Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Man trenger ikke lese en hel side som repeterer "alt" som står i media for å forsøke å "kneble" andres innlegg.

Jeg skrev "skifte fokus", og det mener jeg. En trenger ikke å IKKE ha sympati med en som er syk heller, for å skrive "skifte fokus". 

Jeg synes timingen er merkelig, nå under en uke før julaften. Men, jeg forstår den.

Som etterkommer av en foresatt med alvorlig lungesykdom trenger jeg ingen "opplæring" om lungefibrose, men ellers takk. 

Nå siterte ikke jeg deg, og mitt innlegg var heller ikke rettet til deg personlig.

Trist at du har opplevd alvorlig lungesykdom og mistet noen til det!  Da er jo en av de som forstår hvor alvorlig dette faktisk er for MM og familien.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med sniking i donorkøen har vært diskutert tidligere i tråden og det har vært brukere som har påstått at det vil skje og mange som har trykket liker på de innleggene.

Til tross for at dette er blitt avvist av flere i tråden, også meg, så har dette vært et gjentakende skue i tråden, hvor fakta om donororganer og hvordan mottaker velges ut, gang på gang blir oversett av de som ønsker å tviholde på det som er feilaktig.

Jeg håper en gang for alle at denne ballen kan legges død. Man kan ikke snike i en donorkø, for det å snike i en donorkø vil trolig bety død for mottaker, i tillegg til den som var en bedre match for det organet.

Jeg håper også at det å tvile på hvor syk kronprinsessen faktisk er, nå tar slutt. Hun er ett eneste trinn fra å bli satt på liste for å få donorlunger. På det ventetrinnet for donorlunger er pasientene svært hemmet, må som regel bruke oksygen og greier minimalt. Derfra er det enten donorlunger eller ikke liv. 

At MM siste året faktisk har gjennomført oppdag og representasjoner flere ganger, det står det respekt av, så syk som hun er.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (38 minutter siden):

Kongefamilien eksisterer ikke lenger, har vi jo nettopp fått vite. Så da blir det kanskje «Året med kongehuset og øvrige kongelige»?

For øvrig: Tragisk at sykdommen til MM har forverret seg så dramatisk. Det er selvsagt ingen som synes det er noe annet enn veldig trist. 

Det er selvsagt en trist og alvorlig å få vite at sykdommen til MM har forverret seg dramatisk. Man må håpe på at hun er i de tryggeste faglige hender, og følges opp på aller beste måte. 

På mange måter er jeg noe forundret over at kongehuset ikke har planlagt litt bedre mht til tilgang på de som kan representere når hun selv er forhindret pga sykdom. Slik har situasjonen vært ganske lenge, og er således ikke av ny dato. 
Det vil være utfordrende å kunne dekke alle oppgavene de plikter å gjøre, og vi har allerede sett at det ikke er ideelt, dette uten å summere opp. Det er svært mange som stusser over at det er valgt et studiested for prinsesse IA som er så langt vekk i reisetid. Det vil si at hun sjelden vil være tilgjengelig for å gjøre representasjonsoppgaver. Prins SM er nå kommet tilbake til landet vårt enn så lenge, og man vet ikke hva han skal gjøre i tiden som kommer. Han har imidlertid stilt opp flere ganger og gjør et godt og sympatisk inntrykk. Dog, det er kommet frem at han ikke har fått opplæring i det å møte mediene, og at både han og IA er blitt skjermet fra offentligheten i det jeg mener er alt for lang tid. Man lærer best ved å praktisere, det er gammelt nytt. 

Planlegging mht MM sin sykdom synes å ha vært forunderlig fraværende. Hvordan har kongehuset tenkt at de skal dekke monarkiets plikter når situasjonen er som den er dd? Kongen og dronningen må hensyntas, naturlig nok. De gjør fortsatt en beundringsverdig innsats, men det vil ikke være stigning i deres program og/eller forventninger om det. 

