Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ost skrev (1 time siden):

Lurer på om hun havner på samme liste some alle andre.

Hvorfor skulle hun ikke det ?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ost skrev (1 time siden):

Lurer på om hun havner på samme liste some alle andre.

Ifølge NRK: 30 operasjonar i året: Slik fungerer lungetransplantasjon – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

"Holm under­strekar at kronprinsessa ikkje vil bli prioritert framfor andre.

– Det er ikkje lurt å gje nokon sær­behandling. Det kjem ikkje noko godt ut av det for nokon.

Are Martin Holm, Lungelege ved Rikshospitalet

Vente­lista er ikkje nummerert. Om lungene passar til fleire på lista, er det den sjukaste som får lungene"

Trasig nytt dette her, både for henne selv og familien hennes. Som om de ikke har nok å tenke på 🥲

Endret av missLynch
  • Liker 20
Skrevet (endret)
FruRosa skrev (58 minutter siden):

Hun, som alle andre, må ha lunger som er kompatible til hennes kropp. Man kan ikke bare få «første og beste» og gå foran køen fordi man er kongelig.

Dette er svar til @Ost

Jeg kjenner bare til en transpkstasjon , i nær familie. Der får ingen involverte vite navn etc. Vi fikk ikke vite navn på levende donor heller. Og visa versa. Når du får donor, så får du tildelt en donor som passer. Iht lunger så er det da snakk om en donor som ikke lever. 

Listen du settes på er ikke et køsystem som plukker  folk i rekke følge. Men du blir lagt i en database, og dør det en donor så får du  basert på donor match. Altså den som passer best. Det kan medføre at noen vil måtte vente kort tid og andre lang tid.

De som matcher donor og mottaker vet ikke navn. Det er ikke nødvendig. Å gi mettemarit bedre posisjon til donor, ville i væste fall føre til hennes død. Fordi kroppen støter vekk evnt lunger som ikke matcher. De vet bare den infoen de trenger for å gi god match.

Så nei, å fordkjellsbehandle henne her, vil isåfall kunbe tatt livet av henne. 

Iht match på min nære. Fikk donor på et par mnd. Da levende donor kunne brukes. De fant 5 kandidater som var potensielle. Av tusenvis fra hele verden. Og kun en av de var innafor ansett som liten risiko for frastøtning. 

Så din bekymring er totalt uaktuelt, og basert på ikke vitenskap

Endret av Krokenguri
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
FruRosa skrev (39 minutter siden):

Jeg har lenge tenkt at det nå går den veien. Jeg har selv mistet en av mine nærmeste pga lungefubrose, og vet at denne sykdommen er dødelig uten transplantasjon. Hvor fort sykdommen utvikles varierer veldig, men «slutten» er den samme; enten transplantasjon eller død.

Håper de finner en passende donor til Kronprinsessen fort nok!

Det er nok mange som står i køen før henne , køen er lang…

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner bare til en transpkstasjon , i nær familie. Der får ingen involverte vite navn etc. Vi fikk ikke vite navn på levende donor heller. Og visa versa. Når du får donor, så får du tildelt en donor som passer. Iht lunger så er det da snakk om en donor som ikke lever. 

Listen du settes på er ikke et køsystem som plukker  folk i rekke følge. Men du blir lagt i en database, og dør det en donor så får du  basert på donor match. Altså den som passer best. Det kan medføre at noen vil måtte vente kort tid og andre lang tid.

De som matcher donor og mottaker vet ikke navn. Det er ikke nødvendig. Å gi mettemarit bedre posisjon til donor, ville i væste fall føre til hennes død. Fordi kroppen støter vekk evnt lunger som ikke matcher. De vet bare den infoen de trenger for å gi god match.

Så nei, å fordkjellsbehandle henne her, vil isåfall kunbe tatt livet av henne. 

Iht match på min nære. Fikk donor på et par mnd. Da levende donor kunne brukes. De fant 5 kandidater som var potensielle. Av tusenvis fra hele verden. Og kun en av de var innafor ansett som liten risiko for frastøtning. 

Så din bekymring er totalt uaktuelt, og basert på ikke vitenskap

Vet ikke hvorfor du siterer meg, for jeg (som deg) avviser jo at hun vil/kan bli prioritert foran andre pasienter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (1 minutt siden):

Donor må være en match, så man kan være heldig å få nye organer fort eller måtte vente (for) lenge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
FruRosa skrev (38 minutter siden):

Hun, som alle andre, må ha lunger som er kompatible til hennes kropp. Man kan ikke bare få «første og beste» og gå foran køen fordi man er kongelig.

Selvsagt ikke ! Sosial posisjon avgjør da ikke hvem som skal få operasjon først . DET skulle tatt seg ut …

• Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (1 minutt siden):

Hun er ikke bestemt satt på liste for transplantasjon enda.

