Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

«Ordene ”Kongefamilien” og ”Kongehuset” blir ofte blandet sammen, men de betyr ikke helt det samme. Det norske kongehuset består av Kong Harald og Dronning Sonja, Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette-Marit og Prinsesse Ingrid Alexandra. De er Norges kongepar, Kronprinsparet og arverekken i rett linje.»

Det beskrives ikke hva kongefamilien er, fordi de ønsker begrepet kongehuset. Det kan ikke beskrives noe de ikke ønsker som begrep, rett og slett. Kan virke som dette ble gjort før bryllupet til ML og DV. 

Som jeg har dokumentert er det bare tull. De bruker kongefamilien hyppig selv.

Til og med det offisielle programmet omtales av dem selv som «kongefamiliens offisielle program».

Det at kongen liksom plutselig ikke «ønsker» at begrepet kongefamilien skal brukes, betyr ikke at det ikke finnes en kongefamilie. For det gjør det.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (5 timer siden):

Vi, som i at alle de som leser artiklene, ser hvem er i følget. ML og DV deltok i fjor også, korrekt. 
Da kan vi alle som leser offentlige artikler registrere at de er inne i varmen fra kongefamiliens kjerne,  altså kongen og dronningen. Når vi, alle som leser offentlige artikler, får med seg dette på tross av at ML og DV utnytter kongehuset kommersielt, så er det mulig at vi kan slå fast at de angivelige samtalene dem imellom ikke fører noe sted.

Så er det da slik at du tar som en selvfølge at alle som leser denne, og andre artikler, har samme tanker og mening som deg om innholdet? Det kan jeg i så tilfelle avkrefte. Jeg er ikke i nærheten av dine tankerekker.

Jeg må si det er for meg er rimelig vilt hva du leser ut av dette besøket i operaen. "De er inne i varmen, og angivelige samtaler som ikke fører noe sted". Seriøst?? Hva forventer du egentlig av kongeparet? At de skal skyve datteren og hennes familie ut i kulden? Sende ut pressemelding om samtalene med ML og DV om resultatet av "de angivelige samtalene"?  

Det jeg, som en del av det vi du her viser til, leste ut av nevnte artikkel. En hyggelig juletradisjon for kongeparet. Besøk i operaen med barn, svigerbarn og barnebarn.

Så vennligst ikke inkludere meg i ditt "vi" og dine spekulasjoner/konklusjoner.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (9 timer siden):

«Ordene ”Kongefamilien” og ”Kongehuset” blir ofte blandet sammen, men de betyr ikke helt det samme. Det norske kongehuset består av Kong Harald og Dronning Sonja, Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette-Marit og Prinsesse Ingrid Alexandra. De er Norges kongepar, Kronprinsparet og arverekken i rett linje.»

Det beskrives ikke hva kongefamilien er, fordi de ønsker begrepet kongehuset. Det kan ikke beskrives noe de ikke ønsker som begrep, rett og slett. Kan virke som dette ble gjort før bryllupet til ML og DV. 

Hva skal vi da si? Kronprinsfamilien? Eller familien til kongen? Han tilhører familien.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Miomino skrev (14 timer siden):

Så er det da slik at du tar som en selvfølge at alle som leser denne, og andre artikler, har samme tanker og mening som deg om innholdet? Det kan jeg i så tilfelle avkrefte. Jeg er ikke i nærheten av dine tankerekker.

Jeg må si det er for meg er rimelig vilt hva du leser ut av dette besøket i operaen. "De er inne i varmen, og angivelige samtaler som ikke fører noe sted". Seriøst?? Hva forventer du egentlig av kongeparet? At de skal skyve datteren og hennes familie ut i kulden? Sende ut pressemelding om samtalene med ML og DV om resultatet av "de angivelige samtalene"?  

Det jeg, som en del av det vi du her viser til, leste ut av nevnte artikkel. En hyggelig juletradisjon for kongeparet. Besøk i operaen med barn, svigerbarn og barnebarn.

Så vennligst ikke inkludere meg i ditt "vi" og dine spekulasjoner/konklusjoner.

I et debattforum er det på ingen måte å forvente at andre har tilsvarende oppfatninger og/eller meninger.
Til orientering, Miominmio, så er det dette altså et forum for DEBATT! 

Jeg har absolutt forventninger til både kongeparet, kongehuset og de øvrige kongelige. 
At de, kongeparet, ennå ikke har ryddet opp i rotet rundt datteren ML og hennes sjarlatanektemann er egentlig skandaløst. 
Skal vi ta en ny runde på alle utspillene som har kommet derfra, så gjerne for meg. Det finnes på dette tidspunkt omtrent et hav av linker som viser et rungende behov for å bringe den kongelige portefølje på plass. ML har fortsatt sin prinsessetittel samtidig som hun får holde på med å tjene penger ved å fremme sin business ved bruk/misbruk av kongelig tittel. Dette er totalt uakseptabelt! 
Så, ja, jeg står inne for mine ord om dette selv om du velger å ha et annet ståsted mht. disse grunnleggende prinsipper. 