Så, kongehuset er da oppsatt med en kronprins, og i praksis er han da stort sett alene til å representere. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Aricia skrev (På 18.12.2025 den 7.51):

Hvis privat julefeiring betyr at de skal la være å gå til gudstjeneste 1. juledag og få det dokumentert på TV så skjønner jeg veldig godt. Det ville vært direkte uverdig dersom de på veien opp kirketrappen skulle blitt bombardert med spørsmål om den forestående rettssaken, og det kan skape et uheldig og forstyrrende fokus for menighet og andre kirkegjengere den dagen.

Ellers kan det handle om at de ikke ønsker å informere offentlig om nøyaktig hvor de skal feire julen - det pleier jo å presiseres kort i en nyhetsmelding sånn oppunder jul. Gitt krisene i familien akkurat nå skjønner jeg også det i så fall veldig godt.

I andre kongehus opplyses det om hvordan de vil feire julen. De er gode på formidling. Jeg skulle gjerne lagt ut linker, men det får vi ikke tillatelse til. 
Egentlig så er det utfordrende å forstå at en slik feiring skal være hemmelig. Til og med utenlandsk media reagerer på kronprins Haakon sin måte å svare pressen. 
https://www.billedbladet.dk/kongelige/norge/hvor-skal-familien-fejre-jul-pudsigt-svar-fra-kronprins-haakon

«Men her blev de også spurgt til deres private juleplaner.  Det havde kronprins Haakon et lidt pudsigt svar til.  -Vi skal fejre det privat, så vi bliver nok i Norge, tænker jeg. Det bliver hyggeligt. Vi glæder os, lød det fra den norske kronprins»

Gitt skandalene i familien ville en viss kommunikasjon fra dem på et tidlig tidspunkt gjort at de ikke ville bli «bombardert med spørsmål de gangene de har gjort representasjonsoppgaver». 
De er forøvrig oppsatt med en kommunikasjonsavdelingen/rådgivere som relativt enkelt kunne ha sendt ut en pressemelding i fjor høst. På en slik måte ville de ganske sikkert unngått det store trykket på dem alle gangene de har representert. En generell og god uttalelse ville hjulpet dem gjennom tiden som har vært. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Det ekstreme stresset hun har stått i, er jo veldig ugunstig for den type sykdom hun har.

Legen presiserte i møtet at stress hadde ingen innvirkning på sykdommen. Dette ble svart etter et direkte spørsmål som gikk på dette, og som sagt, det ble avvist av professoren. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Såvidt jeg forstår på intervjuet så er det vel egentlig først i sommer at de skjønte det alvoret som er nå?

Og som kongelige og foreldre så ønsker de vel at barna skal få fullført utdannelsene sine. Ikke bare for det sosiale, men de har jo skjønt i sommer at nå trengs barna ganske snart i en langt mer aktiv tjeneste enn de hadde tenkt for noen år siden. Så det blir ikke tid til spesielt mye moro langt utover i 20årene. 

Tipper det blir med bachelor på henne, jeg. 

Men det tror jeg Ingrid Alexandra er rustet til, hun gjorde et veldig klokt intervju i Australia. Og bror virker og motivert for å ha oppgaver, han passer iallefall rollen godt med sin litt nedpå sjarm om man kan beskrive det sånn. 

To unge voksne kan fint dele oppgavene til sin mor. 

Men altså, at det var SÅ alvorlig visste jeg ikke. Høres ut som dagene med representasjon utenom litt på Skaugum/Slottet er forbi. 

Hun sier jo selv at hun ikke klarer det hun klarte i høst. 

• Liker 12
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg forstår på intervjuet så er det vel egentlig først i sommer at de skjønte det alvoret som er nå?

Og som kongelige og foreldre så ønsker de vel at barna skal få fullført utdannelsene sine. Ikke bare for det sosiale, men de har jo skjønt i sommer at nå trengs barna ganske snart i en langt mer aktiv tjeneste enn de hadde tenkt for noen år siden. Så det blir ikke tid til spesielt mye moro langt utover i 20årene. 

Men det tror jeg Ingrid Alexandra er rustet til, hun gjorde et veldig klokt intervju i Australia. Og bror virker og motivert for å ha oppgaver, han passer iallefall rollen godt med sin litt nedpå sjarm om man kan beskrive det sånn. 

