Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som mener at de skal slå hånden av ham. Det de derimor bør gjøre er å tenke på hvordan dette tar seg ut overfor det norske folk og ofrene i saken. 

Man har vel etterhvert fått den oppfatningen at de ikke bryr seg så veldig mye om det ….

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

"Derfor varmer det nok kronprinsparet stort å se barna samlet i de tøffe takene de står i." "..også er det nok minst like godt for mamma Mette-Marit å se hvordan småsøsknene hegner om storebror i ukene før han skal inn i sitt livs kamp i rettssaken." "...de tilbragte etterlengtet tid sammen.."

Gud bedre til dramatisering og provokasjon.

Hjelpe meg - er det en kommentarartikkel? Siden den er så full av subjektivitet mener jeg. 

(Legger til lenken for ordens skyld: https://www.seher.no/kongelig/tok-med-marius-pa-pizza-og-ol/84085694)

Dvs det er jo ikke subjektive vurderinger eller meningsytringer engang, men fri diktning der man tillegger kongefamilien klisjépregede følelser - i tråd med hva kongestoff-interesserte lesere av Se og Hør vil like å lese, og på liknende måte som i boken Ute av kontroll. 

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som mener at de skal slå hånden av ham. Det de derimor bør gjøre er å tenke på hvordan dette tar seg ut overfor det norske folk og ofrene i saken. 

Hvis de ville spise lunch sammen hadde det vært mye mer fornuftig å ta det privat. Å vise seg sammen slik er ren provokasjon. Se, vi støtter ham. Utrolig umusikalsk. Og hva var den store nytten i å ta det offentlig, til beskuelse for publikum og presse (som de jo måtte regne med ville dokumentere), om ikke det er for å støtte eller bare gi fingeren til oss andre. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (7 minutter siden):

Hvis de ville spise lunch sammen hadde det vært mye mer fornuftig å ta det privat. Å vise seg sammen slik er ren provokasjon. Se, vi støtter ham. Utrolig umusikalsk. Og hva var den store nytten i å ta det offentlig, til beskuelse for publikum og presse (som de jo måtte regne med ville dokumentere), om ikke det er for å støtte eller bare gi fingeren til oss andre. 

Selv om man som kongelig beveger seg i det offentlige rom kan det å bli (snik)fotografert av pressen innebære en inngripen i privatlivets fred dersom man er ute i et privat ærend. Det var vel det som var tilfellet her?

Også kongelige, og personer som er tiltalt i en kommende straffesak, har rett til normal bevegelsesfrihet. De som gjør dette offentlig kjent er Se og Hør, ikke kongehuset. Og bladet dikter også inn en masse private følelser som de tillegger kongefamilien i sakens anledning, bare for nok en gang å kunne spinne en sak ut av ingenting. Det er i hvert fall respektløst, overfor både fornærmede i den kommende straffesaken, kongefamilien selv og potensielle lesere med et snev av kritisk sans.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Andrea59 skrev (21 minutter siden):

Helt enig. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er forskjell på å vise seg fram og å bli fotfulgt.

• Liker 11
Skrevet
Aricia skrev (24 minutter siden):

Selv om man som kongelig beveger seg i det offentlige rom kan det å bli (snik)fotografert av pressen innebære en inngripen i privatlivets fred dersom man er ute i et privat ærend. Det var vel det som var tilfellet her?

Også kongelige, og personer som er tiltalt i en kommende straffesak, har rett til normal bevegelsesfrihet. De som gjør dette offentlig kjent er Se og Hør, ikke kongehuset. Og bladet dikter også inn en masse private følelser som de tillegger kongefamilien i sakens anledning, bare for nok en gang å kunne spinne en sak ut av ingenting. Det er i hvert fall respektløst, overfor både fornærmede i den kommende straffesaken, kongefamilien selv og potensielle lesere med et snev av kritisk sans.

Når medlemmer av kongehuset velger å vise seg offentlig med den volds- og overgrepstiltalte MBH blir det litt underlig å snakke om privatlivets fred. Skal de ha privatliv med MBH må dette skje privat. 