En i vennekretsen stod på liste for transplantasjon av hjerte - hun var så dårlig at hun gikk hjemme med surstoff-apparat og var knapt i stand til å komme seg på toalettet. Jeg tror nok ikke MM havner på en sånn liste enda. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Hekken skrev (11 minutter siden):

Det er ikke en nummerert kø. Hvordan er det mulig å ikke skjønne dette?

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
FruRosa skrev (18 minutter siden):

Vet ikke hvorfor du siterer meg, for jeg (som deg) avviser jo at hun vil/kan bli prioritert foran andre pasienter.

Sorry blandet med innlegget du svarte på. 

• Liker 1
Skrevet
Ellie42 skrev (3 timer siden):

Merk deg 'vil kunne bli', akkurat som sist år og de siste 20 årene. Det er ikke noe ny informasjon i denne artikkelen utover at den snakker om akkurat det samme som slottet har kommunisert før.

Det er en ikke-artikkel. Flooding the zone. 

Skifte fokus.  

• Liker 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (25 minutter siden):

Skifte fokus.  

Fra hva?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På generell basis håper jeg at selv de verste kritikerne av MM nå tar seg tid å lese de artiklene som nå er lagt ut om forverringen av hennes sykdom, og at de tar seg tid til å lese seg litt opp på sykdommen. For de fordommene som har kommet på ulike fora siste årene, de er både smålige og kunnskapsløse. Fordommer som baserer seg kun på manglende forståelse for hva det betyr å ha denne typen lungesykdom.

Legen på Rikshospitalet forklarer at denne sykdommen forverrer seg trinnvis. MM står nå der at neste trinn for henne er å settes på liste for transplantasjon. Dr Holm får spørsmål om hva alternativet for kronprinsessen er hvis utviklingen fortsetter som den har gjort i høst, og han svarer:

"Jeg kan si hva som er alternativet helt generelt for alle de pasientene vi vurderer for transplantasjon og utreder til transplantasjon. Det alternativet er tungt og vanskelig å tenke på, svarer Holm.

– Men det er nødvendig for de pasientene å faktisk ta innover seg hva som er alternativet til en transplantasjon, når en transplantasjon er den eneste form for livreddende behandling."

https://www.nrk.no/norge/kronprinsessen-apen-om-dramatisk-forverring-av-sykdommen_-_-har-gatt-raskere-enn-jeg-hadde-hapet-1.17699020

Hvis man bruker trappetrinnmodellen som legen brukte, så betyr det at kronprinsessen nå i realiteten ikke har noen andre muligheter når neste forverring kommer, annet enn lungetransplantasjon - eller ikke mer liv. Og med denne sykdommen vet de at pasientene kommer til det trinnet som er MMs neste, dvs. hvor de settes på listen for å få donorlunger. 

Det er ikke snakk om "kan" eller "kanskje". Saken som de nå har gått ut med i dag er fakta om fremtiden for MM. Når dagen kommer at hun settes på listen for å få donorlunger, så er det absolutt eneste alternativ for å redde livet. 

Fasen når slike pasienter er satt på donorliste, den er beintøff. Mest av alt for pasienten selv, men også for alle hennes nære. De lever i et umenneskelig press, hvor ingen kan fortelle dem om de kommer til å få et donororgan tidsnok eller ikke. I tillegg kommer realiteten i at selve operasjonen har høy risiko, og man ikke vet om man våkner av den heller. 

For de heldige som får en donorlunge som er en god match, så vet de også at de kan få en helt annen funksjon igjen, få et aktivt og godt liv, et nytt liv. Jeg håper MM vil være en av de som får oppleve det, for det fortjener hun like mye som alle andre i samme situasjon.

(Jeg håper også at folk etter en slik operasjon vil glede seg med henne, og ikke komme med kunnskapsløst oppgulp om at hun umulig kunne være så syk likevel når hun etter operasjonen fremstår som frisk og rask igjen, som disse pasientene ofte gjør.)

• Liker 20
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Frisk Frosk skrev (8 minutter siden):

På generell basis håper jeg at selv de verste kritikerne av MM nå tar seg tid å lese de artiklene som nå er lagt ut om forverringen av hennes sykdom, og at de tar seg tid til å lese seg litt opp på sykdommen. For de fordommene som har kommet på ulike fora siste årene, de er både smålige og kunnskapsløse. Fordommer som baserer seg kun på manglende forståelse for hva det betyr å ha denne typen lungesykdom.

Legen på Rikshospitalet forklarer at denne sykdommen forverrer seg trinnvis. MM står nå der at neste trinn for henne er å settes på liste for transplantasjon. Dr Holm får spørsmål om hva alternativet for kronprinsessen er hvis utviklingen fortsetter som den har gjort i høst, og han svarer:

"Jeg kan si hva som er alternativet helt generelt for alle de pasientene vi vurderer for transplantasjon og utreder til transplantasjon. Det alternativet er tungt og vanskelig å tenke på, svarer Holm.

