Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi sier og skriver ; prinser og prinsesser. Er det bare MEG som tenker på eventyr når jeg hører disse to betegnelsene..?

Litt H.C. Andersen og Disney , liksom…?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hekken skrev (15 minutter siden):

Så da tenker jeg vi setter i gang en laaang polemikk og meningsutveksling om håret til Ingrid A.

Det kan bli givende og interessant …

Hvorfor nevnes det hvis noen (du og @Eufemia-) ikke synes det er interessant eller verdt å nevne? Dvs kritisere? 🧐

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Kan du tenke deg den fordømmingen hun hadde fått om hun ikke hadde vært åpen. Man ser jo at hun, selv etter å ha delt om sykdommen, dømmes fordi hun "gjør for lite, gjør kun det som er gøy, velger bort kjedelige oppdrag".

Da hadde det hvertfall blitt surmuling og klaging , men hun kan åpenbart ikke vinne uansett 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan nok være IA benytter anledningen i utlandet nå. Siden kan det bli tøffere. 

• Liker 3
Skrevet
Rastebenk skrev (14 timer siden):

Som kronprinsen selv uttalte i går, så er det vanskelig å se på kronprinsessen at hun er veldig syk. Fordi, sitat kronprinsen:

"Det er litt vanskelig å skjønne hvor syk hun er. Hun ser jo veldig bra ut."

Offentligheten har heller ikke blitt løpende informert om MMs helsetilstand de siste 7 årene siden diganosen ble kjent, og det har åpenbart skjedd en kraftig forverring nå denne høsten.

Det at du med flere påstår at folk ønsker henne vondt og forverring nå etter at det ble kjent at hun er på stadiet før hun settes i tx-kø med forventet levetid på 1-2 år, er skikkelig drøyt.

Redsel for at kongefamiliens medlemmer prioriteres i helsekøene er heller ikke unaturlig å tenke, all den tid man kan se at nettopp dette spørsmålet ble stilt av tradisjonelle medier til kronprinsessens lungelege i går. Noe som viser at dette faktisk er et spørsmål som allmennheten har lurt på, og ikke bare en håndfull kritikere på kg. Man så jo f eks hvordan hennes sønn ble flydd til et eksklusivt rehabiliteringsopphold i England, noe som aldri hadde skjedd med Ola Nordmann.

Hennes sønn har tidligere vært på rehabiliteringsopphold i Norge. Når de sendte ham til England, handlet nok det vel så mye om å skjerme ham fra det pågående mediesirkuset. Ikke at det ikke finnes kompetent rehabilitering i Norge. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (13 timer siden):

Forkastelig skriver du. Javel. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen diskuterer medieoppslag og lurer på akkurat hvor nær forestående en transplantasjon er. Alle synes synd på henne, klart det er triste nyheter. Samtidig så er hun ikke en nær venn av noen av oss, så sånn sett er det helt innenfor å diskutere aspekter ved både sykdom og kommunikasjon med en viss distanse.

Dette. Media fremstilte det som om hun nå er i akutt fare for å dø om hun ikke blir snart får nye lunger. 

Og det er da ikke spesielt trist at en person man ikke kjenner, er syk? Jeg gråter ikke engang over utsultede, voldtatte og ihjelsprengte barn  andre steder i verden, langt mindre over at en kvinne jeg ikke kjenner og som uansett er godt over halvveis i livet, kanskje må få nye lunge HVIS den negative utviklingen fortsetter.

CeXNS skrev (11 timer siden):

Jeg er enig med deg, den informasjonen som mediene kom med i går gjorde at det ble litt uklart hvor nært forestående en transplantasjon var. Det var også utgangspunktet for kritikken rundt mediene slik jeg forstod de innleggene. 

👍

Aricia skrev (11 timer siden):

Hvis tidspunktet for å slippe denne nyheten skulle være bestemt av kongehuset/kronprinsparet/kommunikasjonssjef på Slottet (stryk det som ikke passer) ville det jo innebære at Mette-Marits lungespesialist på Rikshospitalet lot seg bruke til formålet for å "skifte fokus" fra andre plagsomme saker i og rundt kongehuset om dagen.

Det ville i så fall være en alvorlig anklage.

Nei, det vil det jo absolutt ikke innebære. At MM plutselig velger å være åpen om det akkurat nå betyr at det er naturlig for overlegen å uttale seg nå, han har da ingen formening om hvorfor hun velger dette tidspunktet for avsløringen.

