Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (29 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva som står der så det kunne du spart deg. Det var dine egne ord og arbeidsbeskrivelser jeg var interessert i. 

Jeg er enig i det som står der, tror du jeg har egne punkter for hva de skal gjøre? Eller være? 

tillegg; (ganske så travelt, i tillegg til det de har av interne møter og forarbeid osv) 

Kong Harald og dronning Sonja har 35 offisielle oppdrag i desember. Kronprinsparet har 29 til sammen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kongefamilien-har-en-skjev-arbeidsfordeling-som-er-umulig-a-overse/o/5-95-2776878

Denne er også litt artig:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/5E0BPz/nytt-dansk-kongepar-besoeker-norge-kong-frederik-og-kong-harald-er-ikke-saa-like-som-man-tror

Endret av Kollontaj
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Jeg har registret at flere fremsnakker et kongehus som ofte fremstår som mere alminnelige enn kongelig i møte med folk, så løfter jo det flere spørsmål om hva som forventes, og pliktene som tilligger et monarki. Noen her inne mener åpenbart at det helt alminnelige er godt nok. Det er slik jeg tolker mangel på forventninger om de kongeliges fremtreden kontra folket som sådan. 

Jeg er flere ganger blitt kritisert for å mene om kutyme, skikk og bruk, sedvane, osv. Et kongehus kan bære seg forbilledlig og godt fundamentert på konservativ forankring, men likevel evne å forstå og praktisere dette skjønnsomt og respektfullt i møte med et moderne samfunn. 

Det norske folk forholder seg til at vi har et monarki som styreform. Et konstitusjonelt monarki. 

Vi har ikke lov til å linke andre kongehus, og her skulle jeg gjerne lagt ved relevante sammenligninger for å poengtere hvor flott et monarki kan gjøre sine plikter. Jeg går utifra at de som ønsker vet hvor de enkelt finner denne type informasjon. Jeg vil si; Forbilledlig sådan. Vi forventer ikke perfeksjon, men vi forventer dedikasjon. 

Likevel, så menes det fra flere hold, her inne, at det er godt nok med omtrentlighet i vårt land. Jeg hevder det motsatte, at vi skal forvente intet mindre enn at de kongelige til enhver tid fremstår på sitt beste i offentligheten. Det gjelder påkledning, holdninger og i sin fremtreden. 

Vedrørende opplæring til kongelig representasjon registrerte jeg med stor forundring at i juleprogrammet deres så kommenterte Kongen at det er viktig at prinsessen og prinsen deltar i offisielle anledninger. Dette også fordi de da kan se og lære hvordan ting gjøres, og slik at de skal slippe å spørre. ( Fritt formulert etter hva jeg erindrer hans poeng i dette ) Denne uttalelsen betyr altså at de unge kongelige ikke får annen opplæring og innføring enn «se, hør og lær»! Da forstår man hvorfor de fremstår så usikre, tidvis. Det burde ikke være verken nødvendig og/eller riktig å utsette de unge for sånt. 
I andre kongehus er det kjent at flere har fått god innføring og opplæring for å kunne tjene kongehuset på en god og representativ måte. Det er flott å se. 

Eufemia- skrev (2 timer siden):

I en tid hvor kongehusets oppslutning ikke er overveldende høy, er det nok ikke folkeligheten som vil bære det videre. 
Et kongehus MÅ skinne. Noe annet er ikke bærekraftig. 

Jeg kan ikke annet enn konstatere at mitt syn på kongehuset og dets medlemmer er diametralt forskjellig fra ditt og enkelte andres. Mulig vi tilhører forskjellige generasjoner?

Skitne buksebein, hestehale, vinflasker i en eske og medaljong i rosa bånd er ikke saker for meg. Det samme kan sies om MM bruk av ordene "skjønner barn" til beboerne på sykehjemmet de besøkte.

Det jeg er rimelig sikker på er at disse beboerne satte pris på en uformell kronprinsfamilie som tok seg tid til både samtaler og sang. Jeg tror virkelig ikke at manglende etikette, diadem og storkors var i deres fokus.

