Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Fikk intrykket av ar du mente hun var uansvarlig. Og kritiserte henne for å jobbe

Absolutt ikke (kritikk). Jeg undret meg over at hun tør. Uansvarlig, tjo - men det er jo evt henne selv det vil gå ut over, så uansvarlig er jo ikke et begrep som passer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Klippet ut? Det var hele innleggene. Spørsmålet du ikke svarer på, var om de viste nysgjerrighet som du påstod. 

Saken er nok en annen når det gjelder akkurat transplantasjon - av mange grunner som har blitt forklart i media. Derimot er det ikke «grusomt» og «kvalmende» å stille et helt normalt spørsmål om det er slik det er, noe også avisjournalistene gjorde. Det er bare nysgjerrighet, ikke ondskap og hat.

Det går liksom ikke an å svare når du skriver om noe helt annet enn det jeg gjør. Noen - også journalister i de store etablerte mediene - har stilt spørsmål om hvorvidt kronprinsessen kommer først i transplantasjonskø. Det har i denne tråden blitt stemplet som grusomheter.

Innleggene du siterte handlet ikke om det, men om overskriften på artikkelen (der man får inntrykk av at transplantasjon er rett rundt hjørnet - henger sammen med artikkelen, hvor det forsikres at hun ikke er i køen enda. Sånn leste i hvert fall jeg de innleggene, men det er ikke jeg som har skrevet dem.

Jeg har da aldri påstått at absolutt alle innlegg i tråden uttrykker nysgjerrighet. De fleste er heldigvis meningsytringer, det er tross alt et diskusjonforum. 

Man trenger ikke å være enig med hverandre for å prøve å argumentere saklig. 

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet

Er ikke helt oppdatert i tråden nå, men ønsker å sende gode tanker til kronprinsessen og resten av kongefamilien. Selv om jeg er en av de som har vært, og kan være sterkt kritisk til mye, - så har jeg dyp medfølelse for det de står i nå.

MM er alvorlig syk, de står ovenfor en veldig vanskelig tid med rettssak, kongeparet blir ikke yngre - og flere oppgaver blir lagt over på kronprinsparet. I tillegg har man jo søsteren og Durek Verret som har en lei tendens til å lage støy når det minst passer (de har ikke gjort det nå tror jeg, og det er bra - håper de viser respekt nok til å la sine egne greier ligge litt) 

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

De er i hvert fall ikke grusomme, kvalme, onde, eller det som verre er. 
Det er mange innlegg hvor du har sitert hele innlegget må vite, hvor de som har skrevet disse innleggene faktisk har lest godt diverse medieartikler og funnet misforhold mellom artikkelen og overskriften. I tillegg nevnes det at dette er «utrolig trist for MM». 

Hva er det du ønsker å insinuere at innleggene du siterer er grunnet i?

Jeg spurte en annen bruker, som du sikkert vet, om dette er innlegg som kan forklares som nysgjerrighet, siden det var det som ble hevdet (av denne brukeren). 

Saken er nok en annen når det gjelder akkurat transplantasjon - av mange grunner som har blitt forklart i media. Derimot er det ikke «grusomt» og «kvalmende» å stille et helt normalt spørsmål om det er slik det er, noe også avisjournalistene gjorde. Det er bare nysgjerrighet, ikke ondskap og hat.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (37 minutter siden):

Det går liksom ikke an å svare når du skriver om noe helt annet enn det jeg gjør. Noen - også journalister i de store etablerte mediene - har stilt spørsmål om hvorvidt kronprinsessen kommer først i transplantasjonskø. Det har i denne tråden blitt stemplet som grusomheter.

Innleggene du siterte handlet ikke om det, men om overskriften på artikkelen (der man får inntrykk av at transplantasjon er rett rundt hjørnet - henger sammen med artikkelen, hvor det forsikres at hun ikke er i køen enda. Sånn leste i hvert fall jeg de innleggene, men det er ikke jeg som har skrevet dem.

Jeg har da aldri påstått at absolutt alle innlegg i tråden uttrykker nysgjerrighet. De fleste er heldigvis meningsytringer, det er tross alt et diskusjonforum. 

