Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Jeg mener jo at alle burde ta førstegangstjenesten - men så vet jeg jo at det er noen som av forskjellige grunner vil men ikke kan. 

Det største problemet med det norske kongehuset er mangel på åpenhet. Vi blir ikke informert om barnas utdanningsplaner på forhånd. IA fikk vi informasjon om like før hun dro til Australia. Sverre Magnus får vi litt kryptisk informasjon om ... av og til. Det er faktisk helt vanlig at europeiske kongehus går ut og informerer om barnas planer for utdannelse og karriere. I Norge virker det nærmest å være fy-fy å stille seg et spørsmål om de skal ta høyere utdanning eller militæret. 

Hva er problemet med åpenhet?
Å være så lukket som kronprinsparet har vært er med på å skape rykter og spekulasjoner. Hvorfor er det sånn i Norge?
Det er faktisk helt naturlig at man stiller spørsmål om fremtidsplaner for kongefamiliens medlemmer. Og om de ikke kan utføre militærtjeneste pga syn, hørsel eller allergier ... hva er problemet med å si det? Jeg er for åpenhet - ferdig snakket. 

Fordi grunnene til at man ikke informerer kan være svært personlige eller ikke ha et navn enda.

Eller jobben han har hatt kan være av en type hvor andre menneskers personlige informasjon ville blitt vanskelig å holde privat hvis alle visste hvor SM jobbet. 

Eller så syns jeg faktisk ikke vi skal late som om livet til SM er preget av kaos akkurat nå og har vært det en god stund og at det har vært gjort forsøk på å skjerme ham. Hvis ikke hadde vel han blitt forfulgt også og helvete vært løs hvis han ble fotografert med søle nederst på buksebena eller et eller annet i lomma.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

Ja, tenk om hun hadde vært gjest i bryllupet i egeneid kjole og uten å gå vinkerunden foran presse fra hele verden, det skulle jaggu tatt seg ut. 

Tenker du hun skulle gått opp til hotellet der inni en sånn lakenkledt undergang for å skjule seg? Eller hvordan tenker du det skulle foregått? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (22 timer siden):

Og fordi hun ikke har satt seg inn i hva smykket betyr og hva det er laget for. 

Vi vet fortsatt ikke hvorfor hun valgte å bære en sørgemedaljong til et offisielt oppdrag. Det er så spesielt at de fleste vil forstå at symbolikken her vil ta mye oppmerksomhet og få folk til å undre på sorgen hennes? Hvorfor ellers bære et slikt smykke, og svært iøyenfallende plassert utenpå en sort topp. Det vises så absolutt, og hvorfor gjorde kronprinsessen dette? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (23 minutter siden):

Vi vet fortsatt ikke hvorfor hun valgte å bære en sørgemedaljong til et offisielt oppdrag. Det er så spesielt at de fleste vil forstå at symbolikken her vil ta mye oppmerksomhet og få folk til å undre på sorgen hennes? Hvorfor ellers bære et slikt smykke, og svært iøyenfallende plassert utenpå en sort topp. Det vises så absolutt, og hvorfor gjorde kronprinsessen dette? 

Det eneste poenget å trekke ut av dette er at Se og Hør valgte å lage en sak ut av ingenting, fordi alt kongestoff gir klikk. Dette er mildt sagt ikke mystisk i det hele tatt. De fleste av oss tar på oss smykker for å pynte oss.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (27 minutter siden):

Nei, vi vet ikke. Jeg vil nesten sammenligne det med de som legger ut på FB at de sjekker inn på et eller annet sykehus ... uten å fortelle hva som er galt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Det eneste poenget å trekke ut av dette er at Se og Hør valgte å lage en sak ut av ingenting, fordi alt kongestoff gir klikk. Dette er mildt sagt ikke mystisk i det hele tatt. De fleste av oss tar på oss smykker for å pynte oss.

Hun er ikke som "folk flest".

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Medaljonger er moderne nå.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 timer siden):

Tenker du hun skulle gått opp til hotellet der inni en sånn lakenkledt undergang for å skjule seg? Eller hvordan tenker du det skulle foregått? 