Det samme kan nok sies om de fleste de kongelige møter på sine reiser rundt omkring i kongeriket Norge. Det at de viser oppriktig interesse for dem og deres hjemsted er nok langt viktigere enn formelt språk og design klær. Hva tror du for eksempel er viktigst for de berørte etter en naturkatastrofe som får besøk av de kongelige? Etikette, titler og oppsatt hår? Eller medfølelse og forståelse for den situasjonen de står i? Hva med idrettsutøvere som hilser på de kongelige i seiersrus. Tror du de reflekterer over tykke jakker, luer og votter? Eller ligger kanskje fokuset på de kongelige som deler deres glede over seieren?

Når det er statsbesøk er det fokus på etikette pomp og prakt. Da får du også ønsket bekledning og diadem. Selvom kjoler og frisyrer ikke går gjennom sensuren på KG. De kongelige fra våre naboland gjør det visstnok så mye bedre på den fronten, ikke sant?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Vi ønsker ikke gallionsfigurer, hvor har du det fra? Det er jo akkurat det kongehuset har arbeidet MOT siden 1905. 

hvor har du det i fra at vi ikke ønsker gallionsfigurer? Ønsket vi sjuskete og arbeidsuføre mennesker uten hverken dannelse eller utdannelse kunne man jo bare utnevne en tilfeldig familie hvert år som fikk muligheten til å bade i luksus i bytte mot å smile litt, spise vafler og klippe silkesnorer.

Miominoen skrev (22 minutter siden):

Jeg kan ikke annet enn konstatere at mitt syn på kongehuset og dets medlemmer er diametralt forskjellig fra ditt og enkelte andres. Mulig vi tilhører forskjellige generasjoner?

Skitne buksebein, hestehale, vinflasker i en eske og medaljong i rosa bånd er ikke saker for meg. Det samme kan sies om MM bruk av ordene "skjønner barn" til beboerne på sykehjemmet de besøkte.

Det jeg er rimelig sikker på er at disse beboerne satte pris på en uformell kronprinsfamilie som tok seg tid til både samtaler og sang. Jeg tror virkelig ikke at manglende etikette, diadem og storkors var i deres fokus.

Det samme kan nok sies om de fleste de kongelige møter på sine reiser rundt omkring i kongeriket Norge. Det at de viser oppriktig interesse for dem og deres hjemsted er nok langt viktigere enn formelt språk og design klær. Hva tror du for eksempel er viktigst for de berørte etter en naturkatastrofe som får besøk av de kongelige? Etikette, titler og oppsatt hår? Eller medfølelse og forståelse for den situasjonen de står i? Hva med idrettsutøvere som hilser på de kongelige i seiersrus. Tror du de reflekterer over tykke jakker, luer og votter? Eller ligger kanskje fokuset på de kongelige som deler deres glede over seieren?

Når det er statsbesøk er det fokus på etikette pomp og prakt. Da får du også ønsket bekledning og diadem. Selvom kjoler og frisyrer ikke går gjennom sensuren på KG. De kongelige fra våre naboland gjør det visstnok så mye bedre på den fronten, ikke sant?

De kongelige i Danmark og i England gjør det bedre. De svenske er vel litt i samme gjørma som de norske - fremstår ikke spesielt oppvakte, uten særlig utdannelse (sannsynligvis har ingen av dem evnenivå til særlig utdannelse), og når det gjelder de norske, stort  sett ikke særlig interessert i  annet enn privilegiene og pengene posisjonen gir dem.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er glad i kongefamilien, synes de er gode representanter for landet vårt. (Da ser jeg bort fra sjamanen + frue, men de representerer jo heller ikke - heldigvis!!) At kronprinsessen kaller barna sine for "de skjønne barna mine" i en samtale med en beboer på et sykehjem, synes jeg bare er fint. Det er forskjell på sånne uformelle møter med mennesker, og f.eks. statsbesøk der det er full galla, ordensbånd osv. 

Det er trist å tenke på at vi, i løpet av de neste årene, sannsynligvis vil miste kongen og dronningen. Og enda mer trist at det ikke er helt usannsynlig at vi mister kronprinsessen også. Det må være en grusom sykdom, og det er skikkelig trist at hun har blitt så mye dårligere i år. 💔

• Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at det norske folket på noe tidspunkt siden 1905 har ønsket gallionsfigurer, det hadde vi nok av under dansketiden og under svenskene. Haakon skjønte fort at å kommunisere med vanlige folk rundt om i landet ville gi en folkekjær konge. Dette kan du lese om i flere kilder. 

