Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at ikke bare jeg leser hele artikkelen. :hjerte: 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det ekstreme stresset hun har stått i, er jo veldig ugunstig for den type sykdom hun har.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Nope, det er ikke en «flooding the zone»-artikkel, det er en artikkel hvor hennes behandlende lege går ut og sier at sykdommen er blitt bekymringsfullt verre og at transplantasjon vil kunne bli aktuelt om ikke lenge. 

det er en svært alvorlig, dødelig sykdom. 

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Lurer på om hun havner på samme liste some alle andre.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Ost skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting å lure på, svaret står utførlig forklart i artikkelen: https://www.nrk.no/norge/kronprinsessen-apen-om-dramatisk-forverring-av-sykdommen_-_-har-gatt-raskere-enn-jeg-hadde-hapet-1.17699020

Sitat

– Vil kronprinsessen bli prioritert fremfor andre?

– Nei, det gjør hun ikke. Når det kommer et organ, har det en spesiell størrelse og en spesiell blodgruppe. Ut fra det, må vi se på listen hvem dette passer til. Av dem som passer, tar vi alltid den som er sykest, den som har dårligst tid og minst evne til å vente, svarer Holm.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Sykdommen har forverret seg betraktelig utover sommeren og høsten og lungetransplantasjon er mer aktualisert enn tidligere i form at det nærmer seg i større grad enn før. En naturlig oppdatering om en kronprinsesse som jobber redusert, i motsetning til at hun ser sur ut i møte med paparazzi på flyplassen etter besøk hos prinsessen.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Noen ganger tenker jeg at man bør legge indignasjon og raseri og misbilligelse til side og prøve å forstå hva det betyr for noen å ha en livstruende sykdom - hvordan det påvirker en selv og de rundt. 
også folk med privilegier og apanasje kan oppleve livskriser. Noen ganger kan litt raushet og empati være på sin plass. 

• Liker 25
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Som kroniker selv, men ikke samme diagnose, må jeg si det overrasker at MM drar rundt å håndhilser og er tett på mennesker mht. faren for å bli smittet med noe som kan føre til luftvegsinfeksjon. En luftveisinfeksjon for personer med lungefibrose kan bli svært alvorlig leste jeg nettopp.

Ingen spekulasjoner herfra ang. sykdommen, men vet at jeg med en  mindre alvorlig diagnose nå i høst har trukket meg tilbake fra forsamlinger som kan smitte meg....

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (På 18.12.2025 den 8.31):

De var jo til og med der samme dagen som Ari hadde blitt funnet død så det må være høy treskel for å droppe det? Men Ari fikk de vel kun vite om timer før så det var kort varsel. 

Nå må dere skjerpe dere her inne. Virkelig! Du tror ikke for alvor at hele familien, inkludert Aris barn, hadde møtt til julegudstjeneste om han var funnet død timer og minutter før?

Miomino skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/kronprinsessen-apen-om-dramatisk-forverring-av-sykdommen_-_-har-gatt-raskere-enn-jeg-hadde-hapet-1.17699020

Er det lov å håpe at det nå blir slutt på stygge spekulasjoner og påstander om kronprinsessens selektive bruk av sykdommen i jobbsammenheng?

Jeg tenkte på denne tråden da jeg leste dette. Men jeg tror vi blir skuffet, noen evner ikke å ta til seg informasjon som viser noe annet enn de har bestemt seg for. 

Ellie42 skrev (51 minutter siden):

For å være like pertentlig som deg selv, hun forberedes på en mulig lungetransplantasjon, noe meg bekjent alle med lungefibrose blir fortalt fra minuttet de blir diagnostisert som et ganske vanlig forløp av sykdommen.

Det står verken at hun skal igjennom lungetransplantasjon eller at dette kommer til å skje. Det står at det kan skje.

Om man skal kritisere Se&Hør for lemfeldige artikler, er dette en fulltreffer. 

For øvrig syntes jeg dette er utrolig trist for MM, og jeg ser ikke noe annet enn at siste års krumspring fra svigersøster og egen sønn har bidratt til helseproblemene hennes. 

Hun bekrefter for øvrig også dette selv, lengre ned i intervjuet, altså ingen endring i status fra før:

En ikke-artikkel, som ikke kommer med noe ny informasjon - typisk 'flooding the zone'.

Legen hennes sier at det har vært en forverring i høst, og kronprinsessen sier at sykdommen utvikler seg raskere enn de håpet på. Hvordan er det å ‘flooding the zone’? Jeg håper du svarer på dette. 

Ost skrev (12 minutter siden):

De blir valgt ut etter strenge medisinske tilstander, så jeg tenker at du kan slappe helt av, hun blir vurdert etter medisinske kriterier og kun det. Herre. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Jammf skrev (Akkurat nå):

Som kroniker selv, men ikke samme diagnose, må jeg si det overrasker at MM drar rundt å håndhilser og er tett på mennesker mht. faren for å bli smittet med noe som kan føre til luftvegsinfeksjon. En luftveisinfeksjon for personer med lungefibrose kan bli svært alvorlig leste jeg nettopp.

Ingen spekulasjoner herfra ang. sykdommen, men vet at jeg med en  mindre alvorlig diagnose nå i høst har trukket meg tilbake fra forsamlinger som kan smitte meg....