Men altså, at det var SÅ alvorlig visste jeg ikke. Høres ut som dagene med representasjon utenom litt på Skaugum/Slottet er forbi. 

Det skumle med lungefibrose er at det nokså plutselig kan bli kraftig forverring. De har nok ikke trodd at det skulle skje såpass fort. 
Hadde IA og SM blitt nektet å følge drømmene sine fordi «mamma kanskje kan bli mye dårligere i løpet av året» hadde nok det også blitt kritisert.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forverringen har skjedd i høst. I høst. Lenge gikk det sakte, nå har det tydeligvis eskalert. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
FruRosa skrev (2 timer siden):

Folk kan selvsagt fordømme handlingene til MBH og (på generelt grunnlag) mislike monarkiet, men å fortsette spekulasjoner og drittslenging mot Kronprinsessen etter dagens nyheter bør ALLE holde seg for gode til! 

Jeg er en sterk kritiker rund MBH saken, men jeg er enig med deg. Og jeg synes at hun skal få lov til å slutte å offisielt delta på ting, hvis hun ønsker det. Hvis hun ønsker å delta på noe hvor presse deltar utvendig med foto og intervjuer , så mener jeg det er innafor at hun kan snikes inn bakveien. Hun har en alvorlig diagnose og det nærmer seg et kritisk punkt. Hun har all rett til å skjerme seg slik at hun verner om egen helse på best mulig måte. 

Videre så ser jeg det som sannsynlig at vi ikke får vite når hun faktisk er på en donorliste. Jeg tipper de avslører det når hun må, ikke når hun kan. Det er faktisk ikke alt vi har noe med. Vi vet om diagnosen og at det er forverring. Trenger vi vite mer?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

De har visst om sykdommen lenge, og da er det viktig å også planlegge til det beste for både MM helse, men også det faktumet at når landets kronprinsesse må tre tilbake på grunn av alvorlig sykdom og behandling. Slik legen redegjorde i dag så vil det åpenbart være behov for at noen fyller rollen og pliktene som MM ikke forventes å kunne utføre. 

Hvorfor relokeres ikke prinsesse IA fra Sydney til f.eks. et universitet i Storbritannia? Da vil hun kunne gjøre representasjonsoppgaver for kongehuset ofte. Dette er så viktig at det er utfordrende å finne grunner for ikke å gjøre det. 
Prins SM må også være en del av kongehuset, og også utføre plikter som tilligger monarkiet. 

Det er egentlig forunderlig at de kongelige ikke har regnet inn behovet for ressurser når kronprinsessen er alvorlig syk. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette var triste nyheter. De står i en utrolig krevende situasjon. Aldrende foreldre med helseutfordringer, saken med ML og MBH og nå denne forverringen. Og om få måneder en rettssak. Og livet i uvisshet. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

De har visst om sykdommen lenge, og da er det viktig å også planlegge til det beste for både MM helse, men også det faktumet at når landets kronprinsesse må tre tilbake på grunn av alvorlig sykdom og behandling. Slik legen redegjorde i dag så vil det åpenbart være behov for at noen fyller rollen og pliktene som MM ikke forventes å kunne utføre. 

Hvorfor relokeres ikke prinsesse IA fra Sydney til f.eks. et universitet i Storbritannia? Da vil hun kunne gjøre representasjonsoppgaver for kongehuset ofte. Dette er så viktig at det er utfordrende å finne grunner for ikke å gjøre det. 
Prins SM må også være en del av kongehuset, og også utføre plikter som tilligger monarkiet. 

Det er egentlig forunderlig at de kongelige ikke har regnet inn behovet for ressurser når kronprinsessen er alvorlig syk. 

Dette forventer du gjort allerede nå? Når MM selv antakelig akkurat har fått vite resultatene? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi vet jo  ingenting om hva de har planlagt for. Det har vært forverring i høst, så da tenker jeg de planlegger ut fra det nå. Å skulle ha de unge sittende stand-by i tilfelle mor plutselig ble dårligere, vil jo være rart.

