 

Dette syns jeg er et betimelig spørsmål. De er kongelige og kan ikke (desverre) velge å tre ut og inn av den rollen som det passer dem. Det er det forøvrig veldig få myndighetspersoner som kan. Er du statsminister er du statsminister på fritiden også. Er du politi kan du ikke lefle med ulovligheter på fritiden. 

Jeg syns helt ærlig ikke dette er så lett å ha forstålse for jeg. Hadde det vært min bror som var tiltalt for så mange voldtekter og vold hadde jeg faktisk ikke orket å forholdt meg til han - i hvert fall ikke gått ut å spist og drukket øl i hyggelig lag som ikke noe skal ha skjedd?  

Jeg dømmer situasjonen, men vet alt for lite for å dømme IA. Vi vet ikke hvorfor hun gjorde det. 

Var det mas fra mamma at hun skulle møte Marius? 

Fra det lille vi vet så dro hun fra familien i Uvdal opp til Hemsedal for å ha det hyggelig og feste med venninner. Vil tro at Marius var der med venner. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Jeg dømmer situasjonen, men vet alt for lite for å dømme IA. Vi vet ikke hvorfor hun gjorde det. 

Var det mas fra mamma at hun skulle møte Marius? 

Fra det lille vi vet så dro hun fra familien i Uvdal opp til Hemsedal for å ha det hyggelig og feste med venninner. Vil tro at Marius var der med venner. 

Om det lå noe annet bak enn et eget ønske vet vi ikke noe om, og det syns jeg blir spekulasjoner. 

• Liker 8
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Om det lå noe annet bak enn et eget ønske vet vi ikke noe om, og det syns jeg blir spekulasjoner. 

Akkurat, og er derfor jeg syns det blir feil å dømme IA for dette. Men se på det som en systemsvikt i kongefamilien er mer korrekt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Akkurat, og er derfor jeg syns det blir feil å dømme IA for dette. Men se på det som en systemsvikt i kongefamilien er mer korrekt. 

Hun er et voksent menneske som har ansvar for sine egne handlinger, og er oppvokst i en kongelig familie som burde lært henne bedre. Hvis hun ikke har lært bedre enn dette, så er det bekymringsverdig, men når alt kommer til alt er hun faktisk et selvstendig menneske som må ta ansvar for sine egne handlinger.

Det ene utelukker ikke det andre her.  

Endret av blvck
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (På 16.1.2026 den 19.25):

Ja, og den podcasten ble dømt nord og ned her i tråden: Ikke troverdig. Anonym venn som prøver å forsvare MBH.
Ute av kontroll-forfatteren bruker denne podcasten som kilde. Ute av kontroll-boka oppfattes av mange i tråden som troverdig og med gode kilder (de fleste er anonyme). Forstå den den som kan. 

Kan det være forskjellige folk i tråden som har uttalt seg?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Neida. Hun ble dømt nord og ned nylig. 

Påstår du at folk sa at «denne personen et helt håpløs og jeg kommer aldri til å synes at hun sier noe fornuftig»? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Mulig det er en systemsvikt, men samtidig så er hun voksen og ansvarlig for egne handlinger og bør gjennom sine 22 år i livet med opplæring ha lært noe om hva hun representerer og hvordan hun bør fremstå offentlig.

At det å drikke øl i all offentlighet med sin selverklærte rusmisbrukende voldtekts-og voldstiltalte bror kan tolkes som upassende bør hun selv regne ut.

Skal man ikke kunne forvente mer og en viss kompetanse i henhold til sosiale antenner fra den kanten? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Fremmed fugl skrev (31 minutter siden):

blvck skrev (30 minutter siden):

Hun er et voksent menneske som har ansvar for sine egne handlinger, og er oppvokst i en kongelig familie som burde lært henne bedre. Hvis hun ikke har lært bedre enn dette, så er det bekymringsverdig, men når alt kommer til alt er hun faktisk et selvstendig menneske som må ta ansvar for sine egne handlinger.

Jeg synes dere har gode poeng begge to.

På et rent personlig plan så tenker jeg at dette kan være medavhengighet og da er det i så fall skikkelig synd på henne. Yngre søsken av rusmisbrukere har trukket et dårlig kort.

