Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (59 minutter siden):

De bør ihvertfall gjøre det. 

Nei, det strider mot menneskerettighetene.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (24 minutter siden):

Himmel og hav, igjen, vi snakker ikke om Carolinedommen eller hvermansen. Vi snakker om landets kongehus! 
Det er åpenbart at MBH saken har almen interesse, spesielt sett i lys av hvordan han selv har opptrådt i det offentlige i tiden etter den første pågripelsen. Man (MBH) må jo ikke søke offentlighetens lys dersom han ikke ønsker å bli sett. Han har selv søkt offentligheten. Tiltalen mot MBH er jo uten sidestykke i det moderne kongelige Europa. Hvis han ikke ønsker oppmerksomhet, så må han unnlate å oppsøke den. 

Er Caroline av Monaco hvermannsen?

Og dessuten: Vi snakker om grunnleggende menneskerettigheter, som retten til å utøve private ærend i offentligheten uten å bli fotfulgt av sladderpressen, og sjikanert i sosiale medier etterpå.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Tove Taalesen har et veldig viktig debattinnlegg på Nettavisen i dag. Det handler hovedsakelig om MBH, men det innbefatter også familien.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Dette bør være tankevekkende for alle, for det det her er snakk om er i prinsipp om vi ønsker å beholde en rettsstat.

Er MBH virkelig juridisk pålagt å ikke uttale seg? Med hvilken lovhjemmel?

«Men dette er ikke taushet som valg. Det er taushet som plikt.»

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nuwanda2 skrev (3 minutter siden):

Det er riktig det du skriver - men jeg synes kronprinsparet «agerer» så merkelig. Det er greit at IA og halvbror fester og står på ski i Hemsedal og drikker øl til lunsj ( Mb-vi vet ikke om det var med alkohol). Men når lillebror i et tilfelle av «kvalifiseringsrus» eplekjekt sier på tv at han ikke har noe empati for italia- DA er pappa lynkjapt ute og stopper han fra å si noe mer eller dumt.. hvorfor får ikke IA beskjed om at «jada, det er sikker bra for både han og deg å reise til Hemsedal ( da har de jo kanskje litt kontroll på MBH?) , men sørg nå for guds skyld å ligge lavt!» 

De burde ha blitt rådet til å møtes privat, tenker jeg. Men i bunn og grunn burde de ha forstått dette selv. 

Det kan se ut til at de unge har lite trening på å snakke i offentligheten. 

I programmet Året med kongefamilien uttalte kongen at det var viktig at prinsessen og prinsen var med ved offentlige anledninger slik at de da skulle kunne slippe å spørre om hvordan ting skal gjøres. ( - løst gjengitt slik jeg husker uttalelsen ) 

Det vil altså si at de, prinsessen og prinsen, åpenbart ikke får en grunnleggende og god opplæring i kutyme, formaliteter og det å kunne føre samtaler med innhold. Så langt lyder ofte uttalelser som et ekkokammer hvor ord som «utrolig» og «veldig» brukes om alt og ingenting. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (45 minutter siden):

Nei.

Absolutt ikke overrasket over at du mener det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Man "mener" ikke noe om grunnleggende menneskerettigheter. Med mindre man er Donald Trump eller noe sånt da.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (12 minutter siden):

Man "mener" ikke noe om grunnleggende menneskerettigheter. Med mindre man er Donald Trump eller noe sånt da.

Nei, det er sjukt rart at folk mener at noen skal strippes for grunnleggende menneskerettigheter fordi man har en slektsskapsmessig forbindelse til kongehuset eller man som kongelig har et slektskap til en (antakelig fremtidig) domfelt. Det er jo helt hinsides. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Ti.09 skrev (1 time siden):

Veldig dårlig dømmekraft av prinsesse Ingrid Alexandra å vise seg offentlig med en som er tiltalt for flere alvorlige lovbrudd. Man kan argumentere for at det er broren hennes, og det er helt naturlig at hun er med han. Men hun er ikke en vanlig person, hun er en prinsesse. For meg virker det som at hun og hennes foreldre tenker med hjertet, og ikke med hjernen. 

