Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Lurer på om HMs 'tar det som det kommer'-tilnærming til oppdragelse føles vellykket?

Det funker kanskje på friske barn, litt sånn mer eller mindre-isj, men han burde vel sett tidlig at dette ikke funker på alle barna i huset... Marius ble jo neppe rabiat over natta. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Stille betyr at det ikke skjer noe som man klarer å fortelle som noe positivt. 

Syns synd på mannen, vi mennesker er ikke skapt for å mestre den "dritt pakke" han har fått:

- Grattis penger 

- Grattis høy sosial status

- "finn din egen vei" istedenfor høye krav og forventninger

Vi mennesker er ikke skapt for å håndtere den drittpakken særlig godt, vi er for eksempel utviklet for å være late når vi har muligheten (energikonservering), fordi vi er utviklet i en kontekst med kontinuerlige eksterne krav. 

Det at både han og Marius i samme alder var en tur i Milano for å være kreative, er en av flere paralleller mellom brødrene. 

Jeg må innrømme at jeg også synes litt synd på mannen .  Synes bare det er merkelig at vi  ikke får høre NOE om han….Om han går på skole ? Om han jobber, og i tilfellet med hva?

Siden han tilhører Norges mest profilerte familie…

Endret av Hekken
  • Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Interessen for Milano, antageligvis Europas kokain-hovedstad, gir grunn til bekymring når man vet at MBH var i samme by rett etter første episode hvor han ble tatt for kokainbruk på Palmesus.

Sant nok, men eg har ikkje fått slike vibber av SM. Faktisk trur eg neppe han hadde reist verken til Trondheim eller Milano om det ikkje hadde vore for kjærasten. Slik eg har oppfatta det, har hovedmålet hans vore å vera saman med henne, og så har han måtta finna på noko å gjera som passa med det.

Eg mistenker at han er meir praktikar enn teoretisk anlagd. Det er det tre grunnar til: 1. Foreldra flytta han frå offentleg skule til Montesorri-skule pga. pedagogikken; det kan tyda på at han ikkje greidde seg så godt med standard skuleundervisning (dette er gitt at den offisielle grunngjevinga ikkje var eit vikarierande argument - mistenker at konflikt med nærskulen pga. historikken med Marius kan ha vore vel så viktig).

2. Han velde ei praktisk linje/fordjuping på vidaregåande skule.

3. Han har førebels ikkje studert noko meir etter at han vart ferdig med vidaregåande skule (går ut i frå at han har studiekompetanse - nokon som veit?) til tross for at han hadde ein kjæraste som tydelegvis er akademisk anlagd og verkar veldig målretta.

Eg ser ikkje vekk i frå at han står ved et vegskilje nå som det det er slutt med kjærasten. Om ein manglar indre driv og treng at andre visar veg, verkar freelancetilveret for vanskeleg i så ung alder / formative år. Men om han er ei sart sjel, kan det jo henda at militæret ville vera litt for røft og tøft for han? Då har eg meir tru på opplæring i «prinseskulen». På sikt vil eg elles tru han kunne blitt ein god familiefar - får inntrykk av at han er sympatisk og snill, om enn litt tafatt, men det siste kan betra seg med meire modning.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Sant nok, men eg har ikkje fått slike vibber av SM. Faktisk trur eg neppe han hadde reist verken til Trondheim eller Milano om det ikkje hadde vore for kjærasten. Slik eg har oppfatta det, har hovedmålet hans vore å vera saman med henne, og så har han måtta finna på noko å gjera som passa med det.

Eg mistenker at han er meir praktikar enn teoretisk anlagd. Det er det tre grunnar til: 1. Foreldra flytta han frå offentleg skule til Montesorri-skule pga. pedagogikken; det kan tyda på at han ikkje greidde seg så godt med standard skuleundervisning (dette er gitt at den offisielle grunngjevinga ikkje var eit vikarierande argument - mistenker at konflikt med nærskulen pga. historikken med Marius kan ha vore vel så viktig).