Du uthever «de angivelige samtalene» i ditt tilsvar til meg. Begrepet brukes av meg fordi kongen og kronprinsen har uttalt at de skal ha samtaler med ML og DV om utfordringene de står over for. Når det enn så lenge, det har jo gått svært lang tid, så har vi ennå ikke fått kunnskap om noe vedrørende problematikken. Derfor har jeg en viss tvil om at samtaler i det hele tatt er gjennomført. 

Sitat fra mitt innlegg; «Når vi, alle som leser offentlige artikler, får med seg dette på tross av at ML og DV utnytter kongehuset kommersielt, så er det mulig at vi kan slå fast at de angivelige samtalene dem imellom ikke fører noe sted.»

I ditt tilsvar skriver du som i referat fra meg; De er inne i varmen, og angivelige samtaler som ikke fører noe sted»

Du utelater ordet MULIG når du refererer fra mitt innlegg. Det er uredelig og helt uakseptabelt! Er det behov for at jeg forklarer deg hva det betyr når jeg bruker ordet «mulig»?! 

Kongehuset er ikke privat som sådan. Selvsagt forventer man at det gjøres offentlig kjent den dagen kongehuset og prinsessen m/ektefelle har kommet til en avtale. Innholdet i avtalen skal også gjøres kjent, evt. at MM blir strippet for prinsessetittel, eller at hun sier den fra seg selv. 

Så, vennligst opptre redelig i sitater ved å ikke redigere disse i tilsvar. Det er helt utrolig og utillatelig, samt dårlig debattskikk. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (15 timer siden):

Som jeg har dokumentert er det bare tull. De bruker kongefamilien hyppig selv.

Til og med det offisielle programmet omtales av dem selv som «kongefamiliens offisielle program».

Det at kongen liksom plutselig ikke «ønsker» at begrepet kongefamilien skal brukes, betyr ikke at det ikke finnes en kongefamilie. For det gjør det.

Klart de er en familie, men de ønsker begrepet kongehuset, der er MBH ikke med. Han er vel fortsatt en del av kronprinsfamilien, det er jo familien hans. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så spørs det hvordan det blir i 2026 når støyen fra rettsaken legger et mørkt slør over både monarkiet og landet. 
Prinsesse IA vil fortsatt oppholde seg på andre siden av jordkloden, så langt i fra Norge at sporadisk representasjon vil være umulig. MM er fortsatt kronisk syk, og kongen og dronningen må hensyntas også. Hvor blir det av statsbesøk i utlandet? Det er knapt så det skjer innenlands. 

Det er lov å forsøke å holde på en viss optimisme, men det forutsetter at den fundamenteres på realiteter. Jeg tenker at det blir svært utfordrende å klare å se positivt på at de er/blir i stand til å gjøre pliktene sine slik at folket opplever legitimitet i å holde et monarki med dets kostnader. Når de svikter sin plikt pga svak bemanning, og ikke er i stand til å tjene forventede oppdrag, så spiller de seg selv ut. Fraværenhet, tom balkong og stadige avlysninger er på ingen måte oppløftende. 

Og, dette er FØR rettsaken mot stesønn og sønn av kronprinsparet. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/BxJPwv/kronikk-av-trond-noren-isaksen-det-lysner-for-kongehuset

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Kronprinsen sier de skal feire jul privat i år. Hva betyr egentlig det? 🙈

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Sol79 skrev (6 timer siden):

Kronprinsen sier de skal feire jul privat i år. Hva betyr egentlig det? 🙈

Jeg antar at det betyr simpelthen at de ikke skal delta på noen offentlige arrangement i juletiden. Hvis jeg ser bort fra deres samfunnsposisjon som kongelige, så skjønner jeg godt at de velger privat julefeiring. 2025 har vært tidvis tøft og belastende. Konemor er alvorlig syk, og barna har vært i Utlandet. Søsteren har giftet seg med en kvakksalver og gladelig laget internasjonalt TV-sirkus rundt familien. Stesønnen har 32 anklager mot seg for særs alvorlige forbrytelser. Og på nyåret er det rettssak som kommer til å bli snakket om overalt. 
Rent medmenneskelig skjønner jeg derfor godt at de kanskje vil bruke juletiden til å hente seg inn, samle krefter, og forberede seg på rabalderet man vet kommer i 2026. 

• Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (2 minutter siden):

Jeg antar at det betyr simpelthen at de ikke skal delta på noen offentlige arrangement i juletiden. Hvis jeg ser bort fra deres samfunnsposisjon som kongelige, så skjønner jeg godt at de velger privat julefeiring. 2025 har vært tidvis tøft og belastende. Konemor er alvorlig syk, og barna har vært i Utlandet. Søsteren har giftet seg med en kvakksalver og gladelig laget internasjonalt TV-sirkus rundt familien. Stesønnen har 32 anklager mot seg for særs alvorlige forbrytelser. Og på nyåret er det rettssak som kommer til å bli snakket om overalt. 
Rent medmenneskelig skjønner jeg derfor godt at de kanskje vil bruke juletiden til å hente seg inn, samle krefter, og forberede seg på rabalderet man vet kommer i 2026. 

Tidligere har det bare vært kirken første juledag? Som har vært halv offentlig ? 

De  deltar jo på enkelte offentlige julearrangement før jul? 

Endret av FruR
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Tidligere har det bare vært kirken første juledag? Som har vært halv offentlig ? 

De  deltar jo på enkelte julearrangement før jul? 

Det kan godt være. Jeg har ikke sjekket kalenderen rundt offisielle oppdrag og jeg var heller ikke klar over at de deltok på gudstjenesten 1. juledag. Min interesse for "all things royal" er tilnærmet ikke-eksisterende. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hvis privat julefeiring betyr at de skal la være å gå til gudstjeneste 1. juledag og få det dokumentert på TV så skjønner jeg veldig godt. Det ville vært direkte uverdig dersom de på veien opp kirketrappen skulle blitt bombardert med spørsmål om den forestående rettssaken, og det kan skape et uheldig og forstyrrende fokus for menighet og andre kirkegjengere den dagen.

Ellers kan det handle om at de ikke ønsker å informere offentlig om nøyaktig hvor de skal feire julen - det pleier jo å presiseres kort i en nyhetsmelding sånn oppunder jul. Gitt krisene i familien akkurat nå skjønner jeg også det i så fall veldig godt.

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
FruR skrev (45 minutter siden):

De  deltar jo på enkelte offentlige julearrangement før jul? 

Du har helt rett. Det er kun det å møte opp i Holmenkollen kapell 1. juledag som er det kjente offentlige for kongefamilien.

Endret av Gulline
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Du har helt rett. Det er kun det å møte opp i Holmenkollen kapell 1. juledag som er det kjente offentlige for kongefamilien.

De var jo til og med der samme dagen som Ari hadde blitt funnet død så det må være høy treskel for å droppe det? Men Ari fikk de vel kun vite om timer før så det var kort varsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (58 minutter siden):

Hvis privat julefeiring betyr at de skal la være å gå til gudstjeneste 1. juledag og få det dokumentert på TV så skjønner jeg veldig godt. Det ville vært direkte uverdig dersom de på veien opp kirketrappen skulle blitt bombardert med spørsmål om den forestående rettssaken, og det kan skape et uheldig og forstyrrende fokus for menighet og andre kirkegjengere den dagen.

Ellers kan det handle om at de ikke ønsker å informere offentlig om nøyaktig hvor de skal feire julen - det pleier jo å presiseres kort i en nyhetsmelding sånn oppunder jul. Gitt krisene i familien akkurat nå skjønner jeg også det i så fall veldig godt.

Du belyser et veldig viktig punkt jeg ikke tenkte på - pressens vilje til å forsake verdighet og slikt til fordel for lesertall. Man ser til stadighet hvordan i første rekke den kulørte pressen (les: Se&Hør) gladelig koker suppe på spekulative ingenting-spikre (jf. Frognerkvinnen). Mon tro hvor mye penger Se&Hør har betalt bare i år for "lesertips. Adskillig mer enn 30 sølvpenger, vil jeg anta. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
FruR skrev (1 time siden):

De var jo til og med der samme dagen som Ari hadde blitt funnet død så det må være høy treskel for å droppe det? Men Ari fikk de vel kun vite om timer før så det var kort varsel. 

Skjedde ikke det med Ari etter kapellet?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Eyr skrev (28 minutter siden):

Skjedde ikke det med Ari etter kapellet?

Jeg fant en artikkel fra NRK som ble publisert kl. 21 den 25. desember, 2019 (https://www.nrk.no/norge/ari-behn-er-dod-1.14836930), så vil tro at du har rett. 
Hvis man ser tidsstemplene på Twitter-postene i Nettavisens artikkel, så er de alle postet relativt sent på kvelden. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/ari-behn-47-er-dod/s/12-95-3423901303

Edit: Polities ble varslet om dødsfallet kl. 16:47 i følge Nettavisen

Endret av Hunter7
La til info
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
FruR skrev (13 timer siden):

Ari levde framleis då - døydde ikkje før seinare den dagen.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (15 timer siden):

Det er helt usannsynlig at norsk presse vil spørre om Marius eller rettsaken så lenge Ingrid og Sverre er med. Det har vi sett flere eksempler på gjennom hele desember.

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...