Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ti.09 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke privat anliggende å møte sin bror på en kafe ute blant folk når en er den kommende dronningen av Norge. Dersom de ville ha gjort noe privat, så kunne de heller ha møttes på en litt mer skjermet og privat plass. Det tar seg svært dårlig ut å møte en som er tiltalt for flere alvorlige lovbrudd ute i det offentlige. Hadde hun ikke vært en medlem av kongefamilien og hatt en normal jobb der hun tjente egne penger, så hadde vi ikke brydd oss om hun møtte han ute på en kafe. 

Det er ingenting annet enn et privat møte på cafe mellom to søsken. Slapp av ingen krise er skjedd. Ee det ikke lov å ake på ski, gå på ski etc heller? Hvor står det skrevet at de ikke kan ta en pizza og øl sammen? Er man på tur er cafe /restaurant ganske vanlig sted å innta et måltid.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Det er ingenting annet enn et privat møte på cafe mellom to søsken. Slapp av ingen krise er skjedd. Ee det ikke lov å ake på ski, gå på ski etc heller? Hvor står det skrevet at de ikke kan ta en pizza og øl sammen? Er man på tur er cafe /restaurant ganske vanlig sted å innta et måltid.

De er to søsken, der en av dem er den kommende dronningen av Norge. Det sender ut feil signaler, og da tenker jeg spesielt på ofrene. De har lov til å spise ute, men er det noe som de må gjøre? Kunne de ikke heller ha bestilt mat på et hotellrom og spist der istedenfor? Hvorfor spise ute? Og er det lurt å spise ute med en som er tiltalt for flere lovbrudd rett før rettsaken, når en skal kanskje bli dronning? Og hva skal de gjøre dersom han blir dømt? Skal de fortsette med å møte han ute i det offentlige etter at han har sonet ferdig?

Endret av Ti.09
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Sikkert mange (iallfall her inne) som holder det i mot henne hvis hun blir dronning om 30 år, ja. 🤭

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Ti.09 skrev (14 minutter siden):

De er to søsken, der en av dem er den kommende dronningen av Norge. Det sender ut feil signaler, og da tenker jeg spesielt på ofrene. De har lov til å spise ute, men er det noe som de må gjøre? Kunne de ikke heller ha bestilt mat på et hotellrom og spist der istedenfor? Hvorfor spise ute? Og er det lurt å spise ute med en som er tiltalt for flere lovbrudd rett før rettsaken, når en skal kanskje bli dronning? Og hva skal de gjøre dersom han blir dømt? Skal de fortsette med å møte han ute i det offentlige etter at han har sonet ferdig?

Selv om hun en dag skal bli dronning. Så har hun sin fulle rett til å ha kontakt med sin bror livet ut om hun vil. Gifter han seg, har hun lov å møte i hans bryllup, og havner han i fengsel, må både hun og hans øvrige familie få lov å privat besøke han.

De er i familie. Og da er det naturlig at de har kontakt. Han har ikke og skal ikke ha noen ofisiell rolle. Men at de aldri er synlige i private ærenender for all fremtid, det lar seg ikke gjøre.

De gjør ingenting galt i å møtes, slik det er normalt å møtes som familie. De som har et problem med det , må bare ha det. I min verden siee det mer om dem enn henne.  Som sagt det går fint å ta avstand fra gandliger, selv om man ikke velger å ta avstand fra personen.

Ingrid har sommerferie nå, og endel ofisielle oppdrag , før hun begynner høst semeseret i australia i august. Så hun har nok kontakt med han slik det tidsmessig passer best for henne/dem. Dette er et privat møte, ikke et ofisielt møte hvermansen er invitert til. 

Kommende dronninger har også krav på privat liv, og krav til å ha kontakt med egen familie

• Liker 5
Skrevet
Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Sikkert mange (iallfall her inne) som holder det i mot henne hvis hun blir dronning om 30 år, ja. 🤭

Desverre, galskapen lenge leve. 