2. Han velde ei praktisk linje/fordjuping på vidaregåande skule.

3. Han har førebels ikkje studert noko meir etter at han vart ferdig med vidaregåande skule (går ut i frå at han har studiekompetanse - nokon som veit?) til tross for at han hadde ein kjæraste som tydelegvis er akademisk anlagd og verkar veldig målretta.

Eg ser ikkje vekk i frå at han står ved et vegskilje nå som det det er slutt med kjærasten. Om ein manglar indre driv og treng at andre visar veg, verkar freelancetilveret for vanskeleg i så ung alder / formative år. Men om han er ei sart sjel, kan det jo henda at militæret ville vera litt for røft og tøft for han? Då har eg meir tru på opplæring i «prinseskulen». På sikt vil eg elles tru han kunne blitt ein god familiefar - får inntrykk av at han er sympatisk og snill, om enn litt tafatt, men det siste kan betra seg med meire modning.

Enig med deg i slik du skisserer opp hans samboerskap med kjæresten. Spesielt også fordi vi som folk ikke fikk noe konkret svar på hva SM skulle bedrive i Trondheim, for så at han følger kjæresten til Milano. At han returnerer til Norge når forholdet tar slutt viser jo at hva han angivelig utforsket ikke var av noe fastlagt karakter. Altså; Han dro for å være sammen med kjæresten. 

Så, da blir det enkelt å undre på hva han gjør for tiden. Har han tilhold hjemme hos foreldrene på Skaugum og utforsker media osv. derfra? Er det mulig at han også er en slags støttekontakt for halvbroren MBH i «den vanskelige tiden»? Det siste er som en plausibel mulighet siden søsteren, prinsesse IA, valgte å stille til øl- og pizza lunsj på første juledag sammen med han som står tiltalt for flere titalls kriminalsaker!!!  At sist nevnte sak i det hele tatt er mulig gjør at folk virkelig stusser hardt over en tilsynelatende manglende evne til å tenke og handle på en måte som inngir til respekt. Trenger jeg si mer om den saken? ( Tips; Se til britiske kongehus, og prinsen som nå er strippet for titler og ære, og hans datter som har brutt all kontakt med Andrew ) 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Det funker kanskje på friske barn, litt sånn mer eller mindre-isj, men han burde vel sett tidlig at dette ikke funker på alle barna i huset... Marius ble jo neppe rabiat over natta. 

Hedvig Montgomery har sagt at 80% av born klarer seg vanlegvis alltid, same kor flinke eller dårlege foreldra er, så lenge dei ikkje har vore utsette for omsorgssvikt, vald eller traumer. Dei resterande 20% av borna er det verre med - der krevst det visstnok mykje meir foreldreinnsats for at det skal gå bra.

Eg går ut i frå at MM har vore i førarsetet med omsyn til oppdraginga av Marius. Er usikker på kor mykje faren hans har vore med og bestemt, men HM er trass alt bare bonusfar med ditto mindre autoritet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (10 minutter siden):

Hedvig Montgomery har sagt at 80% av born klarer seg vanlegvis alltid, same kor flinke eller dårlege foreldra er, så lenge dei ikkje har vore utsette for omsorgssvikt, vald eller traumer. Dei resterande 20% av borna er det verre med - der krevst det visstnok mykje meir foreldreinnsats for at det skal gå bra.

Eg går ut i frå at MM har vore i førarsetet med omsyn til oppdraginga av Marius. Er usikker på kor mykje faren hans har vore med og bestemt, men HM er trass alt bare bonusfar med ditto mindre autoritet.

Med MM i førersetet kan det på ulike måter ha påvirket en del. Hun har selv sin fortid selv om hun har sagt at hun har tatt avstand fra denne. Hun har likevel åpenbart noen «issues» som lever i henne på tross av voksen alder, og det er i seg selv alarmerende, mener nå jeg. Opprør, problemer med forventninger osv. er ikke holdninger og/eller adferd som er gode forbilder. 

Endret av Eufemia-
Skrivefeil.
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (På 19.1.2026 den 11.26):

Morsom tale, ærlig talt; hvor muggen kan man klare å bli? Han sier jo klart i fra at kongen ville at han skulle lese talen og kommenterer med egne ord underveis. 

