Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

MM bør som mor og landets kommende dronning vise ansvar til å ta fra ham diplomatpasset når de vet om hans prblemomplekser. Et ord som kronprinsen selv har brukt. MM sa i juleprogrammet at de har bedt om og mottatt profesjonell hjelp for Marius sine problemer. Da antar jeg at de har visst om hans utfordringer med rus i noen år, ja. 

Og hva skal han med diplomatpass? Diplomatpass er for folk som representerer landet sitt ... gjør han det? Det er for meg totalt ukjent.

Mener du at Mette Marit har visst om overgrepet i Berlin i lang tid før det ble offentliggjort eller gjør du ikke? Det er en svært stygg beskyldning jeg syns du enten bør dokumentere eller trekke tilbake! 

Og jeg gjentar spørsmålet mitt igjen: hva har Mette Marit med diplomatpasset hans å gjøre? Mette Marit hverken utsteder, inndrar eller bestemmer hvem som skal ha diplomatpass. Eller vanlige pass for den del. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marihønepøne skrev (Akkurat nå):

Mener du at Mette Marit har visst om overgrepet i Berlin i lang tid før det ble offentliggjort eller gjør du ikke? Det er en svært stygg beskyldning jeg syns du enten bør dokumentere eller trekke tilbake! 

Og jeg gjentar spørsmålet mitt igjen: hva har Mette Marit med diplomatpasset hans å gjøre? Mette Marit hverken utsteder, inndrar eller bestemmer hvem som skal ha diplomatpass. Eller vanlige pass for den del. 

Jeg skjønner heller ikke hva diplomatpass skal ha gjort til eller fra på hans reiser, det skal ikke brukes på privatreiser og gir verken immunitet eller tollfrihet. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt hun har visst om overgrepet i Berlin - jeg har sagt at de har visst om hans problemkomplekser ... et ord som kronprinsen selv brukte. Antar at det dreier seg om rus, kriminelle venner ol. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner heller ikke hva diplomatpass skal ha gjort til eller fra på hans reiser, det skal ikke brukes på privatreiser og gir verken immunitet eller tollfrihet. 

Han har misbrukt det flere ganger på private reiser. Foreldrene vet om hans utfordringer med rus, kriminelle venner ol. Selvsagt burde de sørget for å frata ham diplomatpasset for lenge siden. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Kongefamilien hadde tidligere lov til å bruke diplomatpass på private reiser. Siden Marius var et medlem av kongefamilien gjaldt disse reglene også ham. Så jo, han hadde lov å bruke diplomatpass på reisen til Berlin. Men det har jo som du sier ikke gjort noen forskjell og har ingenting med overgrepet å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Det burde ha blitt inndratt straks han ble arrestert og innrømte at han var kriminell. Det har florert rikelig med rykter om at han miabrukte diplomatpasset gjentatte ganger, og han mistet det omsider sist sommer. MM fikk jo f eks inndratt førerkortet hans. Hun ble til og med varslet før hans første arrestasjon, så det er åpenbart at hun hadde en god del makt.

Han mistet det en eller annen gang før 6. februar 2025, ikke i fjor sommer. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (16 minutter siden):

Han har misbrukt det flere ganger på private reiser. Foreldrene vet om hans utfordringer med rus, kriminelle venner ol. Selvsagt burde de sørget for å frata ham diplomatpasset for lenge siden. 

Kanskje du snart kan forklare hva Marius' foreldre har med diplomatpasset hans å gjøre? 

Forøvrig var det tidligere tillatt å bruke diplomatpasset på private reiser for medlemmer av kongefamilien og Marius var tidligere et medlem av kongefamilien. Så at han har misbrukt det er å ta i, endringene som er gjort i ettertid har opplagt ikke tilbakevirkende kraft. 

Endret av Marihønepøne
La til en delsetning
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (6 minutter siden):

Kanskje du snart kan forklare hva Marius' foreldre har med diplomatpasset hans å gjøre? 

Forøvrig var det tidligere tillatt å bruke diplomatpasset på private reiser for medlemmer av kongefamilien og Marius var tidligere et medlem av kongefamilien. Så at han har misbrukt det er å ta i, endringene som er gjort i ettertid har opplagt ikke tilbakevirkende kraft. 

Å reise privat med diplomatpass er misbruk. Han har hatt to pass. Et vanlig til privatreiser og diplomatpass tidligere på reise med familien ... Han er ingen offentlig person som reiser på oppdrag for landet. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Å reise privat med diplomatpass er misbruk. Han har hatt to pass. Et vanlig til privatreiser og diplomatpass tidligere på reise med familien ... Han er ingen offentlig person som reiser på oppdrag for landet. 

Å reise privat med diplomatpass ER misbruk. Men tidligere var det ikke det for medlemmer av Kongefamilien. Du kan godt si han ikke hadde behov for det når han reiste uten familien, men UD endret ikke forskriftene for ham spesifikt. Dermed har han vært i sin fulle rett til å reise med diplomatpass inntil kategorien Kongefamilien ble offisielt fjernet og diplomatpassreglene ble endret. Hva enn som kom først. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (10 minutter siden):

Å reise privat med diplomatpass ER misbruk. Men tidligere var det ikke det for medlemmer av Kongefamilien. Du kan godt si han ikke hadde behov for det når han reiste uten familien, men UD endret ikke forskriftene for ham spesifikt. Dermed har han vært i sin fulle rett til å reise med diplomatpass inntil kategorien Kongefamilien ble offisielt fjernet og diplomatpassreglene ble endret. Hva enn som kom først. 

Da lurer jeg virkelig på hvorfor han har hatt et vanlig pass også - til bruk for private reiser. Er han medlem av kongefamilien? Her sies det jo at han ikke er det. 