Man trenger ikke å være enig med hverandre for å prøve å argumentere saklig. 

Journalistene stiller jo også spørsmålene de vet at finnes ute i befolkningen. Et av oppdragene er jo opplysning. Når de stiller spørsmålene og får svar fra fagfolk forebygger det spekulasjoner og usikkerhet og rykter. 
De varsler jo også om dette nå fordi transplantasjon kan faktisk komme rett rundt hjørnet. De vet ikke når neste forverring kommer, og når den kommer så er det neste skritt. Og som det også opplyses om så betyr det at man nå gjør alle kartlegginger man må gjøre for å finne ut om man er kandidat til transplantasjon mtp å tåle operasjonen m.m. 

Endret av Ninaen
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Jeg spurte en annen bruker, som du sikkert vet, om dette er innlegg som kan forklares som nysgjerrighet, siden det var det som ble hevdet (av denne brukeren). 

I all verden, du gir deg altså ikke. 
Kan ikke du/dere heller fortelle hva som er så kvalmende og grusomt og ufyselig med disse innleggene da?

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Ninaen skrev (12 minutter siden):

Journalistene stiller jo også spørsmålene de vet at finnes ute i befolkningen. Et av oppdragene er jo opplysning. Når de stiller spørsmålene og får svar fra fagfolk forebygger det spekulasjoner og usikkerhet og rykter. 
De varsler jo også om dette nå fordi transplantasjon kan faktisk komme rett rundt hjørnet. De vet ikke når neste forverring kommer, og når den kommer så er det neste skritt. Og som det også opplyses om så betyr det at man nå gjør alle kartlegginger man må gjøre for å finne ut om man er kandidat til transplantasjon mtp å tåle operasjonen m.m. 

Jeg er klar over alt dette, og det du skriver her er fine svar på disse innleggene. Det er nettopp dette jeg etterlyser, i motsetning til - som noen her har gjort - skrive  at disse innleggene er : sjokkerende, ufyselige, kvalme, mistenkeliggjørende, grusomme og så videre.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

I all verden, du gir deg altså ikke. 
Kan ikke du/dere heller fortelle hva som er så kvalmende og grusomt og ufyselig med disse innleggene da?

Hvor fikk du de omtalene fra? Jeg har skrevet som svar til en annen bruker som omtalte at innleggene kom kjapt etter at nyheten om forverring ble kjent: det er helt forkastelig. Mener det samme fortsatt. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Som kronprinsen selv uttalte i går, så er det vanskelig å se på kronprinsessen at hun er veldig syk. Fordi, sitat kronprinsen:

"Det er litt vanskelig å skjønne hvor syk hun er. Hun ser jo veldig bra ut."

Offentligheten har heller ikke blitt løpende informert om MMs helsetilstand de siste 7 årene siden diganosen ble kjent, og det har åpenbart skjedd en kraftig forverring nå denne høsten.

Det at du med flere påstår at folk ønsker henne vondt og forverring nå etter at det ble kjent at hun er på stadiet før hun settes i tx-kø med forventet levetid på 1-2 år, er skikkelig drøyt.

Redsel for at kongefamiliens medlemmer prioriteres i helsekøene er heller ikke unaturlig å tenke, all den tid man kan se at nettopp dette spørsmålet ble stilt av tradisjonelle medier til kronprinsessens lungelege i går. Noe som viser at dette faktisk er et spørsmål som allmennheten har lurt på, og ikke bare en håndfull kritikere på kg. Man så jo f eks hvordan hennes sønn ble flydd til et eksklusivt rehabiliteringsopphold i England, noe som aldri hadde skjedd med Ola Nordmann.

At Marius ble skrevet inn på et privat behandlingssted har ingenting med det offentlige helsevesenet å gjøre. Og det skjer med Ola og Kari Nordmann oftere enn du later til å tro. Behandlingstilbudet er der bare man kan betale for det. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Hvor fikk du de omtalene fra? Jeg har skrevet som svar til en annen bruker som omtalte at innleggene kom kjapt etter at nyheten om forverring ble kjent: det er helt forkastelig. Mener det samme fortsatt. 