-Pusheen- skrev (10 timer siden):

Akkurat dette tror jeg ikke de er kyniske nok til å sette en timer på når de skal informere om. Hva i alle dager. At de liksom skal bruke MMs livstruende sykdom på den måten.

De ville jo være idioter om de ikke timet ting, og det er ganske ufint å insinuere at alle i kongefamilien er for tilbakestående til  å se at det er god timing å fortelle om dette akkurat nå. Jeg hadde definitivt gjort det samme.

FruRosa skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at det er stor forskjell på at journalister stiller spørsmålet om MM vil bli prioritert til transplantasjon (det er faktisk jobben deres å gjøre nettopp dette), og kommentarer (både her og i diverse kommentarfelt) som spekulerer i at «hun får sikkert bedre hjelp og dytter andre bakover i køen».

Jeg syns også det er unødvendig å spekulere i at denne triste nyheten skal være en måte å «flytte fokus» (fra rettsak og/eller Epsteindokumentene). For det første vil neppe lungespesialisten på Rikshospitalet være med på et slikt stunt, og for det andre ble nok nyheten sluppet i går siden dette vil bli vist i «året med kongefamilien». 

Hvorfor tror du at lungespesialisten vet noe om årsakene til at MM velger et tidspunkt foran et annet? Det har jo virkelig ikke han noe med! Han er da ikke ansatt som moralpoliti.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (8 minutter siden):

De ville jo være idioter om de ikke timet ting, og det er ganske ufint å insinuere at alle i kongefamilien er for tilbakestående til  å se at det er god timing å fortelle om dette akkurat nå. Jeg hadde definitivt gjort det samme.

Hva er en god timing for å fortelle at en kronisk sykdom har forverret seg såpass at det man kan se frem mot, er lungetransplantasjon? Hva er liksom hensikten med denne "gode timingen"?

Endret av -Pusheen-
Endret siteringen
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Til dere som mener MM behandles som en vanlig borger med tilsvarende grusom sykdom. Les og reflekter over dette "innlegget" på Facebook:

Det er noe dypt surrealistisk ved å høre intervjuet med Mette-Marit om sykdommen hennes, samtidig som man ser et helt land slå ring rundt henne og be om ro for familien. Ro til å håndtere sykdommen. Forståelse for at hun ikke kan utføre sine plikter. Omsorg, stillhet og hensyn.
Samtidig står vi selv midt i en lignende virkelighet – men uten ringvirkningene av støtte og rom. Hos oss har sykdomsforløpet kommet dit at dato for transplantasjon er satt. Ikke lunger, men nyre. En livstruende sykdom har vært en del av hverdagen vår i flere år. Vi har levd tett på den, kjent den på kroppen, sett konsekvensene i øynene til barnet mitt.
Vi visste at det en dag ville bli transplantasjon, men vi trodde det lå langt frem i tid – fem, ti, kanskje femten år. Så skjedde det plutselig. Nyrene kollapset på kort tid. Og en 14-åring, som så vidt hadde begynt på livet, måtte sette alt på pause og starte med dialyse.
Han er den tøffeste jeg vet om. Men den dagen han knakk sammen for første gang, da han måtte ta innover seg alvoret, da brast mammahjertet. Vi gråt sammen. Det har vært en tung, brutal reise.
Dialyse tre ganger i uken. Fire timer aktiv behandling hver gang. Etter skoletid. Han drar hjemmefra før klokken åtte om morgenen og kommer hjem rundt åtte om kvelden. Likevel er forventningen at han skal følge undervisningen. At han skal henge med. At livet skal gå som normalt.
Det er ikke mange som ber om ro rundt familien her.
Her forventes det at vi fungerer. At vi jobber. At vi lever som før. Jeg har jobbet hele veien, samtidig som vi har sittet på dialyseavdelingen tre dager i uken. Han til utredning. Jeg til utredning som donor. Ti måneder etter første vevsprøve ble vi omsider begge godkjent, og dato for transplantasjon ble satt.
Så ja – det er surrealistisk. Og, unnskyld meg den skarpe tungen, ironisk, at en familie som aldri trenger å bekymre seg for økonomi eller trygghet ber om ro til å håndtere sykdom. Mens vi «vanlige folk» må kjempe for hver eneste rettighet. Må stå i jobb for å få endene til å møtes. Må forvente at et barn på 14–15 år skal bære både skolegang og alvorlig sykdom på skuldrene sine.
Kronprinsessen, over 50 år, med livserfaring og ubegrensede ressurser, skal få ro.
Vi andre? Vi skal holde hjulene i gang.
Jeg er nå sykmeldt, men som selvstendig næringsdrivende har jeg lite trygghet. Jeg må forberede meg på opptil 12 ukers behandlingstid på sykepenger – for slik fungerer systemet for oss. Ikke bare skal vi håndtere livstruende sykdom, vi skal også bekymre oss for regninger, inntekt og om vi klarer å få endene til å møtes.
Det er i slike øyeblikk forskjellene blir brutalt tydelige. Når eliten blir syk – og når vi som jobber på gulvet blir det.
Og da vet jeg ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte.