Her tenker jeg nettopp det jeg skrev til slutt i det innlegget du siterte; at den 17 år gamle jenta kunne fått la være å paradere fra kongeskipet over den røde løperen til massive mengder blitz. Det er jo ikke sånn at allmennheten har oversikt over alle som var i det bryllupet, så hun kunne da ankommet sammen med øvrige bryllupsgjester når de kongelige var ferdige å vinke. 
Jeg tenker rett og slett at hun skulle vært skjermet, men noen har åpenbart ment at det skulle hun ikke. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
rebella81 skrev (24 minutter siden):

Her tenker jeg nettopp det jeg skrev til slutt i det innlegget du siterte; at den 17 år gamle jenta kunne fått la være å paradere fra kongeskipet over den røde løperen til massive mengder blitz. Det er jo ikke sånn at allmennheten har oversikt over alle som var i det bryllupet, så hun kunne da ankommet sammen med øvrige bryllupsgjester når de kongelige var ferdige å vinke. 
Jeg tenker rett og slett at hun skulle vært skjermet, men noen har åpenbart ment at det skulle hun ikke. 

Alle gjestene paraderte fra samme havn over den røde løperen til massive mengder blitz. 

• Liker 6
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Hun er ikke som "folk flest".

Hun er kvinne, og tilhører menneskeslekten. Smykke = pynt. :) 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes absolutt ML sine døtre og skulle gjort det. Nå snakka vi først og fremst om kronprinsfamilien og SM, derfor ble det fokus på han. Mange er ivrige til å google her inne, aldri har jeg lært så mye om det finske og sveitsiske styresettet og infanta Sofia og what not, noen kan sikkert hoste opp info om andre øvrige etterkommere etter kong Olav har avtjent verneplikt eller ikke. Uavhengig av om de er kvinner eller menn heier jeg på at de gjør det.

I særdeleshet som medlemmer av denne familien, med bestefars ordspråk Alt for Norge som en rettesnor; å avtjene et år for fedrelandet er noe de burde gjort sitt ytterste for å gjennomføre.

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet
rebella81 skrev (17 minutter siden):

Jeg synes absolutt ML sine døtre og skulle gjort det. Nå snakka vi først og fremst om kronprinsfamilien og SM, derfor ble det fokus på han. Mange er ivrige til å google her inne, aldri har jeg lært så mye om det finske og sveitsiske styresettet og infanta Sofia og what not, noen kan sikkert hoste opp info om andre øvrige etterkommere etter kong Olav har avtjent verneplikt eller ikke. Uavhengig av om de er kvinner eller menn heier jeg på at de gjør det.

I særdeleshet som medlemmer av denne familien, med bestefars ordspråk Alt for Norge som en rettesnor; å avtjene et år for fedrelandet er noe de burde gjort sitt ytterste for å gjennomføre.

Helt enig. Ingen avtjener verneplikt og ingen tar videre utdannelse. Tronfølgeren har selvsagt ikke hatt noe valg - vet ikke om hun hadde valgt militæret og universitetsutdannelse om hun ikke var tronarving. Det virker ihvertfall ikke å være vanlig blant den yngre garde av de to familiene. 

• Liker 19
Skrevet

Har ikke lest alt, men om SM flytter hjem etter bruddet med kjæresten kan han for min del gjerne få en halv million f.eks. fra foreldrenes apanasje. Så kan han hjelpe til med representasjon i kongehuset samtidig som han jobber meg egne ting. 

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Minner om regelpresiseringene her på Rampelyset. Debatt om debatten og en større mengde brukere vil bli ryddet som avsporing da vi ønsker at debatten skal dreie seg om trådens tema, ikke brukere. 

Forumansvarlig

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/rampelys/i/0pE3y0/kronprinsen-drar-alene-paa-nobelbanketten

Kronprinsen kommer alene til Nobelbanketten - kan vi få opplyst i VG. Kronprinsessen er visst blitt syk. 
Det er mulig at hun stiller på selve utdelingen. Sykdommen gjør at det meste av representasjon er uforutsigbart. 

Kongen og dronningen stiller heller ikke til banketten. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-kommer-uten-familien-stusslig/s/5-95-2770203

Det er rett og slett en gigantisk nedtur for Norge og konstitusjonen når kongehuset stiller med EN person! 
Det vil altså bli representert av en mann i smoking, kronprinsen, og det er det. Hvorfor stiller ikke IA og SM opp? 

Endret av Eufemia-
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (32 minutter siden):

Kronprinsen kommer alene til Nobelbanketten - kan vi få opplyst i VG. Kronprinsessen er visst blitt syk. 
Det er mulig at hun stiller på selve utdelingen. Sykdommen gjør at det meste av representasjon er uforutsigbart. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-kommer-uten-familien-stusslig/s/5-95-2770203

Det er rett og slett en gigantisk nedtur for Norge og konstitusjonen når kongehuset stiller med EN person! 
Det vil altså bli representert av en mann i smoking, kronprinsen, og det er det. Hvorfor stiller ikke IA og SM opp? 