Les blant annet Krokenguri sine innlegg, hun bruker alle disse ordene (og mange flere).  I tillegg til å hevde at folk her inne ikke har empati, ønsker kronprinsessen vondt osv.

Forkastelig skriver du. Javel. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen diskuterer medieoppslag og lurer på akkurat hvor nær forestående en transplantasjon er. Alle synes synd på henne, klart det er triste nyheter. Samtidig så er hun ikke en nær venn av noen av oss, så sånn sett er det helt innenfor å diskutere aspekter ved både sykdom og kommunikasjon med en viss distanse.

Jeg skjønner egentlig ikke at flere av dere orker å delta i denne tråden når dere reagerer så sterkt på helt normale meninger og spørsmål. 

For hvis disse innleggene er så kvalmende/ forkastelige/grusomme/ufyselige som dere hevder så vil de jo bli fjernet av moderator. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Les blant annet Krokenguri sine innlegg, hun bruker alle disse ordene (og mange flere).  I tillegg til å hevde at folk her inne ikke har empati, ønsker kronprinsessen vondt osv.

Forkastelig skriver du. Javel. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen diskuterer medieoppslag og lurer på akkurat hvor nær forestående en transplantasjon er. Alle synes synd på henne, klart det er triste nyheter. Samtidig så er hun ikke en nær venn av noen av oss, så sånn sett er det helt innenfor å diskutere aspekter ved både sykdom og kommunikasjon med en viss distanse.

Jeg skjønner egentlig ikke at flere av dere orker å delta i denne tråden når dere reagerer så sterkt på helt normale meninger og spørsmål. 

For hvis disse innleggene er så kvalmende/ forkastelige/grusomme/ufyselige som dere hevder så vil de jo bli fjernet av moderator. 

Forkastelig at innlegg om andre motiver bak sykdomsutviklingen kom med en gang. Absolutt ikke pga nysgjerrighet, nei. Du må gjerne forsvare slikt innhold, jeg mener altså noe annet. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Forkastelig at innlegg om andre motiver bak sykdomsutviklingen kom med en gang. Absolutt ikke pga nysgjerrighet, nei. Du må gjerne forsvare slikt innhold, jeg mener altså noe annet. 

Jeg regner med at du misforstår med vilje, for jeg skrev veldig tydelig at det jeg tolket som nysgjerrighet gjalt kommentarer og spørsmål om hun fikk prioritet i organkøen. Det var veldig  tydelig.

At noen også ble forvirret over om hun nå skal  ha transplantasjon eller skal i kø eller ikke skal i kø enda, synes jeg heller ikke er verdt så sterke ord som enkelte lirer av seg her. 
Mitt anliggende er om dere ikke kan prøve med saklige argumenter (eventuelt rapportere det som er over streken) i stedet for å stemple andre som grusomme og kvalmende osv.

Jeg skjønner at svaret er nei, så da avslutter jeg denne diskusjonen.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvis du mener at brukere ikke ga saklige svar til de innleggene, må du lese om igjen. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du misforstår med vilje, for jeg skrev veldig tydelig at det jeg tolket som nysgjerrighet gjalt kommentarer og spørsmål om hun fikk prioritet i organkøen. Det var veldig  tydelig.

At noen også ble forvirret over om hun nå skal  ha transplantasjon eller skal i kø eller ikke skal i kø enda, synes jeg heller ikke er verdt så sterke ord som enkelte lirer av seg her. 
Mitt anliggende er om dere ikke kan prøve med saklige argumenter (eventuelt rapportere det som er over streken) i stedet for å stemple andre som grusomme og kvalmende osv.

Jeg skjønner at svaret er nei, så da avslutter jeg denne diskusjonen.

Jeg er enig med deg, den informasjonen som mediene kom med i går gjorde at det ble litt uklart hvor nært forestående en transplantasjon var. Det var også utgangspunktet for kritikken rundt mediene slik jeg forstod de innleggene. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med deg, den informasjonen som mediene kom med i går gjorde at det ble litt uklart hvor nært forestående en transplantasjon var. Det var også utgangspunktet for kritikken rundt mediene slik jeg forstod de innleggene. 