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Haha ja, det var jo saklig 😉 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting er sikkert, og det er at denne saken har påvirket kongefamilien på en negativ måte. I tillegg så må vi ikke glemme bråket med Märtha og Durek. Alt dette kommer til å henge over kongefamilien som en mørk sky i flere år framover. Og jeg håper virkelig at monarkiet i Norge tar slutt. Det har gått ut på dato for lenge siden.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Det er et møte i det offentlige rom med øl og pizza, på et undlingsted for norske unge rike, mellom Norges kommende dronning og en mann som har filmet når han har begått seksuelle handlinger i form av samleie eller likestilt med samleie mot flere kvinner (som vi vet flere enn dem har er tiltalt for, og det vet vi) når dem sover, og som ha mishandlet minst en kvinne, og gjort seg skyldig til flere andre lovbrudd. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ti.09 skrev (1 time siden):

På en måte så synes jeg nesten det er mindre diskvalifiserende hvis de møtes i offentligheten etter at han er sonet ferdig, i hvert fall hvis han ikke begår nye lovbrudd. Slik det er nå har han jo ikke gjort opp for seg på noe som helst vis, og det er absolutt ingenting som tyder på at han tar noe som helst ansvar. Jeg tror det verste som kan skje er at han slipper unna på grunn av en prosessfeil (eller enda verre om det skjer noe som gjør at man lurer på om han får spesialbehandling igjen) og går rundt og hoverer. I et sånt tilfelle vil jo denne typen opptredener av de andre i familien virke som et nytt hån ovenfor ofrene.

Fengselsstraff skal i hvert fall i teorien være en vei tilbake. Så spørs det om han evner å vokse på dette. Jeg har mine tvil.

Jeg er forsåvidt enig i at det er best å holde seg unna han offentlig uansett.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (59 minutter siden):

På en måte så synes jeg nesten det er mindre diskvalifiserende hvis de møtes i offentligheten etter at han er sonet ferdig, i hvert fall hvis han ikke begår nye lovbrudd. Slik det er nå har han jo ikke gjort opp for seg på noe som helst vis, og det er absolutt ingenting som tyder på at han tar noe som helst ansvar. Jeg tror det verste som kan skje er at han slipper unna på grunn av en prosessfeil (eller enda verre om det skjer noe som gjør at man lurer på om han får spesialbehandling igjen) og går rundt og hoverer. I et sånt tilfelle vil jo denne typen opptredener av de andre i familien virke som et nytt hån ovenfor ofrene.

Fengselsstraff skal i hvert fall i teorien være en vei tilbake. Så spørs det om han evner å vokse på dette. Jeg har mine tvil.

Jeg er forsåvidt enig i at det er best å holde seg unna han offentlig uansett.

Diskvalifiserende faktisk..... 

Gjort opp for seg??? Saken har ikke vært i retten ennå.

Det som er værre, er at han henger etter hun han har besøksfobud mot. Det har offentlig interesse. Ikke å møre søstera si, mora si osv. Det jo normalt. Å møte noen han har besøksfobud mot, er ikke normalt. Faktisk idiotisk dumt, vil jeg kalle det. 

• Liker 7
Skrevet
K_mb skrev (2 timer siden):

Avstemning fra Nettavisen lagt til.

Tenker at man som kommende monark bør velge sine kamper og å holde kontakten med sin voldtekts- og voldstiltate bror bak lukkede dører enn så lenge. Dette er ikke småtterier tross alt! 

Screenshot_20260115_203855_Facebook.thumb.jpg.373c432ccbd46534d8a23158c0c71bb1.jpg

Er dette kilden? 

Marius Borg Høiby, Meningsmåling | Ny meningsmåling Høiby vekker oppsikt: – Frp skiller seg ut https://share.google/zjHMmsNS3LeiC1eTa

Litt kildekritisk holdning burde flere inntatt (det gjelder også saken om øl og pizza her). En avstemming i nettavisen er av null verdi utover å speile hvilke lesere som klikker seg inn på saken. Lenken for øvrig viser helt andre tall og er saken. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

En ting er sikkert, og det er at denne saken har påvirket kongefamilien på en negativ måte. I tillegg så må vi ikke glemme bråket med Märtha og Durek. Alt dette kommer til å henge over kongefamilien som en mørk sky i flere år framover. Og jeg håper virkelig at monarkiet i Norge tar slutt. Det har gått ut på dato for lenge siden.

Ja, det kommer til å henge ved dem for alltid - og et vil gå inn i historiebøkene, dessverre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Stråmann.

Det er ingen som har sagt at det er lov å gå på ski, at det ikke står skrevet noe sted at de ikke kan spise sammen noe sted. 

Det flere påpeker er at det kan sende uheldige signaler / ikke passer seg at norges kommende dronning drikker øl til lunsj med sin rusavhengige storebror som om under en måned skal møte i retten hvor han er tiltalt for vold og flere voldtekter. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

For all tid vil jeg si. Dette er ikke noe de vil bli kvitt, og hvis Kongehuset forsetter å vise seg offentlig med Marius også etter han er dømt (som jeg antar at han vil - han har jo tilstått enekelte punkter), vil det nok bare forsette å påvirke de negativt. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (14 minutter siden):

Er dette kilden? 