Jeg er på ingen måte slik du beskriver meg. Jeg har derimot helt klare forventninger til at en kronprins og regent skal kunne klare å stå på egne ben, med ref. til å kunne klare å fremføre en tale han selv har skrevet. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Lurer på om HMs 'tar det som det kommer'-tilnærming til oppdragelse føles vellykket?

Ikke sant! Det kan se ut til at det flyter. Når den ene, MM, selv har problemer med forventninger, så sier det i grunnen veldig mye. Inntrykket er at det er hun som bestemmer - for mye? 

Endret av Eufemia-
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Barn som er vokst opp med slike privlilegier behøver noe veiledning. Jeg husker da barnet IA var på julebarnetv (dette kan søkes opp) og hun fortalte at hun kalte de som arbeidet for familien for tjenere. Haakon fikk det jeg da husket som et humoristisk glimt i øyet og spurte om de eller hun vikelig gjorde dette. 

Dersom SM har lite retning så burde de nok veiledes, fremfor slik Haakon sier det: han må finne sin egen vei. 

Endret av Natttåke
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (9 minutter siden):

Jeg er på ingen måte slik du beskriver meg. Jeg har derimot helt klare forventninger til at en kronprins og regent skal kunne klare å stå på egne ben, med ref. til å kunne klare å fremføre en tale han selv har skrevet. 

Og det tenker jeg er fullstendig innenfor. Vi må kunne forvente noe av dem og de må kunne være innenfor den rollen. Betyr det at de ikke skal gjøre feil. Neida, de er mennesker. Men de må etterstrebe å være kongelige og fylle rollen sin. Slik de gjør i Sverige og Danmark. Dronning Silvia er og flott.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (16 minutter siden):

Med MM i førersetet kan det på ulike måter ha påvirket en del. Hun har selv sin fortid selv om hun har sagt at hun har tatt avstand fra denne. Hun har likevel åpenbart noen «issues» som lever i henne på tross av voksen alder, og det er i seg selv alarmerende, mener nå jeg. Opprør, problemer med forventninger osv. er ikke holdninger og/eller adferd som er gode forbilder. 

Ja, Haakon er nok en person som underordner seg MMs voldsomme personlighet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

84118874.webp?imageId=84118874&x=16.00&yI anledning prinsesse Ingrid Alexandra sin 18 årsdag ser vi bl.a. dette bildet. Først kommer altså den inngiftede kronprinsesse MM og hvor bonussønnen MBH leder henne ( med en hånd i sort gips ) Like BAK ser vi så kronprinsen og prins SM. 
Om det skal være korrekt, så er det kronprinsparet som skal gå først, og så prins og bonussønn MBH. Det er mulig at hun stolt vil fremvise sin sønn/bonussønn, men da vil det i en slik offentlig setting være korrekt at de alle ville stille sammen til fotografering. 
På dette tidspunktet må man anta at de visste mye ( mer enn M har fortalt - se til skadet hånd …) 

Uansett, vi ser MM tar ledelsen foran de øvrige. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Ja, Haakon er nok en person som underordner seg MMs voldsomme personlighet. 

Ja, og hadde han vært sterk som person, så ville han ikke ha godtatt verken å huse den ustyrlige, eller være med på å vikle kongehuset inn i  skandalen ved å aktivt ta del i noe  - noe er alt for mye, og skulle vært ingenting siden selv barn blir godt voksne på et tidspunkt. Snakk om sirkus! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (6 minutter siden):

Ja, og hadde han vært sterk som person, så ville han ikke ha godtatt verken å huse den ustyrlige, eller være med på å vikle kongehuset inn i  skandalen ved å aktivt ta del i noe  - noe er alt for mye, og skulle vært ingenting siden selv barn blir godt voksne på et tidspunkt. Snakk om sirkus! 

Ja, det er jeg enig i. Dronning Sonja er sterk. Jeg vet mange fremhever at hun er mer kongelige enn de kongelige. Men hun har dannelse og utdannelse og kan det hun skal. 