Ok, da var flood the zone en betimelig konklusjon, slik det ble fastslått? 🧐 Kritikk rundt mediene? Nei. Kritikk av tidspunkt for nyheten, hensikten med nyheten og innholdet i nyheten. (Dvs sykdomsutviklingen)

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvis tidspunktet for å slippe denne nyheten skulle være bestemt av kongehuset/kronprinsparet/kommunikasjonssjef på Slottet (stryk det som ikke passer) ville det jo innebære at Mette-Marits lungespesialist på Rikshospitalet lot seg bruke til formålet for å "skifte fokus" fra andre plagsomme saker i og rundt kongehuset om dagen.

Det ville i så fall være en alvorlig anklage.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Akkurat dette tror jeg ikke de er kyniske nok til å sette en timer på når de skal informere om. Hva i alle dager. At de liksom skal bruke MMs livstruende sykdom på den måten.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er stor forskjell på at journalister stiller spørsmålet om MM vil bli prioritert til transplantasjon (det er faktisk jobben deres å gjøre nettopp dette), og kommentarer (både her og i diverse kommentarfelt) som spekulerer i at «hun får sikkert bedre hjelp og dytter andre bakover i køen».

Jeg syns også det er unødvendig å spekulere i at denne triste nyheten skal være en måte å «flytte fokus» (fra rettsak og/eller Epsteindokumentene). For det første vil neppe lungespesialisten på Rikshospitalet være med på et slikt stunt, og for det andre ble nok nyheten sluppet i går siden dette vil bli vist i «året med kongefamilien». 

Endret av FruRosa
Tastetull
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I oktober 2018 gikk MM, HM og Kongehuset ut og informerte tydelig og klart om at MM hadde fått påvist en alvorlig lungesykdom. Professor Bjøro fra Rikshospitalet, MMs lege, var også den gangen intervjuet og informerte om MMs tilstand og sykdommen generelt, og var også tydelig på at denne typen sykdom kan ha et veldig uforutsigbart sykdomsforløp.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

Det ble gjort helt klart den gangen at en slik sykdom påvirker hvor mye man er i stand til å gjennomføre og at det kan variere i perioder. MM fortalte også at selv om diagnosen først ble satt da, i 2018, så hadde hun allerede levd mange år med sykdommen og vært påvirket av den.

I disse vel syv årene som har gått siden dette har folket fått informasjon om at MM har hatt bivirkninger av medisiner, byttet medisiner, vært sykemeldt flere ganger pga. sykdommen.

I begynnelsen av 2025 var det en pressemelding fra Kongehuset.no som fortalte at hun slet mer med sykdommen og at det måtte ventes at hun kunne være mer borte i perioder hvor hun var dårligere.

På sensommeren/tidlig høst kom det en ny melding om at hun i høst måtte gjennom et lungerehabiliteringsopplegg pga ytterligere forverring av sykdommen. 

Gjennom disse vel syv årene har kritikere på ulike fora stadig vekk både spekulert i at hun ikke var særlig syk, at hun "sykemeldte" seg bare fordi hun ikke gadd å representere/jobbe, at hun ikke bidro nok, at hun var lat, osv. osv. Dette har også vært gjentakende i denne tråden, tidvis i ekstremt stygge ordlegginger og beskyldninger rettet mot MM. Og dette har bare fortsatt og fortsatt, til tross for at mange har delt faktainformasjon om sykdommen, linker til seriøse kilder om denne typen sykdommer, noen har også del erfaringer fra enten å jobbe med slike pasienter eller å ha vært pårørende til personer med denne typen lungesykdommer. Men til tross for mengden saklig informasjon og linker til seriøse kilder, så har det stadig blitt slengt ut nye beskyldninger om at MM ikke gidder, at hun er lat, at hun bruker sykdommen for å slippe å representere osv. 

Når dette gjøres er det ikke lenger kritikk mot Kongehuset, mot kronprinsparet eller mot kronprinsessens rolle. Det er usaklig kritikk og stygge beskyldninger som er rettet til personen MM. Å beskylde en person med en så alvorlig diagnose for å late som og langt verre, det handler ikke lenger om bare kunnskapsløshet. Det handler heller ikke om "ulike meninger"! Da handler det om personforfølgelse og et ønske om å ramme MM. 