Jada, vi har både lov til, og rett til, å bevege oss fritt. Det har også MBH. Men la meg presisere at alt som er lov ikke nødvendigvis er lurt. Og; Dette var ikke lurt. 
Men; MBH ser ikke nødvendigvis ut til å bry seg om lover, beslutninger og vedtak i rettssystemets regi. Det er heller ikke lurt. 
I det hele fremstår de som lite lure. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Du glemte noen faktiske opplysninger ift. hva Se og Hør skriver;

«Derfor varmer det nok kronprinsparet stort å se DE UNGE VOKSNE stå samlet i de tøffe takene de står i»..».. også er det nok minst like godt for mamma Mette-Marit å se hvordan DE UNGE VOKSNE hegner om SIN VOLDS- og VOLDTEKTSTILTALTE ELDRE HALVBROR i ukene før han skal inn i SIN SELVIMPLISERTE kamp i rettssaken.» « …de tilbrakte etterlengtet tid sammeJn OVER EN ØL OG PIZZA PÅ FØRSTE JULEDAG». 

Jeg vil mene at ofrene i sakene vil oppleve dette som en provokasjon med tanke på at prinsesse IA opptrer i offentligheten sammen før rettsaken. Vi snakker ikke om en vanlig familie, men om familien på toppen av samfunnspyramiden. Når man er der, så må man både reflektere grundig over hvilke signaler som sendes til folket. For denne familien så gjelder dette i alle sammenhenger. Skal landet ha et monarki, så må det skinne. Akkurat nå, og over tid, har sølvpussen blitt stående i skapet, og det hele er matt og grått. 

Si meg - kronprinsparet og deres barn - er de først og fremst en kjernefamilie eller er de norges kommende kongepar og kongefamilie.De frestår ikke akkurat som et lands kommende konge, dronning og kronprinsesse. Provoserende ... og i sær for de kvinnene som har fått kjenne Marius sitt sinne og mishandling på kroppen. 

Endret av Gulline
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

Si meg - kronprinsparet og deres barn - er de først og fremst en kjernefamilie eller er de norges kommende kongepar og kongefamilie.De frestår ikke akkurat som et lands kommende konge, dronning og kronprinsesse. Provoserende ... og i sær for de kvinnene som har fått kjenne Marius sitt sinne og mishandling på kroppen. 

Jeg vil ikke si at de fremstår som vårt lands kommende konge, dronning og kronprinsesse. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke si at de fremstår som vårt lands kommende konge, dronning og kronprinsesse. 

Ikke i det hele tatt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (43 minutter siden):

Når medlemmer av kongehuset velger å vise seg offentlig med den volds- og overgrepstiltalte MBH blir det litt underlig å snakke om privatlivets fred. Skal de ha privatliv med MBH må dette skje privat. 

Nei, det stemmer ikke.

https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-3061-2008-10-03

Sitat
Gjennom Caroline-dommen har man fått klarlagt at alle individer – uansett om de er offentlig kjente eller ei – i utgangspunktet har samme krav på beskyttelse mot offentliggjøring av privatlivet.
Videre avklarte Caroline-dommen at det vernede privatlivet ikke begrenser seg til det som foregår i mer eller mindre fysisk lukkede, private steder, eller mellom de nærmeste av venner og familie. Den enkeltes privatliv kan i prinsippet også foregå ute blant folk, i den «storsosiale» sfære – på gaten, på torget, i restauranten, på kaffebaren, i matbutikken, i naturen – kort sagt, hvor som helst og sammen med hvem som helst. Så lenge den det gjelder, er ute i personlige, private ærender. «Verneområdet» er med andre ord ganske vidt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

De bør ihvertfall gjøre det. 

Nei.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Veldig dårlig dømmekraft av prinsesse Ingrid Alexandra å vise seg offentlig med en som er tiltalt for flere alvorlige lovbrudd. Man kan argumentere for at det er broren hennes, og det er helt naturlig at hun er med han. Men hun er ikke en vanlig person, hun er en prinsesse. For meg virker det som at hun og hennes foreldre tenker med hjertet, og ikke med hjernen. 