Og så? Hvis det ikke er spekulasjon, hvorfor skriver du dette da? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (57 minutter siden):

For å være like pertentlig som deg selv, hun forberedes på en mulig lungetransplantasjon, noe meg bekjent alle med lungefibrose blir fortalt fra minuttet de blir diagnostisert som et ganske vanlig forløp av sykdommen.

Det står verken at hun skal igjennom lungetransplantasjon eller at dette kommer til å skje. Det står at det kan skje.

Om man skal kritisere Se&Hør for lemfeldige artikler, er dette en fulltreffer. 

For øvrig syntes jeg dette er utrolig trist for MM, og jeg ser ikke noe annet enn at siste års krumspring fra svigersøster og egen sønn har bidratt til helseproblemene hennes. 

Hun bekrefter for øvrig også dette selv, lengre ned i intervjuet, altså ingen endring i status fra før:

En ikke-artikkel, som ikke kommer med noe ny informasjon - typisk 'flooding the zone'.

Fra legen:

– Sykdommen er per i dag så alvorlig at vi begynner å forberede hvordan vi skal takle ytterligere forverringer. Og da er det eneste man kan hjelpe med, en transplantasjon, sier Holm.

I en pressmelding fra Slottet uttaler Holm at «vi nærmer oss tiden der lungetransplantasjon må gjennomføres, og vi gjør nødvendige forberedelser slik at det skal være mulig når den tiden kommer.»

Høres ut for meg som at det ikke bare kan skje, men at det kommer til å skje - man vet bare ikke når. Vi vet bare at det begynner å nærme seg de verdiene der det blir aktuelt å sette henne på lista.

• Liker 11
  • Nyttig 12
Skrevet
Ellie42 skrev (21 minutter siden):

Det var forverring på våren også. Forverringen er ikke så ille at man skal ha lungetransplantasjon. NRK leder med LUNGETRANSPLANTASJON!!!!11.

Sitat fra Nrk. Legen forklarer

"

Kronprinsessen har hatt noen sånne forverringer i løpet av 2025. Noen tydelige forverringer. De synes ikke så godt når man står i ro, men vi kan måle det, og vi ser det. Og det har vært ganske merkbart.

– Sykdommen er per i dag så alvorlig at vi begynner å forberede hvordan vi skal takle ytterligere forverringer. Og da er det eneste man kan hjelpe med, en transplantasjon, sier Holm."

Det de sier er at det har vært flere forverringer i 2025 og at eventuell ytterligere forverring vil kreve lungetransplantasjon. Dette er ganske ryddig og oversiktlig. Hun har ikke mye å gå på mtp behandling. Hun er litt over 50år, så å regne med at det IKKE blir forverring på et tidspunkt er jo ganske naivt.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Nå skal jo organene matche pasienten også da, så da er det jo faktisk litt håpløst hvis de skulle settes foran andre på akkurat sånne ting. Er liksom ikke noe førstemann til mølla-liste, og man har jo livene til alle de andre på lista å ta hensyn til også. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/kronprinsessen-apen-om-dramatisk-forverring-av-sykdommen_-_-har-gatt-raskere-enn-jeg-hadde-hapet-1.17699020

Lungetransplantasjon - dette var veldig trist lesning. For et ufattelig tungt år det må ha vært for Mette-Marit! All medfølelse herfra.

Ja leste om. Lungefibrose. Den jan uttarte seg bariabelt. Men sto noe om at stress kan påvirke negativt. Å unngå stress , gor henne på lang tid, om ikke folk tar litt hensyn , kan bli svært vanskelig. Alikevel stiller hun på jobb. Imponerende

• Liker 8
Skrevet (endret)
Aricia skrev (2 timer siden):

Lungetransplantasjon - dette var veldig trist lesning. For et ufattelig tungt år det må ha vært for Mette-Marit! All medfølelse herfra.

Jeg har lenge tenkt at det nå går den veien. Jeg har selv mistet en av mine nærmeste pga lungefubrose, og vet at denne sykdommen er dødelig uten transplantasjon. Hvor fort sykdommen utvikles varierer veldig, men «slutten» er den samme; enten transplantasjon eller død.

Håper de finner en passende donor til Kronprinsessen fort nok!

Endret av FruRosa
Tastefeil
  • Liker 3
  • Hjerte 12
Skrevet
Ost skrev (1 time siden):

Hun, som alle andre, må ha lunger som er kompatible til hennes kropp. Man kan ikke bare få «første og beste» og gå foran køen fordi man er kongelig.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
FruRosa skrev (11 minutter siden):

Hun, som alle andre, må ha lunger som er kompatible til hennes kropp. Man kan ikke bare få «første og beste» og gå foran køen fordi man er kongelig.

Det er riktig, det må stemme med vevstype ( og sikkert annet)  sånn at ikke kroppen støter fra seg det ukjente organet. Og det må jo naturlig nok være fra en som har falt fra.  Her må en nok stå i kø med vanlige folk som trenger lunger. En kø  basert på hva som haster mest medisinsk og vevskompabilitet  på organ som er tilgjengelige.

• Liker 14
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...