Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cookie123 skrev (57 minutter siden):

Synes talen var helt ok. Men pleier den ikke å starte med "Kjære landsmenn"??? Eller er det bare noe jeg har innbilt meg. Den begynte liksom så brått... Og har kongen rotet så mye før når han har lest opp talen? Det var MYE surr. Han burde abdisert nå. Herlighet, han er nærmere 90 år gammel, og farter hit og dit. Han burde bare fått være hjemme, og nyte pensjonistlivet. 

Hvorfor skulle den begynne med det? 🧐

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cookie123 skrev (1 time siden):

Synes talen var helt ok. Men pleier den ikke å starte med "Kjære landsmenn"??? Eller er det bare noe jeg har innbilt meg. Den begynte liksom så brått... Og har kongen rotet så mye før når han har lest opp talen? Det var MYE surr. Han burde abdisert nå. Herlighet, han er nærmere 90 år gammel, og farter hit og dit. Han burde bare fått være hjemme, og nyte pensjonistlivet. 

Natttåke skrev (1 time siden):

Kortere og dårligere tale og ingen kjære landsmenn. Men kongen vår er gammel nå. Han slet på et punkt jeg ikke husker med teksten også. 

Jeg tror alt dette er aldersbetinget og at han er sliten. ❤️ 

Nei.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Nei.

Nei til hva? At han er gammel og sliten. Det er han og det er da riktig at man får hvile. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Nei til hva? At han er gammel og sliten. Det er han og det er da riktig at man får hvile. 

Nei til det uthevede spørsmålet til første bruker. Siterte deg fordi du også skrev at det var "ingen kjære landsmenn ". Kongen pleier ikke å starte talen med det.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Nei til det uthevede spørsmålet til første bruker. Siterte deg fordi du også skrev at det var "ingen kjære landsmenn ". Kongen pleier ikke å starte talen med det.

Ok, takk!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt festlig at så mange savner noe (dvs. "kjære landsmenn") kongen ikke pleier å starte med. Det tyder ikke på ektefølt interesse og engasjement.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
S@bine skrev (3 minutter siden):

Litt festlig at så mange savner noe (dvs. "kjære landsmenn") kongen ikke pleier å starte med. Det tyder ikke på ektefølt interesse og engasjement.

Nei, det var vel tilbake til Olavs tid. 🤭

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Ok. Jeg trodde det, men da tok jeg feil. 😉 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger om Marius, dette tas i egen tråd. 

Forumansvarlig

• Liker 3
Skrevet
S@bine skrev (12 timer siden):

Bestandig har kongen hatt med takk og hilsen til nordmenn som av en eller annen grunn er på jobb i jul og nyttår - både i Norge og i utenrikstjeneste. Jeg (og mange andre) reagerer på at dette ikke ble viet en liten oppmerksomhet i år. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Bestandig har kongen hatt med takk og hilsen til nordmenn som av en eller annen grunn er på jobb i jul og nyttår - både i Norge og i utenrikstjeneste. Jeg (og mange andre) reagerer på at dette ikke ble viet en liten oppmerksomhet i år. 

Han har sagt det mange ganger da, er det ikke rimelig å anta at han fortsatt er takknemlig? Jeg tar det nesten for gitt at denne gruppen driver med dette uavhengig av anerkjennelse i en symbolsk tale. 

De fleste forstår vel uansett at han ikke kan nå over alt samtidig. 

Jeg synes kongehuset er en tullete institusjon i seg selv, men det er da påfallende lite å kritisere denne kongen for. Han har blitt født inn i det, men fremstår både varm, leken, kjærlig og klok. At en snart 90 år gammel mann snubler i manuset er da å forvente (og selvsagt helt irrelevant).

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Nei, det har han ikke. 

H.M. Kongens nyttårstale - NRK TV https://share.google/eQ6tsa5TOi3uB3XEj

Endret av ~ Ada ~
Lenke
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes kongen sin tale speilet samfunnet og tidsånden. Han manet til forståelse av hva vi som enkeltmennesker kan bidra med til fellesskapet; et budskap som er viktig i den verden vi lever i, hvor individualismen råder. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er synes også han (og taleskriverne hans) er flinke til å speile samfunnet og hva folk er opptatt av og hva som skjer. Og jeg likte også ta han minner oss på at vi er en del av et fellesskap.  :jepp:

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syntes talen var helt grei, om enn langt mer alvorlig, tung og "grå" enn tidligere taler, noe som sikkert gjenspeiler både situasjonen i verden generelt og i kongefamilien spesielt. Kongen virket sliten og lei, men han er jo en gammel og skrøpelig mann med en etter hvert veldig broket familiesituasjon, som who can blame him, liksom.

Mette Marits sutring over situasjonen rundt sin sønn i Året med kongefamilien var bare pinlig, men annet er vel ikke å forvente fra den kanten. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det handlet om hva hun har blitt beskyldt for og kritikk av dem som foreldre og deres håndtering. Her inne har jo beskyldninger florert og kritikken vært hinsides, særlig fordi den mangler faktagrunnlag. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (19 minutter siden):

Jeg syntes talen var helt grei, om enn langt mer alvorlig, tung og "grå" enn tidligere taler, noe som sikkert gjenspeiler både situasjonen i verden generelt og i kongefamilien spesielt. Kongen virket sliten og lei, men han er jo en gammel og skrøpelig mann med en etter hvert veldig broket familiesituasjon, som who can blame him, liksom.

Mette Marits sutring over situasjonen rundt sin sønn i Året med kongefamilien var bare pinlig, men annet er vel ikke å forvente fra den kanten. 

Hva er "langt mer alvorlig " enn tidligere?

Kongens nyttårstale 2025 https://share.google/TGlhSKN4bP7mngfuR

Kongens nyttårstale 2024 https://share.google/nFIu8pdgj8MCPC6Ln

Kongens nyttårstale 2023 https://share.google/qIHROD9atWenQnRL1

Kongens nyttårstale 2022 https://share.google/fCmOdpdtJ7CtQctf8

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Det handlet om hva hun har blitt beskyldt for og kritikk av dem som foreldre og deres håndtering. Her inne har jo beskyldninger florert og kritikken vært hinsides, særlig fordi den mangler faktagrunnlag. 

Det må hun få lov til å synes, men det ble jo helt malplassert i et slikt program.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Hva er "langt mer alvorlig " enn tidligere?

Kongens nyttårstale 2025 https://share.google/TGlhSKN4bP7mngfuR

Kongens nyttårstale 2024 https://share.google/nFIu8pdgj8MCPC6Ln

Kongens nyttårstale 2023 https://share.google/qIHROD9atWenQnRL1

Kongens nyttårstale 2022 https://share.google/fCmOdpdtJ7CtQctf8

Det var det inntrykket jeg satt igjen med, og jeg akter ikke å gjennomgå flere års nyttårstaler for å sjekke om inntrykket mitt var "feil". 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (19 minutter siden):

Ikke alle liker å få motsvar og kritikk når man er bidragsyter til dem hun kan mene. 

I mitt syn er det mer promematisk å kritiserexat noen svarer på kritikk som er gitt til noen. Vil man ikke at folk ikke skal få svare for seg selv, da gir man heller ikke kritikk, om man ikke tåler motsvar. 

Er man med på leken, så må man tåle streken. Og i dette tilfellet da også yåle at noen står oppog svarer for seg selv.

Litt merkelig å kritisere henne for å ikke svare for andre, men også kritisere henne for å svare for seg selv.

Endret av Krokenguri
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...