Haakon burde satt foten ned for lenge siden.  Jeg skjønner det med å være glad i familien din, men det er ikke sunt å godta dette som er akseptert på Skaugum. Å sette foten ned for Marius ville gitt meg mer respekt for dem, istendenfor denne medavhengigheten deres. 

Om ikke Haakon og MM, så gode rådgivere, og de kongelige har råd til de beste rådgivere som finnes. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Dronning Sonja er sterk. Jeg vet mange fremhever at hun er mer kongelige enn de kongelige. Men hun har dannelse og utdannelse og kan det hun skal. 

Haakon burde satt foten ned for lenge siden.  Jeg skjønner det med å være glad i familien din, men det er ikke sunt å godta dette som er akseptert på Skaugum. Å sette foten ned for Marius ville gitt meg mer respekt for dem, istendenfor denne medavhengigheten deres. 

Om ikke Haakon og MM, så gode rådgivere, og de kongelige har råd til de beste rådgivere som finnes. 

Om ikkje anna, så burde foten vore sett ned ved kriminalitet. Kong Harald gjorde i si tid eit poeng av å seia at då han skulle godkjenna MM som svigerdotter, var det at ho ikkje hadde gjort noko kriminelt avgjerande for han.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Dronning Sonja har alltid fylt rollen sin på den beste måte. Alltid korrekt og stilig i måten hun representerer, og har gjort det i alle år. Hun er dyktig, og hun har satt seg inn i relevante saker, hun har deltatt i å lage programmer. En kunnskapsrik og skjønn dronning som fortjener alle superlativer. 

Derimot har jeg gjennom alle år forundret meg over kronprinsparets mangel på det jeg mener skal, og må, være forventninger til både dem selv og deres unge. Dette de har uttalt ved flere anledninger som går på «at de må finne sin egen vei» er som utgangspunkt greit. Likevel er det slik at de alle sammen er født inn i sine roller, og i det ligger det åpenbare forventninger om at disse skal fylles på den aller beste måte. Det betyr opplæring, innføring, oppfølging og relevant utdanning. ALT dette er selvsagt, mener jeg. 

Og, som du sier; Klarer ikke HM og MM å følge opp, så er det omgitt av kompetente rådgivere som helt sikkert ønsker å bidra på beste måte. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Om ikkje anna, så burde foten vore sett ned ved kriminalitet. Kong Harald gjorde i si tid eit poeng av å seia at då han skulle godkjenna MM som svigerdotter, var det at ho ikkje hadde gjort noko kriminelt avgjerande for han.

Godt poeng!

• Liker 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Dronning Sonja har alltid fylt rollen sin på den beste måte. Alltid korrekt og stilig i måten hun representerer, og har gjort det i alle år. Hun er dyktig, og hun har satt seg inn i relevante saker, hun har deltatt i å lage programmer. En kunnskapsrik og skjønn dronning som fortjener alle superlativer. 

Derimot har jeg gjennom alle år forundret meg over kronprinsparets mangel på det jeg mener skal, og må, være forventninger til både dem selv og deres unge. Dette de har uttalt ved flere anledninger som går på «at de må finne sin egen vei» er som utgangspunkt greit. Likevel er det slik at de alle sammen er født inn i sine roller, og i det ligger det åpenbare forventninger om at disse skal fylles på den aller beste måte. Det betyr opplæring, innføring, oppfølging og relevant utdanning. ALT dette er selvsagt, mener jeg. 

Og, som du sier; Klarer ikke HM og MM å følge opp, så er det omgitt av kompetente rådgivere som helt sikkert ønsker å bidra på beste måte. 

Jeg er enig i alt du skriver. Å finne sin egen vei er selvfølgelig veldig fine ord det, men i praksis går det ikke når du forvalter en tradisjon som den kongelige. Netopp fordi du har protokoller å forholde deg til og forvetninger å fylle.

Endret av Natttåke
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener også det er interessant når det Sonja kan fremheve som den unge prinsens forttrinn er at han er en god klemmer, men ikke like god som Maud. Det sier veldig lite om en kongelig vi vet minmalt om.

• Liker 11
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (11 minutter siden):

Da han virkelig det? Men det stemmer jo ikke, da det er forbudt å inneha og bruke narkotika.

• Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...