På den andre siden så må man kunne ha noen objektive mimimumskrav for hva som er godt nok hvis man skal være regent. Og da holder ikke dette. Fram til nå har jeg forsvart henne både på grunn av alder og fordi jeg synes folk har hengt seg opp i ting som egentlig ikke har så stor betydning. Men dette blir annerledes. Er du voksen forventer jeg at du skjønner selv at du ikke bør dra ut og hygge deg med tiltalte seksualforbrytere hvis du har tenkt å ha en profilert rolle i samfunnet som krever tillit. Jeg ser derfor ikke at det har noe særlig for seg å spørre om hvor rådgiverne var heller; såpass dømmekraft må man kunne forvente at folk i kongefamilien har selv. De kan ikke være avhengige av at andre må forklare dem at det er dumt.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (51 minutter siden):

At hun tør. Hadde aldri tatt den risikoen med den historikken MBH har. 

https://www.vg.no/rampelys/i/wgW76M/hoeiby-paa-bar-med-kronprinsen-timer-foer-han-skal-ha-voldtatt-en-kvinne

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (På 21.1.2026 den 11.27):

Det hadde virkelig ikke tatt seg ut om sønnen til kronprinsessen "bodde på gata" og kongehuset kuttet hånda av han heller. Da hadde media virkelig boltret seg, og vi hadde hatt en  ny "Sven O" som hadde tjent masse penger på å fortelle. 

Det er en viss mellomting mellom å sponse luksusleilighet på Oslos aller beste vestkant og å kaste ham ut for å bo på gata.

Det er ingen som mener at kongefamilien skal slå hånden av rusmisbrukeren MBH. Men kanskje ikke drikke formiddagsalkohol med ham på et populært utested 6 uker før rettssaken.

Endret av Rastebenk
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (11 timer siden):

Jeg vil heller si at det kan være en kvalifisert realistisk prøvetid for å finne ut om de passer godt sammen. I dette tilfellet handler det i tillegg om hvordan ens personlighet og menneskelige kvalifikasjoner vil kunne fylle en så forpliktende rolle som det å være kongelig. 

I de fleste forhold er den første tiden, gjerne et par år, preget av forelskelsen. Det å se hverandre i et lys som ser forbi evt. røde flagg osv.  Etter hvert så vil virkelighetens «briller» evt. også se tydeligere oppdage en mismatch, noe som kan være avgjørende for fortsettelsen. 

Til opplysning så har de vært gift i over 24 år.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (45 minutter siden):

På et rent personlig plan så tenker jeg at dette kan være medavhengighet og da er det i så fall skikkelig synd på henne. Yngre søsken av rusmisbrukere har trukket et dårlig kort.

På den andre siden så må man kunne ha noen objektive mimimumskrav for hva som er godt nok hvis man skal være regent. Og da holder ikke dette. Fram til nå har jeg forsvart henne både på grunn av alder og fordi jeg synes folk har hengt seg opp i ting som egentlig ikke har så stor betydning. Men dette blir annerledes. Er du voksen forventer jeg at du skjønner selv at du ikke bør dra ut og hygge deg med tiltalte seksualforbrytere hvis du har tenkt å ha en profilert rolle i samfunnet som krever tillit. Jeg ser derfor ikke at det har noe særlig for seg å spørre om hvor rådgiverne var heller; såpass dømmekraft må man kunne forvente at folk i kongefamilien har selv. De kan ikke være avhengige av at andre må forklare dem at det er dumt.

I utgangspunktet einig med deg i det, men dersom det er foreldra som har oppmoda henne til dette, kan me mest ikkje venta noko anna. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (11 minutter siden):

Til opplysning så har de vært gift i over 24 år.

Ja, det kan ingen ta frå dei, men ingen veit om dei har vore lukkelege. Men dette blir ei avsporing - då eg foreslo lengre prøvetid før giftermål, tenkte eg fyrst og fremst på rolla som kronprinsesse og ikkje sjølve parforholdet. Eg har aldri tvilt på at dei to hadde god kjemi då dei gifta seg.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan ingen ta frå dei, men ingen veit om dei har vore lukkelege. Men dette blir ei avsporing - då eg foreslo lengre prøvetid før giftermål, tenkte eg fyrst og fremst på rolla som kronprinsesse og ikkje sjølve parforholdet. Eg har aldri tvilt på at dei to hadde god kjemi då dei gifta seg.

Det er et annet innlegg jeg sikter til, men mulig du og har skrevet om det. (Og vi spekulerer selvfølgelig ikke i om de har hatt et lykkelig ekteskap eller ei).

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

iA er ikke et lite barn, men en voksen kvinne på 22 år. Man må kunne forvente bittelitt dømmekraft fra henne. Jeg synes hun utviste svært dårlig dømmekraft her, men det passer jo rett inn i mønsteret til denne familien. Alt for familien! Privatpersoner så snart de utsettes for kritikk eller stilles krav til, men kongelige når de er på shopping eller annet som koster penger eller krever privilegier.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (6 timer siden):

Kongehuset er linjerorganisasjon, ikke en flatt struktur. 

Vi vet ikke hvilken rolle hennes far kronprinsen, og hennes mor kronprinsessen hadde vedrørande dette møtet, men fra hva som er kjent om at dem generelt er tett på, så utgår jeg fra at dem som minimum viste om dette i forveien. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...