Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Det som var bra ble lagt et mørkt teppe over av mismot. Mismotet, var Kongens eget ord. Mismotet og selvopptattheten ble påtrengende og førte til at man satt igjen med negativitet. 
Spørsmålet etter å ha sett programmet ble; Hva i all verden var dette!

Enig - det var ikke noen god tale og han er tydelig svekket av høy alder. Selv reagerte jeg mest på at han ikke en eneste gang takket alle de som var på jobb jul og nyttår. Folk som jobber i Norge og i utlandet. Faktisk litt skammelig å ikke engang nevne disse. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Da bør du analysere talen. Verken språkstil, argumenter, anekdoter, patos eller andre språklige virkemidler peker på det du mener. Det er kun subjektivt. 

Det er ikke utfordrende å analysere mismotet som råder i uttrykk, ord og helhetlig formidling. Jeg opplevde at mismotet ble trykket ned og over oss som folk. 

I tillegg synes jeg ikke at det var tid og sted for at kronprinsessen skulle adressere kritikken mot hennes voksne sønn i et slikt program. Det burde ha vært tatt opp langt tidligere, og ikke i et juleprogram. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (10 minutter siden):

Nymeria; Jeg er fullstendig enig med deg. De har virkelig surret seg rundt og fast i mange problemstillinger, det er helt uforståelig faktisk. Med en hel stab rundt seg klarer de likevel å la seg involvere der hvor de burde vært rådet til å holde seg unna. 

Takk. Jeg mistenker dem for å tenke at de vet best selv hvordan de skal håndtere dette.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Det er ikke utfordrende å analysere mismotet som råder i uttrykk, ord og helhetlig formidling. Jeg opplevde at mismotet ble trykket ned og over oss som folk. 

I tillegg synes jeg ikke at det var tid og sted for at kronprinsessen skulle adressere kritikken mot hennes voksne sønn i et slikt program. Det burde ha vært tatt opp langt tidligere, og ikke i et juleprogram. 

Fint om du peker på det som gjør at mismot er gjennomgående i talen. Selv satt jeg igjen med oppfordring til å tenke over hva jeg er takknemlig for, en advarsel om demokratiutviklingen i verden og samholdet i vest og oppfordring til å delta og bidra. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Snakker du om kongens nyttårstale eller Året med kongefamilien nå?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Fint om du peker på det som gjør at mismot er gjennomgående i talen. Selv satt jeg igjen med oppfordring til å tenke over hva jeg er takknemlig for, en advarsel om demokratiutviklingen i verden og samholdet i vest og oppfordring til å delta og bidra. 

Jeg er enig i det og synes talen til kongen var fin. 

MM sin klaging i Året med kongefamilien, noe var urettferdig men ikke f om hun skulle si hva; not so much.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (12 minutter siden):

Det som var bra ble lagt et mørkt teppe over av mismot. Mismotet, var Kongens eget ord. Mismotet og selvopptattheten ble påtrengende og førte til at man satt igjen med negativitet. 

Tuller du? Talen åpnet med den positive kraften, og ble avsluttet med den samme kraften/takknemlighet. Selvopptatthet? Han hyllet jo byggesteinene i samfunnet. Dessuten bør alle som har levd i 2025 inspireres til kur mot mismot (nei, jeg snakker ikke om ML og MBH, men om nyhetsbildet for øvrig), noe han gjorde. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Og tenke seg til å kanskje få en dronning med en sønn som sitter i fengsel - "litt" spesielt. 

I moren til svenskekongens familie var det flere sedelighetssaker. Men hun hadde omløp til å ikke dra med seg disse personene inn i livet sitt i Sverige. Faren til dronning Maxima i Nederland var en del av et juntaregime i Argentina som drepte tusenvis av mennesker på fryktelig vis og var dermed uakseptabel i bryllupet hennes. Hun gjorde det beste ut av saken og giftet seg uten foreldrene til stede. Selvfølgelig er det spesielt at ens far har vært involvert/ vitende i massemord, men det stopper henne jo ikke i å fungere som dronning. Ikke klarer jeg å se at det er en stor sak i Nederland lenger heller.