Endret av anonym 4545
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (20 minutter siden):

Media fremstilte det som om hun nå er i akutt fare for å dø om hun ikke blir snart får nye lunger. 

Nei, det gjorde de ikke. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (5 timer siden):

Ro er noe kongehuset aldri vil få, og i hvert fall ikke på nyåret med en kommende rettsak.

Nå er der tidligere i tråden publisitert informasjon fra legen om at stress ikke påvirker sykdommen hennes, men generelt er ikke stress bra - det vet vi alle. 

Avskaff det hele så de kan få fred og ro når det behøves syns jeg. 

Endret av blvck
  • Nyttig 3
Skrevet
Hallepalle2 skrev (På 19.12.2025 den 19.18):

Hva tenker du om tidspunktet? Hvilken fordel skal det være å publisere dette nå, kontra i november eller januar?

Ja det er snart jul "hvor vi skal ha omtanke" for de som har det vanskelig.

Det er snart tid for en rettsak hvor MM sønn står tiltalt for blant annet flere voldtekter, Han har åpenbart forsøkt å skjule flere spor, og MM er sterkt å klandre i den forbindelse. Det blir nå enda vanskeligere for media å rette et kritisk blikk på hennes "håndtering" av saken. Ingen kan vel "plage" en alvorlig syk person med slike bagateller..............?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

En ting jeg ikke forstår; det sies at det nærmer seg tiden for lungetransplantasjon og legen sier «vi gjør nødvendige forberedelser slik at det skal være mulig når den tiden kommer».

Men. Samtidig sier de at hun ikke skal settes på venteliste nå og at det ikke er besluttet når det skjer. 
Det er ærlig talt ikke helt lett å forstå akkurat hvor prekært det er. Vi vet jo at man kan måtte vente i et år mens man står på venteliste, flere dør mens de står på venteliste og mange er så syke at de nesten ikke kan gå mens de venter. 
Vet noen hvilke forberedelser legene gjør nå for å være klare til hennes transplantasjon?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym 4545 skrev (12 minutter siden):

Ja det er snart jul "hvor vi skal ha omtanke" for de som har det vanskelig.

Det er snart tid for en rettsak hvor MM sønn står tiltalt for blant annet flere voldtekter, Han har åpenbart forsøkt å skjule flere spor, og MM er sterkt å klandre i den forbindelse. Det blir nå enda vanskeligere for media å rette et kritisk blikk på hennes "håndtering" av saken. Ingen kan vel "plage" en alvorlig syk person med slike bagateller..............?

MM er ikke part i saken. Ikke tiltalt for noe. Ingen fakta om «sterkt å klandre» som har med sakene å gjøre, er fremkommet. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (11 minutter siden):

MM er ikke part i saken. Ikke tiltalt for noe. Ingen fakta om «sterkt å klandre» som har med sakene å gjøre, er fremkommet. 

Nuvel, vi ser åpenbart helt ulikt på "saken".

• Nyttig 3
Skrevet
57 minutter siden, anonym 4545 said:

Til dere som mener MM behandles som en vanlig borger med tilsvarende grusom sykdom. Les og reflekter over dette "innlegget" på Facebook:

Det er noe dypt surrealistisk ved å høre intervjuet med Mette-Marit om sykdommen hennes, samtidig som man ser et helt land slå ring rundt henne og be om ro for familien. Ro til å håndtere sykdommen. Forståelse for at hun ikke kan utføre sine plikter. Omsorg, stillhet og hensyn.
Samtidig står vi selv midt i en lignende virkelighet – men uten ringvirkningene av støtte og rom. Hos oss har sykdomsforløpet kommet dit at dato for transplantasjon er satt. Ikke lunger, men nyre. En livstruende sykdom har vært en del av hverdagen vår i flere år. Vi har levd tett på den, kjent den på kroppen, sett konsekvensene i øynene til barnet mitt.
Vi visste at det en dag ville bli transplantasjon, men vi trodde det lå langt frem i tid – fem, ti, kanskje femten år. Så skjedde det plutselig. Nyrene kollapset på kort tid. Og en 14-åring, som så vidt hadde begynt på livet, måtte sette alt på pause og starte med dialyse.
Han er den tøffeste jeg vet om. Men den dagen han knakk sammen for første gang, da han måtte ta innover seg alvoret, da brast mammahjertet. Vi gråt sammen. Det har vært en tung, brutal reise.
Dialyse tre ganger i uken. Fire timer aktiv behandling hver gang. Etter skoletid. Han drar hjemmefra før klokken åtte om morgenen og kommer hjem rundt åtte om kvelden. Likevel er forventningen at han skal følge undervisningen. At han skal henge med. At livet skal gå som normalt.
Det er ikke mange som ber om ro rundt familien her.
Her forventes det at vi fungerer. At vi jobber. At vi lever som før. Jeg har jobbet hele veien, samtidig som vi har sittet på dialyseavdelingen tre dager i uken. Han til utredning. Jeg til utredning som donor. Ti måneder etter første vevsprøve ble vi omsider begge godkjent, og dato for transplantasjon ble satt.
Så ja – det er surrealistisk. Og, unnskyld meg den skarpe tungen, ironisk, at en familie som aldri trenger å bekymre seg for økonomi eller trygghet ber om ro til å håndtere sykdom. Mens vi «vanlige folk» må kjempe for hver eneste rettighet. Må stå i jobb for å få endene til å møtes. Må forvente at et barn på 14–15 år skal bære både skolegang og alvorlig sykdom på skuldrene sine.
Kronprinsessen, over 50 år, med livserfaring og ubegrensede ressurser, skal få ro.
Vi andre? Vi skal holde hjulene i gang.
Jeg er nå sykmeldt, men som selvstendig næringsdrivende har jeg lite trygghet. Jeg må forberede meg på opptil 12 ukers behandlingstid på sykepenger – for slik fungerer systemet for oss. Ikke bare skal vi håndtere livstruende sykdom, vi skal også bekymre oss for regninger, inntekt og om vi klarer å få endene til å møtes.
Det er i slike øyeblikk forskjellene blir brutalt tydelige. Når eliten blir syk – og når vi som jobber på gulvet blir det.
Og da vet jeg ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte.

Absolutt tankevekkende!

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (1 minutt siden):

Nuvel, vi ser åpenbart helt ulikt på "saken".

Nuvel. Da må du fremlegge fakta. Sånn foregår det her. Hvorfor skriver du «saken»? Snakker du om MBHs saker? De han er tiltalt for? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Dette. Media fremstilte det som om hun nå er i akutt fare for å dø om hun ikke blir snart får nye lunger. 

Og det er da ikke spesielt trist at en person man ikke kjenner, er syk? Jeg gråter ikke engang over utsultede, voldtatte og ihjelsprengte barn  andre steder i verden, langt mindre over at en kvinne jeg ikke kjenner og som uansett er godt over halvveis i livet, kanskje må få nye lunge HVIS den negative utviklingen fortsetter.

Det er ikke HVIS, det er NÅR. Og uten nye lunger kommer hun til å dø. Om det skjer om 6 mnd eller 2 år eller 5 år. Men med opplysningene som kom nå er 6 mnd eller2 år vesentlig mer sannsynlig enn 5 år. Og selv om hun skulle få treff på donor se ikke akkurat prognosen lystig. Operasjonen har høy risiko. Og sjansen for at nye lunger funker bra og null stress er ikke akkurat 90-100% liksom. Faren for både akutt og kronisk avstøtning. Heftig medisiner som må tas livet ut. Og svikter lungene igjen så Erna transplantasjon eneste utvei da også.

Faktum er at vår kronprinsesse har en kronisk, dødelig lungesykdom. Uten transplantasjon kommer hun til å dø innen få år. Og selv med transplantasjon er ikke oddsene soleklart gode. Ny forverring kan komme når sånn helst, eller om 1 år eller 5. Og da er det rett i transplantasjonskø. Så brutalt er det. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Nuvel. Da må du fremlegge fakta. Sånn foregår det her. 

Dette er et diskusjonsforum. Folk kan tenke selv.

• Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Ja, de gjør en grundig transplantasjonsutredning for å avklare om og når transplantasjon kan bli aktuelt 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...