Barn av diplomater har diplomatpass til de fyller 20 år ... da er det merkelig at han skulle ha det så mye lenger. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Da lurer jeg virkelig på hvorfor han har hatt et vanlig pass også - til bruk for private reiser. Er han medlem av kongefamilien? Her sies det jo at han ikke er det. 

Barn av diplomater har diplomatpass til de fyller 20 år ... da er det merkelig at han skulle ha det så mye lenger. 

Han var et medlem av den offisielle kategorien Kongefamilien fram til september 2024. Da ble kategoriene endret og blant annet Marius endte opp uten å tilhøre noen kategori.

Hvorfor de har to pass vet jeg ikke. Jeg antar det kan være for å kunne tilpasse seg og reise sammen med reisefølget sitt, men det er bare synsing. 

• Liker 6
Skrevet
Marihønepøne skrev (16 minutter siden):

Han var et medlem av den offisielle kategorien Kongefamilien fram til september 2024. Da ble kategoriene endret og blant annet Marius endte opp uten å tilhøre noen kategori.

Hvorfor de har to pass vet jeg ikke. Jeg antar det kan være for å kunne tilpasse seg og reise sammen med reisefølget sitt, men det er bare synsing. 

Kongefamilien har kun diplomatpass. Marius har diplomatpass og et vanlig pass. Det vanlige skal brukes til privatreiser. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (1 time siden):

Nå har du stilt dette spørsmålet en lang rekke ganger i kveld, samtidig som du har oversett samtlige svar.

Dersom du kun ønsker å forholde deg til, samt gjengi, det som kommer direkte ut fra Kongehusets kommunikasjonssjef Guri Varpe, så skal du selvfølgelig få gjøre det. Hun er deg nok svært takknemlig.

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
Marihønepøne skrev (10 timer siden):

Hvem som får diplomatpass bestemmes av utenriksministeren ved instruks til departementet. 

Marius har aldri hatt tjenestelig behov for å ha dette, hvem tror du har meldt ifra til statsrådet om at han trenger det? 

Selvfølgelige er det kongehuset som stod bak at Marius hadde diplomatpass, og med det Mette Marit. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (17 timer siden):

MM har visst om hans mer eller mindre kriminelle « tendenser» i flere år mens han hadde diplomatpass. Hun burde sørget for at det ble inndratt! Synes du ikke det ? Ellers synes du det er helt greit at hun bare lot han ha det? 
Jeg kan ikke begripe hvorfor enkelte skal forsvare denne enablingen som det ikke er tvil om at kronprins- paret har bedrevet .  Og ikke kom med dette evinnelige peset om «dokumentasjon» Det har vært mer enn nok om det i media i det siste ett og  et halvt årene!

DET er det moren hans har hatt med deg å gjøre!!

Endret av Hekken
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Marihønepøne skrev (21 timer siden):

Det er to ulike ting.

1) Medlemmer av kongefamilien (altså innfødte) har tidligere kun hatt diplomatpass, som skiller dem fra alle andre med diplomatpass, og ergo også brukt dem på private reiser. Sonja er den første «vanlige» som ble giftet inn, og hun mistet vel da sitt vanlige pass. 
2) MBH har hatt 2 pass siden MM giftet seg med HM. Han fikk diplomatpass slik at han kunne følge familien på utenlandsreiser mtp passkontroll osv. Det var aldri intensjonen at han skulle bruke det når han reiste alene. Han var således likestilt med diplomater og diplomaters familiemedlemmer.

I fjor ble det så gjort en større «opprydding» når det likevel presset seg fram å revurdere diplomatpasset til MBH i lys av det som kom fram. Dermed endte man med de endringene du har vist til, som da endte med å gjelde flere enn MBH. 
Men MBH har altså aldri hatt rett til å bruke diplomatpass på private reiser uten kongelige/kongefamilien som følge. Han har misbrukt det. Og det kom jo også fram i den debatten at det ikke foregår noen form for registrering av bruk av diplomatpass for noen, direktoratet aner altså egentlig ikke om diplomater og deres familier som har diplomatpass feilbruker/misbruker disse heller. Det er 100% tillitsbasert… med mindre man blir fersket i misbruk. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
Marihønepøne skrev (21 timer siden):

Kan det dokumenteres at MBH "har vært i sin fulle rett" til å bruke diplomatpass på PRIVATE REISER, altså uten at han har reist med kongefamilien?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Donatello skrev (23 minutter siden):

Kan det dokumenteres at MBH "har vært i sin fulle rett" til å bruke diplomatpass på PRIVATE REISER, altså uten at han har reist med kongefamilien?

Marius har hatt et vanlig pass som skal brukes på privatreiser. Enhver reise Marius foretar seg privat med diplomatpass ER misbruk. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det vi ikke vet, er om han noen gang reiste med diplomatpass på egne reiser, uansett under hvilken regel, så for så vidt er dette en ikke-sak. 

• Liker 5
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Det vi ikke vet, er om han noen gang reiste med diplomatpass på egne reiser, uansett under hvilken regel, så for så vidt er dette en ikke-sak. 

Er det en ikke-sak at han misbruker diplomatpasset?  JO - vi vet at han har reist privat med diplomatpasset. Det står jo i artikkelen jeg la ved over her - om reisen til Berlin da han reiste med venner og benyttet turen til å misbruke en kvinne i Berlin. 

Men du kan lese det her - hvis du ikke fikk det med deg. Det var neppe første gang han reiste privat med diplomatpasset:

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-skal-ha-misbrukt-ung-kvinne-i-berlin/s/5-95-2632827

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...