Folk har kun ansvar for egne handlinger. Det som i hovedsak skiller de to over fra MM er hvordan de forholdte seg til personene.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (47 minutter siden):

Selvopptatthet? Kan du komme med et ordrett sitat fra talen som bekrefter at det dreide seg om situasjonen i kongefamilien? Mismot oppfattet jeg mer som en oppsummering av sinnstemningen som råder i ikke bare Norge men i Europa og resten av verden akkurat nå, pga den urovekkende utviklingen med økende krig og autokrati.

Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Helt enig, dette var også min oppfatning av budskapet i talen.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (46 minutter siden):

Det førte til at DU satt igjen med negativitet. jeg opplevde det ikke slik i det hele tatt.

jeg syntes han var tydelig på en del viktige ting vi opplever i samfunnet og i verden i dag og jeg opplevde at han tok det på alvor. Jeg kjenner igjen alvoret han ga uttrykk for. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Det førte til at DU satt igjen med negativitet. jeg opplevde det ikke slik i det hele tatt.

jeg syntes han var tydelig på en del viktige ting vi opplever i samfunnet og i verden i dag og jeg opplevde at han tok det på alvor. Jeg kjenner igjen alvoret han ga uttrykk for. 

Men hvor ble det av hilsen og takk til alle de som er på jobb jul og nyttår? Det må være første gang han ikke har nevnt det med et eneste ord. 

Langt ifra noen god tale. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Men hvor ble det av hilsen og takk til alle de som er på jobb jul og nyttår? Det må være første gang han ikke har nevnt det med et eneste ord. 

Langt ifra noen god tale. 

Du synes ikke det var en god tale. 

Jeg synes det var en god tale. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Du synes ikke det var en god tale. 

Jeg synes det var en god tale. 

Antar at folk skjønner det når jeg skriver det. 

Du skrev at du syntes det var en bra tale fordi du syntes den var bra?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (34 minutter siden):

@Nymerïa Du mener at MM skulle kuttet ut familien sin inkludert barnet? 

Vi er flere som mener at hun skulle ha klipt navlestrengen for lenge siden og latt sin voksne sønn ta ansvar og konskvenser av sitt eget dysfunksjonelle liv, også økonomisk.   Å kutte kontakten er noe ganske annet. 

MM kuttet forøvrig ut sin far da han ble for belastende. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
K_mb skrev (14 minutter siden):

Vi er flere som mener at hun skulle ha klipt navlestrengen for lenge siden og latt sin voksne sønn ta ansvar og konskvenser av sitt eget dysfunksjonelle liv, også økonomisk.   Å kutte kontakten er noe ganske annet. 

MM kuttet forøvrig ut sin far da han ble for belastende. 

Vel, å kutte ut en far og en sønn er to veldig forskjellige ting. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Vel, å kunne ut en far og en sønn er to veldig forskjellige ting. 

Vel, nå skrev jeg vel heller ikke at hun skulle kuttet kontakten med sin sønn! Les igjen!

Jeg svarte på det du skrev om å kutte ut familien og at hun gjorde det med sin far.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Vel, å kutte ut en far og en sønn er to veldig forskjellige ting. 

Står det skrevet noe sted at Maxima kutta ut sin far? 
Nei. 

Er det noen som har etterlyst at MM skal kutte ut sin eldste sønn?

Også nei.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes talen var helt ok. Men pleier den ikke å starte med "Kjære landsmenn"??? Eller er det bare noe jeg har innbilt meg. Den begynte liksom så brått... Og har kongen rotet så mye før når han har lest opp talen? Det var MYE surr. Han burde abdisert nå. Herlighet, han er nærmere 90 år gammel, og farter hit og dit. Han burde bare fått være hjemme, og nyte pensjonistlivet. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 timer siden):

Korrekt, det er jeg som skriver her. Jeg kan på fylle på med å si at det er hørt nettopp lignende reaksjoner fra folk. 

Vi satt flere og hørte talen og syntes den var dårligere enn tidligere år. Ble egentlig litt forvirret. Men videoen etter er alltid nydelig med «ja vi elsker dette landet» og alle de fine klippene av det vakre landet vårt. Den er rørende. Noen ganger i helhet med kongens tale men denne gangen uten.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kortere og dårligere tale og ingen kjære landsmenn. Men kongen vår er gammel nå. Han slet på et punkt jeg ikke husker med teksten også. 

Jeg tror alt dette er aldersbetinget og at han er sliten. ❤️ 

Endret av Natttåke
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...