Jeg tenker vi kan avvente og se hva de velger å gjøre fremover - og jeg tenker også at de forholder seg til fakta slik de er til en hver tid. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

Jeg antar at de foretar de justeringene som er og blir nødvendige. Om hun må/ønsker å ta pause i studiet er vel ikke så dramatisk. Hvis hun bruker hele 20-årene på å få tatt bachelor og master, "finne seg sjæl", være med familien og å øve på å håndtere kronprinsesserollen så ser jeg overhodet ikke problemet. En master må ikke komme direkte etter en bachelor. Folk tar master i førtiårene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (4 timer siden):

Selvsagt ikke ! Sosial posisjon avgjør da ikke hvem som skal få operasjon først . DET skulle tatt seg ut …

Jeg greier ikke å lese imellom linjene om du eventuelt er ironisk her.

Men du har helt rett, andre lungesyke med behov for transplantasjon trenger IKKE å frykte at MM suser inn og tar plass foran i køa, fordi hun tilfeldigvis har giftet seg med kronprinsen. Jeg er altså IKKE ironisk, dette er et system som prioriterer de med STØRST behov først. Så hvis noen vil spekulere i forskjellsbehandling er det bare å legge den ballen død. Tvert. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (16 minutter siden):

Forverringen har skjedd i høst. I høst. Lenge gikk det sakte, nå har det tydeligvis eskalert. 

Lungelegen bekreftet også på pressekonferansen at lungefibrose gjerne forverres i terskler på akkurat denne måten.

Som flere andre i tråden har også jeg fått oppleve det i min bekjentskapskrets: Lungefibrose som lenge var relativt stabil, og så i løpet av få måneder forverret seg brått og drastisk (dessverre med fatalt utfall).

Alle som måtte prøve å mistenkeliggjøre, minimere eller bortforklare alvorligheten i at kronprinsessens tilstand faktisk er brått forverret burde gå i seg selv.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Lungelegen bekreftet også på pressekonferansen av lungefibrose gjerne forverres i terskler. 

Som flere andre i tråden har også jeg fått oppleve det i min bekjentskapskrets: Lungefibrose som lenge var relativt stabil, og så i løpet av få måneder forverret seg brått og drastisk (dessverre med fatalt utfall).

Alle som måtte prøve å mistenkeliggjøre, minimere eller bortforklare alvorligheten i at kronprinsessens tilstand faktisk er brått forverret burde gå i seg selv.

Du har hatt samme opplevelse rundt sykdommen som meg, dessverre 💔

Når det først blir forverring kan det gå fort nedover.

Vedkommende nær meg som døde av dette var i full jobb inntil en måned før hun brått ble verre og døde etter 2 uker i respirator. 

• Liker 3
  • Hjerte 11
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (3 timer siden):

Man trenger ikke lese en hel side som repeterer "alt" som står i media for å forsøke å "kneble" andres innlegg.

Jeg skrev "skifte fokus", og det mener jeg. En trenger ikke å IKKE ha sympati med en som er syk heller, for å skrive "skifte fokus". 

Jeg synes timingen er merkelig, nå under en uke før julaften. Men, jeg forstår den.

Som etterkommer av en foresatt med alvorlig lungesykdom trenger jeg ingen "opplæring" om lungefibrose, men ellers takk. 

Timingen tenker jeg handler om tre ting: 

1) Hun var på rehabilitering i hele oktober, og dette har nok vært diskutert/blitt konkretisert da. Så trenger man litt tid på seg til å forberede familien, særlig barna

2) Nevnte barn bor i utlandet, er greit å offentliggjøre dette mens de er hjemme slik at de kan få nødvendig støtte. Og ta noen vanskelige samtaler ansikt til ansikt først, ikke på Teams. 
3) Året med kongefamilien kommer snart. Og i en dumpster fire av et år kan vi bare tenke oss hvordan det vil bli - eller kunne ha blitt. For nå kan de bruke mer tid på hennes helse, og mindre tid på MBH (og ML/DV). Det kommer kongehuset mye bedre ut av, for å si det sånn. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 16
Skrevet
Aricia skrev (16 minutter siden):

Hvor har du sett dette skrevet? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...