Sjuskete og arbeidsuføre mennesker? Det ønsker jeg ikke svare på, jeg synes uttrykkene er nedlatende, kunnskapsløse og sjikanerende. Ser at også du bør lese deg opp på kongehusets oppgaver, det er lite snorklipping, det høres bare veldig kunnskapsløst ut å hevde det. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (1 time siden):

Enig med deg her. Alt står ikke til kritikk og personlig synes jeg det er flott at kongefamilien ikke pynter seg ihjel i nære møter med folk, men at de er mer seg selv som f,eks Ingrid Alexandra som stilte opp med jeans, skjorte og hestehale på Miniøya i møte med barn. Herlig!

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Fortell hva de gjør da - bortsett fra å "klippe snorer" og å vise seg fram/hilse på de tilstedeværende. Ja så glemte jeg noe de er veldig gode på .... hoppe og heie på norske idrettsutøvere - enten det er fotball eller skiløpere. 

Ikke glem konserter og premierer - og å klappe små barn på hodet ….

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det bare jeg som ikke henger helt med nå? Eller er diskusjonen gått fra at de kongelige har for mye å flotte seg med , og med alt for mye verdier. Til at de ikke er flotte nok og burde brukt mer på staffasje?

Isåfall tenker jeg verdien ligger først og fremst i å være seg selv og ha gode verdier.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er trist at MM er syk. Hun er ikke der enda at hun trenger lungetransplantasjon. Men helt fra hun ble inngiftet var hun den som representerte minst i kongefamilien. Hun har aldri vært et arbeidsjern men nå har hun gyldig grunn til å jobbe lite. Så får vi se hvordan det går, pr i dag har kongefamilien få oppdrag utenfor Oslo og omegn pga av aldrende kongepar. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (7 timer siden):

hvor har du det i fra at vi ikke ønsker gallionsfigurer? Ønsket vi sjuskete og arbeidsuføre mennesker uten hverken dannelse eller utdannelse kunne man jo bare utnevne en tilfeldig familie hvert år som fikk muligheten til å bade i luksus i bytte mot å smile litt, spise vafler og klippe silkesnorer.

De kongelige i Danmark og i England gjør det bedre. De svenske er vel litt i samme gjørma som de norske - fremstår ikke spesielt oppvakte, uten særlig utdannelse (sannsynligvis har ingen av dem evnenivå til særlig utdannelse), og når det gjelder de norske, stort  sett ikke særlig interessert i  annet enn privilegiene og pengene posisjonen gir dem.

En gallionsfigur er et ansikt uttat for det den er gallionsfigur for, de kongelige er det for Norge. Hele greia med det arvelige monarkiet er at dem i sine personer representerer Norge, slottet har fint beskrevet dette, og skriver at dem gjør det 24/7 ved å følge "alt for Norge". 

Denne aktuelle diskusjonen startet med en kommentar til et nøye planlagt del av det offisielle programmet til de kongelige. Der slottet, kommunen og politiet har planlagt sammen, og media var invitert. Prinsen og prinsessen var på jobb, og ikke med mamma på tur. 

Infantalisering av unge voksne på jobb, og det å dra inn private følelser og privatlivet i det profesjonelle, i det som ikke var et privat samtale eller møte. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Når det gjelder oppslutning er det verdt å merke seg at Kongehuset innbefatter kongen, dronningen, kronprinsparet og IA. Når man skal svare på tillit så svarer man i forhold til helheten. Kongen og dronningen vil for mange løfte inntrykket. MBH - saken hefter ikke så mye ved dem. Når disse to går ut av tiden, så vil vi få fasit på hvor sterkt MM og HM står i befolkningen. Om MBH fortsetter sin livsførsel så vil det hefte ved kronprinsparet, når de engang blir konge og dronning. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt. Minner om at man skal diskutere sak og ikke brukere. 

Tråden vil forbli stengt over nyttårshelgen grunnet kapasitet. 

Forumansvarlig

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...