– Men det er nødvendig for de pasientene å faktisk ta innover seg hva som er alternativet til en transplantasjon, når en transplantasjon er den eneste form for livreddende behandling."

https://www.nrk.no/norge/kronprinsessen-apen-om-dramatisk-forverring-av-sykdommen_-_-har-gatt-raskere-enn-jeg-hadde-hapet-1.17699020

Hvis man bruker trappetrinnmodellen som legen brukte, så betyr det at kronprinsessen nå i realiteten ikke har noen andre muligheter når neste forverring kommer, annet enn lungetransplantasjon - eller ikke mer liv. Og med denne sykdommen vet de at pasientene kommer til det trinnet som er MMs neste, dvs. hvor de settes på listen for å få donorlunger. 

Det er ikke snakk om "kan" eller "kanskje". Saken som de nå har gått ut med i dag er fakta om fremtiden for MM. Når dagen kommer at hun settes på listen for å få donorlunger, så er det absolutt eneste alternativ for å redde livet. 

Fasen når slike pasienter er satt på donorliste, den er beintøff. Mest av alt for pasienten selv, men også for alle hennes nære. De lever i et umenneskelig press, hvor ingen kan fortelle dem om de kommer til å få et donororgan tidsnok eller ikke. I tillegg kommer realiteten i at selve operasjonen har høy risiko, og man ikke vet om man våkner av den heller. 

For de heldige som får en donorlunge som er en god match, så vet de også at de kan få en helt annen funksjon igjen, få et aktivt og godt liv, et nytt liv. Jeg håper MM vil være en av de som får oppleve det, for det fortjener hun like mye som alle andre i samme situasjon.

(Jeg håper også at folk etter en slik operasjon vil glede seg med henne, og ikke komme med kunnskapsløst oppgulp om at hun umulig kunne være så syk likevel når hun etter operasjonen fremstår som frisk og rask igjen, som disse pasientene ofte gjør.)

Godt innlegg og helt enig 

• Liker 9
Skrevet

Folk kan selvsagt fordømme handlingene til MBH og (på generelt grunnlag) mislike monarkiet, men å fortsette spekulasjoner og drittslenging mot Kronprinsessen etter dagens nyheter bør ALLE holde seg for gode til! 

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Frisk Frosk skrev (7 minutter siden):

Man trenger ikke lese en hel side som repeterer "alt" som står i media for å forsøke å "kneble" andres innlegg.

Jeg skrev "skifte fokus", og det mener jeg. En trenger ikke å IKKE ha sympati med en som er syk heller, for å skrive "skifte fokus". 

Jeg synes timingen er merkelig, nå under en uke før julaften. Men, jeg forstår den.

Som etterkommer av en foresatt med alvorlig lungesykdom trenger jeg ingen "opplæring" om lungefibrose, men ellers takk. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Takk @Frisk FroskDu skrev det jeg ville skrive! 

Håper og ønsker det beste for MM! Jeg ikke forestille meg hvordan det må være å leve med en slik kronisk sykdom, hvor man gradvis blir verre, og man vet det bare vil fortsette. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (14 minutter siden):

Jeg synes timingen er merkelig, nå under en uke før julaften. Men, jeg forstår den.

Ikke engang kongelige kan time forverringer i kronisk sykdom!

Nyheten kom idag fordi forverringen i sykdommen (og lungetransplantasjon) blir snakket om i «året med kongefamilien».

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Jeg jobbet med dette for 15-20 år siden. Det er veldig gledelig å lese i artiklene at statistikken for lungetransplanterte har blitt så mye bedre. Men det er fremdeles veldig greit å ikke komme for fort på ventelisten heller. Bare 50 % av Norges lungetransplanterte er i live etter 10 år. Lunger har alltid hatt mye dårligere resultater enn alle andre organer. Det bør ikke gjøres før andre muligheter er uttømt.

Mette Marit har en kroppsstørrelse som tilsier at hun vil kunne få lunger både fra kvinner og menn, så fremt alt annet indremedisinsk er en match. Svært lave og svært høye mennesker på listen har mye lengre ventetid, f eks CF-pasienter 🩵 Blodtypen er jo også en indikator på hvor lang ventetiden kan bli (f eks om man er AB- så er det bare 1 av 100 i Norge som har denne blodtypen).

Men som dr Holm uttalte, så velges alltid den dårligste pasienten på ventelisten som er en full match. 

Ønsker MM absolutt alt godt helsemessig, selv om jeg like fullt er sterkt uenig i dullingen hennes med kriminelle MBH, og like fullt er bekymret for at det norske kongehuset knapt nok har 2 arbeidende representanter om få år. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
FruRosa skrev (4 minutter siden):

Ikke engang kongelige kan time forverringer i kronisk sykdom!

Nyheten kom idag fordi forverringen i sykdommen (og lungetransplantasjon) blir snakket om i «året med kongefamilien».

Kongefamilien eksisterer ikke lenger, har vi jo nettopp fått vite. Så da blir det kanskje «Året med kongehuset og øvrige kongelige»?

For øvrig: Tragisk at sykdommen til MM har forverret seg så dramatisk. Det er selvsagt ingen som synes det er noe annet enn veldig trist. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...