Ja, det er triste greier. I Sverige stiller hele familien ... alle sammen - litt mer staselig feiring der,

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Epstein saken kjører i bakgrunnen hvor stadig flere opplysninger kommer frem. 
Nå er det opplysninger om prinsesse Sofia av Sverige, riktignok før hun giftet seg med prinsen Carl Philip. 

https://www.dn.se/sverige/prinsessan-sofia-traffade-epstein-flera-ganger/

I denne linken kan man få se utdrag fra noe mailutveksling, og det fremkommer at han også inviterte Sofia ned til øya si i Karibien, også ved å legge ved en billett til henne. Om hun dro vet vi ennå ikke. 
Jeg vil mene at dette ikke hefter ved henne da det skjedde før ekteskapet med prinsen av Sverige. 

Så blir det å se om det dukker opp mailutveksling mellom MM og Epstein. De hadde hyppig kontakt gjennom relativt lang tid, og hun dro til NY en gang i mnd gjennom ett av årene, alene, altså uten kronprins HM. 
Hun uttalte i ettertid at hun beklaget da hun ikke var klar over alvorlighetsgraden i sakene mot Epstein. 

Alvorlighetsgraden!?! I 2008 var Epstein i fengsel i 13 mnd for overgrep mot unge jenter! 
Mette Marit, som da var Norges kronprinsesse, valgte å omgås en mann som hadde forgrepet seg på mindreårige jenter, samt også bedrevet hallikvirksomhet! 

https://www.nrk.no/urix/milliardaer-fengslet-for-overgrep-mot-unge-jenter-1.14619109

Man bør ikke se bortifra at e-poster mellom Mette Marit og Jeffrey Epstein kan dukke opp når filene nå frigis. Likt det som nå har kommet frem ift. Sofia. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Ja, det er triste greier. I Sverige stiller hele familien ... alle sammen - litt mer staselig feiring der,

Ja, de har et kongehus som skinner! 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

De representerer nå så minimalt, men budsjettet både for å brødfø og lommepenger det øker og øker i takt med mindre og mindre innsats - omvendt proposjonalt med andre yrkesaktive.

Skal se at IA plutselig deltar for å "overta" fokuset på manglende deltakelse fra øvrigheten.

Dette er ikke verdt pengene, Norges dyreste familiebedrift på skattebetaleres regning. 

Og hvor er politikere som tør å bruke ytringsevnen og sette spørsmålstegn med dette kaoset?

All ære til en kongefamilie som viser fungering - heia Sverige! Vi når dem ikke opp til leggen engang.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Istapp skrev (4 minutter siden):

De representerer nå så minimalt, men budsjettet både for å brødfø og lommepenger det øker og øker i takt med mindre og mindre innsats - omvendt proposjonalt med andre yrkesaktive.

Skal se at IA plutselig deltar for å "overta" fokuset på manglende deltakelse fra øvrigheten.

Dette er ikke verdt pengene, Norges dyreste familiebedrift på skattebetaleres regning. 

Og hvor er politikere som tør å bruke ytringsevnen og sette spørsmålstegn med dette kaoset?

All ære til en kongefamilie som viser fungering - heia Sverige! Vi når dem ikke opp til leggen engang.

Tiltredes. 
Når svært lite fungerer så blir det som å sy et lappeteppe av rester. Dvs. hvilke ressurser har kongehuset å kunne lene seg på til alle viktige oppgaver som trolig bare må legges bort? Vi trenger ikke summere opp, det har vi vært gjennom tidligere. Det er bare EN person man kan stole på at stiller, med mindre han snart knekker sammen av arbeidspresset som hviler på hans skuldre. 

De har åpenbart, og dessverre, ikke trenet prins SM til offentlig representasjon. Det så vi et eksempel på i Italia hvor faren grep inn for å hindre en mulig uheldig formulering i et svar til pressen. Hvorfor har de ikke planlagt bemanningen før? Det skulle ikke være mulig å regne seg bort på personer som kan bidra når det er så få å lene seg på. 1 + 1 =2 ( kanskje) - om kronprinsessen er frisk. Da blir det altså EN person av kronprinsparet, stadig oftere. Kongen og dronningen er oppe og går, men de må hensyntas på grunn av alder. IA er hjemme nå, men reiser til andre siden av jordkloden ganske snart, så hun blir en vararepresentant for moren, kronprinsessen. SM vet vi rett og slett lite om. Prinsesse Astrid er standhaftig og stiller selv i rullestol. 

Tja - kongehus, hvilket fungerende kongehus, tillater jeg meg å spørre? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...