Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Står det der hva de spesifikt svarer på ? Nei. De får et spørmål , de svarer på. de svarer at det finnes mange usanne påstander, som de ikke vil svare på, da noe av det kan omhandle straffesaken mot marius, de også tidligere har sagt de ikke kommer til å komentere. Så ser ikke annet enn at det er en avvising av å svare, iallefall ikke et svar som omhandler han.

Snakk om å lese andres innlegg som fanden leserr bibelen. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 minutter siden):

Snakk om å lese andres innlegg som fanden leserr bibelen. 

Hva svarer du på? Skriver jeg noe som ikke står i artikkelen? 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det folkelige er jo selve signaturen og særpreget til det norske kongehuset. Uten nærheten til folket ville aldri monarkiet fått den stillingen det har i et land der likhetstanken står så sterkt. Å hevde noe annet er bare uhistorisk.

Kong Olav gikk i mange tiår og fram til sin død under hedersbetegnelsen "folkekongen", som han arvet etter sin far kong Haakon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Olav_V

Det som er slående med dette er at Olav privat etter alt å dømme ikke var særlig lik den jevne innbygger i Norge etter krigen. Han var en konservativ mann med militær utdannelse, og med smak og vaner mer i tråd med det man finner i britisk overklasse. Men som offentlig persona og i utøvelsen av sin kongegjerning var han folkelig og jordnær, og nøt nettopp derfor stor respekt i befolkningen.

Dagens kongehus følger opp arven etter Kong Olav på en svært tydelig måte ved å opptre så jordnært og egalitært som de gjør.

Låne luksus yacht på rivieraen av ukjent velgjører. 

Gallopperende apanasje. 

Langvarig sponsing av Marius party liv på Oslo vest. 

Det er så langt ifra arven fra Haakon og Olav man kan komme. 

Ja, også å omtale de voksne prinsessen og prinsen som sine barn, og ikke som det dem var der. 

Er ikke en folkelig monarki, det er en selvsentrert monarki. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Gallopperende apanasje. 

Ja, også å omtale de voksne prinsessen og prinsen som sine barn, og ikke som det dem var der. 

Glimrende sagt 😀 og du har så rett.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser IKKE problemet med at MM har kalt barna sine for barna sine, ved et uformelt besøk, småpludrende til en gammel person på et sykehjem. Hadde det vært i gallamiddag med den tyske forbundskansleren hadde det kanskje stilt seg annerledes, men det her er da virkelig en ikke-sak. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (2 minutter siden):

Jeg ser IKKE problemet med at MM har kalt barna sine for barna sine, ved et uformelt besøk, småpludrende til en gammel person på et sykehjem. Hadde det vært i gallamiddag med den tyske forbundskansleren hadde det kanskje stilt seg annerledes, men det her er da virkelig en ikke-sak. 

For mange av oss er det ikke en ikke-sak. Vi forventer litt mer av en familie som lønnes meget høyt av den norske stat for å være gallionsfigurer. De kunne jo like gjerne sendt inn Gudrun i nabo-blokken hvis det er menneskelige hvermansens folk ønsker å treffe. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Gallopperende apanasje. 

Du tenker at dette ville verken Haakon eller Olav gjort? Ikke Harald? Det vi vet er at alle har hatt venner blant de rikeste og andre innflytelsesrike mennesker, blant annet aristokrati i andre land (for å ikke nevne den amerikanske presidenten under krigen) og vi vet lite om hva de har gjort og hvor de har vært på sine ferier. 
For øvrig kan det være lurt i å lese om de kvinnelige kongelige vi hadde før Sonja, de var ikke helt A4 i stilen alltid og var sterke kvinner med egne meninger. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

For mange av oss er det ikke en ikke-sak. Vi forventer litt mer av en familie som lønnes meget høyt av den norske stat for å være gallionsfigurer. De kunne jo like gjerne sendt inn Gudrun i nabo-blokken hvis det er menneskelige hvermansens folk ønsker å treffe. 

Vi ønsker ikke gallionsfigurer, hvor har du det fra? Det er jo akkurat det kongehuset har arbeidet MOT siden 1905. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Vi ønsker ikke gallionsfigurer, hvor har du det fra? Det er jo akkurat det kongehuset har arbeidet MOT siden 1905. 

Hva er de da i dine øyne?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

Absolutt ikke! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Men hva skulle hun ha sagt da, når hun sitter i sivile klær, altså ikke i galla med ordensbånd, på et uformelt besøk på et sykehjem og pludrer med en beboer? «Har du, gammel-Ola, møtt Den Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra Victoria Sofia Eleanor?» (De tre siste navnene er bare noe jeg fant på, da de kongelige ofte har en liten haug med navn). 
Jeg ser ikke at dette er viktig, men du må gjerne kjempe denne kampen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
enkefru skrev (7 minutter siden):

Absolutt ikke! 

Fortell hva de gjør da - bortsett fra å "klippe snorer" og å vise seg fram/hilse på de tilstedeværende. Ja så glemte jeg noe de er veldig gode på .... hoppe og heie på norske idrettsutøvere - enten det er fotball eller skiløpere. 

Endret av Gulline
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
rebella81 skrev (1 minutt siden):

Men hva skulle hun ha sagt da, når hun sitter i sivile klær, altså ikke i galla med ordensbånd, på et uformelt besøk på et sykehjem og pludrer med en beboer? «Har du, gammel-Ola, møtt Den Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra Victoria Sofia Eleanor?» (De tre siste navnene er bare noe jeg fant på, da de kongelige ofte har en liten haug med navn). 
Jeg ser ikke at dette er viktig, men du må gjerne kjempe denne kampen.

Ja, rent bortsett fra "mine skjønne barn"? Navnene deres, selvfølgelig. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Fortell hva de gjør da - bortsett fra å "klippe snorer" og å vise seg fram/hilse på de tilstedeværende.

Står oppsummert på kongehusets sider, både offisielle program de har gjennomført og hva de ellers gjør. Hva de er? Konge, dronning, kronprins og kronprinsesse osv. En familie der mange er født inn i nedarvede oppgaver for Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Står oppsummert på kongehusets sider, både offisielle program de har gjennomført og hva de ellers gjør. Hva de er? Konge, dronning, kronprins og kronprinsesse osv. En familie der mange er født inn i nedarvede oppgaver for Norge. 

På papiret, ja ... jeg spurte hva de gjør sånn rent konkret bortsett fra det jeg skrev over her. Mye som ser fint ut på papiret. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Ok.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde ikke klart oss uten sykepleiere og leger - men vi hadde klart oss veldig godt uten kongehuset. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Du mener jo at de bare klipper snorer og viser seg frem og hilser på fremmøtte, da kan du vel ikke forvente at de snakker som om de er på kongelig besøk når de er ute på julevisitt hos eldre. 🤭

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

På papiret, ja ... jeg spurte hva de gjør sånn rent konkret bortsett fra det jeg skrev over her. Mye som ser fint ut på papiret. 

Igjen; les på kongehusets sider, det meste står dokumentert der. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Igjen; les på kongehusets sider, det meste står dokumentert der. 

Jeg vet veldig godt hva som står der så det kunne du spart deg. Det var dine egne ord og arbeidsbeskrivelser jeg var interessert i. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...