Etter så mange år med opplysninger om denne typen sykdom og alvorligheten av den, så er det ingen unnskyldning å si at man ikke har forstått. Spesielt når man deltar på fora hvor fakta stadig er blitt delt. Når man likevel velger å overse fakta, og likevel heller velger å komme med påstander, så fremstår det som bevisst for å ramme MM.

Og selv nå, hvor de gikk ut, som de også gjorde i 2018, og forklarte at sykdommen har forverret seg raskere enn de håpet på, og at forverringen er så betydelig at neste steg er transplantasjon for å redde liv... så velger flere å bare fortsette å komme med beskyldninger om at dette bare er noe kronprinsparet gjør for å "flood the zone" og "skifte fokus", at dette bare er bevisst strategi for å få fokuset bort fra andre ting de ikke ønsker fokus rundt. Dette er ikke bare urimelige og grove beskyldninger mot MM og HM, men det er også påstander som er svært nær og kanskje har bikket over i å være injurierende mot spesialist Holm ved Rikshospitalet, og en indirekte påstand om at han lyver til media og det norske folk om MMs tilstand, alvorligheten av dette. 

For alle som enten har kunnskap om slike sykdommer fra før, eller for alle som bare har fulgt litt med de siste syv årene, så faller slike feilaktige og stygge beskyldninger på egen urimelighet. Og likevel fortsetter noen å forsvare og bortforklare og vrir selv temaet for å finne nye måter å kritisere MM og kronprinsparet, f.eks. det at IA studerer i Australia nå som MM er så syk, og beskylder dette for å være dårlig planlegging og uansvarlig av Kongehuset.

Der vi andre kan bestemme oss og slenge inn en søknad før søknadsfrist på et studie hvor som helst i verden, så krever det langt mer når vi snakker om en tronarving som skal studere i et annet land. Det går ikke bare på personlige ønsker, ulike steder må bl.a. vurderes ut fra en rekke sikkerhetsfaktorer og veies opp mot hverandre, og det må i forkant samarbeides mye med studiestedet. I alt dette er det mye praktisk, bosted ikke bare for IA, men også for de som sørger for hennes sikkerhet, områder skal kartlegges, bli kjent med, kontakter med andre sikkerhetsaktører på stedet må etableres osv. osv. 

Så planlegging av studiested har trolig pågått over lang tid, dvs. før forverringen(e) av MMs sykdom ble så markante. Og kanskje er det også slik at det nettopp pga. MMs sykdom ble ansett som ekstra viktig at IA fikk denne muligheten akkurat nå. At det velges et land så langt borte er vel fordi hun trenger å oppleve å leve litt mer "vanlig" (så mye som er mulig innen de rammene hun og hennes sikkerhet må forholde seg til). Dette kan være hennes eneste sjanse til å gjøre dette. Og jeg tror hun vil kunne representere langt bedre ved nettopp å få denne muligheten. Mange som har alvorlig sykdom i familien vet også at livet må fortsette mest mulig normalt for de som er friske, selv om også de selvfølgelig blir påvirket av å være pårørende. 

Så i motsetning til hva en del kritikere påstår, så tenker jeg at det at IA studerer der hun gjør er nettopp en konsekvens av langvarig og bevisst planlegging, og at det også har et langsiktig perspektiv om hva som på sikt vil være til det beste for Kongehuset og lengre inn i fremtiden hennes rolle som monark når den tiden kommer en gang.

Og til slutt, det skader ingen å vise anstendighet og medmenneskelighet en periode når noen står i så tøffe situasjoner som det MM nå gjør. Det skader ingen å gi MM en liten pustepause fra kritikk før de må stå i stormen igjen etter nyttår. Det koster så lite å utsette kritikk noen dager eller uker, men det kan bety mye for den som utsettes for kritikken og dennes pårørende. Det blir mer enn nok sjanser til å kritisere etter nyttår også...

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...