Marius Borg Høiby, Meningsmåling | Ny meningsmåling Høiby vekker oppsikt: – Frp skiller seg ut https://share.google/zjHMmsNS3LeiC1eTa

Litt kildekritisk holdning burde flere inntatt (det gjelder også saken om øl og pizza her). En avstemming i nettavisen er av null verdi utover å speile hvilke lesere som klikker seg inn på saken. Lenken for øvrig viser helt andre tall og er saken. 

Dette er en avstemning fra nettavisen som jeg skriver.  Kildekritisk har jeg vane for å være, og jeg biter ikke på ditt forsøk på nok en Se og Hør-diskusjon. Og ikke gidd å dra inn partitilhørlighet på meg for det aner du ingenting om!!

Og hva med å reagere litt på ordbruken i innlegget jeg siterer? Nei? Tenkte meg det! 

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-saken-het-konflikt-for-rettssaken-sensitivt-og-privat/s/5-95-2824011

Endret av K_mb
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Om vi får en dronning som offentlig pleier sitt forhold til sin volds- og voldtektsdømte bror (forutsatt at han blir dømt for det), kan det nok hende at flere vil ha problemer med det ja. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (8 minutter siden):

Stråmann.

Det er ingen som har sagt at det er lov å gå på ski, at det ikke står skrevet noe sted at de ikke kan spise sammen noe sted. 

Det flere påpeker er at det kan sende uheldige signaler / ikke passer seg at norges kommende dronning drikker øl til lunsj med sin rusavhengige storebror som om under en måned skal møte i retten hvor han er tiltalt for vold og flere voldtekter. 

Ok. Så å spise pizza å ta en øl sender feil signaler, men å gå på ski sammen gjør ikke det. Når de er på tur, hvor er det ok å spise? Pølse på bensinstasjonen? Er det nøkternt nok?

Jeg syntes det trengs en debatt på hva er innafor å ok. Siden alt er feil å tolkes i værste mening.  Savner at de som har sterke meninger om alt som ikke ok, også sier noe om hva de mener er innafor.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ti.09 skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg har lest en eneste artikkel hvor ofrene gir uttrykk for at det  "sender ut feil signaler" at MBH møter sin søster til lunsj. Derimot har jeg lest uttalelser fra bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen på vegne av sin klient. Hun synes alle oppslag og omtaler av saken og MBH i media er belastende.

Forøvrig er det vel bare det glansede magasinet som har omtalt denne pizza lunsjen. Så da kan vi vel konkludere med at de fleste mediehus ikke anser dette som av offentlig interesse.

Endret av Miominoen
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (5 minutter siden):

Om vi får en dronning som offentlig pleier sitt forhold til sin volds- og voldtektsdømte bror (forutsatt at han blir dømt for det), kan det nok hende at flere vil ha problemer med det ja. 

Så får folk eventuelt ha problem med det, tenker jeg. Det finnes ingen lovhjemmel som pålegger sosiale sanksjoner mot familiemedlemmer av dømte, heller ikke når de har offentlige roller. Straff retter seg mot den domfelte, og ikke mot søsken eller familiemedlemmer. Det burde voksne mennesker vite. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (53 minutter siden):

Ok. Så å spise pizza å ta en øl sender feil signaler, men å gå på ski sammen gjør ikke det. Når de er på tur, hvor er det ok å spise? Pølse på bensinstasjonen? Er det nøkternt nok?

Jeg syntes det trengs en debatt på hva er innafor å ok. Siden alt er feil å tolkes i værste mening.  Savner at de som har sterke meninger om alt som ikke ok, også sier noe om hva de mener er innafor.

Du rører så sykt mye. 

Du hevdet at noen hadde hevdet at det ikke var ok å gå på ski, og at det vsr skrevet at et sted at de ikke kunne spise pizza.

Jeg svarte deg og skrev at det var en stråmann, og ingen har hevdet det. 

Nå forsøker du å vri det om til at jeg mener at det ok å gå på ski, men ikke spise pizza?

Det er mange her som snakker om leseforståelse, og mangel på så dann, og jeg syns det er en frykelig utidig ting, men nå vil jeg faktisk påstå at du lese litt bedre og tenke litt mer gjennom hva jeg skrev. 

Endret av blvck
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...