Jeg har vært positivt innstilt til den yngre generasjonen og håpet at de skulle gjøre en bedre jobb. Men nå har jeg ikke lenger noen tro på det. Og det er mulig at det var for mye å forvente mtp normene de rundt dem har hatt.

Dette tror jeg ikke går. Jeg vil ha republikk.

Endret av Nymerïa
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Nei, det er sjukt rart at folk mener at noen skal strippes for grunnleggende menneskerettigheter fordi man har en slektsskapsmessig forbindelse til kongehuset eller man som kongelig har et slektskap til en (antakelig fremtidig) domfelt. Det er jo helt hinsides. 

Du får melde det inn til menneskerettighetsdomstolen da. Så får vi som tør komme med våre kritiske røster fortsette til vi blir stoppet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at de av oss som mener noe annet enn deg, @Gulline, vi gjør det fordi vi tør, vi også. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at de av oss som mener noe annet enn deg, @Gulline, vi gjør det fordi vi tør, vi også. 

Ja, jeg har vel aldri påstått noe annet? Eller? Fortell. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har vel aldri påstått noe annet? Eller? Fortell. 

Har jeg overhodet ikke sagt noe som helst om. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Har jeg overhodet ikke sagt noe som helst om. 

Neivel - greit å vite. 

• Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Du får melde det inn til menneskerettighetsdomstolen da. Så får vi som tør komme med våre kritiske røster fortsette til vi blir stoppet. 

Man taper diskusjonen i det øyeblikket man tar frem «meld inn til menneskerettighetsdomstolen»-kortet. Du kan jo heller argumentere for hvorfor enkelte mennesker ikke skal ha de samme menneskerettighetene som deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Man taper diskusjonen i det øyeblikket man tar frem «meld inn til menneskerettighetsdomstolen»-kortet. Du kan jo heller argumentere for hvorfor enkelte mennesker ikke skal ha de samme menneskerettighetene som deg. 

Så de har ikke samme menneskerettighetene som meg? Nå må du fortelle.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (22 minutter siden):

Det jeg lurer på er hva man tenker om MBH sitt forhold til menneskerettighetene. Menneskeverd. Kvinnesyn. Feks. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (7 minutter siden):

Det jeg lurer på er hva man tenker om MBH sitt forhold til menneskerettighetene. Menneskeverd. Kvinnesyn. Feks. 

Det kan jo være svært interessant å vite. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Nå snakker vi om hvordan brukere her inne mener man skal behandle sin egen familie.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Selv mordere har jo grunnleggende menneskerettigheter, selv om de personlig ikke bryr seg om andres.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gjest LivEinar skrev (På 11.10.2024 den 21.29):

Jenteprisen, der også MM var nominert, er delt ut. Sitat fra artikkelen jeg lenker til , er skrevet av Tove Taalesen:

«I et hvilket som helst annet år ville kronprinsesse Mette-Marit fortjent å være nominert, kanskje til og med få prisen. Denne høsten vil imidlertid den alvorlige voldssaken mot hennes egen sønn overskygge hennes arbeid med å forebygge vold mot kvinner og vold i nære relasjoner.»

Jeg er lettet over at MM ikke fikk prisen. Siden også to av MBH sine ofre var nominert, mener jeg MM burde trukket sin nominasjon for lenge siden.  Da hadde hun markert at hun at hun forsto hvor absurd det var at hun sto på denne lista sammen med eldstesønnen sine to mishandla ex-kjærester. Det er den samme tonedøvheta som har prega ikke-kommunikasjonen fra kongehuset siden 4.august. 
Nå har kongehuset i gang en offensiv via Instagram, med så å si daglige, ufarlige representasjonsskrytebilder. Like tonedøvt, slik jeg ser det.
(Og ja, jeg vet at noen nå vil si de må jo gjøre jobben sin… Jeg respekterer andres meninger, og ser litt annerledes på dette.)

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/heldigvis-vant-ikke-mette-marit-jenteprisen/o/5-95-2064025

Gjest Kattedama skrev (På 12.10.2024 den 12.54):

Akk, den gangen Tove T var applaudert her. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...