Endret av Ti.09
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Himmel og hav, igjen, vi snakker ikke om Carolinedommen eller hvermansen. Vi snakker om landets kongehus! 
Det er åpenbart at MBH saken har almen interesse, spesielt sett i lys av hvordan han selv har opptrådt i det offentlige i tiden etter den første pågripelsen. Man (MBH) må jo ikke søke offentlighetens lys dersom han ikke ønsker å bli sett. Han har selv søkt offentligheten. Tiltalen mot MBH er jo uten sidestykke i det moderne kongelige Europa. Hvis han ikke ønsker oppmerksomhet, så må han unnlate å oppsøke den. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Det er riktig det du skriver - men jeg synes kronprinsparet «agerer» så merkelig. Det er greit at IA og halvbror fester og står på ski i Hemsedal og drikker øl til lunsj ( Mb-vi vet ikke om det var med alkohol). Men når lillebror i et tilfelle av «kvalifiseringsrus» eplekjekt sier på tv at han ikke har noe empati for italia- DA er pappa lynkjapt ute og stopper han fra å si noe mer eller dumt.. hvorfor får ikke IA beskjed om at «jada, det er sikker bra for både han og deg å reise til Hemsedal ( da har de jo kanskje litt kontroll på MBH?) , men sørg nå for guds skyld å ligge lavt!» 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ti.09 skrev (5 minutter siden):

Veldig dårlig dømmekraft av prinsesse Ingrid Alexandra å vise seg offentlig med en som er tiltalt for flere alvorlige hendelser. Man kan argumentere for at det er broren, og at da er det helt naturlig at hun er med han. Men hun er ikke en vanlig person, hun er en prinsesse. For meg virker det som at de tenker med hjertet og ikke med hjernen. 

Jeg er helt enig med deg! Det er oppsiktsvekkende at prinsesse IA faktisk gjør noe slikt! 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Sorry hvis jeg har rotet i trådene og postet denne i feil:

Synes det er vanskelig å lande på hva som er "riktig" ang Marius og familien. Hadde det vært opp til meg, burde han sitte inne å skjemmes. Men selv om han er siktet for en rekke ufyselige lovbrudd, er han utrolig nok ikke i varetekt, ei heller dømt riktig enda. At han da skal forbys å vise seg ute med søsteren, synes jeg blir litt mye å forlange sånn sett, selv om vi gjerne skulle sluppet å sett ham klistrert på forsiden av se&hør igjen.

Det man kan forlange, er at han i påvente av rettssaken oppfører seg, ikke begår nye lovbrudd og generelt sett holder en lav profil, også ute. Det vet vi jo at han ikke får til, hvilket er veldig provoserende, helt klart. Men at søsken henger med ham utenfor hjemmets fire vegger, er ikke overraskende. At de vil holde ham med selskap ute i samfunnet, skjønner jeg. Vi ser på MBH som en bortskjemt, kriminell idiot, de ser på ham som en bror. Tror det er litt greit å huske på at de som hans familie, sikkert ønsker å støtte ham, slik man gjør i familier. Hvis alt kommer til alt, vil nok familie være viktigst for de aller fleste av oss, uansett hvem vi er. Akkurat det er ikke vanskelig å forstå for meg. Er ikke akkurat superfan av å se ham tusle rundt ute i det fri, men det får man ikke gjort noe med fordi han ikke sitter i varetekt😬 Da er det tross alt bedre at han spiser lunsj med søstera enn at han gjør enda mer ugang.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Synes det er vanskelig å lande på hva som er "riktig" ang Marius og familien. Hadde det vært opp til meg, burde han sitte inne å skjemmes. Men selv om han er siktet for en rekke ufyselige lovbrudd, er han utrolig nok ikke i varetekt, ei heller dømt riktig enda. At han da skal forbys å vise seg ute med søsteren, synes jeg blir litt mye å forlange sånn sett, selv om vi gjerne skulle sluppet å sett ham klistrert på forsiden av se&hør igjen.

Det man kan forlange, er at han i påvente av rettssaken oppfører seg, ikke begår nye lovbrudd og generelt sett holder en lav profil, også ute. Det vet vi jo at han ikke får til, hvilket er veldig provoserende, helt klart. Men at søsken henger med ham utenfor hjemmets fire vegger, er ikke overraskende. At de vil holde ham med selskap ute i samfunnet, skjønner jeg. Vi ser på MBH som en bortskjemt, kriminell idiot, de ser på ham som en bror. Tror det er litt greit å huske på at de som hans familie, sikkert ønsker å støtte ham, slik man gjør i familier. Hvis alt kommer til alt, vil nok familie være viktigst for de aller fleste av oss, uansett hvem vi er. Akkurat det er ikke vanskelig å forstå for meg. Er ikke akkurat superfan av å se ham tusle rundt ute i det fri, men det får man ikke gjort noe med fordi han ikke sitter i varetekt😬 Da er det tross alt bedre at han spiser lunsj med søstera enn at han gjør enda mer ugang.

Godt innlegg 

• Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...